HPV:n takajousi DV-22

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ilmajousisuosituksia kaivataan edelleen, kun aika tappotuomio tuli käyttäjiltä vuotamisen suhteen. http://www.mtbr.com/cat/suspension/rear ... 38crx.aspx Ei huvita jäädä tien päälle ja raahata pumppua koko ajan. Ennemmin maksan kunnollisesta tai säästän Ukrainakumein. Ei ole järkeä tuhlata toimimattomaan. Huolto maksaa ja pyörä ei kulje :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Valmistajan käyttämä mallit on varmasti sopivia ;)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Valmistajan käyttämä mallit on varmasti sopivia ;)

Vaikkeivät nekään aina. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Manuaali puhui vaihtoehtoisesta DT-Swissistä. Toistaiseksi olen pyrkinyt välttämään, kun tyypillisesti dollarinkuvat vilisevät tuossa merkissä. Mutta pitää sekin sitten katsoa. Halvempikin olisi edelleen haussa, en ihan heti viitsi hypätä yli 300 luokkaan, jos ei ole pakko, mutta kestäväkin saisi olla. Yli satkun ja vuotaa :roll: Jousitetusta öljyn karkaus jättää jousen, joten voinee hiljaa päästä kotiin. Tyhjä ilmaiskari=bye bye?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ei se välttämättä roskiskamaa ole.
Mulla on takana Rockshox SID dual air-iskari.
Viime vuonna siittä karkas ilmat pikkuhiljaa TDTn harkkalenkillä.
Iskari pohjasi mutta rengas ei ottanut mihinkään kiinni. (onnekas mitoitussattuma)

Ajelin rauhassa lähtöpisteeseen ja kotona iskarin purku atoimeiksi, putsaus, rasvaus ja kokoaminen.
Nyt on vuoden verran ollut vuotamatta.

Seuraavaan pyörään mietteissä haarukan liikeradan rajoitin joka toppaa ennen iskarin pohjaamista.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kuluja ja potutusta tulee tien päälle jäämisestä ja siinä on terveysriskikin. Linkkaamani arvostelut haukkuivat toistuvasti karkaavia paineita, ei silloin tällöin. Monarch R ei ehkä ole ihanteellinen. Yksi räntäjalkarätti ei tee talvea. Yksi arvostelija haukkui Spessun asiakaspalveluasennetta ja siitä on tri pyöräni osalta kokemusta. Ei saa yksinkertaista varaosaakaan. Ei ole kaikkia osia varaosalistassa, kun lähimmän Spessukaupan henkilökunnan kanssa katsoimme huoltosivustoa, joka on Spessukauppiaille, ei asiakkaille.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jee manuaalinmukainen ilmajousisuositus on DT Swiss XM180, josta olen lukenut vuotovaivaongelmia myös, mutta tärkein haitta on se, että se on pois tuotannosta ja ainakin joissain paikoissa hinta on kevyt 400 € ja 2012 kuulemma HPVllä posteineen sama. Puuh. Jotkut suosittivat RP2 ja RP23 iskareita. Pitänee tutkailla noitakin.

Kestävyys yllättäen voi olla ongelma DT Swississäkin, törmäsin tälläiseen käyttäjäkokemukseen:
"I have the dt Swiss fully nude on my Spark. When it works, its awesome, solid lockout. But I had mine rebuilt about 6 months ago and it needs rebuilt again. It like marrying a trophy wife, they look good at the alter, ttttttttttttttttthen................. "

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vaaka kirjoitti:

Jee manuaalinmukainen ilmajousisuositus on DT Swiss XM180"

http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod86127

Vuosimallin 2009 malli alessa 62%.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Valitettavasti tuo on 200 mm silmäväliltään ja Streetmachinessa on 152. En osaa yhtään arvata, onko tuo liian suuri ero. Luulisi, että on veren kaivamista nenästä noin suuri poikkeama.

Amazonin sivulla oli jännä juttu tuosta iskarista. Väittivät maksimiilmanpaineeksi 18 bar ja 80 kilon kuormalle 6,5 baria ja ei paljon enemmän 10 kilolle. Sen puolesta jalkapumppukin voisi toimia. Sama litin, onko jotain muta syytä, miksei toimisi? Mulla on jalkapumppu painemittarilla. Ei sillä, että juuri tuota ostaisin, pitää etsiä enemmän, mutta ekat pari sivua kuukkelin linkkejä ei lämmittänyt. Tosin bike24.de oli joskus myynyt alennuksella. Muistanko väärin, vai oliko tuo yksi alle huippuluotettavuustason firmoista? ulkomainen firma ja malli, jota käyttäjät haukkuvaat mukaanlukien puolen vuoden välein purku ja kasaus ja silti vuotaminen ei houkuta. Pomminvarma olisi parasta ulkomailta hankittavissa malleissa. Ja suojasukka silti päälle.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja vph »

Lueskelin tuolta edelliseltä sivulta saakka, jotta ymmärtäisin mistä nyt on kysymys. Pari kommenttia:

  • Joustomatka-käsite ei ehkä ole ihan kuosissa. Pyörän/kiekon joustomatka ja iskarin joustomatka ovat Ihan Eri Asioita. Kummasta puhut kun sanot silmällä mitanneesi 30 mm painuman?
  • Jos irrotat DV-22:stasi sen jousen ja yrität kädellä liikuttaa iskarin mäntää eestaas, niin onko iskarissa yhtään henkeä? Jos öljyt on pihalla, niin se liikkuu ilman vaimennusta. Itsehän olen poistanut tuon DV-22:n jousen kokonaan (koska enemmän haittaa kuin hyötyä) ja korvannut sen putkenpätkällä ja ehkä 5 mm paksulla kumiprikalla. Vie hieman tärinöitä, mutta ei varsinaisesti jousta. Tämä ei tietenkään ole mikään ratkaisu sinun tarpeeseen, mutta kuvannee kuinka hienoina tuon DV-22:n vaimennusominaisuuksia pidin - lähinnä pelottavaa pyllertämistä kaarteissa.
  • Paikallisen pyöräliikkeen tai -korjaamon tukemista haluaisin kannustaa. Stadissa on näitä paljon. Osaavat tarkastaa mitä kannattaa vaihtaa tai korjata.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Silmämääräisesti näin maatessani poikittain istuimella noin 30 mmn painuman renkaassa, en jousessa. Jousessa Amazonin sivujen mukaan on 30 mm liikevara ja HPVn manuaali puhuu koko pyörän liikevarasta 90 millimetrinä. Mikä viittaisi joissain pyörissä käytettyyn 3:1 pyörän jousto vs jousen jousto. Olen vain kaksi kertaa ajanut löysennetyllä takajousen esijännityksellä, jolloin renkaan joustoa esiintyi. Viime kesän oli reteesti ylikiristettynä esijousi, jolloin jousto oli niin vähäistä, etten osaa arvata millään tarkkuudella päälläolon painumaa.

Kaksipyöräisessä pyörässä en havainnut ongelmia kaarteissa, polkiessa, ylä- ja alamäissä sekä kiihdytyksissä tai jarrutuksissa. Ne ongelmat mitä havaitsin pienellä joustolla ylikireälle väännetyssä kuoleentuneessa jousessa olivat pienten epätasaisuuksien aiheuttama värinä ja suurten töyssyjen tai töyssysarjojen kovat iskut ja kolmesti ilmaan hyppäys. Löysätyllä esijousella oli muutos samanaikaisesti Kojak 35 mm> Big Apple 50 mm takana ja Kojak> TourRide II 47 mm. Värinät vähentyivät merkittävästi lähes ongelmattomaksi ja kovat töyssyt vähenivät merkittävästi vähemmän epämiellyttäviksi. Olisiko luokkaa puolet miedompia tällejä isolla mittavirhemahdollisuudella kumpaankin suuntaan, en omista G mittaria? En havainnut pohjaamista löysätyllä jousella kahdella ajetulla reissulla. Mutten osunut huonoihin kohtiin, vaan hain lähistön huonoimman paikan kokeeksi. Tuo paikka ei ole läheskään niin paha kuin vaarallisimmat kohtaamani routavauriot, joten todellinen testi on vielä edessä.

En ole purkanut jousta, joten en tiedä männän kunnosta ja öljyn määrästä. Ainakin muutama tippa on ollut sisällä kesän alussa, kun hieman on tullut ulos tähän mennessä. Kun en havainnut tunnussa eroa, on joko öljyn vaikutus lakannut ennen pyörän ostoa tai siellä on vieläkin vähän jäljellä. En osaa päätellä, kummin päin tilanne on ennen purkua. Jos laitan kumia, laitan useamman kerroksen Ukrainan malliin, kun materiaalia on tarjolla. Samaa materiaalia laitoin tarakan ja istuimen selkäosan väliin ja auttaa selvästi iskunvaimennuksessa jo suhteellisen ohuenakin levynä. Sikäli on kokeilu tehtävä ennen kuin vedän liipasimesta ilmaiskarin hankinnan suhteen, kun on iskunvaimennuksessa hyväksi havaittua gummia käsillä.

On hyvä tietää, että trikessä voi jousituksessa olla noinkin vaarallisia ominaisuuksia, joista en ollut kuulutkaan ennen tätä verrattuna samaan jouseen alle ihannekunnossa kaksipyöäisessä. Jossa olen tyytyväinen valmistajan väitteeseen "no squat design". Ajossa en ole pogoamista ja muita yleisiä jousituksia vaivaavia ongelmia havainnut ylläolevia vaimennusominaisuuksien vajeita lukuunottamatta. Ei ihan reilua haukkua niitäkään, kun aiemmat omistajat ovat kiertäneet palloa 10 vuotta.

Sikäli vertailukohtia oppimismielessä tarvitsen ja siten toinen DV-22n jousi olisi kiva, mutta näin kevyelle kuskille ei helpolla löydy sopivan löysää jousta. Kaikki näkemäni ovat jäykempiä. On siinä pähkäilyä. En voi edes tehdä suunnittelemaani istuimen ja kädensijan päivitystä ennen kuin tiedän, miten pitkä iskari pyörään tulee, kun iskarin pituus määrittää geometriaa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja janx »

Pääsen minäkin ensi kaudella ilmaiskarin makuun: Manitou Radium expert 152x32mm 99e
Tilasin tänään yhden itselleni ja yhden kissaniitylle. Nostivat jo näköjään hintaa 99e:stä 109e. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja vaaka »

111,49 € posteineen velottivat kaupan sivuilla. Ei parhaat arvostelut, muttei vuotovalituksiakaan. Vain harvoja arvosteluja löysin ja pohjaa kovimmissa tälleissä. Mitä sitten tarkoittaakin downhilliin riittämättömyys ja hyndien välttäminen normiajoon, kun nojapyörä kulkee alamäessä, jopa tälläinen retkipyörä. Hinta houkutti kokeilemaan. Yleensä Manitouta arvostetaan firmana, joten saa nähdä, miten äijän käy. Hinnan lisäksi alkuperäisen kokoinen silmäväli oli kova pointti. Saa sitten nähdä, miten silmien koot ja sovitteet osuvat kohdilleen.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja janx »

vaaka kirjoitti:

111,49 € posteineen velottivat kaupan sivuilla. Ei parhaat arvostelut, muttei vuotovalituksiakaan. Vain harvoja arvosteluja löysin ja pohjaa kovimmissa tälleissä. Mitä sitten tarkoittaakin downhilliin riittämättömyys ja hyndien välttäminen normiajoon, kun nojapyörä kulkee alamäessä, jopa tälläinen retkipyörä. Hinta houkutti kokeilemaan. Yleensä Manitouta arvostetaan firmana, joten saa nähdä, miten äijän käy. Hinnan lisäksi alkuperäisen kokoinen silmäväli oli kova pointti. Saa sitten nähdä, miten silmien koot ja sovitteet osuvat kohdilleen.

Kyllä mulle riittää tuo kissaniityn 10-15tkm vuodessa jo 3-4 vuoden ajan käyttökokemuksena. Tämän ilmeisesti halusi varaosaksi tulevaisuutta varten, koska tuo 152mm on harvinainen silmäväli. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: HPV:n takajousi DV-22

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

janx kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

111,49 € posteineen velottivat kaupan sivuilla. Ei parhaat arvostelut, muttei vuotovalituksiakaan. Vain harvoja arvosteluja löysin ja pohjaa kovimmissa tälleissä. Mitä sitten tarkoittaakin downhilliin riittämättömyys ja hyndien välttäminen normiajoon, kun nojapyörä kulkee alamäessä, jopa tälläinen retkipyörä. Hinta houkutti kokeilemaan. Yleensä Manitouta arvostetaan firmana, joten saa nähdä, miten äijän käy. Hinnan lisäksi alkuperäisen kokoinen silmäväli oli kova pointti. Saa sitten nähdä, miten silmien koot ja sovitteet osuvat kohdilleen.

Kyllä mulle riittää tuo kissaniityn 10-15tkm vuodessa jo 3-4 vuoden ajan käyttökokemuksena. Tämän ilmeisesti halusi varaosaksi tulevaisuutta varten, koska tuo 152mm on harvinainen silmäväli. :)

Itse asiassa ostin sen vaimon tulevaan Spiritiin, joka ollaan adoptoimassa pöllityn tilalle kaverilta :) Kyseisessä Spiritissä on tällä hetkellä -yllätys- DNM-22, joka on taantunut hyppykepin tasolle. Radium Expert muuttaa pyörän ajotuntumaa monta pykälää parempaan suuntaan. Holkit olen teettänyt Fillariosassa, kun ovat eri kokoiset kuin DNM:ssä. Joku 30€ taisivat olla, toimitus kirjekuoressa. Hyvin on Azubissa tosiaan pelittänyt monta vuotta, ainoa miinus oli kovilla (-25C) pakkasilla: iskari meni littaan, ei edes lukitus jeesannut. Onneksi oli iskaripumppu mukana ja sain lisää painetta. Ilmeisesti tiivisteet kutistuvat pakkasella, mene ja tiedä...muuten täysin moitteetonta ja erittäin tunnokasta vaimennusta :D Tosin nykyään ei tule 10tkm vuodessa, kun on muitakin pyöriä ja kajakki...

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Vastaa Viestiin