Sen jälkeen kun muuten koko napa oli uppovoideltu ATF-öljyssä. Samoin ATF-öljyllä pinnoitin navan sisäpinnan, sitten vaseliinit laakereihin ja napa nippuun.
Minkä takia juuri ATF:ää? Toimii varmaan ihan hyvin. Mitään yleisöljyähän se ei kuitenkaan ole, kun siinä on hioma-ainetta mukana ainakin osassa. Tosin vaihteisyoonhan se on tarkoitetukin
Minkä takia juuri ATF:ää? Toimii varmaan ihan hyvin. Mitään yleisöljyähän se ei kuitenkaan ole, kun siinä on hioma-ainetta mukana.
No mulla sattu olemaan Neste ATF-X automaattilaatikkoöljyä niin sitä käytin. Oli suositus melkein jokaisessa Nexus Inter-7 huolto-ohjeessa jonka löysin.
Käsittääkseni kyseinen öljy muodostaa kalvon joka sitten pysyy vaikkei osia sitten liikuteltaisi tai öljykylvyssä uudestaan käytettäisi. En nimittäin ole nähnyt tai kuullut yhdestäkään ehjänä ja seisomaan jääneestä automaattilaatikosta josta olisi löytynyt ruostetta. Jos ei ole upotettu järveen ja öljyt on pysyneet sisällä.
Onko kellään kokemusta Shimano Alfine 8 internal napavaihteesta,
miten toimii Trike pyörässä,haittoja/etuja.
ps.
Kysyisin vielä kun olen tilannut uuden pyörän,otanko sen napavaihteelle vai normaalilla ratasvaihteella tarkoitus olisi ajaa myös talvella
Seppo
Kiitos kaikille pähkäilystä 80v ukko on nyt sekaisin tässä pyörä jonka olen tilannut Sunstram sähköavustuksella
Kiitos kaikille pähkäilystä 80v ukko on nyt sekaisin tässä pyörä jonka olen tilannut Sunstram sähköavustuksella
Mielenkiintoinen tuttavuus. Paljon uusia ideoita. Pidän kovasti levypyörä-ideasta, joka mahdollistaa helpon tubeless-renkaiden käytön ja sopii muutenkin kallistumattomaan pyörään paremmin kuin pinnaphörä.
Kysehän on siis Drymer Glider mallista. Valitettavasti kuvia tuosta on niin vähän, ja nekin vähät niin valittu, ettei yksityiskohdista oikein saa selvää. Jännityksellä jään odottamaan, kunnes saat pyörän ja raportoit sen ominaisuuksista ja yksityiskohdista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pidän kovasti levypyörä-ideasta, joka mahdollistaa helpon tubeless-renkaiden käytön ja sopii muutenkin kallistumattomaan pyörään paremmin kuin pinnaphörä.
Ihan varmuuden välttämiseksi, sanoisin että jokaisen ainakin ontelorakenteisen vanteen saa helposti tubeless-sopivaksi maastureihin kehitetyllä tekniikalla eli "Stans" teipillä, tubeless-venttiilillä ja paikkalitkulla.
Levykiekot on hyvät jos pyörän rakenne on sellainen että tuulet ja pyörteet jotka kiekkoihin ottaa eivät johda vaikeuksiin pitää laitetta kurssillaan. 2-pyöräisissä sopii yleensä vain rata- ja kisa-ajoon. Triketkin on herkkiä tuulenpuuskille jos on suuremmat levykiekot.
Napavaihteen huoltovapaudesta - Rohloff on lähes, sillä siihen vaihdetaan öljyt kerran vuodessa / 5000km. Kapassa on sitä varten reikä jossa on 3mm kuusiokolokantainen ruuvi, öljyä menee kerralla 17ml. Vaihtoprosessiin kuuluu vanhan huuhteleminen pois.
Nyt on markinoilla Alfiineen saatavana sähköinen vaihteensirto . Netistä sitä selainen ja rupes kiinostaan enenmän . Alfinen11 Di2 olisi minun mielestä hyvin varteenotettava vaihtoehto Velomobiiliin . Jää nuo vaijerit pois vaihteensiirosta . Ilmeisesti tähän on saatavana automaatti myös . Jos en ole väärin lukenut . No luxsusta pyöräilyyn . http://bike.shimano.com/content/sac-bik ... -di21.html Tässä maskua ja tässä Vähän mainos filmiä . Laitampa tämän tähän viellä . Itse olen tyytyväin Alfine 8:siin . Toiminut hyvin ja ei ole koko kesänä täytynyt tehdä yhtään säätöö. Kohta teen syys huolon . Pesen ja voitelen nopesti .
Onko kenelläkään käsitystä materiaalitekniikan kehityksestä? Kaverini sanoi, että napavaihteiden määrä on kasvanut sitä mukaa, kun on pystytty laittamaan (kaupallisesti järkevästi) kovemmista kestävämmistä materiaaleista pienempiä osia, jotka periaatteessa kestävät ja pienempinä mahdollistavat useammat vaihteet. Hänen lukemansa mukaan viisivaihteisten aikaan oli kestossa ongelmia ja seiskat olivat parempia. 11 on aika hyppy kasista eteen päin, miten käy kestävyydelle? Pyöräkauppias sanoi napavaihteiden tehohäviöiden olevan vähän suuremmat kuin perinteisten vaihteiden. Onko tietoa häviöistä näillä vaihteilla tai Shimanon seiskalla, joka on talvipystypyörässäni? Ei sillä että uskaltaisin nolo... eiku vannejarruisella kaahailla Marathon Wintereillä täällä. Liikaa uria poikittain jäässä ja polvilaskeutuminen sulamis/jäätymissyklin jäälle opetti varovaisuutta. Ei edes lukkoja talvipyörässä. Kertoo miten nopeasti varovaisessa hitaassa vauhdissakin lentää kumoon, kun eturengas putoaa diagonaaliseen jäätyneeseen uraan. Leveähkö rengas ja nastat eivät vaikuttaneet mitään, matkustajaksi muutuin.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Itse en huomaa arkisessa ajossa mitään häviöitä tehoissa. Tosin minun lenkit ovat enenmin sellaista ruisailua. Annan enenmän arvoa tuolle , että huoltamisen tarve vähenee . Riittää kun syksyllä ja keväällä pesee vaihteiston . Eikä sitäkään tarte kokonaan purkaa ,jos huoltaminen on säänöllistä . Kunnon liottaminen liuottimessa ,vaihteisto komplelle riittää ja upottaminen ATF öljyyn . Itse en laiskuuttani viitsi muuta tehdä .
Annan enenmän arvoa tuolle , että huoltamisen tarve vähenee . Riittää kun syksyllä ja keväällä pesee vaihteiston . Eikä sitäkään tarte kokonaan purkaa ,jos huoltaminen on säänöllistä . Kunnon liottaminen liuottimessa ,vaihteisto komplelle riittää ja upottaminen ATF öljyyn . Itse en laiskuuttani viitsi muuta tehdä .
Tuohan on hirveä projekti, avovaihteella pääsee paljon vähemmällä Sama ketjun huoltaminen on molemmissa.
Onko kenelläkään käsitystä materiaalitekniikan kehityksestä? Kaverini sanoi, että napavaihteiden määrä on kasvanut sitä mukaa, kun on pystytty laittamaan (kaupallisesti järkevästi) kovemmista kestävämmistä materiaaleista pienempiä osia, jotka periaatteessa kestävät ja pienempinä mahdollistavat useammat vaihteet. Hänen lukemansa mukaan viisivaihteisten aikaan oli kestossa ongelmia ja seiskat olivat parempia. 11 on aika hyppy kasista eteen päin, miten käy kestävyydelle? Pyöräkauppias sanoi napavaihteiden tehohäviöiden olevan vähän suuremmat kuin perinteisten vaihteiden. Onko tietoa häviöistä näillä vaihteilla tai Shimanon seiskalla, joka on talvipystypyörässäni? Ei sillä että uskaltaisin nolo... eiku vannejarruisella kaahailla Marathon Wintereillä täällä. Liikaa uria poikittain jäässä ja polvilaskeutuminen sulamis/jäätymissyklin jäälle opetti varovaisuutta. Ei edes lukkoja talvipyörässä. Kertoo miten nopeasti varovaisessa hitaassa vauhdissakin lentää kumoon, kun eturengas putoaa diagonaaliseen jäätyneeseen uraan. Leveähkö rengas ja nastat eivät vaikuttaneet mitään, matkustajaksi muutuin.
Hanki läskipyörä niin uriin hakautuminen loppuu lähes tyystin. Itte ajan läskinojakilla Helsingin talvia läpensä. Silläkin kaatuu joskus, mutta sit ei yleensä pysy pystyssä kahdella jalallakaan