Napavaihde

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Onko kenelläkään käsitystä materiaalitekniikan kehityksestä? Kaverini sanoi, että napavaihteiden määrä on kasvanut sitä mukaa, kun on pystytty laittamaan (kaupallisesti järkevästi) kovemmista kestävämmistä materiaaleista pienempiä osia, jotka periaatteessa kestävät ja pienempinä mahdollistavat useammat vaihteet. Hänen lukemansa mukaan viisivaihteisten aikaan oli kestossa ongelmia ja seiskat olivat parempia. 11 on aika hyppy kasista eteen päin, miten käy kestävyydelle? Pyöräkauppias sanoi napavaihteiden tehohäviöiden olevan vähän suuremmat kuin perinteisten vaihteiden. Onko tietoa häviöistä näillä vaihteilla tai Shimanon seiskalla, joka on talvipystypyörässäni? Ei sillä että uskaltaisin nolo... eiku vannejarruisella kaahailla Marathon Wintereillä täällä. Liikaa uria poikittain jäässä ja polvilaskeutuminen sulamis/jäätymissyklin jäälle opetti varovaisuutta. Ei edes lukkoja talvipyörässä. Kertoo miten nopeasti varovaisessa hitaassa vauhdissakin lentää kumoon, kun eturengas putoaa diagonaaliseen jäätyneeseen uraan. Leveähkö rengas ja nastat eivät vaikuttaneet mitään, matkustajaksi muutuin.

Hanki läskipyörä niin uriin hakautuminen loppuu lähes tyystin. Itte ajan läskinojakilla Helsingin talvia läpensä. Silläkin kaatuu joskus, mutta sit ei yleensä pysy pystyssä kahdella jalallakaan :mrgreen:

Samaa sanoisin kun alla on Schwalbe Ice Spiker Pro gummit 54/559 edessä ja 57/622 takana. Kyllä pitää olla melekoset urat että tulee minkäänlaisia ongelmia. Pitää kuin tauti, rullaa yhtä hyvin tai paremmin kuin cyclo-cross fillareiden kaposet nastarenkaat ja pitää maastossakin mahtavasti. Mun kilsoilla kestivät kaksi talvea, vieläkin menisivät mutta hommasin uudet jotta saa toiseen maastonojakkiin vanhat alle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

jori kirjoitti:

Napavaihteen hyötysuhteesta täällä, josta löytyy linkki nojapyöräwikiin.

Hyötysuhde, hyötysuhteen, napavaihde, rumpuvaihde, hukkateho, tehohäviö

Tuossa linkin takana olevassa Rohloffin hyötysuhdekuvassa on vaan jotakin pahasti pielessä. Jos siinä olisi vain yhden vaihteen arvo "väärin", se voisi johtua siitä, että on saatu päälle välivaihde (napa ei polje missään tilanteessa tyhjää, vaan jokaisen oikean vaihteen välillä on aina joku muu vaihde päällä). Jos jätetään huomiotta Rohloffin sivuilla olevat hyötysuhdeanalyysit (http://www.rohloff.de/en/technology/spe ... index.html), mitkä kyllä ovat aika perusteelliset, ja katsotaan käyttäjänäkökulmasta kuvaajan muotoa. 11 on suora ja paras. Hyötysuhteen heikkenemisen huomaa kun vaihtaa 8 -> 7. Samoin 3 ja 5 tuntuvat vähän huonommilta kun niissä pyörivät kaikki kolme planeetta, ja ne ovat huonompia kuin 7. Rohloffin omissa mittauksissa oli käytetty 1000 km ajettua napaa. Minusta napa vertyi ainakin 20 000 km saakka.

Jos maastopyörän vaihteiden käyttöä katsoo ajallisesti, tiellä on yleensä käytössä vaihteet 8+. Keski-Suomen maastot ovat niin kumpuilevia, että vaihteita joutuu käyttämään koko ajan, 1-7 vaihteillakaan hyötysuhde ei muutu niin paljoa, että se vaikuttaisi haluun vaihtaa sopivalle vaihteelle. Hämmästyttävintä on toiminta pakkasessa, napa toimii kevyesti kovillakin pakkasilla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kaitsu62 kirjoitti:

Tuossa linkin takana olevassa Rohloffin hyötysuhdekuvassa on vaan jotakin pahasti pielessä.

Mikä siinä muka on pahasti pielessä? Kuvion malli on karkeasti saman muotoinen ja "heikot" vaihteetkin oikeat. Tuo napa sitä paitsi sisältää sisäisen tarkistuksen - vertaa vaan 1-7 vaihteita 8-14:ta. Pitäisi näyttää samalta :wink:
Tuossa linkin kuvassa on muistaakseni ajettu 150 watin teholla, kun Rohlovvi näyttää ajaneen 314 watilla. Hyötysuhteen pitääkin parantua tehon noustessa. Testijärjestelyissä voi olla muutenkin paljon eroa.
Niin ja rohlolla on kaupallinen intressi omissa luvuissaan, joten jos niitä on tahallaan painettu vinoon on suunta tiedossa :roll:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jotain 40 mm luokkaa ovat Marathon Winterini. En ole katsonut jarrujen leveyttä sekä haarukoita sillä silmällä, että kuinka leveät renkaat sinne saisi. Läakipyörää en erikseen hanki. Varsinkin jos näyttää siltä, että vaatetuksen optimointikaan ei riitä venyttämään lekurin määräämään -5 C läähätysurheilun alarajaa. Tilan puutetta jo nyt ja ihan liikaa saa upotettua mielenkiintoisempiin projekteihin. Mielestäni Streetmachine on liian hieno pyörä pakkasille.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Itse olen tyytyväin Alfine 8:siin . Toiminut hyvin ja ei ole koko kesänä täytynyt tehdä yhtään säätöö. Kohta teen syys huolon . Pesen ja voitelen nopesti . :wink:

Mitä eroja on Nexus-8:n ja Alfine-8:n välillä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei suuria . Ensinnäkin joissakin malleissa saa levyjarrun kiini . Vesitiiviys on hieman parempi . Muut on tällästä ulkosta meikausta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Mitä eroja on Nexus-8:n ja Alfine-8:n välillä?

Alfine on levyjarrukiinnityksellä varustettu Nexus Premium. Perus Nexukseen verrattuna siinä on laakerointia ja tiiveyttä parannettu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja jori »

Kaitsu62 kirjoitti:
jori kirjoitti:

Napavaihteen hyötysuhteesta täällä, josta löytyy linkki nojapyöräwikiin.

Hyötysuhde, hyötysuhteen, napavaihde, rumpuvaihde, hukkateho, tehohäviö

Tuossa linkin takana olevassa Rohloffin hyötysuhdekuvassa on vaan jotakin pahasti pielessä. Jos siinä olisi vain yhden vaihteen arvo "väärin", se voisi johtua siitä, että on saatu päälle välivaihde (napa ei polje missään tilanteessa tyhjää, vaan jokaisen oikean vaihteen välillä on aina joku muu vaihde päällä). Jos jätetään huomiotta Rohloffin sivuilla olevat hyötysuhdeanalyysit (http://www.rohloff.de/en/technology/spe ... index.html), mitkä kyllä ovat aika perusteelliset, ja katsotaan käyttäjänäkökulmasta kuvaajan muotoa. 11 on suora ja paras. Hyötysuhteen heikkenemisen huomaa kun vaihtaa 8 -> 7. Samoin 3 ja 5 tuntuvat vähän huonommilta kun niissä pyörivät kaikki kolme planeetta, ja ne ovat huonompia kuin 7. Rohloffin omissa mittauksissa oli käytetty 1000 km ajettua napaa. Minusta napa vertyi ainakin 20 000 km saakka.

Jos maastopyörän vaihteiden käyttöä katsoo ajallisesti, tiellä on yleensä käytössä vaihteet 8+. Keski-Suomen maastot ovat niin kumpuilevia, että vaihteita joutuu käyttämään koko ajan, 1-7 vaihteillakaan hyötysuhde ei muutu niin paljoa, että se vaikuttaisi haluun vaihtaa sopivalle vaihteelle. Hämmästyttävintä on toiminta pakkasessa, napa toimii kevyesti kovillakin pakkasilla.

Rohlofissa, kuten muissakin napavaihteissa, on kaksi vaihdetta peräkkäin, ketjuvaihde ja napavaihde. Tämä on se syy, miksi napavaihde ei voi olla niin hyvä hyötysuhteeltaan. Tuo Rohlofin sivu yrittää selitellä ja keinotekoisesti saa yhden vaihteen, nimittäin Rohlofin suoran vaihteen, jossa napavaihteessa ei mikään pyöri sisällä, näyttämään paremmalta kuin ketjuvaihde. Valitsemalla maastopyörän vaihteistosta eteen 36 ja taakse 12 tulee välityssuhteeksi 3. Rohlofilla käytetään edessä 46 ja takana 16 rattaita, jolloin vaihde ei ole suoralla välityksell vaihteella 11 aivan sama 3, vaan 2,875. Pienemmillä ketjupyörillä tehty välitys on huonompi hyötysuhteeltaan, joten samalla vaihteistolla valitsemalla maastopyörän ketjuvaihteesta saman välityksen 46/16 kuten Rohlof, olisi hyötysuhde ollut sama.
Kuva
Kuva
Kuva
Mitä tästä opimme. Ainakin sen, että myyjä puhuu aina itselleen parhain päin, mutta myös sen, että ketjuvaihteilla kannattaa ajella isoilla ketjupyörillä, kunhan ei aivan ristiin vedätä, sillä mitä pienempi ratas, varsinkin takana on, sitä huonompi on hyötysuhde, eikä 16 piikkistä pienempää takaratasta kannata käyttää kuin isoimman eturattaan kanssa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja jviirret »

On napavaihteen suorassa välityksessä pari seikkaa jotka mahdollistavat sen aavistuksen paremman hyötysuhteen:
-Ei ole vaihtajan rissoja. Vaikka ne ovat paluupuolella niin pienisäteisinä ja liukulaakeroituina heikentävät hyötysuhdetta.
-Ketju on napavaihteessa aina suorassa linjassa, ketjuvaihteisessa ei yleensäkkään. En kyllä osaa arvioida paljonko hammasrattaiden kylkien voimalla hinkkaaminen hyötysuhdetta syö, mutta kai silläkin joku marginaalinen merkitys on?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

On napavaihteen suorassa välityksessä pari seikkaa jotka mahdollistavat sen aavistuksen paremman hyötysuhteen:
-Ei ole vaihtajan rissoja. Vaikka ne ovat paluupuolella niin pienisäteisinä ja liukulaakeroituina heikentävät hyötysuhdetta.
-Ketju on napavaihteessa aina suorassa linjassa, ketjuvaihteisessa ei yleensäkkään. En kyllä osaa arvioida paljonko hammasrattaiden kylkien voimalla hinkkaaminen hyötysuhdetta syö, mutta kai silläkin joku marginaalinen merkitys on?

Oikeassa olet, mutta nämä seikat huonontavat hyötysuhdetta vakioteholla ja syövät ketjuvaihteen hyötysuhdetta sitä enemmän, mitä pienemmillä tehoilla ajetaan. Eli jos ajaa todella laiskasti, kannattaa valita sinkula. :D Suurilla tehoilla nuo häviöt ovat marginaalisia, kuten Rohlofin kuvistakin saattoi nähdä, mutta aivan pienillä tehoilla prosentuaalisesti merkittäviä.

Joka tapauksessa se, mitä tästä kannattaa oppia, on pienten rattaiden käyttämisen välttäminen keskinopeuksisilla vaihteilla. Kannattaa siis välttää takarattaista kahta tai kolmea pienintä niin kauan, kun edessä ei ole käytössä suurin lehti ja pidentää välitystä vaihtamalla ensin suuremmalle eturattaalle ja vasta tämän jälkeen, kun vauhti kasvaa, ottaa pienimmät takarattaat käyttöön.

Viimeksi muokannut jori, 30 Syys 2015, 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja jooseha »

"Sopivasti" tuossa rohlon testissä käytetyt 1000 kilometriä ajetut kettingit ja rattaat näyttävät huonontavan ainoastaan ketjuvaihteisen hyötysuhdetta. Ei taida käytetyt osat olla tasapuolisesti valitut :roll: Hieno napa. Kestäisi varmasti tasapuolisenkin vertailun.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Kannattaa siis välttää takarattaista kahta tai kolmea pienintä niin kauan, kun edessä ei ole käytössä suurin lehti ja pidentää välitystä vaihtamalla ensin suuremmalle eturattaalle ja vasta tämän jälkeen, kun vauhti kasvaa, ottaa pienimmät takarattaat käyttöön.

Pakkakin kestää kauemmin :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

"Sopivasti" tuossa rohlon testissä käytetyt 1000 kilometriä ajetut kettingit ja rattaat näyttävät huonontavan ainoastaan ketjuvaihteisen hyötysuhdetta. Ei taida käytetyt osat olla tasapuolisesti valitut :roll: Hieno napa. Kestäisi varmasti tasapuolisenkin vertailun.

Hyötysuhdevertailu on napavaihteille arka paikka. Pitää yrittää ymmärtää. Eihän kyse ole isosta asiasta, mutta sille nyt ei vain mitään voi, että kaksi peräkkäistä vaihdetta -olivatpa miten hyviä tahansa- on hyötysuhteeltaan huonompi, kuin näistä toinen yksin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Alfinessa on sellainen jännä piire . 3-8 Alueet toimivat poljettaessa , kuin navan sisällä ei olisi mitään rattaita . 1-2 Rupee huomaan , että mukana pyörii useampi laneettapyörästö . Pyöritys kyllä kevenee , mutta sen tuntee värinänä ketjun kautta jännästi . En tierä onko muut huomanneet vastavaa ominaisuutta. Tosin tuo 8 on minulle aivan liian raskas , ainoastaan loivahkossa alamäessä sitä pääseen käyttään . Taas 1 on niin kevyt , ettei ole viellä kevyenpää kaivannut .
Keskialueelle kaipaisin enenmän vaihteita , sillä jotkut hyppäykset ovat vähän liian suuria. Nämä ovat paljolti makuasioita . Niin se on ketjuvaihteelisissakin . 11 piikinen on lähes turha ,vasta 13-14-15-16 tuntuu niinkuin että rytmi säilyy ja pystyy pyörittään joustavasti .
Halu kokeilla Nuvinsia kasvaa , tosin siinä taitaa olla aika voimahäviöt tierossa. Kellään ei varmaan ole siittä kokemusta . Painava se ainakin on . Uusin versio kuulemma kevyenpi ja vähän pienenpi .

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Napavaihde

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

jooseha kirjoitti:

Mikä siinä muka on pahasti pielessä? Kuvion malli on karkeasti saman muotoinen ja "heikot" vaihteetkin oikeat....

http://nojakki.wikispaces.com/Vaihteide ... ysuhteista -kuvio (http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf sivu 9) on minusta aika erimuotoinen, sitä tarkoitin kritisoida. Ajaessa kuulee äänestä ja tuntee, että 3 ja 5 ovat heikoimman hyötysuhteen vaihteet, 7 on vähän parempi kuin 3 ja 5. 11 on paras. Ne tosiaankin erottaa äänestä, eikä vaihteiden keskinäinen hyötysuhde ole muuttunut miksikään navan vertyessä. Pisti vaan insinöörin silmään :mrgreen: Jorin laittamissa kuvissa käyrä on oikean muotoinen, huiput ja laaksot oikeiden vaihteiden kohdalla, ottamatta kantaa itse hyötysuhteeseen.

Sellainen pointti Rohloffin selostuksessa kyllä on, että oikeasti mitattu tehodata on aika kaoottista, teho vaihtelee huomattavasti poljinkierroksen aikana, samoin hyötysuhde. Mittausjärjestely vakioteholla ei vastaa todellista käyttöä. Sama koskee tietysti ketjuvälitystäkin.

Vastaa Viestiin