Triken renkaat..

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja kogam »

Tuo mun Scorpion tuli 47mm vaikka olin tilannu 35mm renkailla. Mitä mieltä te kokeneet olette renkaiden leveyden vaikutuksesta ajamiseen ja sen keveyteen tai raskauteen + Onko ero huomattava esim . 47 ja 35 mm:n välillä ?

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Leveyttä enemmän vaikuttaa kuvio ja paineen kesto.
Esim 20" 60mm schwalbe bigapple rullaa kevyemmin kuin yksikään sekatavarakauppojen halpis.
Syy miksi kilpapyörissä on kapeat kumit on niiden paino ja ilmanvastus. Kapeasta saa myös paremmin painetta kestävän ilman että siitä tulee kohtuuttoman raskas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kuulemma veloissa on paras takarengas jonkun mittauksen mukaan ollut tubeless:na asennettu Schwalbe Furious Fred 50-559. Eli ei se leveys eikä välttämättä pelkästään kuvio vaan millaisella rungolla rengas on vaikuttaa todella paljon vierintään kovalla pinnalla.

Mulla on noista renkaista maasturissa muutaman tonnin kokemukset ja vaikkei se ihan optimi maastorengas olekaan niin ei sillä maantiepystäreille hävinny rullauksen suhteen. Nyt on alla olleet tilkan leveämmät, raskaammat ja maastoon paremmalla pinnalla olevat Thunder Burt 54-milliset ja ei niitä voi sanoa huonommin rullaaviksi.

TB:t toimivat myös märällä ja auttavasti lumella/jäällä joten voisi olla ympärivuotista takarengasainesta...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Eli ei se leveys eikä välttämättä pelkästään kuvio vaan millaisella rungolla rengas on vaikuttaa todella paljon vierintään kovalla pinnalla.

Jämäkkärunkoinen rengas on mun käsittääkseni myös hyvin painetta kestävä? Rungon rakennetta ei voi silmämääräisesti päätellä ja kun kaikilla valmistajilla on oma "ultra lightweigt super stiff and extreme comfortable"-nimitys kudoksilleen, niin paineenkesto on ainoa suure jolla rungon rakennetta voi vertailla kilpailijoihin.
Lastenpyörän kumit tunnistaa siitä että max. paine on 2.8-3.5bar, kaikki siitä ylöspäin on merkki paremmasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja vph »

En ole kokenut trikenisti , mutta omassa fx:ssäni vaihto 50 mm Big Applesta 40 mm Trykereihin tuntui nopeuttavan ajoa selvästi. Garminin keräämä data työmatkalta tukee tuntuma-havaintoa, mutta havainto on silti epäluotettava, sillä vauhdin paranemiseen on (ehkä) vaikuttanut myös kunnon koheneminen ja adaptoituminen nojapyöräilyyn. Niin tai näin, ajat ovat parantuneet niin ylä- kuin alamäissäkin. Ylämäessä renkaiden merkittävä keventyminen vaikuttaa rajusti, alamäessä kai parempi rullaavuus.

Esimerkiksi työmatkan loivahko alamäkiosuus, -4%, 1.6 km paras aika Big Appleilla 2min22s, Trykereillä 2min3s, eli eroa 19s /(2x60+22) = 13%. Luulen, että tuossa alamäessä ei ajotekniikka, kunto eikä adaptoituminen vaikuta pätkääkään, ero tulee kumeista (ren gas ruotsiksi).

Hyllyssä odottavat Schwalbe One 23 mm kesäkumit siistimpiä kelejä ja kevyempiä painolasteja. Ja uutta takavaihtajaa. Tuo nykyinen on niin pitkähäkkinen, että 23 mm kumeilla häkki raapisi melkein asfalttia. Kovaa en tule pääsemään, mutta kovempaa kuin nyt tai ainakin kevyemmin. Haaveilen Mont Ventoux:n valloittamisesta huhtikuussa trikellä, mutta sinne on turha mennä millään läskeillä painolastikumeilla itseänsä kiduttamaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

En ole kokenut trikenisti , mutta omassa fx:ssäni vaihto 50 mm Big Applesta 40 mm Trykereihin tuntui nopeuttavan ajoa selvästi.

Helppo uskoa. Big Applehan ei mikään varsinainen nopeusrengas ole, olipahan vain huomattava parannus CLWB:ssä verrattuna 2,8bar lasten pyörän kumiin ja hyvä havainnollistamisesimerkki siitä että paksu ei välttämättä ole kapeaa huonompi rullaamaan.
Tryker näyttää kestävän 6bar paineen, kun paksuimmat Big Applet "vain" 4.5-5bar.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
http://www.schwalbetires.com/bike_tires ... ent/tryker
Onko kellään kokemusta tästä renkaasta .

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.schwalbetires.com/bike_tires ... ent/tryker
Onko kellään kokemusta tästä renkaasta .

Juu. Minulla tuli pyörän mukana tuollaiset. Kyllä se sopivan oloinen rengas trikeen oli, mutta repesi kyljestä 1500km jälkeen :roll: Aiemminkin on toki ollut laatuongelmaisia Scwalbe yksilöitä muuten hyvissä renkaissa, että ehkäpä laitan jossain vaiheessa taas sellaiset.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja vph »

Nojanalle kirjoitti:

Kuva
http://www.schwalbetires.com/bike_tires ... ent/tryker
Onko kellään kokemusta tästä renkaasta .

Niin. Kaksi viestiä ennen kysymystäsi yritin kertoa ajavani parhaillaan juurikin tuollaisilla keksinnöillä. Hyvän oloiset kumpat ovat, mulla on edessä (tadpole, Scorpion FX) paineina 65 psi ja takana 80 psi. Lukemat psi-yksiköissä kun tuossa pumpussani psi-asteikko on tarkemmin luettavissa kuin baareissa. Noilla paineilla aika kovan oloiset, mutta tuntuvat rullaavan hyvin, kulkevat tuon sileän keskikuvion varassa kokonaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja jori »

65 psi = 4,5 bar
80 psi = 5,0 bar

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Mulla on yhdet Trykerit kaapissa odottamassa, että ajan edelliset ulkorenkaat loppuun. Mielenkiinnolla odottelen, että mitäköhän tämä "specially for trikes" tarkoittaa tässä yhteydessä. Luulis, että trikellä ajamisen eroaa kaksipyöräisestä renkaiden osalta siinä, että renkaat kallistelevat vähemmän ja rasitus kohdistuu nimenomaan kulutuspinnan keskelle.

Kaikkihan on aina eri asioiden kompromissia. Useimmiten pyörivän massan keveys on hyväksi, mutta toisaalta isompi ilmatila lisää ajomukavuutta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tryker alun perin speksattiin schwalbelle radiaali renkaana jolloin se olis melkein varmasti ollu aivan ylivoimainen, mutta valitettavasti schwalbe teki siitä perinteisen pyörän renkaan mallisen ja pilas sen renkaan käytännössä. Kuvio on vähän eri kuin muissa, mutta muuten samaa tavaraa

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

65 psi = 4,5 bar
80 psi = 5,0 bar

Viimeksi renkaita pumpatessani muistin jostain kummalisesta syystä tämän vanhan kommentin. Täsmennetään:

80 psi = 5.5 bar

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:
jori kirjoitti:

65 psi = 4,5 bar
80 psi = 5,0 bar

Viimeksi renkaita pumpatessani muistin jostain kummalisesta syystä tämän vanhan kommentin. Täsmennetään:

80 psi = 5.5 bar

Joo, näppihäiriö. :oops:
Syytän tästä Ronad Reagania, joka peruutti 1982 viime tingassa USAn siirtymisen SI järjestelmään. Enkä ole muuten ainoa, joka tästä on näreissään. :evil:
Kuva
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Metric_Board
https://rantingrag.wordpress.com/2008/0 ... ic-system/

Jenkit ovat yrittäneet sitä käytännössä. Muutos on ollut katastrofaalinen. Dramaattisimmista esimerkeistä on saanut lukea uutisista, lentokoneita on pudonnut, kun tankkaajat ovat sotkeneet gallonat ja litrat, avaruusluotaimia on ohjattu tuhoon vieville radoille, sillat ja rakennukset ovat sortuneet. Ja tietäneekö kukaan kuinka suunnattomia kuluja ja kärsimyksiä se on aiheuttanut vähemmän näkyvillä tasoilla. Kuinka monta miljardia dollaria on palanut, kun konepajat ovat tehneet susieriä, rakentajat pikkuvirheitä ja niin edelleen kaikkialla maassa vuosikymmenien ajan.

http://www.tiede.fi/keskustelu/4003078/ ... ti/115#115

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Triken renkaat..

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vph kirjoitti:

Viimeksi renkaita pumpatessani muistin jostain kummalisesta syystä tämän vanhan kommentin. Täsmennetään:
80 psi = 5.5 bar

guugle sen tietää:

https://www.google.fi/search?client=ubu ... 8we49YKIDg

eli hakusana on tuossa vaan ihan yksinkertaisesti: 80 psi in bar
ja vastaavalla tavalla se osaa myös päivän kurssiin: 599 sek in euro

Mutta tämänhän te jo kai osasittekin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin