VAIHTEET = ketju vai napa ?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja kogam »

Ois tarkoitus ostaa Trike jossain vaiheessa. Nyt pulmana että millaiset vaihteet kannattai siihen valita ? Sram Dualdrive ? Shimano 27v ketjuvaihteet ? Vai joku muu ? Kokemuksia ,,, mielipiteitä,,, : ) Kestävyys... Huollon helppous... jne...

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Trike jopa 20" vetävällä pyörällä menee vielä ilman dual drivea. Muuten kyse on makuasiasta. Itse tykkään ketjuvaihteisen napakasta tuntumasta kun napavaihteiset tuppaa olemaan enemmän tai vähemmän samettisia toiminnaltaan

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja kmb »

Ketjuvaihteissa olisi sellainen pointti, että niitä pakkoja saa erilaisilla välityksillä. Jos ko. pyörä on ensimmäinen nojapyöräsi etkä asu esim. Pohjanmaalla, saatat haluta ensialkuun melko kevyen kevyimmän vaihetteen. Myöhemmin ehkä sitten jotain vähän urheilullisempaa kun polkemistekniikka ja nojapyöräilylihakset kehittyvät. Riippuu toki myös mm. painostasi.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itsellä on nykyjään Nazcassa Nexsuksen 8 ja eressä kaksi eturatasta. Josta riittää ainakin minun käyttöön välityksiä näille Keski-Suomen mäkisille seuruille.
Miksikö näin . Siksi että huollot ovat helpoja ja minun nopeuksissa ei kaipaa tän kummempaa.
Stern 3 saa saman tapasen vaihde systeemit talven aikana.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Saa napavaihteeseenkin erilaisia hammasrattaita että saa sopivat välitykset. Ainoastaan vaihteiden keskinäiset suhteet ovat kiinteät eli skaalaa ei saa muutettua.(tai saa lisäämällä ketjuvaihteen) Rajallisemman skaalan takia oikean kokoiset ketjurattaat ovat napavaihteelle tärkeämmät kuin ketjuvaihteelle. Suurin osa käyttää ketjuvaihteissa maastopakkaa joten vaihteiden välit ovat suurinpiirtein samat kuin napavaihteella. Kalliilla maantiepakalla taas saa pienemmät hypyt vaihteiden välille.(skaalan kustannuksella) Ketjuvaihteessa on hieman parempi hyötysuhde.
Napavaihteen perinteinen huollon helppous perustuu täydelliseen huoltamattomuuteen ja silloin monivaihteinen napa menee muutamassa vuodessa piloille. Sitäkin kannattaa siis huoltaa niin kestää kauan.
Kovalla pakkasella tuommoinen napavaihde tahtoo kangistua, niin että tuntuu, mutta kurakelillä se likaantuu vähenmmän kuin ketjuvaihde eikä lumi pakkaa rattaiden väliin.
Sinänsä aika makuasia haluaako napa- vai ketjuvaihteen. Toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta. Ainoastaan kilpaa ajavat taitavat olla ehdottomia ketjuvaihteiden kannattajia, mutta trike tuskin tulee kilpailukäyttöön :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja irakas »

7 ja yli-napavaihteen yksi epämukavista asioista on se, että pitää olla vähintään kelloseppä, jos sen aikoo avata. Pyörähän on muuten siinä suhteessa mukava, että sen tuntee läpikotaisin , ja voi minkä tahansa paikan siitä korjata, mutta napavaihteen avaaminen on jäänyt ainakin minulla pelkäksi yritykseksi. :oops:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Saa napavaihteeseenkin erilaisia hammasrattaita että saa sopivat välitykset. Ainoastaan vaihteiden keskinäiset suhteet ovat kiinteät eli skaalaa ei saa muutettua.(tai saa lisäämällä ketjuvaihteen) Rajallisemman skaalan takia oikean kokoiset ketjurattaat ovat napavaihteelle tärkeämmät kuin ketjuvaihteelle. Suurin osa käyttää ketjuvaihteissa maastopakkaa joten vaihteiden välit ovat suurinpiirtein samat kuin napavaihteella. Kalliilla maantiepakalla taas saa pienemmät hypyt vaihteiden välille.(skaalan kustannuksella) Ketjuvaihteessa on hieman parempi hyötysuhde.
Napavaihteen perinteinen huollon helppous perustuu täydelliseen huoltamattomuuteen ja silloin monivaihteinen napa menee muutamassa vuodessa piloille. Sitäkin kannattaa siis huoltaa niin kestää kauan.
Kovalla pakkasella tuommoinen napavaihde tahtoo kangistua, niin että tuntuu, mutta kurakelillä se likaantuu vähenmmän kuin ketjuvaihde eikä lumi pakkaa rattaiden väliin.
Sinänsä aika makuasia haluaako napa- vai ketjuvaihteen. Toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta. Ainoastaan kilpaa ajavat taitavat olla ehdottomia ketjuvaihteiden kannattajia, mutta trike tuskin tulee kilpailukäyttöön :D

Jooseha kirjoitti minunkin mielipiteeni tästä asiasta. Pari lisäystä vielä kuitenkin laittaisin. Napavaihteen porrastus vastaa summittain takapakan porrastusta, mutta useammalla etulehdellä saa vaihteiston välitysaluetta kasvatettua ketjuvaihteisessa helposti pelkällä lisälehden lisäämisellä vaihtamalla kantapäällä etulehteä tarpeen mukaan. Takavaihtajan häkki hoitaa tämänkin aiheuttamat ketjunpituuden muutokset. Napavaihteisessa useamman etulehden käyttäminen edellyttää ylimääräistä ketjunkiristintä, joka samalla syö myös napavaihteen parhaan ominaisuuden, jalkajarrun. Jalkajarru on erinomainen varuste, jos tekee ajaessaan muutakin, kuin puristaa tankoa. Kartanluku ja syöminen onnistuvat trikessä mainiosti, jos jarruttamiseen varautumista ei tarvitse huomioida. Jalkajarru on toki takavetoisessa tadpoletrikessä melko tehoton, mutta selvästi tyhjää parempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

irakas kirjoitti:

7 ja yli-napavaihteen yksi epämukavista asioista on se, että pitää olla vähintään kelloseppä, jos sen aikoo avata. Pyörähän on muuten siinä suhteessa mukava, että sen tuntee läpikotaisin , ja voi minkä tahansa paikan siitä korjata, mutta napavaihteen avaaminen on jäänyt ainakin minulla pelkäksi yritykseksi. :oops:

Uskallan olla eri mieltä. Ainakin noi Shimanon navat on tarkoitettukin huollettaviksi purkamatta koko napaa. Napa siis huolletaan avaamalla se vasemmalta puolelta ihan niin kuin mikä tahansa napa. Sisäosat tulevat ulos yhtenä nippuna ja tämä nippu upotetaan kokonaisena öljyyn. Sitten valutetaan hetki ja laitetaan vaseliinia kuulalaakereihin ja pujotetaan akseli takaisin kuoreensa :D Jos osaa huoltaa muut navat on riittävästi taitoa huoltaa myös nuo 7 ja 8 vaihteiset.
Navan purkaminen enemmälti onkin sitten haastavampaa, mutta sitä ei tarvitse tehdä kunhan huoltaa säännöllisesti :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sakari ei se tämän kumempi härpäke ole. :shock:
Että huoltamaan vaan .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, tuo toimii niin kauan kun sitä on huollettu. Sitte jos pääsee kastumaan/ruostumaan ja alkaa jumimaan ja pitäisi purkaa enempi... sitte tulee ikävä kolmivaihteisia ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti:

Sakari ei se tämän kumempi härpäke ole. :shock:
Että huoltamaan vaan .

Tuon kun katsoo ei uskalla varmasti huoltaa napaa ja kiroaa että paska on.

Tässä on Shimanon tapa huoltaa napa. Helppoa ja nopeaa :D

jviirret kirjoitti:

Joo, tuo toimii niin kauan kun sitä on huollettu. Sitte jos pääsee kastumaan/ruostumaan ja alkaa jumimaan ja pitäisi purkaa enempi... sitte tulee ikävä kolmivaihteisia ;)

Jukka

Pilalla ne on kaikki navat, kun ruostumaan päästää :roll:

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kukaan ei tainnut mainita vielä napavaihteen ehdotonta killeriominaisuutta: vaihteita voi vaihtaa pyörän ollessa paikallaan. Tämä on todella kullanarvoinen ominaisuus jos joutuu vähänkään enempää ajamaan kaupungissa.

Mulla on Azubissa Alfine 11 ja 28-38-48 eturattaat. Käytännössä ajan 99% ajasta keskimmäisellä eturattaalla, pienintä en ole oikeasti tarvinnut ikinä. Ajatuksissa on vaihtaa jossain vaiheessa esim. 36-48 tuplaan, jolla sais alapäähän vielä vähän kevennystä sitä joskus vastaan tulevaa todellä jyrkkää nyppylää varten.

Alfine on öljykylvyssä kuten Rohloff, eka öljynvaihto lähestyy mulla :) Shimanon mukaan vaihtoväli on 2000km tai 1 vuosi, vaihtoa varten on tuppaa navassa tai sitten voi avata navan ja liottaa sisuskalumötikän öljyssä ja putsata rummun.

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mahe kirjoitti:

Mulla on Azubissa Alfine 11 ja 28-38-48 eturattaat.

700% skaala :shock: Tuo riittää varmasti missä tahansa! Vaikka vuorelle kiipeäisi ja voisi alas tullessa polkea lisävauhtia koko matkan :mrgreen:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ostin oman Nexsun käytettynä ja tein siihen täys huolon heti. Lisäksi porasin siihen 4mm reijän ja laitoin siihen irotettavan tulpan. Siittä lisään tuota öljyä noin 400km välein . Kun tarkoitus olisi tehdä vain kerran vuoressa täys huolto navalle.
Pyöräily on mukavaa , huoltaminen on joskus hankalaa kerrostalo olosuhteissa . Siksi pyrin helpo käyttöisyyteen näiden huoltojen suhteen. :oops:

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja sv »

Mahe kirjoitti:

Kukaan ei tainnut mainita vielä napavaihteen ehdotonta killeriominaisuutta: vaihteita voi vaihtaa pyörän ollessa paikallaan. Tämä on todella kullanarvoinen ominaisuus jos joutuu vähänkään enempää ajamaan kaupungissa.

Mulla on Azubissa Alfine 11 ja 28-38-48 eturattaat. Käytännössä ajan 99% ajasta keskimmäisellä eturattaalla, pienintä en ole oikeasti tarvinnut ikinä. Ajatuksissa on vaihtaa jossain vaiheessa esim. 36-48 tuplaan, jolla sais alapäähän vielä vähän kevennystä sitä joskus vastaan tulevaa todellä jyrkkää nyppylää varten.

Alfine on öljykylvyssä kuten Rohloff, eka öljynvaihto lähestyy mulla :) Shimanon mukaan vaihtoväli on 2000km tai 1 vuosi, vaihtoa varten on tuppaa navassa tai sitten voi avata navan ja liottaa sisuskalumötikän öljyssä ja putsata rummun.

Minulla Alfine11 ensimmäinen öljynvaihto mistä voi ostaa tähän sopivan öljyn.
Seppo

Vastaa Viestiin