M5 TiCa etuvanne solmussa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Täräytin kovalla vauhdilla sadeveden piilottamaan monttuun tiessä sillä seurauksella että etuvanne on vaihtokunnossa (heittoa sen verran että juuri mahtuu pyörimään jarrupalojen välissä ja jarrupinta "pullistelee"). Helpoimmalla pääsisi kun vaihtaisi uuden samanlaisen kehän, vaan mikähän se mahtaa olla ? Vanteen leveys 21mm (jarrupinnan yli), profiilin korkeus 31mm, pinnoja 18kpl ja koko siis 451.

NikoK

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja tm »

Kovin on heikosti infoa M5:n kotisivuillakaan:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/News/Latest_news/

Kannattaa varmaan laittaa heille kyselyä, niin selviää varmimmin. Voi ehkä joutua tilaamaan suoraan M5:ltä, jos on kovin erikoista mallia.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

En ole onnistunut googlaamalla löytämään 18 reikäistä 451 vannetta. Toisena vaihtoehtona käyttää 36 reikäistä, niitähän löytyy kyllä. Navan/koko kiekon vaihtokaan ei ole helppo ratkaisu kun tuo haarukka on vain 50mm leveälle navalle.

Laitoin toki M5:lle postia, toivottavasti ovat nopeita tällaisissa varaosatarpeissa...

NikoK

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja janx »

No jopas on outo pirulainen laitettu mankeliin etukiekoksi. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Olisiko mitään järkeä tässä vaiheessa päivittää koko etupää standardi osille sopivaksi? Normia haarukka, vaikka levyjarrulla? Vai ottaako ketjuun?
Tuolla olisi "muotoiltuja" haarukoita: http://www.recumbentparts.com/cat/0/91/ ... -inch.html
Huonolla tuurillahan tuossa on etuhaarukkakin ottanut damagea ja huomaat kun ajat seuraavan kerran :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Voitte heti lähdöltä unohtaa "standardikiekon" eli tässä tapauksessa ETRTO 406:n käytön tässä lowracerissa. Jenkit on yrittäneet mutta huonompaan suuntaan vaan menee.

Ketjut kulkee niin lähellä napaa ja renkaan sivua että tuskin saa järkevästi toimimaan 2-jalkaisella haarukalla vaikka tekisi VeloKraft tyyliin haarukan ja kiekon puolauksen epäsymmetriseksi.

Itse tekisin, tai olen suunnitellut tekeväni, omaan lowraceriin hiilikuituisen 1-lapaisen. Samallahan siitä tekisi levyjarrullisen jolla koiville ja ketjulle sais lisää tilaa kun vannejarrusta pääsis eroon. Paras napa ja haarukkakonstruktio olisi Cannondale Lefty johon napoja saa. Omatekonen alumiininen tai hiilikuituinen kiinteä akseli ja mahdollisesti kavennettu lefty-napa. Sen ei kestä olla paljoa leveämpi kuin nykyinen 50-millinen.

Onneksi itselläni on kaksi etukiekkoa, 28 radiaalilla pinnalla ja syvällä vanteella oleva alkuperäinen treenikäyttöön ja levytettynä kisoihin. Tuulisemmalle hiilikuituinen 3-lapainen.

Itse 451-rengaskoossa ei ole mitään vikaa, päin vastoin. Nopeimmat ja keveimmät 20" kumit löytyy kaikki ja treeniajoon 28-451 Duranot on sekä halvat että kestävät. Ainoastaan vanteet on vähän tiukassa ja niihin sopivat pinnat, ainakin modernin M5 55mm leveän 15mm akselilla olevan naavan kanssa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Huonolla tuurillahan tuossa on etuhaarukkakin ottanut damagea ja huomaat kun ajat seuraavan kerran :(

Se ei ole kovin todennäköistä ellei sitten TiCa-mallissa ole hempulimmin tehty haarukka kuin mun CrMo-teräksinen. Sitä on tullu paukutettua niin että tuntuu mutta ei mitään heikkoa. Haarukka painaa varmaan tuplat mitä vaikkapa MetaPhysic:n 28" 2-jalkainen...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Voitte heti lähdöltä unohtaa "standardikiekon" eli tässä tapauksessa ETRTO 406:n käytön tässä lowracerissa. Jenkit on yrittäneet mutta huonompaan suuntaan vaan menee.

Ketjut kulkee niin lähellä napaa ja renkaan sivua että tuskin saa järkevästi toimimaan 2-jalkaisella haarukalla vaikka tekisi VeloKraft tyyliin haarukan ja kiekon puolauksen epäsymmetriseksi.

Kaksijalkainen haarukka tässä on nytkin: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 420#p58623

Kuva

Mutta tuosta kuvasta ei ainakaan voi sanoa että kuinka niukasti sitä tilaa on ja saisiko sitä lisää esim ketjun taittopyörää ulommas siirtämällä. Keskiön vaihtamisella leveämmäksi ainakin saa, mutta laajenee se tätäkin reittiä tuo projekti järjettömästi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Kaksijalkainen haarukka tässä on nytkin: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 420#p58623

Mutta tuosta kuvasta ei ainakaan voi sanoa että kuinka niukasti sitä tilaa on ja saisiko sitä lisää esim ketjun taittopyörää ulommas siirtämällä. Keskiön vaihtamisella leveämmäksi ainakin saa, mutta laajenee se tätäkin reittiä tuo projekti järjettömästi.

Ihan totta, niinpäs onkin. Ketjut kulkee sitten kyllä todella lähellä haarukkaputkea ainakin pienemmällä etulehdellä. Haarukka lienee hiilikuitua ja tehty juuri 55mm:n etunavalle.

Keskiön levennys ja/tai taittopyörän siirtäminen ulommas aiheuttaa niin paljon voimia runkoon että vahva epäilys on että alkaa joustamaan. Omani parani jonkin verran kun siirsin taittopyörää lähemmäs runkoa ja pienempi ketjuratas on reppuselässä normaalin pienemmän kyljessä sisäpuolella.

Kääntösäde pieneni sillä kyllä entisestään mutta tiellähän tällä ajetaan ja pääosin suoraan. Vähän tekee tiukkaa U-käännökset kapeilla maalaisteillä mutta kantateillä jo onnistuu ihan riittävän hyvin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Haarukka lienee hiilikuitua ja tehty juuri 55mm:n etunavalle.

Harmi kun on nuin kapea, Kickbikessä olisi 65mm: http://www.shop.kickbike.com/product_details.php?p=295

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Pyörätuolin navat on kanssa aika kaposia. Muistaakseni aika lähellä tuota 55mm. Laakeritkin saa vaihdettua pienempää akselia varten...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Haarukka on hiilikuitua. Ei löydy siitä vaurioita. En ole haarukkaa siis tässä vaiheessa vaihtamassa. Se on niin kapeakin, ettei ketju siihen juuri osu. On siinä suojamuovi kuitenkin päällä. Kääntyessähän rengas osuu kuitenkin ketjuun ensin.

Kääntösäde tuntuu riittävältä normaaliin risteysajoonkin, ainakaan tässä vaiheessa en aio tehdä mitään muutoksia. Saisi vaan kiekon korjattua. Vahingosta viisastuneena pitänee varavannekin kuitenkin hommata valmiiksi hyllyyn (olettaen että M5:ltä edelleen saa tuota 18 reikäisenä...). Hyvä huomata että ideoita löytyy jos vaikka pitää uutta napaakin joskus etsiä.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Vielä löytyy samoja kehiä M5:ltä, huh :) Teinpä kuitenkin jo niin hurjan tempun että muokkasin vanteen ajokuntoon. Oikaisin jarrupinnat vääntämällä pahimmat kurvit pois ja rihtasin maltilla edes yrittämättä suoraksi asti saada. Jarrupinta on ilmeisesti niin vähän kulunut ettei tullut halkeamia, rengaspaineet jätin matalammaksi. Liekö järkevää, no, vaihdan kehän heti kun saan uuden ja onpa joskus tullut reissuilla ajettua lastatullakin pyörällä huomattavasti pahemmassa jamassa olevillakin vanteilla. Paljo ne kestää !

Niko

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hyvä homma että sait kuntoon.

Oma 28-pinnainen kiekko on kuin ratakiskoa. Oli vaan rihtattu vähän löysälle ja epätasaisesti, ja ilman öljyä nipan ja vanteen sekä pinnan kierteisiin. Oikaistessa katkesi sitten pari pinnaa ja piti tilata uusi pinnasetti Bram:lta. Itse kunnolla kasattuna pysyy suorassa ja on kuin ratakiskoa. Vanne on erittäin tukeva, kestää paukuttaa ja varmaan myös reunan oikaisun jos tarpeen tulee.

Käyttämällä 28-millistä Duranoa voi paineita pitää vähän alempana ja näin säästää vannetta uutta odotellessa. Omat paineet 15% painumalle ovat 5.63 bar Duranolle ja 7.86 bar 23-milliselle Ultremo ZX:lle (kun lowracer painaa 13.9 kg ja kuski 68.4 kg).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M5 TiCa etuvanne solmussa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Voisiko joku kertoa kokemuksia tämän M5:n palvelusta ? Nyt on mennyt reilu kaksi viikkoa siitä kun tiedusteluuni vastattiin "kyllä löytyy, 69€/kpl". Sen jälkeen ei mitään ole kuulunut, kaksi kertaa olen laittanut viestin että haluan ostaa, mihin maksetaan... Alkaa ottaa jo pattiin.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Vastaa Viestiin