Sivu 3/11

Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 07 Joulu 2015, 07:09
Kirjoittaja mika

Mulla on tämä malli

MikaR


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 07 Joulu 2015, 10:36
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
mika kirjoitti:

Monta vuotta olen ajanut siten että ykköspyörällä ajan ketjun kunnes se on venynyt 0.75mm. Sitten vaihdan ketjun kakkospyörään ja ajan kunnes on venynyt 1.5mm. Koskaan ei ole ketju vielä pettänyt. Kop kop...
MikaR

Millä matkalla ja miten tuo venymämitta on mitattu?

Park Toolin mittarin antama venymä ei ole millejä vaan prosenteja: http://www.parktool.com/product/chain-checker-cc-2

Ok. Prosentit ovat siis noin 1,5 mm kappale, sillä kuvasta päätellen mittauspituus on noin 150 mm. (150 mm/100%=1,5 mm/%)
Kuva
Tuo laite on siis tulkki, ei mitta, joten sillä on helppo tarkastaa, onko ketjun kuluma noiden mitattavien venymien rajoissa, mutta se ei kerro paljonko se on vajaa, ennen kuin raja saavutetaan. Mutta kiitos tiedosta. Ihmetytti vain millit ilman referenssimittaa.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 01 Touko 2017, 18:43
Kirjoittaja Vilijami

Onko porukalle tuttu kotimainen Rex ketjun voiteluaine?
http://www.rex.fi/fi/bike
Ostin pullon testiin.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 01 Touko 2017, 20:22
Kirjoittaja Premnas

On tuttu :) . Itellä ollut testissä. Kuivalla kelillä ei tartte kovinkaan usein laittaa, eikä näytä sotkevan. Vesisateen jälkeen olen kyllä joutunut laittamaan uudestaan. Olin vähän ennakkoluuloinen putelin pienikokoisuuden vuoksi mutta aika riittoisaa ja putelin suunnittelulle plussa kun sieltä ei vahingossa tule liikaa, niin kuin joistain pulloista voi plörtsähtää ihan liikaa ketjulle jos ei oo varovainen.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 02 Touko 2017, 07:32
Kirjoittaja Puusilmä

Odotan mielenkiinnolla kokemuksia tuosta suomalaisesta tuotteesta.

Itse olen mennyt muutaman vuoden White Lightning Clean Ride Lubricant vahalla ja se on oikeastaan ainoa syy, miksi olen voinut luopua napavaihteista. Nytkin talven jälkeen läskin ketjut - ja ennenkaikkea rataspakka - ovat ihan siistit, aiemmin öljyaikakaudella ketjut piti puhdistaa 2-3 kertaa talven aikana, eikä siltikään ollut hyvä. (Oikeasti olisi pitänyt puhdistaa 5-6 kertaa, mutta kun olen laiska.) Tilasin juuri 4 pulloa, joten en ole aivan heti vaihtamassa uuteen tuotteeseen.

White Lighting kestää 200-300 km. Lähtee pois sateessa ja pesuvedellä, jälkimmäinen on hyvä asia. Ketjujen käsittely muuttuu iloksi, kun ei tule kuin harmaata helposti pois lähtevää väriä käsiin. Ainoa ketjujen huolto on ollut se, kun levittelen rätillä vahan paikalleen ja samalla irtoaa harmaata pölymöhnää rättiin vahan liuottimen mukana. Ketjuja ei ole enää tarvetta puhdistella erikseen.

Talvella pyörä pitää tuoda sisälle lämpimään, jotta vaha ei jämähdä heti kiinni. Pakkaskylmään ketjuun en ole edes yrittänyt vahaa levittää. Ja vaikka periaatteessa vaha kestää tuon 200-300 km, niin talvella vahaamista joutui kyllä tekemään 2-3 viikon välein loskan määrästä riippuen.

Läskin eturatas, kun vaihdetiin 16 piikkisestä 15 piikkiseen, osoittautui, että sen ympärille oli kertynyt vahamöhnää. Mutta syy olisi se, että aiemmin levittelin vahaa reilulla kädellä ja ylimäärää valui milloin minnekin. Nyt siis käyn ketjun alue kerrallaan läpi rätin kera ja otan samantien ylimäärän pois.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 03 Touko 2017, 12:14
Kirjoittaja mhelander
Vilijami kirjoitti:

Onko porukalle tuttu kotimainen Rex ketjun voiteluaine?
http://www.rex.fi/fi/bike
Ostin pullon testiin.

Minäkin aloitin joskus talven tultua Rex:n käytön mutta vaihdoin sen pian Finish Line Wet -öljyyn. Syynä pienen ja jäykän pullon hankalampi annostelu, loppui etusormi-peukalo-kämmen lihaksien kestävyys kun 2.5 normipyörän mittaista ketjua voitelee linkki linkiltä.

Viimeinen niitti oli kun -20 tai kylmemmässä ketju muuttui niin jäykäksi että oli vaikeuksia pysyä rattailla ja ihan yhtä nopeasti ketju pakkasessa alkoi kuullostamaan kuivalta kuin SquirtLube Cold -vahaöljylläkin.

Parhaiten kuitenkin pakkasissa on toiminut tuo Finish Line Wet jonka olen jo vaihtanut SquirtLube Cold:iin, märkänä kun sitä öljyä roiskuu syliin ja vahavoitelu nyt poistaa öljyt niin kesän saa taas ajella normi SquirtLube:lla.

Rex on kylläkin aivan loistavaa voiteluainetta vaihtajien niveliin ja etäohjauksen niveliin. Menee sisään helposti ja pysyy, etenkin jos jälkimmäisiin pistää "päälle" SquirtLube Cold -vahakerroksen.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 03 Touko 2017, 15:48
Kirjoittaja Vilijami
mhelander kirjoitti:

Minäkin aloitin joskus talven tultua Rex:n käytön mutta vaihdoin sen pian Finish Line Wet -öljyyn. Syynä pienen ja jäykän pullon hankalampi annostelu, loppui etusormi-peukalo-kämmen lihaksien kestävyys kun 2.5 normipyörän mittaista ketjua voitelee linkki linkiltä

Joo, itsellänikin tuntui että sormivoimat loppuu kun kahden pyörän ketjut voitelin!


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 11 Kesä 2017, 23:40
Kirjoittaja Pentti M Reku

Mitäs vaihdeketjuja käytätte ja mistä ostatte? Hakusessa hyvällä hinta/laatusuhteella 8- 9- tai 10 vaihteiseen, menee pakka ja vivut samalla uusiksi niin on valinnan varaa.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 12 Kesä 2017, 07:12
Kirjoittaja jooseha

8- tai mieluummin 7-ketju on niin halpaa että 9- tai 10-ketjut eivät yllä lähellekään samaa hinta/laatusuhdetta.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 12 Kesä 2017, 11:52
Kirjoittaja Pentti M Reku

Vitosen paketti taitaa olla halvin motonet/biltema bulkki, 13-15 euroa XT tasoinen ysiketju saksan nettikaupoista. Hyvä kasiketju näyttäis olevan samoissa hinnoissa, kympit sitten 15-20 euroa pala.

Hyvin huollettuna olettaisin ainakin laatuketjuilla pääsevän 10-15tkm? Kotimaiset ja varsinkin lähikauppoje n varaosahinnoittelut on kyllä karanneet aivan pilviin, tietty jostainhan se pyörähuollon kate täytyy repiä..


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 12 Kesä 2017, 12:42
Kirjoittaja jviirret

Noita 5e ketjuja ei voi vilpittömästi suositella, vaikka itse niitä paljon käytänkin. Venähtävät ensimmäisten tuhansien kilometrien ajolla jo vaihtorajan yli. Ilmeisesti siksi että niiden reiät on pelkäälä terävällä prässäysjäljellä. Terävä reuna kulahtaa äkkiä, mutta kun se on kulunut ketjutapin muotoiseksi niin sitten venyminen näyttää loppuvan tai ainakin hidastuu merkittävästi. Geopyörän ketjukin oli vaihtokunnossa jo eka kesänä, mutta ei oo saanu vaihdettua kun nyt useampi kesä myöhemmin toimii kuin uutena.

Jukka


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 12 Kesä 2017, 16:34
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Noita 5e ketjuja ei voi vilpittömästi suositella, vaikka itse niitä paljon käytänkin.

Mulla on kolmatta vuotta biltsun 4 euron ketju(kmc). Kohta puoliin rupeaa venymää olemaan prosentin. Ei ketjut mitään haitekkia ole. Halvallakin voidaan tehdä kunnollista ;)


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 10 Marras 2017, 08:48
Kirjoittaja jviirret

Hoksasin tippakannua paremman voiteluvälineen moottori- ja vaihteistoöljyn levittämiseen. Vanha hammasharja ja matala/laakea astia(esim. jauheliha tai salaatti rasia). Öljyä neljäsosa desi astiaan ja astia pidetään toisella kädellä ketjun alla sen verran kallellaan että öljy valuu yhteen nurkkaan. Sitte vaan kastelee hammasharjaa öljyyn ja levittelee ketjuun. Kun tarkoitus on voidella niin rullat kuin sivulevytkin niin hukka näyttää olevan vähäisempää kuin tippakannulla.

Jukka


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 12 Marras 2017, 01:55
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:

Öljyä neljäsosa desi astiaan ja astia pidetään toisella kädellä ketjun alla sen verran kallellaan että öljy valuu yhteen nurkkaan. Sitte vaan kastelee hammasharjaa öljyyn ja levittelee ketjuun.
Jukka

Erinomaista! Minulla vaan tulee ongelma, kun toinen käsi on astiassa ja toinen hammasharjassa, niin tarvittaisiin vielä ns. välikäsi pyörittämään ketjua... Eikö? Muistuu mieleen monia muitakin hommia, joissa tuo maankuulu välikäsi olisi tarpeen... B-)

Lauantaina oli taloyhtiön syystalkoot ja talkoolaisille tarjottiin grillimakkaraa ja keskiolutta. Niihin kului molemmat kädet. Jos vielä olisi halunnut levittää makkaralle sinappia, olisi tarvinnut välikättä...


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 12 Marras 2017, 02:24
Kirjoittaja jviirret

Kummasti noihin ratkaisu löytyy kun on "tilanne päällä" ;)

Jukka