Rohloff uutuuden kankeus !!!

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja kogam »

Tuli tällä viikolla uus pyörä ja siinä on Rohloff:in vaihteet. Tuntuu että se on ihan pirun kankea 7 vaihteella ja siitä alaspäin. Onkohan se pelkkää huonon kunnon tuomaa tuntemusta ? Vai onkohan se oikeasti kankeampi ajaa pienen pään vaihteilla. Kertokaa te viisaat ja kokeneet miten asia. Pyörä on HPV Scorpion FS ja se on eka nojapyörä / trike minulle.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei se voi olla kankee . Nyt ei ole joku kohallaan .

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja kogam »

Ehkä se on sitte vaan rapakuntoni joka sen tuntemuksen tuo. Aika ja ajaminen kait sitten näyttää miten asia on......

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kogam kirjoitti:

Pyörä on HPV Scorpion FS ja se on eka nojapyörä / trike minulle.

Rohloffista en ymmärrä mitään, mutta tuo tehottomuuden puute koskee jokaista uutta nojapyöräilijää. Kropasta puuttuu oikeat lihakset ja vasta muutaman sadan kilometrin jälkeen on lihakset ja "liikemuisti" kehittynyt sille tasolle kuin pystypyöräillessä.
Rohloffi on rumpuvaihde, eli siinä on tehohäviöitä verrattuna ketjuvaihteeseen vaikka olisi kuinka öljykylpyinen. Pakkanen korostaa tätä eroa.
Onko tämä samanlainen perusperiaatteeltaan kuin muut rumpuvaihteet? Sisällä yksi tai useampi planeettavaihteisto joita eri tavalla yhdistelemällä saadaan eri välitys käyttöön? Tämä selittäisi sen miksi toiset vaihteet tuntuu toisia kankeammilta, niissä voima menee useamman planeettavaihteiston läpi ja keveimmältä tuntuu vaihde jonka välitys on 1:1.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kokemusta on vaan yhdestä rohloffista parin viikon ajalta ja siinä oli kans fiilis kun laitto seiskan päälle, että joku painaisi jarrua, pienillä vaihteilla takkuisampi, isoilla vaihteilla meni iloisasti. Voihan se herkistyä kilometrien myötä ja jos pakkanen tekee oman tahmeutensa?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja PW »

Muistan kuulleeni ett Rohloffissa olis joku/jotkut vaihteet takkusempia, ja ett sisäänajon jälkeen helpottuis :roll: tämä siis huonon muistini varassa :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei ole rohlohvista kokemusta, mutta tämän testin mukaan tuo ei ole mikään erikoisen häviötön vaihteisto. 8 --> 7 välillä näyttää olevan reilu hyötysuhteen lasku :( Miten lie öljyjen jäykkyys kylmässä. Tarviiko talveksi omansa :?

Hauska yksityiskohta testissä on Torpedo-napa. Parempi hyötysuhteeltaan, kuin ketjuvaihde :P

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ketjuvaihteisen hyötysuhde on aina hankala kun se vaihtelee vaihteittain ja siihen vaikuttaa myös ketjun pituus eli normaalin mittaisella ketjulla tehdyt tulokset ei ole sama kuin nojapyörässä 2,5 mittaiselle ketjulle koska esim. sivuttainen taittuma tapahtuu pidemmällä välillä jos ohjurit liikkuu vapaasti sivusuunnassa.

Viimeksi muokannut Wacky, 24 Tammi 2015, 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Hauska yksityiskohta testissä on Torpedo-napa. Parempi hyötysuhteeltaan, kuin ketjuvaihde :P

ja shimanon 7:ssa suoran välityksen nelonen on häviöltään suurempi kuin yhden planeettapyörästön kautta menevät :roll:
En ihan usko ihan kaikkia mittaustuloksia, tai pitäisi ainakin lukea että onko tuollaisia perusteltu tekstissä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

ja shimanon 7:ssa suoran välityksen nelonen on häviöltään suurempi kuin yhden planeettapyörästön kautta menevät :roll:

Suora :shock: Eikai siinä semmoista olekaan. Nelonen on 99% :wink:
Kulkee siis todennäköisesti vähintään kahden planeettavaihteen läpi :shock:

Viimeksi muokannut jooseha, 24 Tammi 2015, 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

ja shimanon 7:ssa suoran välityksen nelonen on häviöltään suurempi kuin yhden planeettapyörästön kautta menevät :roll:

Suora :shock: Eikai siinä semmoista olekaan. Nelonen on 99% :wink:

Yksi syy lisää vihata koko keksintöä :evil:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä muistelen kanssa että uudella Rohloffilla helpottaisin ekan 500 kilsan jälkeen. Siihen saakka rohinaa on. Onha siellä nyt varmasti öljyt sisällä!

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mä olin kyllä viime kesänä tosi tyytyväinen rohloffiin. Oma perstuntuma on, että mangossa hyötysuhde parani rohloffin myötä. Ainoastaan vaihtaessa 7->8 (vai oliko toistepäin) huomasin pieniä ongelmia. Mulla on sellainen muistikuva, että pitäisi vaihtaa talviöljyt jos meinaa pakkasella ajaa. Kannattaa varmaan laittaa viestiä bikestationiin. Oman kokemuksen mukaan omistaja kyllä neuvoo hyvin mielellään. Navan pitäisi vain parantua vanhetessaan. Toiset puhuu muutamasta sadasta kilometristä. Toiset sanoo, että sisäänajo kestää n. 2000km. Sen jälkeen rahinaa vähenee...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

Mä olin kyllä viime kesänä tosi tyytyväinen rohloffiin. Oma perstuntuma on, että mangossa hyötysuhde parani rohloffin myötä. Ainoastaan vaihtaessa 7->8 (vai oliko toistepäin) huomasin pieniä ongelmia.

Ennen Mangoon siirtämistä mun Rohloff oli pystärissä, ja ihan normaalilta tuo pikkuvaihteiden (etenkin 7-vaihteen) "ahdistus" kuulostaa. Mangossa ei ole tuntunut niin pahalta, varsinkin kun äänimaailma hiljeni orginaaliin ketjuvaihteeseen verrattuna. Mulla napa on Mangon väliakselilla, ja eemelillä takanapana (ei väliakselia).

Napavaihde on napavaihde, eli häviää aina enemmän tai vähemmän ketjuvaihteiselle. Parhaimmillaan eroa ei ajaessa huomaa, pahimmillaan voi ahdistaa pahasti.
Lisää kilometrejä vaan mittariin, kyllä se siitä.

pelago
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 20:59

Re: Rohloff uutuuden kankeus !!!

Viesti Kirjoittaja pelago »

ajelen pystärillä, Pelago Stavanger, ainakin toistaiseksi, Rohlo on kulunut allani muutaman tuhat ja kyllä se vaan on niin kätevä. Asustan sen verran etelässä että täällä on alle -15 kovin harvoin eli en ole tarvinnut talviöljyjä mihin täällä jossain kommentissa viitattiin.

En ole käynyt täällä kirjautuneena pariin vuoteen, jokin aika sitten Kuukkelin kautta löysin jonkun Tammisaaressa olevan liikkeen lopetustiedosta infon järeämmästä pyörästä, olen 198cm - mainitun pyörän merkkiä en muista mutta valmistaako muutkin XXL-kokoisia ja millainen mahdollisuus olisi siirtää oma Rohlo johonkin?

Vastaa Viestiin