Minkälaisia tehokkaita valoja foorumilaisilla on käytössä ja miten olette kiinnittäneet ne pyöriinne? Nettikaupat pursuavat kiinanihmeitä ja über-lamppuja (fillarifoorumin keskusteluketjua olen lukenut pari vuotta) mutta ongelmana on saada ne pyörään kiinni. Itse olen tyytynyt n. 200 lumenin taskulamppuihin, jotka olen kiinnittänyt etuvaihtajan putkeen. Aikaa myöten kiinnitys antaa AINA periksi Valokeilassa pyörivät kammet kiiltelevät myös ikävästi. Pitänee maalata kammet mattamustiksi mutta valotehoa pitäisi saada lisää.
Itse olen käyttänyt napadynamoa ja edessä supernova E3 pro iris josta irtoaa n. 400 lumenia ja sillä on pärjännyt ihan mainiosti. Valo himmenee kunnolla kun pysähtyy mutta pysyy päällä n. 5 min. Takavalo saa virtansa myös napadynamo ja pysyy päällä n. 10 min. pysähtymisen jälkeen.
Vanhassa pyörässä oli valoa/heijastinta varten reikä jolla sen sai asennettua keskiön yläpuolelle aivan "satulaputken" juureen josta supernovan säädettävän kiinnityksen sai niin ettei valo pahemmin valaissut jalkoja/kampia. Nykyisessä joudun kehittelemään jonkinlaisen kiinnikkeen valolle koska Metassa ei ole vakiona sopivaa paikkaa asentaa valoa.
Viimeksi muokannut Wacky, 10 Elo 2012, 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olen miettinyt tätä asiaa jo tovin Paseon oston jälkeen. Valo pitää saada ehdottomasti puomin päähän kiinni, mutta haluan myös hallintanapin stonggaan. Tähän asti ainut kaupallinen valo, joka voisi vastata tarpeitani on Magicshine MJ-816E, jossa on hallintanappi piuhan päässä. Sitä en tosin osaa sanoa, riittääkö se Paseossa stongaan asti. Hyvin mahdollista, että kaapelia joutuisi jatkamaan itse ja takuu mahdollisesti raukeaa. Ko. lamppua saa edullisemmin mm. Ebaysta ja kopioversiota ainakin DX:stä. Tämän ko. lampun leveys saattaa myös olla ongelma, koska esim. Paseossa ei ole kuin 7cm tilaa kampien välissä. (Tarkennettuna vasemman kammen ja pienimmän eturattaan välissä)
Jonkun tehokkaan lampun (mahd. edellä mainitun) lisäksi laitan 1-2 10mm lediä eteen ja taakse heijastimeen upotettuna kiinteiksi huomiovaloiksi. Tämän osalta testiosat ovat vasta tilattu, joten siitä ehkä myöhemmin. On mahdollista, että päädyn tekemään tuon tehokkaankin valon itse.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Tuli vielä mieleen, että valaisimesi.fi on tehty Magicshine -valoista kuviovertailun, josta jokainen voi itse vertailla ja ihmetellä, minkälainen valo tuntuisi itselleen sopivan. http://www.valaisimesi.fi/fi/VALOKUVIOV ... ertailu/49
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Kypärävalo on siitä hyvä, että valon saa kohdistettua sinne minne tarvitsee, ja tehokkaalla kypärävalolla voi 'vilauttaa' vastaantuleville autoilijoille vihjeeksi lyhyiden valojen käyttämisestä. Ei vaan ole kovin hyvä ratkaisu makaavassa pyörässä: jalat valaistuvat liikaa, ja kuin päivänvalossa kylpevät jalat vievät hämäränäön.
Kunnon valo puomin päähän, ja kypärään jollain etäkäytöllä ohjaustangosta päälle laitettava tehokas valo olisi optimi. Minun mielestäni joku 100-200 lumenia on aikalailla riittävä, kirkkaampien kanssa pitää jo kiinnittää reilusti huomiota suuntaukseen ettei häikäise liikaa vastaantulijoita.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Minun mielestäni joku 100-200 lumenia on aikalailla riittävä, kirkkaampien kanssa pitää jo kiinnittää reilusti huomiota suuntaukseen ettei häikäise liikaa vastaantulijoita.
Samat sanat, kirkas valo heijastuu liian voimakkaasti myös liikennemerkeistä. Onneksi noissa 1000lumenin lampuissa näyttää olevan myös himmeämpi valoteho. Syyspimeällä tihkusateessa autotien laidassa ei haittaa vaikka onkin 1000lumenia, mutta muuten se on ihan liikaa.
Minun mielestäni joku 100-200 lumenia on aikalailla riittävä, kirkkaampien kanssa pitää jo kiinnittää reilusti huomiota suuntaukseen ettei häikäise liikaa vastaantulijoita.
Samat sanat, kirkas valo heijastuu liian voimakkaasti myös liikennemerkeistä. Onneksi noissa 1000lumenin lampuissa näyttää olevan myös himmeämpi valoteho. Syyspimeällä tihkusateessa autotien laidassa ei haittaa vaikka onkin 1000lumenia, mutta muuten se on ihan liikaa.
Jukka
100-200 lumenia voi riittääkin, mutta ei joka paikkaan. Kuten olenkin jo maininnut, lempireittini kulkee tiheän metsän keskellä. Toki valo täytyy olla suunnattuna oikein ja vielä mielellään joku lippa umpion yläpuolella rajaamaan turhaa kajastusta ylöspäin. Voisi minusta olla kolmekin valotehoa ja ne kaikki välkytykset ovat turhia ajossa. Ainoa järjellinen käyttökohde tulee mieleen, jos joutuisi onnettomuudesta varoittamaan muita liikkujia.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Minä olen tällaisia käyttänyt joitakin vuosia http://www.ayup-lights.com/technical/lights/. Ne on hankittu maastoajoa varten ja on siinä loistavat. Olen sitten käyttänyt lähinnä kypärälamppua myös työmatkoilla. Valoa noissa piisaa ja sen hyvän puolen olen huomannut, että katuja ylittäessä, kun hiukan auton suuntaan vilauttaa, niin ne löytää paremmin myös sen jarrupolkimen
En ole vielä ehtinyt testata valoja nojakissa. Kypärävalolla ajattelin aloittaa, mutta pelkään, että sillä valaisen lähinnä omat jalat. Vielä en ole ehtinyt katsoa, saanko ne järkevästi keskiöön tai puomiin kiinni.
Pimeällä on kyllä nautinto ajella kun on kunnon tuikku keulilla valaisemassa koko tienoon. Jalankulkijoillekkaan ei tarvii enää soittaa kelloa kun ne huomaa valokeilasta että joku tulee..
Työmatkatempo vaikeutuu hieman kun edessä menevän taakse ei voi jäädä salapeesiin kun tämä alkaa yleensä ihmetellä omaa varjoaan asfaltissa aika pian
Tosin mun läskirenkailla se on muutenkin mahdotonta kun niistä lähtee ääntä siihen malliin että kaikki kahden kilometrin säteellä tietää olen taas liikkeellä