Reiska kirjoitti:En ole eläessäni vaihtanut tai rasvannut ensimmäisenkään pyörän ketjua ja ne on tuntunut toimivan vain yksinomaan paremmin ja likaamattomasti täysin hoitamattomina vs. varastorasvojen aikaan - ainakin normaali MTB-pyörässäni viimeiset 15v...
Jospa kokeilisit jotain muuta kuin varasto rasvoilla niin saattaisit huomata eron. Varasto rasvat on nimittäin juuri sitä varastoimista varten eli ovat paksuja ja täten hyvin ruosteelta suojaavia, mutta ei varsinaiseen käyttöön koska keräävät roskaa hirmuiset määrät yleensä. Sama kuin käyttäisi betoniporsasta paripainona, kyllähän se toimii, mutta ei ole ihan näppärimmästä päästä käyttää kun tarvii saada paperit sen alta.
Reiska kirjoitti:Valottakaahan maallikolle mistä tietää, että ketju on 'venynyt' tai muuten huonossa kunnossa? Millaisista kilometrimääristä puhutaan, että pitäisi alkaa ihmettelemään ketjuja tai rattaita? Minulle on kertynyt ehkä 4000km viimeisen 15v aikana yhteensä tuolle vanhalle fillarilleni.
Kesto riippuu rasvauksesta ja miten puhtaana ketju on pidetty. Uskallan veikkaa että sun ketjus on ajat sitten kulunut(/"venynyt"). Käsin pystyy huomaamaan kovasti kuluneen ketju kun kokeilet pystytkö työntää ketjua kasaan parin lenkin pätkällä ilman että ketju lähtee taipumaan jos menee kasaan jonkin verran se on kulunut.