"Paras pistosuojaus" ???

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kogam
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

"Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja kogam » 10 Maalis 2015, 19:14

Onko paremmin pistosuojattuja renkaita kuin Marathon Plus ? Mulla trikessä menny kolme kertaa viikon sisällä rengas rikki. Renkaana edellämainittu rengas 47 mm leveänä. Pystärissä saman merkkiset mutta kapeammat. Ei ole ennen näin huonoa tuuria ollu. Tai onko renkaiden laatu huonontunut !!!!
Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015-

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6348
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja Pastori » 10 Maalis 2015, 19:25

Jos laittais Marathon plussien kanssa vielä litkut sisään. Eiks sitä nyt voi käyttää vaikkois sisurikin? http://www.wiggle.co.uk/stans-no-tubes- ... e-sealant/

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 810
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja Stapani » 10 Maalis 2015, 19:46

kogam kirjoitti:Tai onko renkaiden laatu huonontunut !!!!


Schwalben insinöörit taitavat olla voimattomia,
sillä tappajasepeli lienee pitkäaikaisen evoluution tulos, todettiin fillarifoorumilla.
Viime kerralla Catrikellä ajaessa pääsin tunnissa 4 km, siinä
ajassa kerkesi 2 sisäkumia saada ilmavaivoja......
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10467
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja jori » 10 Maalis 2015, 20:10

Mitäs ne on olleet, kun on puhkoneet renkaat. Siihen MaratonPlussan vaahtomuovimassaan mahtuu kivasti piiloon piikkejä ja tappajasepeliliuskoja, jotka eivät lainkaan näy, mutta puhkaisevat renkaan, kun massa painuu littuun. Jos ne jää sinne sisälle, ne vain odottavat, että saat uuden sisäkumin takaisin ja puhkaisevat sen uudelleen.

Jos renkaan joutuu paikkaamaan, puhkeamisen syy pitää aina selvittää, muuten on liian todennäköistä, että joutuu paikkaamaan uudelleen. Tätä puhkemisen aiheuttajan etsimistä helpottamaan kannattaa aina tarkkaan merkitä sisärenkaan ja ulkorenkaan keskinäinen asento. Ulkorenkaaseen merkki, joka aina asennetaan venttiilin kohdalle. Hyvä tapa, jolla selviää ilman merkkiä ulkorenkaassa, on asentaa ulkorengas aina siten, että venttiili on tarkasti suosituspaineen merkinnän pilkun kohdalla. Siitä sen paineen voi helposti tarkistaa pumpatessaan. Sisärenkaaseen kannattaa vielä merkitä ketjun puoli. Pieni pyyhkäisy viilalla venttiilin varteen ketjulinjan puolelle tai hyvä tussimerkintä renkaan kylkeen auttaa muistamaan miten päin sisuri pyöri.

Kun sisä- ja ulkorenkaiden asento on selvillä, on helppo asettaa sisärengas oikein päin oikeaan asentoon ulkorenkaan viereen ja siitä mittailla, mitä löytyy sisärenkaasta löytyneen reiän kohdalta ulkorenkaasta. Reikä siitä nyt ainakin pitäisi löytyä, mutta yllättävän usein siellä reiässä lymyää yhä sen puhkeaman aiheuttajakin. Pahaltahan se tuntuu, mutta pienellä saippuoidulla ruuvarilla kannattaa painaa löytyneestä reiästä läpi ja häätää pahantekijä reiästä, ennen kuin laittaa paikatun sisäkumin takaisin paikoilleen. Ilman tätä operaatiota, on liian todennäköistä, että paikkaustyö toistuu pian.

Älä pahastu, jos edellinen oli tuttua, sillä tämä helposti unohtuva ohje täytyy säännöllisesti toistaa, ettei vain kukaan tuon takia jätä pyöräilemistä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja J-Drums » 10 Maalis 2015, 20:33

Onpa todella huonoa tuuria!! Mulla on olleet Marathon Plussat trikessä pari vuotta ja oon vetänyt niillä täysin surutta tappajasepelissä ilman ainoatakaan puhkeamista.

Millaisia paineita pidät renkaissa? Voisiko se vaikuttaa? Tai sitten niiden laatu on tosiaan heikentynyt.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

kogam
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja kogam » 10 Maalis 2015, 20:38

Juu, eka kerralla löytyi kivensiru renkaan sisästä jonka poistin, takarenkaasta. Nyt kolmas kerta oli eturenkaassa.... Ehkä huonoa tuuria. Mulla pystärissä myös plussat ja niissä ei ole koskaan sattunut noin huonoa tuuria, vaikka ajanut muutaman kymmenen th.
Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015-

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2499
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja Premnas » 10 Maalis 2015, 22:41

Mullakin on sattunut noita puhkeamisia M. plussilla ja muistaakseni yhtä orapihlajan piikkiä lukuunottamatta kaikki ovat olleet sepelinmuruja. Joitain pieniä mutta yleensä järeitä ja pitkiä veitsenteräviä "sepeliviipaleita", jotka menevät kerrasta läpi. Se on kun sellanen kiviveitsi painuu suorassa kulmassa renkaaseen eikä pääse väistymään minnekään ja sille sitten painoa...vaikka plussissa on se sitkeä keskiosa. Ai niin, yleensä nämä puhkeamiset vielä sattuvat juuri siitä paksuimmasta kohtaa, eivät sivusta. Mitäköhän tästä pitäisi päätellä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

kogam
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja kogam » 10 Maalis 2015, 22:50

Juu, melkein keskilinjassa ollu reiät.. Täällä sepeliä tosi paljon pyöräteillä..
Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015-

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 810
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja Stapani » 10 Maalis 2015, 23:10

Oletteko muuten huomanneet, että tämä
nykysepeli tarttuu myös helpommin
tavallisiin kenkiin ja kulkeutuu sisälle.
Pyöräilykengissä sitä vasta eteiseen tuleekin.
Imuri on 24/7 päivystysvalmiudessa olohuoneen nurkassa.....
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2499
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja Premnas » 10 Maalis 2015, 23:11

Joo, on huomattu. Jatkuvasti saa nyppiä sepelinmuruja ja kivenkappaleita kengistä pois. Tarraavat tosi äkkiä ja tiukasti kiinni.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

fillarji
Viestit: 154
Liittynyt: 28 Kesä 2014, 21:37

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja fillarji » 10 Maalis 2015, 23:28

Kannattaa tsekata schwalben venttiilit aina kun ne ovat pari kertaa mulla vuotaneet ilmaa ja sitten tietysti tarkistaa vannenauha, tämä siis jos usein menee rengas puhki.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja jviirret » 10 Maalis 2015, 23:35

Premnas kirjoitti:vaikka plussissa on se sitkeä keskiosa.


Oletteko muuten muistaneet kaivaa kaikki murut siitä töhkästä irti? Siitä jos sepelin murun kiskoo väkisin irti niin saattaa murentua ja osa jäädä kumin sisään. Puhkaisee sitten ajan kans uuden reiän.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2499
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja Premnas » 10 Maalis 2015, 23:40

Olen noita kaivellut pois. Lähes poikkeuksetta kuitenkin renkaan puhkonut sepeli on ollut kooltaan iso tai vähintään pitkä, ei siis mikään pieni muru. Ja tämä iso sirpale on sitten tosiaan ihan pienessä ajassa työntynyt läpi, eikä väsyttänyt ensin ittensä kudoksen läpi.

Tuossa yksi päivä kun epäilin jo omia kuminpaikkaustaitojani, selvisi lopulta ilmavuodon olevan venttiilissä. Tarkemmin venttiilin sielu oli vaan löystynyt ja päästi sitä kautta ilmaa. Sielun tiiviste oli kuitenkin ehjä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja vaaka » 10 Maalis 2015, 23:45

Pystärillä olivat ammattilaiset ihmeissään, kun kerroin ajaneeni muutaman tonnin talvella Helsingin tappajasepelissä 32 mm KiinaSpectrarenkailla (Raskaaat) ilman puhkeamisia. Ymmärsivät yskän, kun kerroin usiemmiten kivien jumittavan nystyjen väliin ja että nypin kivet pois ennen lähtöä, jotteivat painu syvemmälle joka renkaan kierroksella. Ja jos pysähdyn, uusi siivous. Leveyteen nähden painava rengas, ostettu Velo & Oxygen Helsinginkatu, Helsinki. Ihme idea osoitteessa, yleensä kadut nimetään sen mukaan, minne ne vievät. Helsinginkatu= matkalla Helsinkiin? Onnea saavuit heti, etkä tarvitse edes gummeja 8) Kyseinen rengas ei sisällä näkyvää pistosuojaa, mutta kumissa piisaa, jos toki paljon ohuemmin kuin Marathonin+ kumi plus suojamatsku. En vanno, että kumia on Marathon+aa enemmän, mutta on sitä paljon joka tapauksessa. Voi tokl kumia ollakin Marathon plussaa enemmän.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10467
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Paras pistosuojaus" ???

ViestiKirjoittaja jori » 11 Maalis 2015, 00:08

vaaka kirjoitti:Pystärillä olivat ammattilaiset ihmeissään, kun kerroin ajaneeni muutaman tonnin talvella Helsingin tappajasepelissä 32 mm KiinaSpectrarenkailla (Raskaaat) ilman puhkeamisia.

Juu, ollut täällä aiemmin juttua tästä. Tämä perustuu huonomman kumin parempaan pistolujuuteen. Juttelin kauan sitten eräässä seminaarissa nokian renkaiden dirikan kanssa. Kysyin, miksi ennenvanhaan renkaat kestivät paremmin sekä kulumista, että pistoja, eikä varsinkaan sivuhalkeamia tullut yhtä helposti, kuin 80-luvun alun jälkeen. Vastasi juuri noihin aikoihin lopetetun kierrätyskumin käyttö fillarin renkaiden kumiraaka-aineen seassa. Kierrätyskumin muruset massan seassa katkaisevat repeämän etenemisen ensimmäiseen muruseen, eikä halkeama siksi kasva pitkäksi, eikä voi venyä leveäksikään. Sama ilmiö estää otsonia haurastuttamasta kumia syvemmältä halkeamista ja vaikeuttaa terävien esineiden työntymistä kumiin. Moitin, että tekevät tietoisesti vähemmän aikaa kestäviä renkaita. Vastasi lakoonisesti: "Täytyyhän meidänkin elää" :? :shock: :evil:

Sama ilmiö on havaittavissa erittäin vanhoissa renkaissa, joissa kumi on jo kovettunut ja lasittunut pinnaltaan. Sellaiset renkaat kestävät mitä vain ilman pistosuojaustakin. Niitä vain ei saa, kuin itse vanhentamalla. Vähän kuin viskillä; hyvää ei saa kuin varastoimalla oikein riittävän pitkään. :mrgreen:

viewtopic.php?f=3&t=2075&#p58263
viewtopic.php?f=2&t=1025&p=10045&#p10045
Viimeksi muokannut jori, 11 Maalis 2015, 00:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija