Minulla on tämä takajousi pyörässäni, eli DNM DV-22 450 lbs/" 150 mm kiinnitysaukkojen välillä. Epäilen sen vuotavan hiljakseen öljyä siitä päätellen, että hiljakseen kierteisiin ilmestyy öljyä. Tämä on ensimmäinen pyöräni, jossa on jousitus, joten aihealue on uusi ja en tiedä tuotteiden ominaisuuksista mitään. Jousikin on pahasti kuoleentunut ja esijännitystä pitää ruuvata monta senttiä kireämmälle kuin manuaali suosittaa pohjaamisen välttämiseksi.
Täällä olen lukenut kehuja ilmaiskareista ja haukkuja öljyistä. Ilma vaatii pumpunkin hankkimisen ja en tiedä, miten käsi kestää sellaisen käyttöä. Ongelmani ovat moninaiset ja yksi on tiedon puute siitä, saako Suomesta tuon koon iskareita. Netistä löytyy samaa jäykemmällä esijousella. Ei kokemusta nykyisen jäykkyyden tuoreen jousen käytöstä. Joten en tiedä, minkälaisia iskunvaimennuksia voisi saada 450lbs jousella ja miten helpommin löytyvä 750 vaikuttaa jouston määrään uutena. Ja kauanko kestää jousen pehmentyminen 750>450. Ja meneekö mahdollisesti muita tapoja käyttäen enemmän tai vähemmän joustavaksi. Manuaali suosittaa 450 jäykkyyttä minulle plus varusteille. Rengaspuolen koko on manuaalin maksimissa ja tehdaslokarin kanssa olisi ongelmia mahtumisen kannalta, joten hyvää hajoamista poistetulle lokarille.
Onko ilmaiskarit paineensa pitäviä?
Vaatiiko oikeaan paineeseen saaminen lihasvoimaa?
Onko paineiden säätö ammatilaisten hommia, vai onnistuuko ensikertalaiselta ilman tietoja ja taitoa?
Onko 150 mm silmävälin ilmajousia edes ja onko niissä sama joustopituus kuin nykyisessä pyörän jousessa? Manuaali lupaa 90 mm jouston määrästä. Paskalla kädellä rynkyttää liikaa Suomen teillä vauhdeissa kuolettuneella jousella ja siten enemmän joustoa olisi kiva. Epäilys heräsi 90 mm jouston määrää kohtaan jollakin saitilla. Taisi olla Amazonin joku väite, että 450 lbs 150 mm joustaisi vain 30 mm ja jäykempi vähemmän. Löysättyäni esijännitystä mennee lähelle 30 mm kasaan sag istuessani päälle, mutta en ole mitannut silmämäärää tarkemmin. Joten kallistun HPVn manuaalin suuntaan, kun monta senttiä liian kireällä uuteen jouseen verrattuna on jousi nyt.
Mitä tapahtuu, jos ei käytä 150 mm pitkää jousta? 165 mm on kaupoista useammin löytyvä jousen pituus. En ole sillä silmällä katsonut pyörää, että voisin edes spekuloida ylipitkön jousen asennuksen seurauksia. Pelätessäni tiedon puutteen aiheuttamia ongelmia. Streetmachinen mekaniikka ei silleen ole mielessä hallussa, että osaisin päässä 3D CADiä käyttää päättelyyn. Jos isompi jousi edes mahtuisi.
Hintahan on aina ongelma. Uutta DV-22 jousta väärällä jäykkyydellä saa netistä ilman postitusta ym. kuluja noin 50 € ja minua painavammalle tarkoitettua jousta alle 20 hintaan. Ainakin osa ilmajousista on reilusti kalliimpia. Plus mitä pumput maksavat? Onko halvimmista ilmajousista mihinkään ja mikä on lähtöhintataso sekä kestävyys ja mistä mikä pumppu? Halpoja kauppoja? Onko järkevämpää jatkaa haperoksi haukutulla öljymallilla hinnan puolesta, eli miten ilmajousi kestää ajosääni vaihteluja murun yli nollasta helteeseen vs öljy? Huoltotiheys ja monimutkaisuus ilma vs öljy vaikuttaa myös hintaan ja valintaan.
Onko muita ohjeita kuin naruperä ja itsensä siihen kaulasta köyttäminen näin nyypälle? Lukitus kiinteäksi ei toimi, kun jousitus on ja oli iso valintakriteeri pyörälle. Jottei homma olisi liian helppo, etupään jousiakin epäilen. Etuhaarukka on massiivisen ylisuuri, painava ilmajarru. Toisesta taisi vuotaa nestettä pyörän ylösalaisin käännettyäni rengasvaihdon yhteydessä. Näytti öljyltä kirkkaan vaalean keltaiselta. Jarrut toimivat vielä, mutta en voi olla varma vuodon lähteestä, vaikka sijainti on tipoilla toisessa etuiskarissa.
Epäilen sikahintaiseksi, jos HPV edes suostuisi myymään Speedmachinen keulaa. En ole setvinyt etuhaarukkojen yhteensopivuuttakaan ja geometriamuutoksia. Paljon aerompi ja kevyemmännäköinen on Speedmachinessa. Jostain luin HPVn vaativan auktorisoidun myyjän käyttöä ohjaustankojen vaihdossa, joten saatavuus voi olla ongelma. Pystäreissä olen parissa parantanut ohjaussysteemin säätöjä purkamalla ja kokoamalla kiinnitykset, joten ei pelota. Kun etujousitus vaatii vaihtoa, parempi etupää johonkin hintaan asti voi olla järkevää pyörän suorituskykyä ja turvallisuutta parantavana päivityksenä, kun joka tapauksessa rahaa menee jousituksen uusintaan. Uudet paremmat osat jyvittyisivät osin vaihtoehtoisilla kuluilla saman Wanhan kivireen lemppaamisen myötä. Olisi helpompi myydä itselleni päivityksen hinta.
En ole löytänyt tietoa Streetmachinen haarukan koosta, joten päivitysvaihtoehtojen haku on vaikeaa. Siltä varalta, että HPV ei myy uutta etuhaarukkaa ja ehkä ohjauskonfiguraatiota. Alaohjaus on melkoinen ilmajarru. Siinäkin muutos saattaa houkuttaa. En tiedä, kestääkö käteni pitkiä lenkkejä muilla ohjauskonfiguraatioilla. Jos hinnat ovat hirveät tai HPV ei myy uutta keulaa, pitänee päivittää omin nokkineni. Miten on jännä juttu ja ideoita on, mutta rönsyilee jo liikaa muutenkin sori. Hintaa tulossa ja siksi halpuus takajousessa ja ylläpidossa on merkittävää.
Hitsi kun muistaisin, mistä kommentista millä saitilla sain epäilyn, että olisiko DV-22 jousta muutettu hajoamiskokemusten myötä. Onko tietoa, ovatko edelleen nopeasti hajoavia? Olen lukenyt pogoamisongelmista ja sitä ei minua haittaavasti ole nyt ja kuulemma joissain ilmaiskareissa sekä pelkkään jouseen perustuvissa iskareissa on. Pogoaminen ei hotsita.