Takaiskarin huolto ja säätö

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja RTA »

eemeli kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Painetta iskarissa taisi olla 13-14 baria / 200 lb.

Tuommosia paineita ei sitten millä tahansa pumpulla saakkaan, kompresoreista puhumattakaan.

Jukka

Iskaripumppu on hyvä tuohon tarkoitukseen. Toimi ainakin mulla...

Maastopyörään minäkin yritin etsiä iskarinpumppua, on olemassa, mutta oli jonnekin hävinnyt. Taitaa nuo ilmaiskarit siitä syystä olla vähän huonoja kun ei tahdo ilmat pysyä sisällä, ainakaan halvemmissa iskareissa. Minulla tosin 14 vuotta vanha iskari ja sielläkin oli vielä vuosien jälkeen noin 13 bar. Jokatapauksessa täytyi mennä paikalliseen pyöräliikkeeseen lainaamaan pumppua, 20 bar vanhasta muistista laitoin, ja eteen 8 baaria. Muuta säätöähän siinä iskarissa ei sitten olutkaan, vai oliko. Täytyykin käydä tutkimassa :roll:

Ko. työkalustakun Jori mainitsi niin jostain pitäisi löytää kohtuu laadukas pyöräkorjauspakki, löytyisi pyörän erikoistyökalut keskiöden yms. avaamiseen. Biltemasta jotain tullut hommattua, mutta ne pyörii sielläsuntäällä ja aina joku avain tahtoo puuttua.

-Riku

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

RTA kirjoitti:
eemeli kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Painetta iskarissa taisi olla 13-14 baria / 200 lb.

Tuommosia paineita ei sitten millä tahansa pumpulla saakkaan, kompresoreista puhumattakaan.

Jukka

Iskaripumppu on hyvä tuohon tarkoitukseen. Toimi ainakin mulla...

Ko. työkalustakun Jori mainitsi niin jostain pitäisi löytää kohtuu laadukas pyöräkorjauspakki, löytyisi pyörän erikoistyökalut keskiöden yms. avaamiseen. Biltemasta jotain tullut hommattua, mutta ne pyörii sielläsuntäällä ja aina joku avain tahtoo puuttua.

-Riku

Mulla on tämmöinen, plus aiemmin esitelty Bilteman iskarin säädin: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=40997
Tällä olen pärjännyt hyvin ja mikään työkaluista ei ole mennyt rikki.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jori kirjoitti:

Putsaus, kuivaus, öljyäminen moottoriöljyllä mutterin yläpuolelta ja vartin paussi öljyn imeytymisen ajaksi. Ensin mutteria ylös ja vasta sitten kireämmälle.

Jos ei näppivoima riitä öljyisen mutterin kanssa, tällaisen haka-avaimen saa Biltemasta alle neljällä eurolla.
Kuva
On tärkeää, ettei yritä väkisin suoraan kireämmälle. Sinne alapuolelle kertyy jousen päästä maalia ja muuta likaa, joka kiilautuu helposti kierteeseen. Kun mutterin kiertää ensin ylös, öljy leviää kierteeseen paremmin ja irrottaa kierteeseen tarttuneen lian. Aina kun kierre jumittaa käännetään takaisin siihen suuntaan, josta tultiin, niin väliin kiilautunut lika pääsee rullautumaan parempaan paikkaan kiilautumastaan raosta. Näissä hommissa on hyvä noudattaa ohjetta "ei väkisin, vaan väsyttämällä"

Kiitos tästä. Onneks mulla ei oo kauheen hyvät näppivoimat niin toivottavasti en ole jo saanut tuhottua kierteitä. Ensin meinasin jo käydä pyöräliikkeessä kysymässä käytännön rautalankaväännettyjä ohjeita mutta jospa sittenkin koittaisin itse vielä, koska jos täytyy säätää jossain metsän keskellä niin ei ole kiva jossei sitä osaa itse tehdä. Ei ole kaapissa moottoriöljyä, käykö aseöljy tähän? Mitä edelleen ihmettelen on se, miksei jousi painu sen enempää kasaan kuin ennenkään kun istuudun kyytiin ja normiasvaltilla ajaessa ei pohjaa ikinä, mutta tosi herkästi vähänkään isommassa kanttarissa vaikka ajaisin hiljaa. Ja nimenomaan niin päin että kanttarilta laskeutuessa, ei sen päälle noustessa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Ei ole kaapissa moottoriöljyä, käykö aseöljy tähän? Mitä edelleen ihmettelen on se, miksei jousi painu sen enempää kasaan kuin ennenkään kun istuudun kyytiin ja normiasvaltilla ajaessa ei pohjaa ikinä, mutta tosi herkästi vähänkään isommassa kanttarissa vaikka ajaisin hiljaa. Ja nimenomaan niin päin että kanttarilta laskeutuessa, ei sen päälle noustessa.

Kyllä se aseöljy käy.
Kun nouset kanttarin päälle isku tulee etuviistosta ja kun laskeudut alas niin suoraan alhaalta. Lisäksi kanttarin terävää kulmaa vasten kumi joustaa enempi, kun taas alas tasaiselle laskeuduttaessa kumille tulee enempi pinta-alaa ja jousi joustaa senkin edestä. Alas ajaessa ei ajonopeudellakaan ole juuri merkitystä, pyörä tipahtaa alas suunnilleen samalla nopeudella olipa ajonopeus mikä tahansa, paitsi jos jarrulla kiinni pitämällä valutat niin hiljaa että valuu putoamisen sijaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ei auttanut aseöljy eikä kitkuttaminen. Eihän siitä saa ees kunnon otetta kun on niin hankalassa paikassa se mutteri. Pitäis lähteä Biltemasta ostamaan tuota haka-avainta ja mies esitteli netistä kuvia jousenpuristimista, joita käytetään ainakin isompien jousien asennuksessa, puristetaan kierre kasaan. Tiedä sitten löytyykö näin pienille jousikierteille puristimia, vai onko edes alunperin ollut tarkoituksena että toi jousi pitää puristaa kasaan ennen mutterin kiertoa...mutta sillä haka-avaimella en taas uskaltais väkisin vääntää. Jos jousen saisi ensin kasaan tietäisi onko se kiertämisen hankaluus vain siitä että jousikin on niin tiukalla vai onko se mutteri oikeesti jumissa kierteillä.

Ei taas yhtään viimetinkaan mee, ei :oops: . Huomenna pitäis lähteä matkaan. Lähtee kyllä harkintaan pitäiskö tohon vaihtaa kokonaan jäykempi jousi. Scorpparin ohjeissa muistaakseni sanotaan että jos tarakkaan on tarkoitus lastata maksimipaino ja ajaja on hiukankaan painavampi niin jousitus vois olla hyvä vaihtaa jykevämpään. Viime kesänä mulle kuitenkin vielä riitti kiristys. Mutteri on nyt n. puolessavälissä kierteitä eli on siellä kai aika paljon varaa? Eihän sitä loppuun saakka kierteitä voi kuitenkaan laittaa, vai? En tajua noista ohjeista vaikka olen yrittänyt tavata niitä jo pitemmän aikaa..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jousta voit painaa kasaan vaika siten että laitat miehesi istumaan pyörän kyytiin jolloin jousi painuu läjään ja vaikka narulla sitaset jousen nippuun.
sitten kun mies nousee pois pitäisi olla löysää, tai ainakin jousen puristus voima on pienempi....

olen joskus auton jousiakin pitänyt läjässä isoilla nippusiteillä asennuksen aikana...

mutta niissä pitää varoa että eivät pamahda poikki kesken projektin..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No eipä taas tullut mieleen tuo konsti :oops: . Mutta onneksi jousiasia tuli hoidettua toista kautta. Ostin sen haka-avaimen ja varmuuden vuoksi kävin vielä pyöräliikkeessä kysymässä jousensäätöneuvoja. Ystävällinen mies sitten sääti sen ensin löysemmälle ja sitte hitaasti kireemmälle. Oli ainakin jäykempi heti pihasta lähtiessä, tosin pitää vielä testata jousitus kun laittaa noi retkikamppeet tarakkaan kiinni että painuuko liikaa, tosin ei siinä kauheasti enää säätövaraa ole tai pitäisi olla jo ihan eri jousi. Pääasia että se on nyt hoidettu ja jatkossa ainakin toivottavasti osaan itekin säätää ton.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Osaatko sanoa kuinka paljon sitä kiristettiin? Milleinä tai kierroksina?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Oli ainakin jäykempi heti pihasta lähtiessä, tosin pitää vielä testata jousitus kun laittaa noi retkikamppeet tarakkaan kiinni että painuuko liikaa, tosin ei siinä kauheasti enää säätövaraa ole tai pitäisi olla jo ihan eri jousi. Pääasia että se on nyt hoidettu ja jatkossa ainakin toivottavasti osaan itekin säätää ton.

Toinen kosti takapään jäykkyyden lisäämiseksi on siirtää iskaria kiinnikeissään kauempana nivelestä oleviin kiinnityspisteisiin, edellyttäen tietenkin että pyörästä sellaisia löytyy.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Premnas »

TKorho kirjoitti:

Osaatko sanoa kuinka paljon sitä kiristettiin? Milleinä tai kierroksina?

En nyt niin tarkkaan katsonut sitä mutta näyttäis ainakin 10mm verran kiristetyn.

jviirret, tossa ei tainnut olla muita kiinnikkeitä. Voin toki vielä katsoa. En kyllä kauheen helpolla lähde koskemaan koko systeemiin tai siirtelemään mitään, sen jälkeen on varmaan koko iskari lentänyt jonnekin keskelle metsää...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Pitäis iskari hommata. Kumpikohan olis toimintavarmempi ja mukavampi nojakkiin, ilmaiskari vai jousi+öljyvaimennus? Vissiin noihin halpoihin öljytoimisiin ei kannata sekaantua.

Eli tämmönen
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=53319

vai tämmönen
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=57828

Kalliita on, pitää vielä mettästää käytettyjä..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:

Pitäis iskari hommata. Kumpikohan olis toimintavarmempi ja mukavampi nojakkiin, ilmaiskari vai jousi+öljyvaimennus? Vissiin noihin halpoihin öljytoimisiin ei kannata sekaantua.

Eli tämmönen
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=53319

vai tämmönen
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=57828

Kalliita on, pitää vielä mettästää käytettyjä..

Eikös ilmaiskareissakin ole vaimennusosa öljyllä.
Ainakin, jos olet hommaamassa iskaria omatekoiseen, suosittelen ilmaiskaria. Jousen säätäminen on huomattavasti helpompaa, ja progressiivisuuskin on sisään rakennettu. Kierrejousella noiden säätöjen tekeminen edellyttää uuden jousen ostamista. Mekaanisella jousella on vain yksi jousivakio (jousifunktio progressiivisella jousella). Vain esikiristys on säädettävissä. No, jousen kierteen väliin työnnettävillä välipaloilla voi jotain säätöä tehdä myös jousikäyrän muotoon, mutta se on vähän kikkailua, eikä ne tahdo pysyä paikoillaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Eikös ilmaiskareissakin ole vaimennusosa öljyllä.
Ainakin, jos olet hommaamassa iskaria omatekoiseen, suosittelen ilmaiskaria. Jousen säätäminen on huomattavasti helpompaa, ja progressiivisuuskin on sisään rakennettu. Kierrejousella noiden säätöjen tekeminen edellyttää uuden jousen ostamista. Mekaanisella jousella on vain yksi jousivakio (jousifunktio progressiivisella jousella). Vain esikiristys on säädettävissä. No, jousen kierteen väliin työnnettävillä välipaloilla voi jotain säätöä tehdä myös jousikäyrän muotoon, mutta se on vähän kikkailua, eikä ne tahdo pysyä paikoillaan.

Mähän en näistä mitään ymmärrä... ja siksi kysyin kun möykkäriä rakentelin... Terpan suosituksella hommasin ton Rock Shocks ilmaiskarin pumpun kera Wigglestä. Eipä ole vaikeeta säätää. Pumppaa vaan sopivan paineen (painuma) ja rebound-säätöä voi sitten pyöritellä jos siltä tuntuu.

Mukava on ollu ajaa mutta vähän ehdin maastossa rynkyttää ennen lumen tuloa. Hintaa oli jotain satkun verran yhteensä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Eikös ilmaiskareissakin ole vaimennusosa öljyllä.
Ainakin, jos olet hommaamassa iskaria omatekoiseen, suosittelen ilmaiskaria. Jousen säätäminen on huomattavasti helpompaa, ja progressiivisuuskin on sisään rakennettu. Kierrejousella noiden säätöjen tekeminen edellyttää uuden jousen ostamista. Mekaanisella jousella on vain yksi jousivakio (jousifunktio progressiivisella jousella). Vain esikiristys on säädettävissä. No, jousen kierteen väliin työnnettävillä välipaloilla voi jotain säätöä tehdä myös jousikäyrän muotoon, mutta se on vähän kikkailua, eikä ne tahdo pysyä paikoillaan.

Tällä puheella tilasin ilmaiskarin. Eikös niihin saa tavallisella pyöränpumpullakin ilmaa? 12 bar lähtee tuosta mun pumpusta et pitäs riittää.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaiskarin huolto ja säätö

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Tällä puheella tilasin ilmaiskarin. Eikös niihin saa tavallisella pyöränpumpullakin ilmaa? 12 bar lähtee tuosta mun pumpusta et pitäs riittää.

Joo. Eri asia on riittääkö se... riippuu sun jousituksen geometriasta. En muista paljonko mun möykkäriin panin ilmaa mutta 10bar tai yli taisi olla joten Lezyne Mini Road -pumpun äärirajoilla oltais.

Tuon mun iskarin kylkiäisenä tulleen pumpun painemittari on kohtuu tarkka, verrattuna Lezynen letkun varsi malliin ainakin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin