Nojapyörällä saavutettava nopeus

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Lahti32 kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
lowrides kirjoitti:

Fujinin, joka ei nyt edes ole varsinainen kilpapyörä, sprinttaa helposti lähemmäs 60 km/h.

:o

Millaiset välitykset? Itsellä ainakin loppu jaloista nopeus, ettei yli 105 rpm pyöri edes hetkellisesti kevyellä kuormalla.

Ei ole tullut nykyisin kokeiltua mutta nuorempana 120 rpm meni helposti ja jopa 160 kun rekka meinasi jättää peesauspyörän ( paitsi se jäi yhteen kertaan) vai jokohan muisti tekee tepposet :roll:

Kyllähän sitä jalat käy. Vaikken omista mittaria, veikkaan että huiput on lähellä tuota 160. Asiaan vaikuttaa nuoruus ja ajelu singlespeedillä.

Välitykset normaalit maantiepyörän 53/12 vai 11. Tuntuuhan ne loppuvan kesken, mutta niin loppuvat voimat jaloistakin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja jori »

lowrides kirjoitti:

Välitykset normaalit maantiepyörän 53/12 vai 11. Tuntuuhan ne loppuvan kesken, mutta niin loppuvat voimat jaloistakin...

559mm/25mm rengas -> halkaisija n. 600 mm
53/12/160rpm=80 km/h
53/11/160rpm=87 km/h

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja lowrides »

jori kirjoitti:
lowrides kirjoitti:

Välitykset normaalit maantiepyörän 53/12 vai 11. Tuntuuhan ne loppuvan kesken, mutta niin loppuvat voimat jaloistakin...

559mm/25mm rengas -> halkaisija n. 600 mm
53/12/160rpm=80 km/h
53/11/160rpm=87 km/h

Se on siis mittari joka valehtelee :D

Ei sentään. Tuota juuri tarkoitinkin että voimat ne loppuvat ensin noissa nopeuksissa, kun ilmanvastus puskee vastaan. Singlespeed maantiepyörällä olen kyllä pyörittänyt kaupungin läpi auton imussa niin että ei enää jalat pystyneet nopeampaan.

Toisaalta fujinilla on tullut alamäkeen pyöritettyä mittarin mukaan 72 km/h ja auton immussa alamäkeen muistaakseni 77 km/h. Eli jos 12 piikkinen ratas takana sehän lähentelee tuota 160rpm:ää!

Edellä mainitut lukemat siis tilanteista missä jalat vielä ainakin jokseenkin veivät pyörää. Alamäkeen muuten otettu se 83 muistaakseni. Mutta kuitenkin voisimme päätellä että 160rpm on ihmiselle vielä mahdollista!

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jori kirjoitti:

Juttua pyörästäni löytyy tilapäisesti osoitteesta:
http://keskilinkki.com/hpv/yabb/YaBB.pl?num=1184101610
Samasta tilapäisyydestä johtuen liitteenä ollut kuva on hävinnyt, enkä pysty sitä juuri nyt lähettämään uudelleen, koska olen kiinassa. Voisin laitella uuden kuvan ja ehkä muutamia kuvia lisää yksityiskohdista, kunhan palaan kotiin ensi viikolla.

Jori

Kiinnostais nähdä se pyöräsi kuva. Rekisteröidyin vasta nyt tuonne foorumille.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Voisin väittää, että harjoittelemalla pyöritysnopeudet kasvavat huomattavasti nopeampaa kuin saavutettava teho kasvaa. Muistelisin fillarimessujen spinningpyöränpyörityskisan huipputulosten olleen reilusti yli 200, jopa top10:n ulkopuolellakin. Kovat ratapyöräilijät puhuvat 240-250 huipuista. Jos katsoo ratakisoja niin huomaa, ettei siinä isoilla välityksillä pärjää vaan sillä että pyörittää kovaa.

Minulla ei ole kyllä mitään toivoa tuollaisiin lukemiin, enkä kauheasti harjoittelekaan niin että pyöritysnopeudet kasvaisivat. Silti vuosien maantien jauhamisen tuloksena kevyen ajon mukavuusalue on siirtynyt noin 100-120 välille, ja sitten jos pitää saada enemmän tehoa jaloista niin pyöritysnopeuskin kasvaa. Jos tehoa pitää samana ja pyöritysnopeutta kasvattaa, saavutettavat voimat jalassa (jotka aiheuttavat rasitusta) laskevat, joten tällä on terveyttäkin edistävä vaikutus.

Jokaisella on tietty yksilöllinen lihassolujen supistumisnopeus. Muistelisin nähneeni aika-ajon MM-kisoissa isoja köriläitä jotka ajavat erittäin kovaa ja kadenssi on alle 60. Ainakin Fabian Cancellara tulee mieleen. Että ei kai tämäkään asia lopulta ole mitenkään yksiselitteinen.

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jori kirjoitti:
lowrides kirjoitti:

Välitykset normaalit maantiepyörän 53/12 vai 11. Tuntuuhan ne loppuvan kesken, mutta niin loppuvat voimat jaloistakin...

559mm/25mm rengas -> halkaisija n. 600 mm
53/12/160rpm=80 km/h
53/11/160rpm=87 km/h

Nyt on minulla jo unohtunut kaava jolla lasketaan välitykset hammasrattaiden ja rengaskoon mukaan, miten se menikään?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Silti vuosien maantien jauhamisen tuloksena kevyen ajon mukavuusalue on siirtynyt noin 100-120 välille

Itsellä mukava ajo menee kai välille 60-80, sen jälkeen alkaa tuntua syhertämiseltä :o

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jusSsa
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Marras 2006, 20:04
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jusSsa »

Joskus kuntosalilla on tullut kokeiltua paljonko "kiertää". Pitääköhän nuo kuntopyörän kierrosmittarit hyvin paikkaansa? Pikkusen päälle 200rpm saa käytettyä kun oikein yrittää. Kuntopyörä kyllä heiluu siinä vaiheessa aika pahasti :D
Ikää mulla on 17 ja yksivaihteisella tullut ajeltua nuorempana paljon. Nyt alla on taas ollut vähän aikaa maastosinkula(gf rig), sitä ennen pari vuotta vaihteelliisilla. Nojapyörää ei ole vielä, mutta toivottavasti ensi kesänä ois jonkinlainen.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Kai tuo paikkansa pitää, kuulostaa ihan hyvältä nuoren ennenkin pyöräilleen maksimipyöritykseltä.

Lainasin kaverilta vapaarullat, ja pitää kyllä sanoa että noiden päällä maksimipyöritys jää huomattavasti alemmas kuin maantiellä. 110 menee vielä, mutta sen jälkeen pyörä alkaa pyrkiä rullilta pois. Sinänsä vähän hankalaa, että ilmanvastuksen puutteessa tuo 110 rpm @ 53/12 on vielä aika kevyt teho, sellainen mitä jaksaisi tunteja. Mutta sisällä ei jaksa ajaa tunteja, pää hajoaa.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

jusSsa kirjoitti:

Joskus kuntosalilla on tullut kokeiltua paljonko "kiertää". Pitääköhän nuo kuntopyörän kierrosmittarit hyvin paikkaansa? Pikkusen päälle 200rpm saa käytettyä kun oikein yrittää. Kuntopyörä kyllä heiluu siinä vaiheessa aika pahasti :D
Ikää mulla on 17 ja yksivaihteisella tullut ajeltua nuorempana paljon. Nyt alla on taas ollut vähän aikaa maastosinkula(gf rig), sitä ennen pari vuotta vaihteelliisilla. Nojapyörää ei ole vielä, mutta toivottavasti ensi kesänä ois jonkinlainen.

Itsekin tuli tässä hiljattain kokeiltua kuntopyörällä max.kierroksia.
Mittari näytti vielä 188, kunnes näytössä vuorotteleva data jatkoi kierrostaan. Kuntopyörähän ei valitettavasti vastaa aitoa kaksipyöräistä, mutta sentää hiukan suuntaa antava...

Sisällä polkiessa raja tulee tosiaan aika nopeasti vastaan. Tunninkin uurastus tuntuu helposti ylitsepääsemättömältä. Onneksi tuolla valtion laitoksessa ei toisaalta ole mitään houkuttelevampaakaan... paitsi ehkä kinuskivaniljamunkki kahvin kera :lol:

Vastaa Viestiin