Sivu 4/11

Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 12 Marras 2017, 08:50
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Onko porukalle tuttu kotimainen Rex ketjun voiteluaine?
http://www.rex.fi/fi/bike
Ostin pullon testiin.

Jokos olet testannut riittävästi kommentointia varten?

Mä tein loppukesästä tai alkusyksystä heräteostoksen, synteettistä kuivavoiteluainetta spray-pullossa.
Kuva
Muutaman ensimmäisen kerran kun tuota laittoi, kului se tosi joutuisasti pois. Sen jälkeen rupesi pysymään paremmin. Aikalailla yhtähyvin kuin parafiini. Muutenkin vastaa parafiinia. Ei kerää likaa eikä ole yhtä hiljainen kuin öljyt. Spraynä on tosi kätevä laittaa ketjuun etenkin. kun ketju ei likaannu. Hinta vain oli monikymmenkertainen parafiiniin verrattuna :(


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 12 Marras 2017, 11:01
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Onko porukalle tuttu kotimainen Rex ketjun voiteluaine?
http://www.rex.fi/fi/bike
Ostin pullon testiin.

Jokos olet testannut riittävästi kommentointia varten?

Olen tosi tyytyväinen. Kaikkiin pyöriin laitoin tuota silloin alkukesästä, eikä ole tarvinnut lisätä. Äänettömästi toimii edelleen eikä kerää hiekkaa ketjuun/rattaisiin. Hyvä tuote!


Ketjut ja niiden voitelu

Lähetetty: 09 Touko 2018, 21:10
Kirjoittaja Baskeri

Tämä ketju oli ennen nimeltään: "Ketjukyssäriä..."

Tuossa lenkillä aukes ketjuista lenkki ja ketjuissa ei mitään tunnistetietoja. Käyköhän tuohon mikä tahansa pikalukko paikkaamaan tilannetta? 9/10 on ketju kuitenkin ja tietysti 9/10 pikalukkoa tyrkytän. Edellinen omistaja ilmeisesti liittänyt tapilla koska en löytänyt pikalukkoa ollenkaan ketjuista.

Jouni


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 09 Touko 2018, 22:02
Kirjoittaja Wacky

9 ja 10 ketjut on eri levyisiä joten olis hyvä tietää kumpaa se on et pikalenkki on sopiva.


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 09 Touko 2018, 22:51
Kirjoittaja Baskeri

Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 09 Touko 2018, 23:16
Kirjoittaja jori
Baskeri kirjoitti:

Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.

Jos löytyy työntömitta, niin kai tuon voi mittaamalla selvittää, millaisen lukon tuo vaatii. Mittaamalla ketjun uloimman leveyden, eli tappien pituuden, voi päätellä ketjun tyypin tästä taulukosta.

Koodi: Valitse kaikki

     6 speed – 7.8 mm (5⁄16 in) (all brands)
     7 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     8 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     9 speed – 6.6 to 6.8 mm (1⁄4 to 9⁄32 in) (all brands)
    10 speed – 6.2 mm (1⁄4 in) (Shimano, Campagnolo)
    10 speed (Narrow) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC)
    10 speed (Narrow, Direction) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Shimano CN-5700, CN-6700, CN-7900)
    11 speed – 5.5 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Tässä lisää: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain

Ei ketju oikeasti katkea ilman että jää selvät jäljet, mitä on tapahtunut, muuten kuin ketjulukon irtoamisen takia. Ketjulukko aukeaa ja palat lentävät tielle. Jos ketju on liitetty ketjutyökalulla painamalla tappi ulkoparin läpi, ei ketju katkea jättämättä jälkiä. Jos katkeamisen jälkeen näkyy vain sisälenkit, on kyse ketjulukon pettämisestä ja katoamisesta. Niittaamalla laitettu ulkolenkki ei katoa jälkiä jättämättä, vaan ketjun päähän jää aina joku rikkoutunut sivulevy tai auennut pari.
Toisaalta, ei myöskään ketjulukko, jos se on oikein asennettu, irtoile itsestään.
Itse hommaisin ketjutyökalun ja laittaisin ketjun ilman ketjulukkoa työntämällä ketjutyökalulla ulkoparin tapin paikoilleen ja niittaisin muutamalla iskulla varmuuden vuoksi. (Ei se oikeasti tuota niittausta tarvitse, mutta on jäänyt muinaisilta ajoilta tavaksi. :oops: )


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 10 Touko 2018, 00:13
Kirjoittaja Baskeri
jori kirjoitti:
Baskeri kirjoitti:

Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.

Jos löytyy työntömitta, niin kai tuon voi mittaamalla selvittää, millaisen lukon tuo vaatii. Mittaamalla ketjun uloimman leveyden, eli tappien pituuden, voi päätellä ketjun tyypin tästä taulukosta.

Koodi: Valitse kaikki

     6 speed – 7.8 mm (5⁄16 in) (all brands)
     7 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     8 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
     9 speed – 6.6 to 6.8 mm (1⁄4 to 9⁄32 in) (all brands)
    10 speed – 6.2 mm (1⁄4 in) (Shimano, Campagnolo)
    10 speed (Narrow) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC)
    10 speed (Narrow, Direction) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Shimano CN-5700, CN-6700, CN-7900)
    11 speed – 5.5 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)

Tässä lisää: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain

Ei ketju oikeasti katkea ilman että jää selvät jäljet, mitä on tapahtunut, muuten kuin ketjulukon irtoamisen takia. Ketjulukko aukeaa ja palat lentävät tielle. Jos ketju on liitetty ketjutyökalulla painamalla tappi ulkoparin läpi, ei ketju katkea jättämättä jälkiä. Jos katkeamisen jälkeen näkyy vain sisälenkit, on kyse ketjulukon pettämisestä ja katoamisesta. Niittaamalla laitettu ulkolenkki ei katoa jälkiä jättämättä, vaan ketjun päähän jää aina joku rikkoutunut sivulevy tai auennut pari.
Toisaalta, ei myöskään ketjulukko, jos se on oikein asennettu, irtoile itsestään.
Itse hommaisin ketjutyökalun ja laittaisin ketjun ilman ketjulukkoa työntämällä ketjutyökalulla ulkoparin tapin paikoilleen ja niittaisin muutamalla iskulla varmuuden vuoksi. (Ei se oikeasti tuota niittausta tarvitse, mutta on jäänyt muinaisilta ajoilta tavaksi. :oops: )

Kiitos Jori. Avautunut se vaan on. Mieluusti laitan lukon jolloin käsittely helpompaa jatkossa.
Työntömittakin löytyy.

Jouni


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 10 Touko 2018, 08:31
Kirjoittaja PW

Mie oon helpommaks kokenu ketjutyökalun ku liittimet ja jätän ne yleensä pois.


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 11 Touko 2018, 14:12
Kirjoittaja mhelander

Mulla taisi viime vuonna sitten käydä niin että pari kertaa Campagnolo Record 11s ketjun tappi tuli päätylevystä ulos ja ketjuhan katkesi. Ensin kisassa, siitä selvittiin muutaman minuutin myönnytyksellä ja KMC-pikaliittimen asennuksella, ja sitten toinen työmatkalla, sama juttu.

Molemmilla kerroilla oli kyseessä ketjun liittämiseen tarkoitettu tappi, jonka olin painanut paikalleen ilman valmistajan omaa työkalua (normaalilla ketjun katkaisijalla) josta isoin ukaasein varoiteltiin. Ehdin ajaa näillä ketjuilla jotain 30-40 tonnia joten aika hyvin pärjättiin.

Nyt on samanlainen ketju ajossa, mutta jätin käyttämättä mukana tulleet liitostapit tykkänään ja laitoin KMC:n pikalukot tilalle.

Niin, alkuperäinen ongelma... jos epäilyttää kumpi pikalukko pitää olla niin hätätapauksessa 9-ketjun pikalukko toimii kohtuudella 10-ketjun kanssa, ja tuurilla jopa 11-ketjulla.


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 11 Touko 2018, 19:57
Kirjoittaja Baskeri

Ketjutyökalu toimi mainiosti ja korjas korkanneen kohdan. Pikaliittimetkin löytyi sitten kun laittoi lasit päähän.
Täytyy pitää ketjutyökalu mukana tästälähin. Kiitos kaikille vastauksista. Kymppiketjuhan tuossa oli.

Jouni


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 14 Touko 2018, 17:43
Kirjoittaja Baskeri

No niin ja petti sitten uusiksi. Onneksi oli Kärkkäinen vieressä ja löytyi pikalukko hyllystä. Onni onnettomuudessa.
Ketjussa ässämutka jostain syystä. Takalehdet hakkas rikki. Poistin koko mutkan. Toivottavasti ketjumurheet oli tässä.

Jouni


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 14 Touko 2018, 18:00
Kirjoittaja Wacky

Toivottavasti ketju ei ole liian lyhyt nyt, muuten ketju aiheuttaa murheita kun se vääntää takavaihtajan rikki.


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 14 Touko 2018, 18:30
Kirjoittaja Baskeri
Wacky kirjoitti:

Toivottavasti ketju ei ole liian lyhyt nyt, muuten ketju aiheuttaa murheita kun se vääntää takavaihtajan rikki.

Ei tuo pahalta näyttänyt. Täytyy vielä tarkistaa isolla etusella.


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 20 Touko 2018, 19:13
Kirjoittaja Baskeri

Kyllä se vaan uskottava että ketjut finaalissa. Tänään taas poikki toisesta kohtaa. Valmistun uhkaan ja 5 min niin matka jatkui, Takapakka hyvännäköinen ja pieni etunenkin . Isoa etusta näyttänyt edelinen omistaja suosineen kun siinä kulumaa. Itse tykkään veivata pienellä jotta saa nää diiselijalat vähän liikettä. KMC ketju näytti olevan.
Onneksi näitä nojakkeja kertynyt että pääsee polkemaan.
Jouni


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 09 Elo 2018, 19:48
Kirjoittaja jooseha

Erehdyin pitkästä aikaa ostamaan polkupyörän ketjuöljyä purkillisen. On aivan käsittämättömästi hinnoiteltua tavaraa :shock: Desin purkki on kalliimpi kuin litra hyvää moottoriöljyä(ei Volkkariin) ja jälkimmäinen on varmasti paljon vaativampi käyttökohde.