VAIHTEET = ketju vai napa ?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.bikester.fi/shimano-spesiaa ... 71990.html Esim. täältä . Kannattaa tilata useampi kerralla . Samalla kumeja ja muuta . Ei tule sit niitä toimituskuluja. :twisted:

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

sv kirjoitti:

Minulla Alfine11 ensimmäinen öljynvaihto mistä voi ostaa tähän sopivan öljyn.
Seppo

Mä ostin ebaysta tai jostain kittinä öljynvaihtoon tarvittavat välineet (öljyaukkoon ruuvattava nippa ja letkunpätkä, pari isoa injektioruiskua) ja samalla tuli mukana pieni pullo Shimanon öljyä.

Tuon ekan vaihdon jälkeen olen käyttänyt 75W90 vaihteistoölyä ja hyvin on vaihteisto toiminut sillä (mä ajan vain plussakeleillä, talvikelin sopivuudesta ei ole tietoa). Itse olen n. joka toinen kerta vaihtanut öljyt täyttöaukon kautta ja joka toinen kerta avannut navan ja rasvannut laakerit samalla kun sisuskalut on maanneet yön yli tuoreessa öljyssä. Samalla on hyvä tilaisuus putsailla ulkopuoliset vaihteensiirtäjän osat.

En kuitenkaan kehota suuntaan tai toiseen tuossa öljyasiassa, valmistajahan tietenkin suosittelee vain omaa öljyään ja jos jotain takuun piiriin kuuluvia ongelmia tulisi niin väärään voiteluun olisi helppo vedota.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:
sv kirjoitti:

Minulla Alfine11 ensimmäinen öljynvaihto mistä voi ostaa tähän sopivan öljyn.
Seppo

Mä ostin ebaysta tai jostain kittinä öljynvaihtoon tarvittavat välineet (öljyaukkoon ruuvattava nippa ja letkunpätkä, pari isoa injektioruiskua) ja samalla tuli mukana pieni pullo Shimanon öljyä.

Tuon ekan vaihdon jälkeen olen käyttänyt 75W90 vaihteistoölyä ja hyvin on vaihteisto toiminut sillä (mä ajan vain plussakeleillä, talvikelin sopivuudesta ei ole tietoa). Itse olen n. joka toinen kerta vaihtanut öljyt täyttöaukon kautta ja joka toinen kerta avannut navan ja rasvannut laakerit samalla kun sisuskalut on maanneet yön yli tuoreessa öljyssä. Samalla on hyvä tilaisuus putsailla ulkopuoliset vaihteensiirtäjän osat.

En kuitenkaan kehota suuntaan tai toiseen tuossa öljyasiassa, valmistajahan tietenkin suosittelee vain omaa öljyään ja jos jotain takuun piiriin kuuluvia ongelmia tulisi niin väärään voiteluun olisi helppo vedota.

Hyvänlaatuisissa EP-lisäaineistetuissa (GL-5/GL6) vaihteistoöljyissä ei voi olla muuta eroa kuin viskositeetti. Polkupyöräkäytössä viskositeetti vaihtelee 20 asteen pakkasen noin 3000 cSt
ja kesäkuumalla napajarrulla jarrutettaessa n. 30 cSt välillä.
Kuva
Polkupyöräkäytössä tuo talvikäyttö vastaa lähinnä ilmailutekniikkaa, jossa koneita käytetään 70 asteen pakkasessa ja välillä laskeudutaan maahan pahimmillaan +40 olosuhteisiin.

Minä uskaltaisin suositella tuota Mahen tapaa. Jos haluaa hifistellä, voi talveksi laittaa jotain juoksevampaa öljyä. Minä suosittelisin pakkasajoon tavallista moottoriöljyä ja yleiskäyttöön tavallista vaihteistoöljyä. Jos haluaa oikein hifistellä talvipyöräilijänä ilmailuöljyistä löytyy viskositeetti-indeksiltään vieläkin paremmin koviin pakkasiin soveltuvaa öljyä, mutta pyörän navan voitelutilanne ei ole kovin vaativa, joten ihan tavallisetkin öljyt käy hyvin.

Tässä vähän opastusta öljyjen viskositeettivertailuun, jos asia kiinnostaa.
https://www.engineeringtoolbox.com/iso- ... _1206.html

Jos joku joskus ostaa tuollaisen Shimanon öljyn, mielelläni kuulisin viskositeettimittauksen tuloksia. Helppo tapa verrata viskositeetteja on laittaa tarkasti saman lämpöisiä öljyjä injektioruiskuun tasan sama määrä ja kellottaa öljyn ulosvalumisaika.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: VAIHTEET = ketju vai napa ?

Viesti Kirjoittaja vetu »

Heippa! luulisin että, automaattivaihteistoöljy olisi hyvä talvikäyttöön ja miksei kesäkäyttöönkin.
käytän automaattiöljyä kun huollan napavaihteita liottamalla n.8 tuntia.
autosta vaihdettua oljyä ei tarvitse säästellä.

Vastaa Viestiin