7% lisää polkuvoimaa?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Q-factor on kampien etäisyys toisistaan poikittais suunnassa, eli mitta jolla voi verrata kuinka harallaan jalat tulee polkimille. En muista mistä mihin se tarkalleen mitataan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miten tuo sivuttaisliike auttaa eteenpäin menemisessä?

Eihän siinä niin sanotakaan. Puhutaan vain 7% suudemmasta polkaisuvoimasta. Voima ei kuitenkaan kuljeta pyörää eteenpäin; vain teho tekee niin, eli voima ja nopeus yhdessä = pyöritys.

En kuitenkaan täysin hylkäisi tätä ideaa. Jos kerran suuri Q-factori lisää voimaa ja pikajuoksijat sitä käyttävät eniten tehoa vaativassa kohdassa, eli kiihdytyksessä, eikä nojapyörässä tuosta ole edes ilmanvastuksellista haittaa, kuten pystypyörässä, ratkaisisin ongelman kuuntelemalla leveäkeskiöisistä, Eemelin paksukumista ja PW Räyhäkästä, kertyviä kokemuksia. :)

En yrittäny tuota edes lukea, kattoin vaan videon :oops: enkä tajunnut vieläkään, miksi poljin liikkuu ja miten se voima siitä lisääntyy?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Luultavasti voima lisääntyy koska jalan liikerata muuttuu ja pystyt käyttämään enemmän lihaksiasi ja tai siitä tulee jotenkin luonnollisempi kuin kiinteästi olevalla polkimella jossa se on rungon suuntainen ympyrä niissä pyörissä joissa keskiö ei liiku.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

enkä tajunnut vieläkään, miksi poljin liikkuu

Polkimen akselilla on luultavasti puolikierrosta kierrettä kumpaankin suuntaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

enkä tajunnut vieläkään, miksi poljin liikkuu

Polkimen akselilla on luultavasti puolikierrosta kierrettä kumpaankin suuntaan.

Ok, siihen tulee tämmönen vipuvoima lisää. Mielessä oli vaan lonksuva poljin :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Ok, siihen tulee tämmönen vipuvoima lisää. Mielessä oli vaan lonksuva poljin :oops:

Arvausta tuo kierre oli. Voi se olla vapaasti liikkuvakin. Pitäisi nähdä sisälle.

Ei siitä polkimen liikkeestä vipuetua ole, vaikka se pidentää jalan kierroksen pituutta aavistuksen.
Jos tuosta mainittavaa etua on, se tulee ihmisestä. Erilainen jalan liikerata aktivoi lihaksia erilailla.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

jooseha kirjoitti:

Arvausta tuo kierre oli. Voi se olla vapaasti liikkuvakin. Pitäisi nähdä sisälle.

Ei siitä polkimen liikkeestä vipuetua ole, vaikka se pidentää jalan kierroksen pituutta aavistuksen.
Jos tuosta mainittavaa etua on, se tulee ihmisestä. Erilainen jalan liikerata aktivoi lihaksia erilailla.

Tuolla Gizmagin tekstissä oli myös tämmöinen pätkä:

"Additionally, by letting the rider's hips and knees move more freely, the pedals are said to offer an ergonomic advantage over their conventional counterparts."

Tämä voisi viitata siihen suuntaan, että poljin olisi vapaasti liikkuva tangossa. Mahdollinen etu tulee lihasten erilaisesta aktivoinnista ja jopa mahdollisuudesta vaihtaa käytettyä lihasryhmää hiukan, vaikka kesken ylämäen. Tai sitten ei. :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jooseha kirjoitti:

Arvausta tuo kierre oli. Voi se olla vapaasti liikkuvakin. Pitäisi nähdä sisälle.

Kierrehän siellä näyttää asuvan.
Kuva

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Tuo 7% lisää polkuvoimaa on ns. faktoidi, eli mainosmiesten käyttämä "tutkittu tosiasia" tuotteen ylivoimaisuudesta. Tutkimusta ei koskaan julkaista, eikä tuloksia pysty kukaan toistamaan, mutta asia on esim. "kliinisesti testattu". :shock:

Tällaista markkinointia käytetään erityisesti kosmetiikassa ja lääketeollisuudessa. Sitä esiintyy myös autokaupassa, keksi itse lisää... Myös nettikeskusteluissa tämä on enenevässä määrin käytetty tapa lyödä toinen ällikällä. Voit väittää mitä tahansa, kun laitat siihen tarkan prosenttiluvun. Kovin moni ei uskalla/viitsi/ymmärrä kyseenalaistaa tuota "faktaa".

Huoh...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Tuo 7% lisää polkuvoimaa on ns. faktoidi, eli mainosmiesten käyttämä "tutkittu tosiasia" tuotteen ylivoimaisuudesta. Tutkimusta ei koskaan julkaista, eikä tuloksia pysty kukaan toistamaan, mutta asia on esim. "kliinisesti testattu". :shock:

Tällaista markkinointia käytetään erityisesti kosmetiikassa ja lääketeollisuudessa. Sitä esiintyy myös autokaupassa, keksi itse lisää... Myös nettikeskusteluissa tämä on enenevässä määrin käytetty tapa lyödä toinen ällikällä. Voit väittää mitä tahansa, kun laitat siihen tarkan prosenttiluvun. Kovin moni ei uskalla/viitsi/ymmärrä kyseenalaistaa tuota "faktaa".

Huoh...

"Laboratoire Garnier, 47% vähemmän ryppyjä" :mrgreen:
Tuo seitsemän prosenttia on kuitenkin niin pieni, että sellaisen muutoksen saa antamalla polkijalle magnesiumpillerin ja sanomalla, että se lisää polkuvoimaa. :twisted:
Yhä muistutan, että maksimi polkuvoima ei vie pyörää eteen päin, vaan teho, joka on keskimääräinen poljinvoima kertaa polkimen nopeus. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Kuinka paljon klossien pakottamat liikeradat kuluttaa voimia? Entä jos me ajatellaankin tätä väärinpäin, nämä luistinpolkimet ei lisää tehoa vaan kuluttaa vähemmän voimia kun jalat saavat enemmän vapautta hakea paikkaansa polkiessa. Näin tämä energiasäästö voidaan siirtää tehokkaampaan polkemiseen. :D
Mä ainakin toivon aina hartaasti että nämä keksinnöt pitää paikkaansa. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuo on kyllä aika tosi. Jos jalan luonollinen liikerata pakotetaan tekeen vain yhden suuntaisesti liikettä , niin varmaa on että jalat väsyy aika pian. Aikanaan -70 kun Cinelillä oli sellaiset ratapolkimet jotka lukittiin vivulla sivusta ja lossi ei päässyt hievahtaan polkimessa . Oli siinä jalat kipeät ratapäivän jälkeen .
Nykyään kun käytössä on Shimanon SPD polkimet ,jotka suo vähän ylimäärästäliikettä. Ei jalat kipeydy päivänkään polkemisen jälkeen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Juoksemiseen verrattuna nämä polkimet pakottavat jalat päinvastaiseen sivusuuntaiseen liikkeeseen. Juostessa jalkaterät on ihmsen keskilinjallla suorassa ollessaan. Ainakin juoksijan jalanjäljet on suorassa linjassa eikä 20cm sivuilla juoksulinjaan nähden.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Juoksemiseen verrattuna nämä polkimet pakottavat jalat päinvastaiseen sivusuuntaiseen liikkeeseen. Juostessa jalkaterät on ihmsen keskilinjallla suorassa ollessaan. Ainakin juoksijan jalanjäljet on suorassa linjassa eikä 20cm sivuilla juoksulinjaan nähden.

Jukka

Nyt kun on tullut juoksenneltua - niin se on vaan kätevä tapa edetä.

Juostessa jalka tulee kätsysti kehon painopisteen alle = juoksemalla pysyy näin liukkaalla paremmin pystyssä kuin kävellen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Juostessa jalkaterät on ihmsen keskilinjallla suorassa ollessaan. Ainakin juoksijan jalanjäljet on suorassa linjassa eikä 20cm sivuilla juoksulinjaan nähden.

Ja samasta syystä jalasta maahan suuntautuva voima maan suhteen suorassa, mutta saman verran vinossa jalkaan nähden.
Tästä kuvasta mittasin reilun 5 asteen kulman.

Liitteet
Juoksijan-jalan-voiman-suunta.jpg
Juoksijan-jalan-voiman-suunta.jpg (36.85 KiB) Katsottu 2430 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin