Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avokid
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 09:42

Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Olen kohta 20v haaveillut omasta nojakista. Siitä lähtien kun Tekniikan Maailmassa oli joskus sellaisesta juttu. Tänne foorumillekin olen rekisteröitynyt jo viisi vuotta sitten, mutta edelleen ajelen vain pystypyörillä. Tälle vuodelle on lähes kolme tuhatta kilometriä poljettuna ja kesälomallani ajelin neljässä päivässä 580km pyöräreissun cyclolla.

Harrastan maastopyöräilyä ja cyclolla maantiepyöräilyä ihan aktiivisessa kuntoilutarkoituksessa, mutta noille pidemmille retkille tekisi mieli hommata nojakki. Tai itseasiassa rakentaa, koska vaikka pidänkin pyöräilystä, niin melkein enemmän pidän pyörien rakentamisesta ja virittelystä.

Rivitalokämpän vuoksi nykyiset hitsausmahdollisuudet ovat hieman vajavaiset, mutta todennäköisesti sekin onnistuisi kunhan tarpeet ovat selvillä ja rungon palaset jigissä. Mielelläni kuitenkin hankkisin valmiin rungon, jonka ympärille rakentaisin haluamani osat.

Näkemykseni olisi saada cyclocrossia vastaava nojakki, jolla voisi tehdä parin sadan kilometrin päivälenkkejä retkivarustuksessa Suomessa. Olen katsellut nyt jonkin verran olemassa olevia malleja. Kaikista eniten ulkonäön puolesta kiinnostaisivat High Racer -tyyliset pyörät matalalla aika sporttisella ajoasennolla 26" renkailla.

Kuten nämä:
http://www.performer.com.tw/new/product ... cts_id=229
http://bacchettabikes.com/bikes/top-touring/giro-26-att

Pari kysymystä minulla olisi mihin kaipaisin apua.

  • Löytyisikö Tampereen lähettyviltä vastaavanlaista ajokkia koeajettavaksi 173cm mittaiselle kaverille? Kaverin häiden vuoksi en pääse ensi viikonlopun SM-kisoihin.
  • Onko muita valmistajia jotka myyvät pelkkiä runkoja? Tuota Giro 26:sta saa ainakin noin $500 hintaan runkokittinä. Muita en löytänyt.
  • Onko kukaan rakentanut pyöräänsä tuollaisen tehdasvalmistetun runkokitin ympärille?
  • Voiko tuollaista järkevällä budjetilla edes teettää? Ohentamattomat teräsputket taitavat olla aika painavaa kamaa tähän tarkoitukseen?

Kiitoksia jo etukäteen jos joku näihin jaksaa vastata :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Avokid kirjoitti:

Tai itseasiassa rakentaa, koska vaikka pidänkin pyöräilystä, niin melkein enemmän pidän pyörien rakentamisesta ja virittelystä.

Rivitalokämpän vuoksi nykyiset hitsausmahdollisuudet ovat hieman vajavaiset, mutta todennäköisesti sekin onnistuisi kunhan tarpeet ovat selvillä ja rungon palaset jigissä. Mielelläni kuitenkin hankkisin valmiin rungon, jonka ympärille rakentaisin haluamani osat.

Ei rivitalo rajoita hitsausmahdollisuutta. Eihän hitsaus tarvitse kuin pistorasian ja hisauskoneen. Omani ovat hitsattu taivasalla valovirtapistorasiasta pikku invertterillä :wink:

Avokid kirjoitti:

Näkemykseni olisi saada cyclocrossia vastaava nojakki, jolla voisi tehdä parin sadan kilometrin päivälenkkejä retkivarustuksessa Suomessa. Olen katsellut nyt jonkin verran olemassa olevia malleja. Kaikista eniten ulkonäön puolesta kiinnostaisivat High Racer -tyyliset pyörät matalalla aika sporttisella ajoasennolla 26" renkailla.

Cyclocrossaria vastaava. Siis maastoradalle tarkoitettu :shock: Tämä on todella kova vaatimus, mutta kyllä tuollainenkin löytyy ainakin yhdeltä foorumilaiselta :) Retkikäyttöön tietysti retkipyörä eikä pystäripuolella muodikasta puolimaasturia.

Avokid kirjoitti:

Kuten nämä:
http://www.performer.com.tw/new/product ... cts_id=229
http://bacchettabikes.com/bikes/top-touring/giro-26-att

Pari kysymystä minulla olisi mihin kaipaisin apua.

  • Löytyisikö Tampereen lähettyviltä vastaavanlaista ajokkia koeajettavaksi 173cm mittaiselle kaverille? Kaverin häiden vuoksi en pääse ensi viikonlopun SM-kisoihin.
  • Onko muita valmistajia jotka myyvät pelkkiä runkoja? Tuota Giro 26:sta saa ainakin noin $500 hintaan runkokittinä. Muita en löytänyt.
  • Onko kukaan rakentanut pyöräänsä tuollaisen tehdasvalmistetun runkokitin ympärille?
  • Voiko tuollaista järkevällä budjetilla edes teettää? Ohentamattomat teräsputket taitavat olla aika painavaa kamaa tähän tarkoitukseen?

Mä tein Volae kopiota, mutta kun oma pituus on rajallinen(171cm lyhytjalkainen) siitä tulikin Bacchetta kopio. Laiskuuttani tein muutoksen, kun en viitsinyt totutella korkeuteen :D Täysin ajettava korkeakin oli. Oikein miellyttävä pyörä ja pirun helppo tehdä. Ei tuommoisen suoran rungon tekeminen ole kummoinenkaa juttu. Voin ottaa omasta tärkeimmät mitat, jos et halua itse piirrellä. Ehdottomasti kannattaa tehdä itse, jos kerran osaa tai opetella tekemään. Mun pyörä on tehty 2 tuuman huonekaluputkesta. Runko painaa tasan 3 kiloa. Bacchettan alumiininen painaa 2,1 kiloa. Pyörän paino tulee pääosin muualta kuin rungosta. Tämän rungon hinta on muutaman euron - mitä tommoinen huonekaluputken pätkä maksaa. Loput romuista. Tuo 900 gramman kevennys maksaa sitten maltaita. Jos hitsaus ei jostain syystä tule kysymykseen. Voi tehdä osat sovituksineen valmiiksi ja hitsauttaa ne jollain.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Luulen ettei teettäminen järkevällä budjetilla kannata. Siinä on kuitenkin niin paljon näpertelyä dropouttien, vaijerien sun muiden kiinnitysten kans että tunteja tulee.
Kyllä ensimmäisen pyörän voi tehdä hyvin huonekaluputkesta. Sillä kun yhden kesän ajelee niin saa ihan eri käsityksen omista haluista kuin muutaman kilometrin pikakokeilulla. Itse runkkohan on muutaman kilon osa koko pyörästä, Tuossa on muutama mun tekemä "ankkuri" joissa on eroteltu osien painot:
http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm
http://www.saunalahti.fi/jukkviir/yescom.htm
http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm
Onhan nuo selvästi raskaampi kuin tehdastekoiset 10-12kg racerit, mutta siihen on yhtä monta syytä kuin pyörässä on osia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Avokid kirjoitti:
  • Löytyisikö Tampereen lähettyviltä vastaavanlaista ajokkia koeajettavaksi 173cm mittaiselle kaverille? Kaverin häiden vuoksi en pääse ensi viikonlopun SM-kisoihin.
  • Onko muita valmistajia jotka myyvät pelkkiä runkoja? Tuota Giro 26:sta saa ainakin noin $500 hintaan runkokittinä. Muita en löytänyt.

Oma pyöräni on varmaan liian korkea, joten siitä ei taida olla apua.

Pelkkänä framekittinä saa ainakin Azubin ja Nazcan pyöriä, mutta eivät ne halpoja sellaisenakaan ole. Toki siinä kitissä on sitten mukana kaikki muu paitsi ne 'polkupyöräosat'.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja samuel »

Mun tekelettä saa tulla koittamaan, tiedät sitten millaista ei kannata alkaa tekemään. 8)

Ensviikolla joutuu töihin, joten klo 17-> onnistuu.
Soita jos kiinnostaa.
nol44- 357 696ysi

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Komppaan Jukkaa.

Osta melkein mikä vaan käytetty tai tee ite joku suoraputkinen highracer. Ajele puoli vuotta ja tiedät mihin suuntaan haluat nojapyörissä edetä.

Tekemällä oppii. Tampereen tienoilla löytyy tekemiseen apuakin?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Luulen ettei teettäminen järkevällä budjetilla kannata. Siinä on kuitenkin niin paljon näpertelyä dropouttien, vaijerien sun muiden kiinnitysten kans että tunteja tulee.

Luulen että tuommoisen suorarunkoisen pelkän rungon teettäminen saattaa kannattaa tietyillä ehdoilla. Pyörä pitää silloin suunnitella teetettäväksi :wink:
-Kaikki turha pois.
-Työmäärän minimointi.
-Runko huonekaluputkesta(helppo hitsattavuus)
-Itse hommatut takahaarukka(vanha etuhaarukka), keskiö- ja emäputki.
-Ei etuvaihtajaa.(ei vaihtajaputkea eikä vaijerin nippeliä)
-Taakse rumpuvaihteellinen napa rulla- tai jalkajarrulla. Maantiejarrukin voisi olla ok.(kelpaa vanhan etuhaarukan dropoutit suoraan eikä tarvitse jarrutappeja)
-Riittävän tarkat työohjeet, ettei tekijän tarvitse suunnitella mitään.(tekijä tietää asiasta luultavasti vielä vähemmän kuin tilaaja :mrgreen: )
-Tuplarulla ketjun ohjaimeksi, niin riittää yksi ohjainrullan pidin.
-Ei vaijerin ohjaimia.(jää nippelit pois)
-Hiomattomat saumat(viimeistelyyn menee paljon aikaa)
-Viimeistelemätön
-Penkin kiinnitys klemmarilla(ei tarvitse rungossa kiinnikkeitä)
-Itse pitäisi saada olla vieressä ohjeistamassa, jos on kysyttävää.(kaikki pitäisi olla mietitty jo valmiiksi)
-Tekijäksi sopiva nyrkkipaja tai harrastajahitsari :D
Tällöin runkoon ei jää paljon työtä. Suunnittelua ei saa jäädä yhtään. Se maksaa äkkiä paljon(yritys ja erehdys :roll: )
Vaatii tietysti melkoisia kompromisseja rakenteen suhteen, mutta tuolleen se saattaa jopa kannattaa kunhan kokoaa itse. Suosittelen silti itsetehtyä 8)

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Avokid kirjoitti:

Tälle vuodelle on lähes kolme tuhatta kilometriä poljettuna ja kesälomallani ajelin neljässä päivässä 580km pyöräreissun cyclolla.

Harrastan maastopyöräilyä ja cyclolla maantiepyöräilyä ihan aktiivisessa kuntoilutarkoituksessa, mutta noille pidemmille retkille tekisi mieli hommata nojakki.

Mulla oli hyvin samanlainen lähtökohta, kun hankin aikoinaan Metan. Sitä saa myös pelkän runkona, mutta hinta on aika kova minusta http://www.meta-bikes.com/ms_range.html Nykyään näyttää oleavan myös hiilikuiturunko vaihtoehtona.

Pyörä sopii hyvin pitkille lenkeille, se on nopea, ja kiipeää mäkiä hyvin. Ajoasennon voi säätää helposti makaavammaksi tai pystymmäksi. Tarakankin siihen saa. Takahaarukkaan mahtuu vaikka läskikiekot, niin kuin Wacky on tehnytkin, jos haluaa haastavammassa maastossa ajaa. Pyörä on melko korkea, joten 26" kiekot on sinulle varmaan oikea valinta.

MetaPhrastic 2012

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MikaL kirjoitti:

Takahaarukkaan mahtuu vaikka läskikiekot, niin kuin Wacky on tehnytkin,

eikös Wacky levittänyt sitä murtuneen pyörän takahaarukkaa korjatessa että sai tilaa läskeille. Metan sivuilla sanotaan max. kumin leveydeksi 2,1"

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
MikaL kirjoitti:

Takahaarukkaan mahtuu vaikka läskikiekot, niin kuin Wacky on tehnytkin,

eikös Wacky levittänyt sitä murtuneen pyörän takahaarukkaa korjatessa että sai tilaa läskeille. Metan sivuilla sanotaan max. kumin leveydeksi 2,1"

Kyllä metaan menee leveämpikin kumi taakse mutta ketju ottaa pienillä vaihteilla kiinni renkaaseen. Wackyn ketjusta voi katsoa mitä asialle voi tehdä ennen haarukan levitystä. Tietysti etuhaarukkan pitää olla sopiva.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avokid
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 09:42

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Hyviä kommentteja :)

Azubin, Metan ja Nazcan runkosetit ovat molemmat 1500e luokkaa ja esim Azubin koko pyörän hinnat ovat tuohon nähden halpoja. Kokonaisen pyörän saa kuitenkin kun pistää vain pari sataa tuon päälle. Noissa nyt tulee jo sitten myös jousitukset ja keulat mukana.

Tuo bacchetan runkosetti kuitenkin näyttäisi olevan ihan eri hintaluokassa. No ilman jousituksia yms. mutta kuitenkin.

Mitkä tuollaisen suoran rungon huonot puolet ovat ? Jalat tulevat ainakin aika korkealle ?
Uskoisin saavani kyllä rakennettua tuollaiset osat ihan itsekin kun vain tekee pohjatyön kunnolla. Käyttääkö porukka romuosia vai ihan runkojen rakenteluun myytäviä palasia, esim. keskiörunkoa? Luulisi, että helpommalla pääsisi jos tilaisi valmiiksi keskiötä ja ohjainlaakeria varten palaset.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos haluaa suoran runkoputken, lyhyen pyörän ja isot renkaat niin aika ylös tosiaan polkimet nousee. Jos kykenee joustamaan yhdestä noista niin kammet ja penkki tulee alemmas.
Taitaa suurin osa rakennella romuosista kun niitä on jokapaikka puollaan, mutta valmiit muhvit pitäisi tilata ja kuluineen hinta pompsahtaa. Yhdestä maastopyörästä saa muhvien lisäksi tapit V-jarruille, dropoutit, jäykän etuhaarukan, vaijerinippeleitä, putkea selkänojan tukiin, stemmi- ja tankovärkit ja lisäksi tietenkin muita komponenetteja siinä määrin kuin ehyitä ovat ja haluaa käyttää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Avokid kirjoitti:

Hyviä kommentteja :)

Azubin, Metan ja Nazcan runkosetit ovat molemmat 1500e luokkaa ja esim Azubin koko pyörän hinnat ovat tuohon nähden halpoja. Kokonaisen pyörän saa kuitenkin kun pistää vain pari sataa tuon päälle. Noissa nyt tulee jo sitten myös jousitukset ja keulat mukana.

Tuo bacchetan runkosetti kuitenkin näyttäisi olevan ihan eri hintaluokassa. No ilman jousituksia yms. mutta kuitenkin.

Tervetuloa foorumille :)

Kannattaa huomata, että noissa listahinnalla myytävissä pyörissä ei ole kovin kummoiset osasarjat välttämättä, muistaakseni esmes nazca käyttää mekaanisia BB5-levyjarruja (jos levarit nyt haluaa), jotka ei ole kummoiset jne. Erityisesti toi lähes kaikkien nojapyörävalmistajien käyttämä takajousi on käsittääkseni aika onneton.

Toki ostamalla kokonaisen pyörän, saa koko paketin halvemmalla kuin ostamalla kaikki palikat erikseen, joten jos osa palikoista kelpaa itselle ja haluaa päivittää vaan muutamaa komponenttia niin tuollainen hinnat alkaen -malli voi olla hyvä lähtökohta. Varsinkin jos on itsellä niitä päivitysosia jo valmiina.

Azubit ei ainakaan ole sitten erityisen kevyitä pyöriä, jos lisää tarakan ja muut hilppeet. Oma Ibexini (painavalla Alfine 11 napavaihteella ja 24" renkailla) painaa 22 kg. Toki osavalinnoilla voi painoa tiputtaa jonkin verran.

Itsellä ei ole kokemusta täysin jäykästä rungosta, mutta IMHO retkiajoon takajousitus on aika ehdoton ja molempi parempi, mukavuutta kai olit hakemassa myös?

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei kannata keskittyä jonkun runkotyypin huonoihin ominaisuuksiin - kaikilla on sellaisia :lol: Korkeus on tuollaisen Bacchetta tyylisen rungon suurin haitta(isoilla renkailla). Jos se ei ole liian korkea ei tuokaan ole haitta ;) Poljin-penkki korkeusero jää tuolla täysin normaaliksi. Esim tarjotulla mutkarunkoisella Metalla se useita senttejä isompi.
Suoraputkinen on erittäin hyvä malli ensimmäistä pyörää tekevälle. Siinä on huomattavasti vähemmän virhepaikkoja kuin mutkikkaammissa runkotyypeissä! Pyörästä tulee väkisinlin kelvollinen.
Jousitus on pitkälti makuasia toiset pitää ehdottomana ja toiset eivät halua sitä. Loput sitten siitä väliltä. Ei se jousitus muuta huonoa tietä hyväksi. Mä valitsen omista pyöristäni huonolle tielle mieluiten tuon retkipyöräksi tekemäni suorarunkoisen vaikka pihalla on takajousitettukin :)
Itse käytän romu osia. Tulee mielestäni näin pienemmällä vaivalla. Ei kestä montaa minuuttia irroittaa keskiöputkea pyörästä rälläkällä ja osan maksamiseen ei mene lainkaan työaikaa :mrgreen:

Oma ideani pyörän lastaamiseen oli käyttää penkin ja takarenkaan väliin jäävää tilaa tavaratilana. Lisäksi tarakalle pyörälaukut.

Viimeksi muokannut jooseha, 26 Heinä 2014, 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Urheilullista nojakkia matkapyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Avokid kirjoitti:

Hyviä kommentteja :)
...
Tuo bacchetan runkosetti kuitenkin näyttäisi olevan ihan eri hintaluokassa. No ilman jousituksia yms. mutta kuitenkin.

Mitkä tuollaisen suoran rungon huonot puolet ovat ? Jalat tulevat ainakin aika korkealle ?
Uskoisin saavani kyllä rakennettua tuollaiset osat ihan itsekin kun vain tekee pohjatyön kunnolla. Käyttääkö porukka romuosia vai ihan runkojen rakenteluun myytäviä palasia, esim. keskiörunkoa? Luulisi, että helpommalla pääsisi jos tilaisi valmiiksi keskiötä ja ohjainlaakeria varten palaset.

Amerikan hinta ei sisällä tullia eikä alvia, Bacchetan Saksan jälleenmyyjän runkosetin hinta alkaen on 928€. Ei sekään kallis ole muihin verrattuna. Ilmeisesti sisältää kuvan mukaiset kilkkeet: (penkki taitaa kuulua hintaan, saksan osaajat varmaan kertoo?)
Kuva
Kyllä tuollaisen itsekin rakentelee mutta pitää muistaa ettei jälleenmyyntiarvokaan vastaa alkuperäistä.
Huonot puolet, no keskiö ja penkki on kyllä korkealla isolla etupyörällä. 20" tai 24" etupyörällä nämä ongelmat poistuu. Jousituksen puutteen voisi myös mainita.
Vastaavia muuten tehtiin jo 90- luvulla, Kingcycle lienee ollut ensimmäisiä sarjavalmisteisia nojapyöriä:
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin