Ketjut ja voitelu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kasipakkaan käy myös 7-ketju(mulla on), joka on euron per paketti halvempi. Nimellisesti niillä on 0,2 millin paksuusero, mutta en hämmästyisi vaikka olisivat oikeasti samanlevyisiä :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Kasipakkaan käy myös 7-ketju(mulla on), joka on euron per paketti halvempi. Nimellisesti niillä on 0,2 millin paksuusero, mutta en hämmästyisi vaikka olisivat oikeasti samanlevyisiä :roll:

Molemmat ovat sisäleveydeltään 3/32". Ulkomitoiltaan seiskaan periaatteessa mahtuu vähän leveämpi, mutta taitavat myydä vain noita kapeita kasiketjuja myös seiskoihin euroa halvemmalla. Kerran olen niitä BIlteman hyllyllä yrittänyt verrata, ja täsmälleen sama ketjua näytti olevan molemmissa paketeissa. (En purkanut paketteja. Kun tulin paikalle, ne oli jo rikki. :oops: )
Tässä vielä linkki viestiin ketjujen leveyksistä

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Kasipakkaan käy myös 7-ketju(mulla on), joka on euron per paketti halvempi. Nimellisesti niillä on 0,2 millin paksuusero, mutta en hämmästyisi vaikka olisivat oikeasti samanlevyisiä :roll:

Molemmat ovat sisäleveydeltään 3/32". Ulkomitoiltaan seiskaan periaatteessa mahtuu vähän leveämpi, mutta taitavat myydä vain noita kapeita kasiketjuja myös seiskoihin euroa halvemmalla. Kerran olen niitä BIlteman hyllyllä yrittänyt verrata, ja täsmälleen sama ketjua näytti olevan molemmissa paketeissa. (En purkanut paketteja. Kun tulin paikalle, ne oli jo rikki. :oops: )
Tässä vielä linkki viestiin ketjujen leveyksistä

Mä olen ajanut SRAM:n 9-ketjulla 6-lehtisellä kierrepakalla olevalla kiekolla. Toimii näinkin päin mutta ei sillä ehkä säästöjä saa aikaiseksi. Vaihteet vaihtuu mutta yhtä huonosti kuin 6-vaihteisella ihan sen omalla ketjullakin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

sompi
Viestit: 82
Liittynyt: 15 Marras 2015, 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja sompi »

Siellähän niitä paketteja oli hyllyssä kaksi kappaletta :shock: kävi mielessä, että olisiko pitänyt soittaa ensin! Onneksi kysyin myyjältä ja sieltähän niitä purkamattomasta kuormasta löytyi lisää. Olivat muuten merkinnältää KMC (tarkistin vasta kotona :wink: ) Nyt vielä se penkki ja sitten pääsee laittaan ketjuja.

Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015-17
Cruzbike Silvio S30 2017

sompi
Viestit: 82
Liittynyt: 15 Marras 2015, 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja sompi »

Ketjut vihdoin paikallaan ja taas kaivataan apua. Tuossa KMC ketjun paketissa tuli matkassa ne yhdistämiseen käytettävät lipareet. Pitääkö nuo todella ketjunpäät yhdessä? Ei kyllä tarvinnut voimaa käyttää kun laittoi paikoilleen!

Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015-17
Cruzbike Silvio S30 2017

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

sompi kirjoitti:

Ketjut vihdoin paikallaan ja taas kaivataan apua. Tuossa KMC ketjun paketissa tuli matkassa ne yhdistämiseen käytettävät lipareet. Pitääkö nuo todella ketjunpäät yhdessä? Ei kyllä tarvinnut voimaa käyttää kun laittoi paikoilleen!

Ei ne tavallisetkaan sivulenkit sen paksumpia ole ja olen joskus ajellut joitain kilometrejä ilman toisen puolen sivulevyä ja ihan hyvin kesti.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jori »

Laitan tähän kuvan, niin nekin jotka eivät ole nähneet, hahmottavat mistä puhutaan. Kaksi versiota.
Kuva

ketjun_liitos_1.jpg

Kolmas tapa liittää ketjuja on katkaista ketju ulkolenkin pään kohdalta ja työntää ketjunkatkaisutyökalulla tappi takaisin paikalleen.

ketjun_liitos_2.jpg

Sori, liian isoja kuvia. :oops:

Ne voi pienentää. Mä tein sen nyt. Pastori.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Tapani
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Loka 2015, 10:37
Paikkakunta: Asikkala

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Tapani »

Jatkos2 0181.jpg

Miten Shimanon hoikempi ketjujatkos toimii. Oheisena pari kuvaa olisihan se myyjä neuvonut mutta kun en tiennyt kysyä

Liitteet
pieni0180.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tapani kirjoitti:

Miten Shimanon hoikempi ketjujatkos toimii. Oheisena pari kuvaa olisihan se myyjä neuvonut mutta kun en tiennyt kysyä

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

On olemassa myös tällaisia pikalenkkejä jotka toimii ilman työkaluja

Kuva

Kyseessä on Wippermann pikalenkki joka on mielestäni paras kokeilemiini (KMC, SRAM, Shimano) pikalenkkeihin verrattuna.

:!: Muistakaa että Shinamon ketjut on suunniteltu kulkemaan tiettyyn suuntaan, eli olkaa niiden kanssa tarkkoja :!:
Itse en osta niitä tuosta syystä

Tapani
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Loka 2015, 10:37
Paikkakunta: Asikkala

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja Tapani »

Kiitos jviiret ja Wacky onnistuin hyvin mutta tarkkana saa olla.
opiskelua tuntuu riittävän kun polkupyörästä on viimeiset kokemukset 50luvun kansakoulumatkoilta. Eihän tästä tulisi mitään ellei olisi näitä kokeneita nettikavereita

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja mika »

Itse olen tottunut lopuksi vielä painamaan ketjuun liikkumavaraa siirtämällä ketjua pykälän ylöspäin katkaisutyökalussa ja sitten painanut työkalulla pinniä. Näin pystyy jopa käyttämään vanhan pinnin uudelleen. On tärkeää saada liitoskohta joustamaan sivusuuntaan. Monta vuotta olen ajanut siten että ykköspyörällä ajan ketjun kunnes se on venynyt 0.75mm. Sitten vaihdan ketjun kakkospyörään ja ajan kunnes on venynyt 1.5mm. Koskaan ei ole ketju vielä pettänyt. Kop kop...
MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jori »

mika kirjoitti:

Monta vuotta olen ajanut siten että ykköspyörällä ajan ketjun kunnes se on venynyt 0.75mm. Sitten vaihdan ketjun kakkospyörään ja ajan kunnes on venynyt 1.5mm. Koskaan ei ole ketju vielä pettänyt. Kop kop...
MikaR

Millä matkalla ja miten tuo venymämitta on mitattu?
Tässä minun käyttämäni ketjunmittaus- ja vaihtoperusteet.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja mika »

Park toolilla on venymä mittari. Maksaa noin puolet ketjun hinnasta eli suosittelen.
MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjut ja voitelu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
mika kirjoitti:

Monta vuotta olen ajanut siten että ykköspyörällä ajan ketjun kunnes se on venynyt 0.75mm. Sitten vaihdan ketjun kakkospyörään ja ajan kunnes on venynyt 1.5mm. Koskaan ei ole ketju vielä pettänyt. Kop kop...
MikaR

Millä matkalla ja miten tuo venymämitta on mitattu?

Park Toolin mittarin antama venymä ei ole millejä vaan prosenteja: http://www.parktool.com/product/chain-checker-cc-2

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin