Mikä olis paras ketjurasva?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Reiska kirjoitti:

En ole eläessäni vaihtanut tai rasvannut ensimmäisenkään pyörän ketjua ja ne on tuntunut toimivan vain yksinomaan paremmin ja likaamattomasti täysin hoitamattomina vs. varastorasvojen aikaan - ainakin normaali MTB-pyörässäni viimeiset 15v...

Jospa kokeilisit jotain muuta kuin varasto rasvoilla niin saattaisit huomata eron. Varasto rasvat on nimittäin juuri sitä varastoimista varten eli ovat paksuja ja täten hyvin ruosteelta suojaavia, mutta ei varsinaiseen käyttöön koska keräävät roskaa hirmuiset määrät yleensä. Sama kuin käyttäisi betoniporsasta paripainona, kyllähän se toimii, mutta ei ole ihan näppärimmästä päästä käyttää kun tarvii saada paperit sen alta.

Reiska kirjoitti:

Valottakaahan maallikolle mistä tietää, että ketju on 'venynyt' tai muuten huonossa kunnossa? Millaisista kilometrimääristä puhutaan, että pitäisi alkaa ihmettelemään ketjuja tai rattaita? Minulle on kertynyt ehkä 4000km viimeisen 15v aikana yhteensä tuolle vanhalle fillarilleni.

Kesto riippuu rasvauksesta ja miten puhtaana ketju on pidetty. Uskallan veikkaa että sun ketjus on ajat sitten kulunut(/"venynyt"). Käsin pystyy huomaamaan kovasti kuluneen ketju kun kokeilet pystytkö työntää ketjua kasaan parin lenkin pätkällä ilman että ketju lähtee taipumaan jos menee kasaan jonkin verran se on kulunut.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Kesto riippuu rasvauksesta ja miten puhtaana ketju on pidetty.

Väitän että lisäksi vaikuttaa käytetyt vaihteet. Välityssuhteet 48-24 ja 24-12 ovat samat, mutta jälkinmäinen syö ketjua enemmän koska ketju joutuu välittämään tuplasuuren voiman ja ketju menee tiukemmalle mutkalle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky vastasikin jo mutta...

Reiska kirjoitti:

En ole eläessäni vaihtanut tai rasvannut ensimmäisenkään pyörän ketjua ja ne on tuntunut toimivan vain yksinomaan paremmin ja likaamattomasti täysin hoitamattomina vs. varastorasvojen aikaan - ainakin normaali MTB-pyörässäni viimeiset 15v...

Jos ajaa vain tehdasrasvoilla eikä edes pyyhi liikoja pinnasta pois niin ketju kerää kaiken pölyn ja lian itseensä. Musta ketju sotkee nojakissa koivet ja kamppeet eikä ole lysti käsitellä pyörää ilman hanskoja. Takavetoisilla siis on suurempi ongelma.

Itse pyyhin aina uuden ketjun ja vasta rasvatun kangasrätillä johon olen suihkauttanut hieman WD-40:stä jolloin lika ja liika öljy lähtee hyvin. Pinnastaan kuiva ketju kerää vähiten likaa ja kuluukin siis vähiten. Loppu on kiinni käytetystä öljystä...

Paras tehdasvoitelu on ollut Campagnolo Record C9-ketjussa jolla ajoin jokusen satasen ennen ensimmäistäkään voitelua. Muutenkin ketjun laatu on niin hyvä että "hyvissä olosuhteissa" tuo rasvaamattakin ajaminen onnistuisi monta sataa ellei tuhatta kilometriä. Mun ketjulla on nyt ajettu jotain 5 tonnia välillä aivan mahdottomissa olosuhteissa...

Reiska kirjoitti:

Valottakaahan maallikolle mistä tietää, että ketju on 'venynyt' tai muuten huonossa kunnossa? Millaisista kilometrimääristä puhutaan, että pitäisi alkaa ihmettelemään ketjuja tai rattaita? Minulle on kertynyt ehkä 4000km viimeisen 15v aikana yhteensä tuolle vanhalle fillarilleni.

Tähän löytyy montakin tapaa todeta ketjun vaihtotarve:

  • Hölmön konsti: ketju alkaa hyppiä vaikka säädöt on kohdallaan, todetaan että ketju, pakka ja ketjurattaat ovat kaikki kuluneet liikaa ja menevät vaihtoon. Tai vaihdetaan pelkkä kettinki ensin ja sitten kohta perään loput

  • Sheldon Brown neuvoo ja moni muukin että universaali tapa on mitata tuumissa 12 linkkiparin yli, uusi ketju antaa 12" tasan ja kun näyttää 1/16" (1.6 mm) yli niin ketju vaihtoon, näin toimien pakka ja ketjurattaat kestää muutaman ketjun

  • C9-ketjun mukana tuli mittausohje jossa työntömitalla mitataan sisäpuolelta kuuden linkin etäisyys ja kun mittaus mistä tahansa kohdasta ketjua ylittää 132.6mm on aika vaihtaa ketju.

Kuva

Tämä on osoittautunut kätevimmäksi tavaksi, mittanauhan tai teräsviivaimen kanssa tuusaaminen on mun mielestä liian epätarkkaa ja sotkuista jos ketju ei ole puhdas.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Minä olen Reiskan kanssa hieman samaa mieltä. En tykkää putsailla ketjuja, joten ne ovat kyllä mustahkoja. Mutta öljyän kyllä, ajan myötä ketju alkaisi kitistä ja muuta, sitä vihaan. Olen joskus suunnitellut kantavani ylimääräistä voitelupurkkia että voitelisin vastaantulevien kaikki kitisevät ketjut... Voitelun huomaa kyllä myös liikkumisessa. Minulla kilsoja tulee <2000 vuodessa, mutta kovin harvoin olen joutunut ketjua saati pakkoja vaihtamaan. Joskus.

Olen pähkäillyt että ketjun liike raivaa töhkän liikkuvista (ja kuluvista) kohdista. Sitä hienompaa pölyä (esim hiekkapölyä) ei kuitenkaan saa sieltä sisältä kuluvista kohdista pois käsin putsaamalla ilman bensapesua. Täten töhkäkerros jopa saattaa sitoa lentävää pölyä ennenkuin se pääsee sisäpinnoille. Vähän (hyvin vähän) niinkuin patina kuparille.
Jos jaksaa puhdistaa ja voidella "about joka kerta" niin sitten etu voi olla suurempi, ja kone toimii kuin ... no, öljytty kone. En väitä tätä mahdollisuutta vastaan.

Ja sit etuna on se että juhlapäivinä voi ketjun myös pestä, ja sit se on hiano ja briljantti!

(Mutta en kyllä väitäkään olevani mikään nero pyöräilijäksi. Haen toki silti parempia ketjuöljyvinkkejä, ja pähkin näitä eri vaihtoehtoja.)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä, joka olen lähtökohtaisesti kaikkien kans erimieltä, ajan kans aluksi varastorasvoilla, voitelu noin 500km välein kesällä vaihdelaatikkoöljyllä ja talvella synteettisellä moottoriöljyllä, tippapulloa käyttäen. Näin toimien ketju-ratas paketti kestää sen 10tkm. Vaihtaa sitten kerralla kaikki, hintaa muutama kymppi ja aikaa tunti. Samalla vaihtuu ketjuputki kätevästi.
Oikea tapa olisi tietenkin pestä ne varastorasvat pois, käyttää oikeita ketjujen voiteluun tarkoitettuja aineita ja pestä vanhat pois aina ennen uusia öljyjä. Ketjun käyttöikä varmasti vähän pidempi, mutta kun laskee noiden aineiden hinnat ja käytetyn ajan, niin väitän että helpommalla ja halvemmalla pääsee kun ei "tuusaa".
On mulla muitakin vääriä pyöräilyyn liittyviä tapoja, en pese pyöriäni juuri koskaan, käytän hanskoja kun nostan pyöräni autoon tai peräkärryyn, ajan usein tuulipuvulla ja usein jopa ilman lukkokenkiä, en juo riittävsti, enkä syö kasviksia tarpeeksi :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Minä, joka olen lähtökohtaisesti kaikkien kans erimieltä, ajan kans aluksi varastorasvoilla, voitelu noin 500km välein kesällä vaihdelaatikkoöljyllä ja talvella synteettisellä moottoriöljyllä, tippapulloa käyttäen. Näin toimien ketju-ratas paketti kestää sen 10tkm. Vaihtaa sitten kerralla kaikki, hintaa muutama kymppi ja aikaa tunti. Samalla vaihtuu ketjuputki kätevästi.

Toimiva tapa jos kokee helpoksi ja ei haittaa ettei kalusto kiillä kuin kilin kellit :lol:. Ja että nuo halvemmat osat sopii/kelpaa.

jviirret kirjoitti:

Oikea tapa olisi tietenkin pestä ne varastorasvat pois, käyttää oikeita ketjujen voiteluun tarkoitettuja aineita ja pestä vanhat pois aina ennen uusia öljyjä. Ketjun käyttöikä varmasti vähän pidempi, mutta kun laskee noiden aineiden hinnat ja käytetyn ajan, niin väitän että helpommalla ja halvemmalla pääsee kun ei "tuusaa".

Joskus 90-luvulla tuli kokeiltua varmaan kaikkia näitä menetelmiä kun ajettua tuli monta kymppitonnia vuodessa. Ovat vaan liian työläitä ja kunnon aineilla kallista ja olisi kivempi tehdä muualla kuin kylmässä ulkovarastossa (silloin).

jviirret kirjoitti:

On mulla muitakin vääriä pyöräilyyn liittyviä tapoja, en pese pyöriäni juuri koskaan, käytän hanskoja kun nostan pyöräni autoon tai peräkärryyn...

Varmaan ollaan monet tässä samoilla linjoilla. Täpäri maasturia ei kannata pestä liikaa, vesipesu ja pesuaineet tuhoaa jousituksen liikkuvia osia nopeammin kuin jos ovat vähän paskasia. Toki silloin ei avokäsin kehtaa värkkiä nostella... mutta sehän näyttää kuitenkin pesunkin jälkeen kohta samanlaiselta.

Toisille on tärkeää että fillarit näyttää kuin uusilta ja pysyvätkin sellaisina. Että kehtaa nostaa olohuoneeseen tai näytteille tai upouuden auton takakonttiin. Pitää olla reissussakin painepesurit yms. Eipä voisi vähempää kiinnostaa...

Pikkusen olen "natsi" voimansiirron kunnon suhteen. Jos en mitään muuta jaksa tehdä niin raskaimmankin lenkin jälkeen katson että ketju, pakka ja muut ovat ainakin kuivat ja riittävän puhtaat että voisi lähteä heti seuraavalle lenkille. Pitkällä kaavalla tähän menisi liikaa aikaa ja ei vaan jaksa.

Teflon-öljyt ja tippa linkkiin voitelu on hidasta mutta hyvin on palvellut jo monta vuotta ja kokonaisuudessaan vähällä vaivalla, maantieajossa. Nyt tällä vahaöljyllä haetaan samaa maastoajoon. Ketjuthan ja voimansiirto kestää etenkin takavetosissa nojakeissa todella hyvin paljon pidempään verrattuna pystäreihin, kunhan ei aja hiekkaisella tai rutikuivalla ruostuneella ketjulla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja ihmo »

kuivavoitelu spray. ketjut muovipussiin ja reilusti sprayta perään sitten hierontaa,tuolla joskus maasturin ketjut pysy hyvänä
ennenkun löysin paremman tavan pyöräillä :P

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Hmm... Näyttää olevan 132mm tasan - Mitenkäs ostatte nokkeihinne ketjuja? kahdet, kolmet normaalit ketjut ja kiinnikkeet vai onko jossain pidempiä nojakeille tarkoitettuja ketjusettejä myynnissä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kolme pakettia kerralla, kaikkiin on riittänyt. Yescomissa( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm ) meni kahta lenkkiä lukuunottamatta kaikki kolme ja CLWB:n( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm ) riitti tasan kaksi pakettia, vai olikohan se kinneri johon riitti kaksi( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/kinneri.htm )

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Pikkusen olen "natsi" voimansiirron kunnon suhteen. Jos en mitään muuta jaksa tehdä niin raskaimmankin lenkin jälkeen katson että ketju, pakka ja muut ovat ainakin kuivat ja riittävän puhtaat että voisi lähteä heti seuraavalle lenkille. Pitkällä kaavalla tähän menisi liikaa aikaa ja ei vaan jaksa.

Teflon-öljyt ja tippa linkkiin voitelu on hidasta mutta hyvin on palvellut jo monta vuotta ja kokonaisuudessaan vähällä vaivalla, maantieajossa. Nyt tällä vahaöljyllä haetaan samaa maastoajoon.

Täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväine Squirtlube-ketjuöljyyn.

Edellisen voitelun, eli kolmannen, jälkeen oli sivulevyjen pinnassa tummaa likaa joka ei sotkenut käsiä tai lähtenyt pois pyyhkimällä kuivalla rätillä. Taisi olla jotakin likaa joka oli jäänyt pesujen jäljiltä ja osa siitä tuli pintaan toisella voitelulla.

Maastonojakin rakenteluketjuun kirjoittelinkin että hyvin toimii öljy. Yli satasen lenkin aikana rypeminen suossa, ojien ylitys napoja myöten vedessä ja kuivilla pölyävillä hiekkateillä ajaminen ei näkynyt mitenkään ketjussa. Oli ihan yhtä puhdas kuin ennen lenkille lähtöä, samaa ei voinut sanoa nojakista (tai kuskista kun tuli kaaduttua ketjun puolelle kyljelleen mutaojaan).

Kun kerran näin hyvin toimii niin tuon lenkin jälkeen Bräkleen:iin kostutetulla rätillä pyyhin hieman enemmän aikaa käyttäen ketjun sivulevyistä kaiken lian pois ja voitelin ketjun uudestaan. Pintaan ei enää noussut likaa. Nyt on jännä seurata miten puhtaana se pysyy ja milloin alkaa kuullostamaan kuivalta. Tähän asti saman verran kilsoja on saanut voitelulla ajettua kuin teflon-öljyllä maantienojakilla.

Takavaihtajan rullat on tällä hetkellä ainoa voimansiirron osa jolle pitää yleensä tehdä jotakin moisilla maastolenkeillä tai ainakin niiden jälkeen. Tuo suolillu ja muu mutasotku tarttuu niihin kuin tauti ja kuivuttuaan toisinaan aiheuttaa ongelmaa. "Märempää" öljyä käytettäessä nuo moskat yleensä tippuivat helpommin pois. Pitäisi vissiin kokeilla ruutata silikoniöljyä rullien pintaan tai jotakin vastaavaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväine Squirtlube-ketjuöljyyn...

Yli satasen lenkin aikana rypeminen suossa, ojien ylitys napoja myöten vedessä ja kuivilla pölyävillä hiekkateillä ajaminen ei näkynyt mitenkään ketjussa. Oli ihan yhtä puhdas kuin ennen lenkille lähtöä, samaa ei voinut sanoa nojakista (tai kuskista kun tuli kaaduttua ketjun puolelle kyljelleen mutaojaan).

Näköjään on kesä ollut vähäsateinen tai ylipäätään aika kuiva. Viimeisin keskiviikkokrossi ajettiinkin sitten +2 lämpötiloissa ja koko päivän oli sadellut tihkua ja luntakin. Kisa alkoi kevyessä tihkusateessa ja lopussa satoi jo enemmänkin. Olin Squirt:lla voidellut ketjut juuri ennen kisaa ja hyvin toimi siinä mutta värkki oli pakko pestä kun tuli lapiokaupalla mutaa, neulasia ja lehtiä, sen verran oli kovat olosuhteet.

Seuraavalla lenkillä ketju kuullosti jo aika kuivalta joten voitelin sen sitten Finish Line Teflon -kuivaöljyllä. Kun loppui tuo Squirt-pullollinenkin. Katsotaan miten se pelittää näin syksyn kosteammilla keleillä ja kunhan lumi tulee siirryn saman valmistajan Wet-öljyyn joka viime talvena osoittautui hyväksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Nyt olen vähän ihmeissäni. Kesällä hyvällä ajalla putsasin triken ketjut oikein huolella. Sain käsiini Wurthin Dry lube -suihketta ja kuvittelin että se olisi tosi hyvä. Sanotaanhan purkin kyljessä että se on tarkoitettu nopeasti pyörivien koneenosien kestävään voiteluun. Ketju paikalleen, pari kierrosta pyörittelyä suihkeen alla ja annetaan kuivua. Toistin käsittelyn ennen ajamista ja ensivaikutelma oli hyvä.

Siihen se sitten jäikin. Jostain syystä aine kuluu pois 36 tunnissa, yhden lämpimässä tallissa vietetyn päivän aikana, puolen tunnin sateessa tai 60 kilsan ajamisella. Mikä näistä tuli ensin täyteen... :( Teenkö mä jotain väärin vai onko tuo aine vain niin olematonta kestävyydeltään? Olen antanut välillä aineen kuivua kahden yön ylikin ennen ajamista, ei auta. Olen kokeillut kolmea käsittelyä peräkkäin, ei auta. Nyt viimein hermoonnuin ja vedin vanhan teflon-pohjaisen suihkeöljyn tuon mömmön päälle. Toimii.

Ketju ei ole kerännyt mitään kesän pesun jälkeen, siinä mielessä olen tyytyväinen. Mutta se kitinä kun ei joka ilta muista rasvata uudelleen...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Jostain syystä aine kuluu pois 36 tunnissa

Milläs tämä totesit? Ketju rupesi ääntämään vai pinta tuntui kuivalta? Ketjun pinnassa oleva rasva ei voitele mitään, vain sillä on merkitystä mitä on tapeissa ja levyjen välissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/V ... 0--361414/

Oiskohan tuommoinen parafiiniöljy hyvää? Se on käsittääkseni pakkasta kestävää ja tasapaksua, ja ei haise kun siinä ei ole haihtuvaa ohutta öljyä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä olis paras ketjurasva?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Jostain syystä aine kuluu pois 36 tunnissa

Milläs tämä totesit? Ketju rupesi ääntämään vai pinta tuntui kuivalta? Ketjun pinnassa oleva rasva ei voitele mitään, vain sillä on merkitystä mitä on tapeissa ja levyjen välissä.

Näin on. Omat kesäöljyt eli tuo Squirt Lube vahaöljy ja Finish Line Teflon kuivaöljy toimivat hyvin ja kohtuu pitkään kunnes joutuu ajamaan sateessa jolloin huuhtoutuvat käytännössä yhdellä lenkillä. Seuraavalla ketjun rullat sitten helisee Squirt:lla ja Teflon:lla jopa kitisee. Eivät toisaalta pahemmin sotke.

Talvikäytössä oleva Finish Line Wet pelittää sateellakin hyvin ja kestää melkein samat niissä olosuhteissa kuin nuo kesäöljyt kuivilla keleillä. Sotkua tulee melkoisesti ellei ole pakkasta ja -lunta joka muuten pitää ketjun ja rissat suhtkot siistinä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin