RE: HS: HELSINKI EI INNOSTU PYÖRÄTEIDEN NOPEUSRAJOITUKSISTA 10:10
Yleinen nopeusrajoitus pyörätiellä parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, kunhan samalla vapautetaan pyöräilijät pyörätienkäyttöpakosta, eli sallitaan nopea pyöräily ajoradalla, vaikka vieressä olisi kevyen liikenteen väylä. Pelkkä nopeusrajoituksen lisääminen yhdessä pyörätienkäyttöpakon kanssa tekisi monen työmatkapyöräilijän matkasta kohtuuttomasti hitaamman, mutta yhdessä nämä muutokset mahdollistavat myös kevyen liikenteen väistämissääntöjen ratkaisevan selkiyttämisen.
Muutos kannattaa tehdä, vaikka se tuokin muutaman sukkahousupyöräilijän lisää ajoradalle. Ongelmalliset väistämissäännöt ajoradan ja suojatien risteyksissä saadaan kuntoon samassa yhteydessä, jos osataan muuttaa säännöt oikealla tavalla. Tässä periaatteet:
Ei turhaan lisätä mitään erityisiä nopeusrajoitusmerkkejä pyörätielle, vaan muutetaan kevyen liikenteen väylien merkkien merkityksiä. Pyörätien merkki eli pelkkä pyörän kuva tarkoittaisi, että kyseisellä tiellä saisi ajaa vaikkapa 40 km/h. Kevyen liikenteen väylällä rajoitus olisi tuo ehdotettu 25 km/h ja jalkakäytävällä 10 km/h. Kaikki niin, että merkissä näkyvä hahmo olisi priorisoitu käyttäjä. Jalkakäytävälläkin siis saisi pyöräillä, jos väistää jalankulkijoita ja ajaa niiden vauhtia.
Tämä mahdollistaisi väistämissääntöjen yksinkertaistamisen suojatiellä kevyen liikenteen väylän ja ajoradan risteyksissä. Väistämissäänöksi tulisi: ”Ajoradalla kulkeva liikenne väistää kaikkea suojatietä liikkuvaa liikennettä, jolla väistämisen helpottamiseksi olisi velvollisuus liikkua enintään jalankulkijan vauhtia,” oli liikkumaväline sitten lenkkitossu, polkupyörä, potkupyörä, rullalauta tai nojapyörä. Ja oli kulkija sitten invapyöräilijä, sähköpyörätuolilla liikkuva ylipainoinen, lapsi tai aikuinen välineellä millä hyvänsä.
Nykyisinhän pitää väistämisvelvollisuuden varmistamiseksi autoilijan tunnistaa, onko suojatietä ajava yli-, vai alle kaksitoistavuotias, onko kyseessä potkupyörä, vai potkulauta, onko ajoneuvo invapyörä, vain nojapyörä ja päätellä pitääkö väistää esim. Segwaytä ym. Täysin mahdottomia vaatimuksia liikennetilanteessa sovellettaviksi.
Tällä nopeusrajoitusten ja ajoreitin valinnan ja väistämissäännön kattavalla kokonaispaketilla kevyen liikenteen ongelmat vähenisivät murto-osaansa ja myös viralliseksi säännöksi tulisi se käyttäytymismalli, jota toisensa liikenteessä huomioivat liikkujat nytkin käytännössä noudattavat.
Nopeusrajoitus on siis hyvä alku, muttei sellaisenaan tuota kuin pyöräilyn vähenemisen, jota ei kai kukaan muu toivo, kuin autoalan lobbarit.