Nojapyörällä saavutettava nopeus

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Millaisia nopeuksia olette pitäneet matka-ajossa ja entäpä huippunopeus mitä on nojapyörällä saavutettavissa?

Olen pienen ikäni ollut kiinnostunut ihmisvoimalla liikkumisen huippunopeudesta ja nuorempana ajettiin kavereiden kanssa ns. peesauspyörällä (vai onko sille oikeampi nimityskin) Peesausta varten rakensimme mm. erikoispyörän jonka välitykset oli tosi suuret :D Eli jotta pysyttiin kiitolinjan perässä Haaransillalta Tupoksen TB.lle niin sai siinä polkea :!: Oltiin tuolloin jotain 14-17 vuotiaita poikia. Silloisella Rossin Falk harjoituskilpapyörällä saatiin ennätys 59km/h tasamaalla ilman vetoapua. rekkojen perässä ennätys oli 84 km/h. Aina oli mielessä TM lehdessä nähty kuva "Vector" kolmipyöräisestä katetusta nojapyörästä jolla tiettävästi aika kovaa joku oli ajanutkin. Eipä silloin mitään internettejä ollut joten haaveet jäivät siihen kuvaan.

Myöhemmin mukaan tuli tupakka ja kunto laski niin että polkeminen jäi ja toisenlainen polkeminen alkoi :roll: Kuvioon tuli moottoripyörät ja niin edespäin. Harrastukset veivät moottoripyörän kautta jättiakvaarioon ja sittemmin saunabussiin... Nykyisin on taas heräillyt kiinnostus pyöräilyyn kun tupakoinnin aloittamisesta on kulunut 20 vuotta ja lopettamisesta 10 :lol: Saunabussilla jonnekin ja siellä pyörälenkin päälle löylyt

Voisihan tuon työmatkan joskus polkaista (14km) kunhan uusi pyörätie valmistuu. Ajokkina on yksi maastopyörä, retkipyörä ja LWB nojakki. Olen uusi tällä foorumilla ja lukenutkin kohta kaikki jutut. Millaista ajokkia suosittelisitte tollaseen työmatkaan ja entä kun tekee mieli oikein ottaa vauhtia joskus? Täälläpäin ei ole yhtään mäkiä eikä kanttareita. Pelkkää peltomaisemaa vain.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kaksipyöräinen lowracer, sekä nopeusajoon ja työmatkoille. Muutama rajoittava ehto:
-Ei tarvi ajaa huonolla talvikelillä.
-Ei tarvi ajaa pitkästi soralla tai huonolla asfaltilla.
-Näkyvyys lowracerista huonompi kuin pystympänä ajettavista, eli ei, jos paljon vilkasta liikennettä.

Tuolla itse tehdyllä lowracerilla keskinopeus pyörii kesällä 25km/h tuntumassa. Sitä vauhtia pitää helposti hikoilematta ja hengästymättä tällainen huonokuntoinen tyyppi. Huiput tuossa työmatkan pienessä mäennyppylässä n.50km/h, kun sama mäki maastopyörällä 35km/h.
Nuo siis pyörällä joka koottu vakio pyörän osista ja painaa 20kg. Ero itsetehtyyn LWB:n nopeuden suhteen yllättävän pieni, mutta kuitenkin eroa on. Itse muuten pidän enempi LWB:stä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ihan sivukysymys tähän nopeushommaan, mistä olette hommanneet runkoputki tavaraa? Tulipa vaan mieleen että voisiko tuollainen paksu auton pakoputki olla soveltuvaa, niissähän on usein mutkia valmiiksi vaikka ovat isojakin, säästyisi taivuttamisen vaiva ja aika kuitenkin ohutta tavaraa?

Voisin kokeilla tehdä itse tuollaisen lowracerin, tuskin työmäärältään kovinkaan paljon saunabussia suurempi
:wink: Esim. tuollainen M5 olisi hyvä esikuva?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jorihan on tehnyt pyöränsä pakoputkesta...
Lowraceri kannattaa suunnitella huolella. Lähinnä ketjulinjan hahmottelu tärkeää että mahtuu menemään penkin ali ja etuhaarukan yli, ilman että polkimet nousee kohtuuttoman ylös penkkiin nähden ja ei tarvis käyttää kuin yhtä ohjainrullaa. Vakio etuhaarukalla tulee väistämättä korkeampi kuin kaupalliset valmisteet, niissä kun haarukan suunnittelulla ja kumivalinnalla on saatu ketju kulkemaan alempaa kuin lastenpyörän etupää mahdollistaa. Oot varmaan tuon mun projektisivun löytänytkin: www.omanetti.fi/ninajukk/lowracer.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Runkoputkeksi käy rautakaupassa myytävä ohutseinäputki, helpoimmalla runko syntyy neliskanttisesta putkesta, esim. 40x1,5. Kannattaa huomioida että pakoputket on pinnoitettu jollakin sinkkiseoksella, mistä "saattaa" muodostua hitsatessa myrkyllisiä kaasuja.

Tarjoan harkittavaksi etuvetoista low racer- nojakkia, sellaisen rakennusohjeet löytyvät:
http://www.liegerad-online.de/jive.htm
Hyviä puolia tässä ovat lyhyehkö ketju, yksinkertainen rakenne, keveys, ...
Ainoa merkittävä haittapuoli taitaa olla heikompi vetopyörän pito.
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Lahti32 kirjoitti:

Tulipa vaan mieleen että voisiko tuollainen paksu auton pakoputki olla soveltuvaa, niissähän on usein mutkia valmiiksi vaikka ovat isojakin, säästyisi taivuttamisen vaiva ja aika kuitenkin ohutta tavaraa? :wink: Esim. tuollainen M5 olisi hyvä esikuva?

Minulla on tosiaan tuollainen pakoputkitehtaan romukasasta valitsemalla "taivutettu" n. 50 mm runkoputki. Hitsaamista oli aika vähän, eikä pinnoitteiden, alumiinin tai sinkin, höyryt kuulu erityisen myrkyllisiin.

Juttua pyörästäni löytyy tilapäisesti osoitteesta:
http://keskilinkki.com/hpv/yabb/YaBB.pl?num=1184101610
Samasta tilapäisyydestä johtuen liitteenä ollut kuva on hävinnyt, enkä pysty sitä juuri nyt lähettämään uudelleen, koska olen kiinassa. Voisin laitella uuden kuvan ja ehkä muutamia kuvia lisää yksityiskohdista, kunhan palaan kotiin ensi viikolla.

Jori

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Lahti32 kirjoitti:

Millaisia nopeuksia olette pitäneet matka-ajossa ja entäpä huippunopeus mitä on nojapyörällä saavutettavissa?

Taitaapa matkanopeudet riippua kuintenkin enemmän kuskista kuin pyörästä.
Ja tarkoitetaanko matka-ajolla 15 kilometrin pikamatkoja, vai >100 kM päiväreissuja?

Itsellä on fiilis, että mummo-nojakki Anthrotech menee jokseenkin samaa vauhtia kuin maastopyörä. Nazca Paseolla pääsee nokittamaan itsensä kanssa saman tasoisia, etenkin alamäessä tai vastatuulessa, mutta ylämäessä ratkaisee edelleen vain kuskin kunto.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Taitaapa matkanopeudet riippua kuintenkin enemmän kuskista kuin pyörästä.

Itsellä on fiilis, että mummo-nojakki Anthrotech menee jokseenkin samaa vauhtia kuin maastopyörä.

Näin se on kolmipyöräisen hipparionikin kans. On matalampi kuin tuo anthrotech, mutta rumpuvaihteet. Alamäessä kepittää maastopyörän, mutta ylämäessä ja tuulettomissa oloissa tasaisellakin hieman jää. Vastatuuleen menee hieman keveämmin.
LWB on karkeasti arvioiden työmatkoilla ollut keskimäärin n.10% nopeampi kuin maastopyörä. Vastatuuleen ero suurempi ja myötätuuleen pienempi. Tässä rannikolla annan paljon pisteitä juuri tuolle vastatuuli ominaisuudelle. Ero korostuu kun tuuli on kovempi ylempänä, toisin kuin ajoviima. Siellä missä maastopyöräilijän pää on 10m/s puhaltavassa vastatuulessa, nojapyöräilijän pää viilettää lähes metrin alempana jossa tuulen nopeus saattaa olla vain puolet tuosta. Mukava kun ei tarvi vastatuuleen lähtiessä varata extra-aikaa työmatkalle ja silti pääsee ajoissa perille pahemmin hikoilematta. Eli ensin mukavuus, sitten nopeus :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

Viesti Kirjoittaja Jappi67 »

Putkea saa osoitteesta www.arigoteknik.se Varatkaa toimitukseen aikaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lahti32 kirjoitti:

Voisin kokeilla tehdä itse tuollaisen lowracerin, tuskin työmäärältään kovinkaan paljon saunabussia suurempi
:wink: Esim. tuollainen M5 olisi hyvä esikuva?

Vai ostaisitko valmiin itsetehdyn. Voisin omastani luopua, kun ei se kaikilta osin ole tuohon mun työmatka käyttöön sopiva. Hinnan voisi muodostaa näin:
-Maalattu runko ja kasuaus työ 100e
-Siirrettävä kampikeskiö laakereineen 15e
-Kammet ja hammasrattaat 15e
-Etuhaarukka 10e
-Etuvanne huonosti käyttötarkoitukseen soveltuvalla kumilla 20e
-Ohjaustangon kannake 10e
-Ohjaustanko 5e
-Vaihdevalitsin Shimano STX ja vaihdevaijeri 15e
-Takavaihtaja Shimano STX 20e
-Jarrukahva ja vaijeri 10e
-Bilteman V-jarru 5e
-Takavanne hyvällä rataspakalla ja kumilla 40e
-Ketju 20e
-Ketjun ohjainrullat 5e/kpl ja vetopuolelle siirrettävä rullan kiinnike 5e = 20e
-Takalokasuoja 5e

Yhteensä 310e, ei myydä erikseen :)
-Penkin saa hintaan 50e, mutta tälle varmasti löytyy omaakin käyttöä tulevaisuudessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Lahti32 kirjoitti:

Millaisia nopeuksia olette pitäneet matka-ajossa ja entäpä huippunopeus mitä on nojapyörällä saavutettavissa?

Matka-ajo taittuu hyvällä retkinojapyörällä ja hyvällä retkipolkijan kunnolla sellaista 25-30 km/h.
Huippunopeuksia ei nyt ole varsinaisesti tullut edes testattua, pitäisi varmaan päästä velolle ajamaan. Mutta esim. oman Fujinin, joka ei nyt edes ole varsinainen kilpapyörä, sprinttaa helposti lähemmäs 60 km/h. Tosissaan jos yrittäisi, tämmöinen heiveröinen kaveri voisi päästä yli 60 km/h. Takakatteella, aerokypärällä ja -haalarilla sekä isoilla reisillä pääsisi yli 70 km/h ja olisi suomenmestari.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja tavasti »

lowrides kirjoitti:

Fujinin, joka ei nyt edes ole varsinainen kilpapyörä, sprinttaa helposti lähemmäs 60 km/h.

:o

Millaiset välitykset? Itsellä ainakin loppu jaloista nopeus, ettei yli 105 rpm pyöri edes hetkellisesti kevyellä kuormalla.

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

jviirret kirjoitti:

Vai ostaisitko valmiin itsetehdyn. Voisin omastani luopua, kun ei se kaikilta osin ole tuohon mun työmatka käyttöön sopiva.
Jukka

No tuota mikäs siinä ei ole sopivaa kun mun pitäs kanssa ajaa työmatkaa? Siihen ajattelin nopeaa lowraceria jolla ajelis tuon 14km vaikka puoleen tuntiin niin silloin se kannattas hommata. Nyt kuljen paikallisbussilla ja silläkin menee odotteluineen se puoliska tunti. Paitsi et pyöräily kasvattas kuntoa ja sisua sekä säästäs rahaa hankinnan jälkeen.

Lahti32
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Joulu 2007, 23:08
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Nojapyörällä saavutettava nopeus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

tavasti kirjoitti:
lowrides kirjoitti:

Fujinin, joka ei nyt edes ole varsinainen kilpapyörä, sprinttaa helposti lähemmäs 60 km/h.

:o

Millaiset välitykset? Itsellä ainakin loppu jaloista nopeus, ettei yli 105 rpm pyöri edes hetkellisesti kevyellä kuormalla.

Ei ole tullut nykyisin kokeiltua mutta nuorempana 120 rpm meni helposti ja jopa 160 kun rekka meinasi jättää peesauspyörän ( paitsi se jäi yhteen kertaan) vai jokohan muisti tekee tepposet :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lahti32 kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Voisin omastani luopua, kun ei se kaikilta osin ole tuohon mun työmatka käyttöön sopiva.

No tuota mikäs siinä ei ole sopivaa kun mun pitäs kanssa ajaa työmatkaa?

Kaksi suurinta syytä
-Ajan ympäri vuoden ja haluaisin selvitä yhdellä pyörällä. Lowracer ei oikein pienen raskaasti kuormatun etupyöränsä ansiosta lumessa ajamiseen sovellu.
-Mun työmatkalla on n.1km oikeasti huonokuntoista asfalttia, siinä täryyttää loivan ajoasentonsa ja jousituksen puutteen vuoksi liikaa. LWB:n runko joustaa sopivasti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin