liput/viirit/valot

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sivusuunnassa ne on just hyvät, mutta pystysuunnassa pitäis leikkaa ainakin vaakatason ylittävä osa pois.
Omassa dynamovalossa (b+m luxos) valokeila on suunnilleen seuraavan mallinen. Keskeltä kirkas ympyrä, mutta ympyrä on vain puolikas eli yläosa puuttuu.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo olis aika että sais noihin "kiinanihme" lamppuihin reippaasti suuntaavia linssejä. Mulla on se patjamallin linssi ameriikasta jolla "Magicshine" -lampun valokeilan saa levitettyä laajalle ja varsinkin 3-ledisellä lampulla käyttäen yhtä (alhaalla) tai kahta (ylhäällä) lediä on valoteho aivan mahtava märässä syysmettässä. Täällä linkit noihin mun valokamppeisiin.

Maantiellä ajaessa on vain 1 ledi käytössä ja valoa suunnattu alaspäin, niin että kuitenkin näkee 30:n vauhteja ajella syksyn pimeydessä. Kahta lamppua ei viitsi asentaa kun jonnin verran tulee teitäkin ajettua vaikka mettässä lenkin pääosin ajaisinkin. Ja B&M Ixon IQ:n valoteho ja keilan leveys ei riitä maastoajoon.

Sain Valostoresta koekäyttöön Lumilight navigato 2500 lampun jota kehuvat parhaaksi hyötysuhteeltaan ja antavan enemmän lumeneita kuin tuo 2500.

Kuva

Valopää on pienempi kuin mun kiinanvalon, se on vielä testaamatta kun siihen ei heittämällä saa tuota linssiä (ja nykyisen akku kesti niin kauan että halusin ajaa siitä varauksen ensin loppuun).

Kun pyysivät palautetta antamaan niin annoin saman tein sellaista että jos 3-ledin lampussa olisi mahdollisuus saada linssit ja heijastimet siten että (1 ledi alhaalla, kaksi ylhäällä) yhdellä ledillä olisi heijastin+linssi siten että valaisin täyttäisi StVZO speksit kuten B&M:n lamput. 2-ledin käytölle olisi sitten eri linssiä joko keskitettyyn "kaukovaloon" tai sitten mun tykkäämään laajempaan ajovaloon. Kolmella ledillä olisi sitten molemmat.

Tämä ei tuolle lampulle ole mahdollista kun siinä on nuo ledit sarjassa hyötysuhteen takia kuulemma. Mun lampulla sen saisi tehtyä...

Ja tietysti ehdotin jonnin sortin kaukosäädintä jotta nojakillakin saisi nappulaa paineltua, sekä ohjelmoitavuutta jotta saa sille napille ne tilat mitä käyttää. Saa nähdä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

mhelander kirjoitti:

Kuva

Eikö noiden jäähdytysripojen pitäisi olla pituussuunassa, jotta ajoviima jäähdyttäisi lamppua tehokkaammin?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Eikö noiden jäähdytysripojen pitäisi olla pituussuunassa, jotta ajoviima jäähdyttäisi lamppua tehokkaammin?

En juuri tuosta lampusta tiedä, mutta oman lamppumi mukana tuli myös pääkiinnike ja sitä pystyy sen avulla käyttämään otsalamppuna. Ajaessa viima jäähdyttää olipa rivat miten päin tahansa, mutta paikoillaan ollessa toiminee poikittaiset paremmin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

En juuri tuosta lampusta tiedä, mutta oman lamppumi mukana tuli myös pääkiinnike ja sitä pystyy sen avulla käyttämään otsalamppuna.

Sama juttu tämän lampun kanssa, mukana tuli asiallisen oloinen laturi, neopreenissa olevat kuulemma Panasonic:n 18650-akut ja otsalamppuvarustus.

jviirret kirjoitti:

Ajaessa viima jäähdyttää olipa rivat miten päin tahansa, mutta paikoillaan ollessa toiminee poikittaiset paremmin?

Tästä turistiinkin kun lamppua hain. Ovat kuulemma käyttäneet poikkipinta-alaltaan huomattavasti paksumpia johtoja tässä jotta häviöt akusta lamppuun jäävät pieniksi, kiinalampuissa johdot on aika ohkaset ja muoviset. Tiedä sitten ovatko sitten parempaa laatua talvikäyttöön.

Sitten jäähdytys. Kuulemma liikkeessä yleensä lamput jäähtyy riittävän hyvin mutta paikallaan ja lämpimämmällä kelillä vaativat paremmin lämpöä siirtävän kotelon. Kiinalamput, etenkin ne monen tuhannen lumenin tehoa mainostetut, eivät ylikuumenemisen takia tuota täyttä valotehoa kovin pitkiä aikoja. Osassa on lämpösuoja joka pudottaa valotehoa tasolle jolla lamppu ei "pala". Halvemmissa ei ole sitäkään, ne joko "palaa" tai sitten ajastimella pudotetaan valoteho vaikka käytettäisiin -30 pakkasessa.

Mutta nämähän ovat ongelmia vasta kun lampusta on tarkoitus ottaa maksimi valotehoa ulos pitkän aikaa ja sitten liikutaan hitaasti, on lämmintä jne. Ei ainakaan ole ollut minun kiinavalon kanssa ongelma, se kyllä lämpiää selvästi kun kahdella ledillä käyttää mutta ei ole valotehoja pudottanut tai "palanut".

Mutta saako tuolla melkein 300 € hinnalla niin paljon paremman lampun kuin mitä tuo nykyinen noin satasen kokoelma ? Vaatii siis testiä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... emuodoissa Uudet määräykset . Vihdoinkin selvyyttä .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenn ... y+kyparaan
Nyt on sit minunkin kypärän valot lailisia .
Kuva

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://yle.fi/uutiset/kyparapakko_ei_te ... na/5461024
Ihana aihe , ruokkii niin paljon mielenkiintosta netti keskustelua. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja kmb »

En tiedä olenko jossain maininnut, mutta kyllästyneenä kaikenlaisiin virittelyvaloihin jossa pitää nähdä vaivaa että ne saa ladattua/toimimaan, tai joita on vaikea saada valaisemaan hyvin häikäisemättä vastaantulijoita, hankin tämmöisen: http://www.bike-discount.de/en/buy/trel ... /wg_id-302

Tyyris, mutta hyvä. Tiukka valokeila valaisee pimeällä hyvin tietä eteenpäin häikäisemättä vastaantulijoita kun valo on suunnattu "oikein". Kun suuntaa valon "väärin" (liian korkealle), pienimmälläkin tehoilla (5-portaisella asteikolla) näkyy päivänvalossa kauas (mainitun tiukan keilan ansiosta).

Myös USB-ladattavuus on hyvä kun retkellä on USB-latausmahdollisuus matkan päällä (aurinkokenno ja vara-akku). Tuon saa nopeasti pistettyä kumpaan pyörään tahansa (poiketen kiinan ihmeistä), kun hankin toisen pidikkeen.

Vielä kaipailen sitä, että kiinan ihmeestä saisin sellaisen "pitkän valon" (naks -> täydet tehot päälle, naks -> kokonaan pois päältä) kuten aiemmin tässä ketjussa olen maininnut, jolloin tuo Trelock toimisi "lyhyenä valona". Tykkään syysiltoina ajella valaisemattomia teitä, ja jos ei muuten niin olisi ainakin tunnelmallisempaa jos näkisi muutakin kuin pätkän edessä olevaa asfalttia.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja Härski »

Laki on laki..

Ja on se nyt pimeellä ihan järkevääkin käyttää fillarissa takavaloja. Koetin hetken aikaa ettiä akkuköyttöistä takavaloa mikä toimisi vieläpä samalla jännitteellä kuin pyörän etuvalon akku. Säästyisi monen akun latailurumbalta siis.

Eipä oikee löytyny takavaloa, mutta nurkissa oli piirilevyltään sökö ottavalo mikä täsmäsi vaatimuksiin muuten.
Hieman sivuleikkureilla ylimääräisiä sekoileva haihatuksia piirilevyltä veks ja syöttö mikrokytkimen kautta etuvastuksien johtimeen ja vot, sytty. Sitten joku vanha pyörän takaheijastin uhriksi ja liimalla ledit sen sisälle..

IMG_20200917_200115-01.jpeg
IMG_20200917_200115-01.jpeg (189.45 KiB) Katsottu 3128 kertaa

Eipä tartte montaa akkua vahtia..

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja ajou »

Voi myös hommata vaikka neljä 12V ledivaloa ja liittää ne sarjaan. Näin saat edullisesti valot, joihin voit ottaa virran suoraan esim. 48V akusta. 12V ledi kestää virtaa jopa 16V saakka, joten tämä käy myös 52V akuille. Ja tietysti kolme valoa riittää, jos on 36V akku. Lyhyitä 12V väriillisiä ledinauhoja voi laittaa vaikka 2 valkoisena eteen ja 2 punaisena taakse. Tai vaikka keltaisena siville. Vaihtoehtoja riittää. Eteen tarvitaan tietysti erillinen ajovalo, jos joudut niin pimeässä ajamaan, että nämä huomiovalot ei riitä.
Esim.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6500898/P ... nauha-12-V

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: liput/viirit/valot

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minulla on suunnilleen kaikissa pyörissä nyt perusratkaisu napadynamon kanssa etu- ja takavalaisin ja sen lisäksi rengas/pinnaheijastimet. Vähän askartelemista, mutta lopputulos toimii ja on kestänyt led-kaudella ilman ongelmia.

Uusi tieliikennelaki ja sen nojalla annetut määräykset sallivat entiseen verrattuna varsin vapaasti "muita valaisimia" ajoneuvossa (ja kuljettajassa), kunhan taakse näytetään punaista ja eteen valkoista tai vaaleankeltaista. Sivulle saa olla melkein rajattomasti erilaisia keltaisen sävyjä ihan laillisesti.

Suunnittelen juuri kokeilua sellaisilla valonauhoilla, joita voi kiinnittää pyörän runkoon ja jotka palavat AA-paristolla joitain satoja tunteja.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin