Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2031
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Syväri kirjoitti:

3500km takana mekaanisilla levyjarruilla, jotku shimanot noi on. Säädetty 200km, 1000km ja 2500km kohdalla. Säätöön tarvii 6 millin kuusiokoloavaimen ja 5 minuutin verran aikaa. Oon tykännyt.

Häiritsevää noissa on se kun painavat levyä vain yhdeltä puolelta. Eli siis vain yksi "jarrumäntä". Etujarru täristää ohjauslaakerin välyksen verran..

On kaksimäntäisiä vaijerijarruja olemassa: http://www.wiggle.co.uk/trp-spyre-mecha ... e-caliper/
Itse tykkään mekaanisista. Ovat riittävän tehokkaat ja helppo siirrellä osat pyörästä toiseen, mikä voi olla rakentelijalle hyödyllistä.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nuo on kyllä varmasti hyvät, miksei noita oo joka pyörässä :D ainii maksaa pari kymppiä enempi.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Jos haluaa mekaaniset, mutta kaipaa hydraulisten itsestään säätyvyyttä siitä voi maksaa yhtä paljon kuin setti hydraulisista
http://www.bike-discount.de/en/buy/trp- ... ver-162177

Kokeilun helppouden takia tekis mieli kokeilla, mutta hinta on liian suolainen. Jos tuo putois 20e niin sitten voisin hankkia yhden läskiin taakse jossa mekaanin on eniten riesaksi.
Näitä olen kans miettinyt http://www.bike-discount.de/en/buy/disc ... /wg_id-272

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Jos haluaa mekaaniset, mutta kaipaa hydraulisten itsestään säätyvyyttä siitä voi maksaa yhtä paljon kuin setti hydraulisista
http://www.bike-discount.de/en/buy/trp- ... ver-162177

Kokeilun helppouden takia tekis mieli kokeilla, mutta hinta on liian suolainen. Jos tuo putois 20e niin sitten voisin hankkia yhden läskiin taakse jossa mekaanin on eniten riesaksi.

Noistahan laitoin muistaakseni hiljattain juttua... olen suositellut Ouluun rakenteilla olevaan Silvio S20 nojakkiin HY/DR etujarrua ja mekaanista takajarrua. Näissähän on hyvää keveys, etujarrun automaattista säätöä ja kun molemmat pelaa vaijereilla ja maantiepyörän kahvoilla niin sopii siihen kuin nyrkki silmään.

Onhan nuo tietysti vähän kalliit mutta niin on kaikki hyvät (ja/tai keveät) jarrut... näillä tämä brevettejä tulevaisuudessa Silviolla ajava saa sitä luotettavuutta ja porrastetun päivityspolun kun kalliit kippurasarvisen jarru&vaihdekahvat ei mene hukkaan ja ainakaan litkujen karkaaminen ei vie kaikkia jarruja. Samalla voi sitten harkita täys-hiilikuituisia leveämpiä vanteita ilman jarrupintoja seuraaviin kiekkoihin.

Wacky kirjoitti:

Näitä olen kans miettinyt http://www.bike-discount.de/en/buy/disc ... /wg_id-272

Simppoja paljon kehuvat, tuntumaa ja osaa saa hyvinkin edulliseen hintaan. Toisaalta soraääniä on myös kuulunut talvikäytössä tai jos pyörä ei ole aina pystyasennossa, vaativat ilmausta enemmän kuulemma. Samoin epäilen tuon öljyn notkeutta kovemmilla talvipakkasilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:

Samoin epäilen tuon öljyn notkeutta kovemmilla talvipakkasilla.

TRPn jarrut käyttää samaa mineraaliöljyä kuin simpat joten samoja ongelmia voi olla tiedossa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

TRP Spyre mallissa on ollut jotain vikaa: http://www.bikerumor.com/2013/12/10/trp ... ll-notice/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

TRP Spyre mallissa on ollut jotain vikaa: http://www.bikerumor.com/2013/12/10/trp ... ll-notice/

Katos. No tuote on kyllä aika uusi, tuli mullekin "puskista" tälle syksylle... saatoin keväällä nähdä jotakin juttua mutten silloin hokassu että on 2-mäntäinen mekaaninen jarru.

Mutta näillä saisi eliminoitua käytännössä kaikki BB7:n ongelmat. Palojen kulumisen voi säätää jarrukahvan vaijerin kuoren säädöllä tai barrel adjuster:lla joka on vaijerissa, ajon aikana. Ei tarvi enää satulaa säätää. Hydraulisilla pääsis sitten vielä tästäkin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2654
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mulla on molemmat käytössä, tosin hydraulisia olen käyttänyt vasta elokuusta lähtien kun tuli ostettua kaksipyöräinen nojakki jossa sellanen on. Hydraulinen tuntuu mukavalta siksi että kahvatuntuma on pehmeä ollen kuitenkin samalla jämäkkä ja jarrutusteho on hyvä, plus tuo että ei tarvii pelata niiden palojen asentojen ja kulumisen kanssa niin paljoa. Toisaalta olen tyytyväinen myös mekaanisiin jarruihin ja siihen että ei niitäkään nyt kovin usein tarvitse puljata ja kun vaihdoin takaisin sintratut palat niin ne kuluvat hyvin hitaasti eikä paloja tarvitse säätää usein. Mekaanisissa oli aiempina talvina jäätymisongelmaa kun vaijeri tekee mutkan alas ennen jarrusatulaa eikä kuoren pää ollut tarpeeksi suojattu vedeltä. Nyt niissä on muistaakseni pari talvea ollut sellaset tulppahommat että vesi ei pääse jarrukahvasta vaijerinkuoren sisään lillumaan. Ei jäädy enää, eikä lämpimästä tallista ulos pakkaseen ottaminen tee mitään niille.

Tämä ei nyt ollut mikään puhe kummankaan puolesta kun musta ainakin tuntuu että molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Itse tykkään mekaanisten levyjarrujen yksinkertaisesta rakenteesta ja siitä ettei siinä voi käydä mitään vahinkoa minkään jarrunesteiden kanssa mutta sitten toisaalta taas pidän hydraulisen levyjarrun kahvatuntumasta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin