Valoa pimeyteen

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
karpaazi
Viestit: 52
Liittynyt: 05 Touko 2009, 12:04
Paikkakunta: Kälviä

Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja karpaazi »

Minkälaisia tehokkaita valoja foorumilaisilla on käytössä ja miten olette kiinnittäneet ne pyöriinne? Nettikaupat pursuavat kiinanihmeitä ja über-lamppuja (fillarifoorumin keskusteluketjua olen lukenut pari vuotta) mutta ongelmana on saada ne pyörään kiinni. Itse olen tyytynyt n. 200 lumenin taskulamppuihin, jotka olen kiinnittänyt etuvaihtajan putkeen. Aikaa myöten kiinnitys antaa AINA periksi :( Valokeilassa pyörivät kammet kiiltelevät myös ikävästi. Pitänee maalata kammet mattamustiksi mutta valotehoa pitäisi saada lisää.

Suosituksia kypärävaloista otetaan vastaan myös.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse olen käyttänyt napadynamoa ja edessä supernova E3 pro iris josta irtoaa n. 400 lumenia ja sillä on pärjännyt ihan mainiosti. Valo himmenee kunnolla kun pysähtyy mutta pysyy päällä n. 5 min. Takavalo saa virtansa myös napadynamo ja pysyy päällä n. 10 min. pysähtymisen jälkeen.
Vanhassa pyörässä oli valoa/heijastinta varten reikä jolla sen sai asennettua keskiön yläpuolelle aivan "satulaputken" juureen josta supernovan säädettävän kiinnityksen sai niin ettei valo pahemmin valaissut jalkoja/kampia. Nykyisessä joudun kehittelemään jonkinlaisen kiinnikkeen valolle koska Metassa ei ole vakiona sopivaa paikkaa asentaa valoa.

Viimeksi muokannut Wacky, 10 Elo 2012, 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla on tommonen: http://nojis.wordpress.com/2011/08/18/pyoraan-lamppu/ ja kokemuksia siitä: http://nojis.wordpress.com/2011/09/20/k ... -lampusta/
Ikävä kyllä nuo eivät ratkaise lampun kiinnitys ja jalkojen valaisu ongelmaa

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

B&M Ixon IQ, kiinnitettynä keskiön päälle etuvaihtajan tolppaan MetaPhysic:ssä ja keskiön eteen lowracerissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Ledlenser P7 velcrolla kypärässä kiinni.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja janx »

Olen miettinyt tätä asiaa jo tovin Paseon oston jälkeen. Valo pitää saada ehdottomasti puomin päähän kiinni, mutta haluan myös hallintanapin stonggaan. Tähän asti ainut kaupallinen valo, joka voisi vastata tarpeitani on Magicshine MJ-816E, jossa on hallintanappi piuhan päässä. Sitä en tosin osaa sanoa, riittääkö se Paseossa stongaan asti. Hyvin mahdollista, että kaapelia joutuisi jatkamaan itse ja takuu mahdollisesti raukeaa. Ko. lamppua saa edullisemmin mm. Ebaysta ja kopioversiota ainakin DX:stä. Tämän ko. lampun leveys saattaa myös olla ongelma, koska esim. Paseossa ei ole kuin 7cm tilaa kampien välissä. (Tarkennettuna vasemman kammen ja pienimmän eturattaan välissä)

Lisätty: Myös yksilamppuinen versio tällä linssillä voisi olla hyvä vaihtoehto.

Jonkun tehokkaan lampun (mahd. edellä mainitun) lisäksi laitan 1-2 10mm lediä eteen ja taakse heijastimeen upotettuna kiinteiksi huomiovaloiksi. Tämän osalta testiosat ovat vasta tilattu, joten siitä ehkä myöhemmin. On mahdollista, että päädyn tekemään tuon tehokkaankin valon itse.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja janx »

Tuli vielä mieleen, että valaisimesi.fi on tehty Magicshine -valoista kuviovertailun, josta jokainen voi itse vertailla ja ihmetellä, minkälainen valo tuntuisi itselleen sopivan. http://www.valaisimesi.fi/fi/VALOKUVIOV ... ertailu/49

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

karpaazi kirjoitti:

Suosituksia kypärävaloista otetaan vastaan myös.

Kypärävalo on siitä hyvä, että valon saa kohdistettua sinne minne tarvitsee, ja tehokkaalla kypärävalolla voi 'vilauttaa' vastaantuleville autoilijoille vihjeeksi lyhyiden valojen käyttämisestä. Ei vaan ole kovin hyvä ratkaisu makaavassa pyörässä: jalat valaistuvat liikaa, ja kuin päivänvalossa kylpevät jalat vievät hämäränäön.

Kunnon valo puomin päähän, ja kypärään jollain etäkäytöllä ohjaustangosta päälle laitettava tehokas valo olisi optimi. Minun mielestäni joku 100-200 lumenia on aikalailla riittävä, kirkkaampien kanssa pitää jo kiinnittää reilusti huomiota suuntaukseen ettei häikäise liikaa vastaantulijoita.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Minun mielestäni joku 100-200 lumenia on aikalailla riittävä, kirkkaampien kanssa pitää jo kiinnittää reilusti huomiota suuntaukseen ettei häikäise liikaa vastaantulijoita.

Samat sanat, kirkas valo heijastuu liian voimakkaasti myös liikennemerkeistä. Onneksi noissa 1000lumenin lampuissa näyttää olevan myös himmeämpi valoteho. Syyspimeällä tihkusateessa autotien laidassa ei haittaa vaikka onkin 1000lumenia, mutta muuten se on ihan liikaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja janx »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Minun mielestäni joku 100-200 lumenia on aikalailla riittävä, kirkkaampien kanssa pitää jo kiinnittää reilusti huomiota suuntaukseen ettei häikäise liikaa vastaantulijoita.

Samat sanat, kirkas valo heijastuu liian voimakkaasti myös liikennemerkeistä. Onneksi noissa 1000lumenin lampuissa näyttää olevan myös himmeämpi valoteho. Syyspimeällä tihkusateessa autotien laidassa ei haittaa vaikka onkin 1000lumenia, mutta muuten se on ihan liikaa.
Jukka

100-200 lumenia voi riittääkin, mutta ei joka paikkaan. Kuten olenkin jo maininnut, lempireittini kulkee tiheän metsän keskellä. Toki valo täytyy olla suunnattuna oikein ja vielä mielellään joku lippa umpion yläpuolella rajaamaan turhaa kajastusta ylöspäin. Voisi minusta olla kolmekin valotehoa ja ne kaikki välkytykset ovat turhia ajossa. Ainoa järjellinen käyttökohde tulee mieleen, jos joutuisi onnettomuudesta varoittamaan muita liikkujia.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Minä olen tällaisia käyttänyt joitakin vuosia http://www.ayup-lights.com/technical/lights/. Ne on hankittu maastoajoa varten ja on siinä loistavat. Olen sitten käyttänyt lähinnä kypärälamppua myös työmatkoilla. Valoa noissa piisaa ja sen hyvän puolen olen huomannut, että katuja ylittäessä, kun hiukan auton suuntaan vilauttaa, niin ne löytää paremmin myös sen jarrupolkimen :mrgreen:

En ole vielä ehtinyt testata valoja nojakissa. Kypärävalolla ajattelin aloittaa, mutta pelkään, että sillä valaisen lähinnä omat jalat. Vielä en ole ehtinyt katsoa, saanko ne järkevästi keskiöön tai puomiin kiinni.

MetaPhrastic 2012

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Valot istuivat paremmin kuin odotin, valosetti on kuin tehty keskiöön kiinnitettäväksi. Nyt on vain odotettava, että pimeys saapuu.

Liitteet
Valotmetassa.jpg
Valotmetassa.jpg (205.49 KiB) Katsottu 4203 kertaa

MetaPhrastic 2012

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pimeällä on kyllä nautinto ajella kun on kunnon tuikku keulilla valaisemassa koko tienoon. Jalankulkijoillekkaan ei tarvii enää soittaa kelloa kun ne huomaa valokeilasta että joku tulee.. :mrgreen:
Työmatkatempo vaikeutuu hieman kun edessä menevän taakse ei voi jäädä salapeesiin kun tämä alkaa yleensä ihmetellä omaa varjoaan asfaltissa aika pian :mrgreen:
Tosin mun läskirenkailla se on muutenkin mahdotonta kun niistä lähtee ääntä siihen malliin että kaikki kahden kilometrin säteellä tietää olen taas liikkeellä :mrgreen:

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Valoa pimeyteen

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Pastori kirjoitti:

18:34 se tulee.

http://www.gaisma.com/en/location/helsinki.html

Vai vasta 19:15.

MetaPhrastic 2012

Vastaa Viestiin