"Paras pistosuojaus" ???

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
jori kirjoitti:

Taitaa olla liioittelua tai vitsi tuo nimi Durano. Eipä ole kovin kestävä rengas, jos ne voi ajaa noin vain "loppuun jossain vaiheessa kesää". Joku voisi noilla kokemuksilla: (pahoja viiltoja, kudosvaurio ja kulumisen takia joutuu pari heittämään roskiin yhdessä kesässä) tulla eri johtopäätökseen Duranon hyvyydestä.:D

Toiset meistä tietää mitä tarkoittaa että rengas on "maatierengas", eikä "retkirengas" :mrgreen:
Iso ero suunnitteluperiaatteessa joka näkyy loppu tuloksessa ja jos et kaipaa retkirenkaan ominaisuuksia älä osta maantierenkaita ja odota niiden olevan samanlaiset.

Luulisi nopean maantierenkaan olevan sitten nimeltään vaikka Speedo, mutta Durano, kun kestävyys on olematonta. :roll:

"Kaikissa" maantierenkaissa on ohut kulutuskerros ja kulutuskestävyys sen mukainen. Durano plus kestää kyllä hyvin omien kokemusten mukaan, mutta kun ajaa kilometrejä kuin minä niin mikään rengas ei kestä pitkään. Rengas sarjan nimeen on varmaan valittu koska se on maantierenkaista kestävemmästä päästä eikä kaikkea ole uhrattu nopeuden nimissä.
Itse kun pidän hyvänä n. 2000 km kestävyyttä maantierenkaiden kohdalla, retkirenkaissa hyvä rengas kestää n. 5000 km

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Apples to Oranges. V jarruisilla pystäreillä paino jakautunee tasaisemmin eri renkaille kuin nojakeilla ja rasitus kai hitaammalla jarrutustahdilla kuluttaa pystärin rengasta vähemmän kuin nojakilla. Pystärissä Duranot ja plussat varsinkin kestävät ihan eri tavalla maantieajoa kuin miltä kommenttinne kuullostavat. Tosin 622 koossa. Se että Durtsit eivät sitä ole velomobiilissa voi tarkoittaa, että kaksipyöräisessäkin nojakissa kestävyys on huono, mutta se ei tarkoita, että automaattisesti pystärillä kesto on satoja kilsoja. Tai edes 2000 km. Pystäreillä plussilla ovat kuulemma ajaneet 5000-8000 km kohtuullisilla vauhdeilla. Vauhti tappaa renkaita kai myös ja kilpakuskien vauhdeilla, siis ei prot, saavat silti tuhansia 622 Durtseista. Ehkä halkaisijallakin on merkitystä Durtsissa kestävyydelle, en tiedä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Halkaisija vaikuttaa aika paljon. 406 renkaat on n. 1520 mm kehältään mittareissa kun taas 622 rengas on n. 2150 mm siitä näkee että kulutus jakautuu neljänneksen suuremmalle matkalle => 406 rengas kuluu samalla matkalla suunnilleen neljänneksen enemmän vrt 622

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kinnerin luulisi kuluttavan rengasta nopeasti. Kulkee kovaa eikä rengas kallistu mutkissa. Pieni rengaskoko vielä aiheuttaa lyhyen kehän, jolloin kulutettavaa on vähemmän.

Jori on käsittänyt väärin :roll: Durano on hidas ja kestävä maantierengas. Kestävyys maksaa rullaavuudessa :( Testeissä tuo näyttää silti olleen jonkun promillen nopeampi kuin nopea retkirengas eli Kojak.

TJT
Viestit: 58
Liittynyt: 18 Huhti 2013, 13:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja TJT »

Wacky kirjoitti:

Halkaisija vaikuttaa aika paljon. 406 renkaat on n. 1520 mm kehältään mittareissa kun taas 622 rengas on n. 2150 mm siitä näkee että kulutus jakautuu neljänneksen suuremmalle matkalle => 406 rengas kuluu samalla matkalla suunnilleen neljänneksen enemmän vrt 622

jooseha kirjoitti:

Kinnerin luulisi kuluttavan rengasta nopeasti. Kulkee kovaa eikä rengas kallistu mutkissa. Pieni rengaskoko vielä aiheuttaa lyhyen kehän, jolloin kulutettavaa on vähemmän.

Mulla on myös maantiepyörässä Durano Plus-renkaat. Siinä ne toimivat ja KESTÄVÄT hyvin. Siksi olin innoissani viimevuonna heti ostamassa niitä myös kinneriin.
Kuten aikaisemmin totesin, siinäkin ne toimivat maatierenkaiksi ihan OK. Viilto ja kulutus kestävyys vain oli pettymys. Tämä ajettuna pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun huonokuntoisilla pyöräteillä. Johtunee edellämainituista(Wacky ja jooseha lainaukset), että ne ei oikein kestä kinnerissä. Tämä siis renkaan viimevuoden mallin osalta minun kokemukset.

P.S. Vauhtia minulla nyt EI ole mitenkään ihmeellisesti

Timo

T.Timo

Mango Sport Red Edition 2013

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja vph »

Ei taida tämä oikein kuulua "paras pistosuojaus" keskusteluun, mutta hieman asiaa sivuten kuitenkin:

Schwalben One:illa olen nyt ajanut vajaa 500 km (siis vain vähän). Tänään huomasin viiltojäljen melkein keskellä kulutuspintaa:

Kuva

Kuva

Näyttäisi olevan lukkojarrutuksessa syntynyt viilto, kumi on tuon viillon ympäriltä selvästi "nuhjaantunut". Joskus neulansilmässä on sisäpuolen rengas hieman raapaissut asfalttia, kun olen hermojarrutusta laahannut vielä mutkassakin. Ajovirhe, onon, Mutta pehmeää on One:n kumiseoskin, mielenkiintoista nähdä millaisen matkan nämä tulee kestämään.

Tuo viilto ei ole kudokseen saakka, tai en ainakaan yhtään kudosta tuolta viillon pohjalta nähnyt.

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja kogam »

Taas se on paikkauskausi alkanut,,,, viime viikolla eturengas ja tänään takarengas,,, sepeliä sepeliä,, Ei taida niitä oikeasti hyviä renkaita olla olemassakaan ??? Sepeli on voittaja !!!

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

kogam kirjoitti:

Taas se on paikkauskausi alkanut,,,, viime viikolla eturengas ja tänään takarengas,,, sepeliä sepeliä,, Ei taida niitä oikeasti hyviä renkaita olla olemassakaan ??? Sepeli on voittaja !!!

Riittävän matalat paineet ja samalla leveät renkaat niin ei puhkeile niin paljon, mutta ei sekään ole pommin varma. Ainoastaan umpikumiset kestää sepeliä, mutta ei niillä kukaan halua ajaa.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

kogam kirjoitti:

Taas se on paikkauskausi alkanut,,,, Sepeli on voittaja !!!

Kuten myös... 21.12. kiva lenkki nojakilla kuivalla kelillä ja vielä kohtalaisen lämpimässä Nummelassa. Tiet päällystetty tappajasepelillä jo muutama viikko sitten, mutta olin onnistunut heittämään luokkaa 10 lenkkiä ilman vaikeuksia. No, maanantaina tulin tarkastaneeksi renkaat sepelinmuruista ja irrotelleeksi ne kumeista ennen lenkkiä. Ja annas olla niin heti ma lenkillä huomaan, että n. 15 km jälkeen nojakki alkaa tuntua kummallisen vetelältä... Ei muuta kuin seis ja tarkastamaan, mistä kohtaa runko on katki. Mutta ei, se onkin vain tyhjä eturengas, 28-451 Durano. Ilmat puuttuvat renkaan alaosasta. No onneksi olin vain 400 m päässä kotoa, niin talutin sitten nojakin kotiin ja paikkaan renkaan kotona valoisassa, lämpimässä ja kuivassa tilassa.

Meinasin jo tuumata, että tappajasepeli ei enää toimi ollenkaan, koska niin monta lenkkiä on mennyt ilman rengasrikkoja, mutta maanantainen palautti taas luottamukseni sepeliin ja sen verrattomiin kykyihin B-(

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kuva

http://www.compasscycle.com/shop/compon ... re-wipers/ Auttaisiko tuollainen oikeasti irrottamaan kivet edes joskus ennen kumiin uppoamista? Nimimerkillä Continental Black Chili seos gp4000s2 renkaassa imuroi tappajasepeliä ja yksi sai kärkeä vähän pistosuojan läpi ja sisuri sanoi moro.

Oli epäoptimaalinen tarjoilu Prismassa, joten otin huomioviirin, sisureita ja TouRide 47-406. Aika kova matsku ja paksu korkealla kuviolla, joka on niin harva, että uraan menee isokin sepeli jumiin kuvioiden väliin. Ei ehkä saa painetta paljon maasta tosin, kun kuviolla on korkeutta ja kova matsku ei ehkä kulu pian. Mittasin 605 g painoksi.

Contilla on pöllö nimeämissysteemi. Race King ja X King mallistoissa on neljä mallia, joiden erot ovat niin isot, että rooli muuttuu versioiden välillä. Ja leveyden mukaan. Teräs- ja kevlarvaijereita sekä eri kumiseoksia löytyy, kuten gp4000s2ssa kiviä sisään imevä pehmeä Black Chili. Kun hyllyn infot eivät osuneet yksiin valmistajan sivujen kanssa painolta ja teräsvaijeri Race Kingiä saa postit päälle 24,95 € Motonetista, jäi Prismaan, kun kantokyky pyörällä on rajallinen.

Marssin paikalliseen pyöräkauppaan ja räpelsin leveät 559t. Meni tylsäksi valinnaksi. Kokeilin ensin Big Apple K Guard 50-559 mallia ja hyi hel, miten jäykkä se on. Kerroin myyjälle, että on toinen joustavampi versio Race Guardilla. Järjetön ero! Race Guardin pohja on vain vähän jäykempi kuin Kn sivu ja sivujen ero on naurettava. Jos muistan oikein Schwalben mukaan taittuvia piti Race Guardien olla. K Guardin kuvio eroaa Race Guardista. Tämä Race Guard on teräsvaijerilla 769 g. Kisakireimmät Race King versiot ovat 500g. Mutta paikallisen yrittäjän tukeminen pitkäaikaisasiakkaana 39€...

Oli kivireki mennä 20 kg talvipyörällä kuorman kanssa mäet. Treenin kannalta ja tutkimuksena otin Schwalben ja lahja TourRiden. Jos ei kestä tough, uutta parempaa peliin. On ainakin varaa keventää.

Nyt kiireellä säitä ja iskunvaimennusta ajatellen, kokeeksi piti jotain saada pyörään mahtuvan koon kokeilua varten ja takajousituksen säätöjen rengaskokosovitukseen sekä mahdollisesti isomman pyörän pelivaran arvioimiseksi. Nyt olen nimellisessä ylärajassa, mutta vanteelle laittamatta en voi mitata todellista leveyttä ja korkeutta vielä.

Ääk vilunväreitä. Enpä mene renkaita vaihtamaan.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja TMS »

Wacky kirjoitti:
kogam kirjoitti:

Taas se on paikkauskausi alkanut,,,, viime viikolla eturengas ja tänään takarengas,,, sepeliä sepeliä,, Ei taida niitä oikeasti hyviä renkaita olla olemassakaan ??? Sepeli on voittaja !!!

Riittävän matalat paineet ja samalla leveät renkaat niin ei puhkeile niin paljon, mutta ei sekään ole pommin varma. Ainoastaan umpikumiset kestää sepeliä, mutta ei niillä kukaan halua ajaa.

Onko Wackyllä muka läskirengas joskus puhjennut? En ole tainnut yhdestäkään sepelin puhkaisemasta läskirenkaasta kuulla/lukenut, mutta ehkä sekin mahdollista on?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

TMS kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
kogam kirjoitti:

Taas se on paikkauskausi alkanut,,,, viime viikolla eturengas ja tänään takarengas,,, sepeliä sepeliä,, Ei taida niitä oikeasti hyviä renkaita olla olemassakaan ??? Sepeli on voittaja !!!

Riittävän matalat paineet ja samalla leveät renkaat niin ei puhkeile niin paljon, mutta ei sekään ole pommin varma. Ainoastaan umpikumiset kestää sepeliä, mutta ei niillä kukaan halua ajaa.

Onko Wackyllä muka läskirengas joskus puhjennut? En ole tainnut yhdestäkään sepelin puhkaisemasta läskirenkaasta kuulla/lukenut, mutta ehkä sekin mahdollista on?

Kahdesti on puhjennut. Toisella kertaa olin ekaa kertaa liikkeellä ja painetta varmaan aikalailla liikaa. Toisella kerralla sepeli puhkaisi läskin ja litkua valui pihalle ihan tolkuttomasti (>=2dl) ennen kuin pumppaamisen kanssa suostui tukkimaan reijän ja pääsin jatkamaan matkaa.

Vastaa Viestiin