"Paras pistosuojaus" ???

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei toimi vanhennus naturaalina kaikkialla samalla tavalla. Intian angel's share on isompi kuin Skotlannin :-) Ja kyllä Intiassa on tislaamoita, joiden tuotteet iän perusteella ovat paljon kypsyneemmän ja paremman makuisia kuin Skotlannin samanikäiset.

Olisikohan Spectra käyttänyt kierrätyskumia (en ihemettele, kun idän ihmemaahan on pöllitty kuparia Finlandiatalosta), vai onko vain geometria treadissä auttanut kivien pysäytyksessä. En oikeasti muista, paljonko mittasin 32 mm renkaiden painoksi 622 halkaisijalla, mutta varmasti oli reilusti yli 500 g, luultavammin yli 700 g. Ei pahin kohtaamani vastus polkemiselle (Marathon plus), muttei missään nimessä kevein kuormakaan.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Sama ilmiö on havaittavissa erittäin vanhoissa renkaissa, joissa kumi on jo kovettunut ja lasittunut pinnaltaan. Sellaiset renkaat kestävät mitä vain ilman pistosuojaustakin. Niitä vain ei saa, kuin itse vanhentamalla.

Millä tavalla ne pitää varastoida ja vanhentaa? Mikä olisi optimilämpötila ja -aika? Pitäiskö niiden päälle pirskottaa otsonia? Vai auttaako pelkkä solarium?

Optimaalista tietenkin olisi, jos pelkkä "varastoi kolme vuotta autotallissa" olisi se oikea keino. TM, teillähän on siellä varmaan alan asiantuntijoita, mitä he sanovat? Jos autoista puhkeaisivat renkaat yhtä helposti ja usein kuin nykyään polkupyöristä tappajasepeliväylillä, nousisi asiasta niin suuri haloo, että ongelma ratkaistaisiin jo heti ensi viikolla.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

UV valo myös haperruttaa rengasta, joten voisi olla hyvä asia käyttää sitä rajatusti kokeissa.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Mulla on kerran tullut tappajasepeli kurkistelemaan MarathonPlussan sisäpuolelle. Kaksi kertaa piti paikata ennen kuin löysin sen kiven sieltä pistosuojamassasta. Ei näkynyt kummaltakaan puolelta, mutta rengas puhkesi paikkauksen jälkeen 7 km kohdalla.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Mulla on kerran tullut tappajasepeli kurkistelemaan MarathonPlussan sisäpuolelle. Kaksi kertaa piti paikata ennen kuin löysin sen kiven sieltä pistosuojamassasta. Ei näkynyt kummaltakaan puolelta, mutta rengas puhkesi paikkauksen jälkeen 7 km kohdalla.

Systemaattinen paikkausohjeen noudattaminen säästää ylimääräisiltä paikkauksilta:
Kun sisärenkaan reikä on löytynyt ja paikattu etsitään paikattua vastaava kohta ulkorenkaasta...

...Reikä siitä nyt ainakin pitäisi löytyä, mutta yllättävän usein siellä reiässä lymyää yhä sen puhkeaman aiheuttajakin. Pahaltahan se tuntuu, mutta pienellä saippuoidulla ruuvarilla kannattaa painaa löytyneestä reiästä läpi ja häätää pahantekijä reiästä, ennen kuin laittaa paikatun sisäkumin takaisin paikoilleen. Ilman tätä operaatiota, on liian todennäköistä, että paikkaustyö toistuu pian.

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 60&#p69740

Anteeksi vielä sinultakin pyydän itsestäänselvyyksien toistoani, mutta yritän tämän niin monta kertaa kerrata, että tehoaa. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Jori kertoi jossakin muussa ketjussa työkaveristaan, joka suojaa renkaansa ilmastointiteipillä. Otin kikan käyttöön hyvin tuloksin. Kolme kerrosta jesaria aiheuttaa selvästi vähemmän ajovastusta kuin kaupallinen pistosuojanauha, ja suojavaikutus tuntuu olevan sama. Tämä talvi on mennyt kokonaan ilman puhkeamisia parikymmenen kilometrin päivätahdilla. Teippaus oli aika ärsyttävää hommaa, kunnes keksin sitoa renkaan roikkumaan siten, että sitä voi pyörittää.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kiitti, Jori

Ongelma olikin siinä, ettei renkaassa näkynyt ensimmäisellä puhkeamiskerralla mitään vikaa. Vasta tapauksen toistuessa aloin todella kaivella, ja sitten löytyi se päistään terävä kivensiru pistosuojamassaan kätkeytyneenä. Ensimmäisellä tyhjenemisellä vaihdoin kiinalaisen ensiasennussisärenkaan, toisella kerralla aloin oikeasti tutkia...

Joihinkin juttuihin jankutus ei vaan auta. :)

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Osin off topic, mutta en tunne foorumin etikettiä niin hyvin, että nyrpistettäisiinkö myös uuden threadin luominen kielteisesti.

Kauppareissulla poikkesin matkalla pyöräliikkeeseen katselemaan lukkoja tulossaolevaan nojakkiin. Edelläni oli herra Schwalbe Marathon 622xleveän kanssa tekemässä palvelusta jollekin muulle. Sivuseinän ulkoreunalla oli noin 10 cm leveä suora halkeama niin syvälle, että kuituja pullisteli halkeaman pohjalla näkyvissä. Minulle kävi viime talvena samoin kahdella Durano Plussalla. Toisen pyörän omistajan pyörä oli koko ajan pyöräkellarissa plussan puolella asteissa, en muista varmaksi, ajoinko pakkasen puolella, mutta luulen tehneeni niin. Lisärasitusta tein renkaisiini ajomukavuuden takia pienillä paineilla suhteessa suosituksiin renkaan kyljessä. Kun hankin kesken kauden vasta painemittarillisen pumpun ja huomasin meneväni alipaineilla. Asiaa huononsi talvella liian tyhjäksi itsekseen menneet renkaat. Toisessa renkaassa oli vajaa 10 cm leveä samannäköinen halkeama ja toisessa yli 10 cm leveä. Näin kolmella renkaalla kahtena peräkkäisenä vuotena. Kuulemma toisen tyypin rengas oli viime vuodelta. Kaksi eri mallia. Ajoin talvella Duranoilla pakkasen puolella luultavasti, kuin vasta myöhemmin luin, että Schwalbe myöntää heidän normimateriaalinsa olevan suunniteltu yli pakkasrajan lämpöihin. Mistä syystä talvelle on eri materiaali Marathon Winterissä.

Kysmykseni ovat, koskeeko halkeamisherkkyys sivuseinämässä kaikkia malleja ja iskeekö se myös alle 622 kokoisiin renkaisiin? Schwalbe lienee lukemani perusteella yleisin tai yleisimpiä renkaita nojakeissa, pitääkö asia huomioida uusia renkaita valitessa 559 ja 206 renkailla? Mitä muita keveitä ja kapeahkoja renkaita on olemassa noissa kokoluokissa Continentalin lisäksi ja onko niissä laatuongelmia tai talvirajoitteita sekä pistosuojarajoitteita tappajasepelin esiintymisaikana? Löytyykö yhtä pitkiä matkoja kestäviä rekaita 559 alle 300 g painoissa per rengas kuin Marathon Racer? Tiedän lukemani perusteella vain kestävämpiä renkaita paljon painavimpien joukossa ja se ei oikein houkuta, kun mieluummin ajaisin kevyemmillä säästääkseni polveani ja hankkiakaseni keveyttä polkutehovatimuksiin. Ei huvita hyytyä kaukana kotoa ja painavalla citypystärillä mäkien nousu on tervan juomista 10,5 kilon tri pyörään verrattuna, jolla lennän (suhteellisesti ottaen normiväestöön painavilla kivirekipyörillä) mäkiä ylös halutessani. Nojakkini on kai noin samoissa painoissa citypyöräni kanssa, joten meh.

Obvious kommentti olisi laittaa paljon painetta renkaisiin vierintävastuksen vähentämiseksi. Jep asia on muutettu, mutta silti olen suositeltujen alarajoilla useimmiten ajomukavuuden vuoksi. Tiet eivät ole juhlavassa kunnossa täällä. Olisin paineiden ylärajoilla etelän tasaisilla asfalteilla, mutta ei onnea täällä päin. Huomaan eron paineiden lisäyksellä vastuksessa, mutta enemmän menee pieleen ilmaan pomppimisessa ja paikkojen täristyksessä sekä siitä johtuvasti rassista sekä kivusta. Enemmän syö turvallisuuden puute, kun Mäkelänkadulla Tour de Helsingin lähtöpaikalla Velodromin puolella pyörätiellä pompin ilmaan ja laskeutuminen oli pahasti ohjausta nykivää bull horneillakin johtuen tien epätasaisuudesta sekä renkaiden kovuudesta. Tiputin suosiolla hengissä pysyäkseni paineita, kun ohjausongelmat todella vilkkaan kadun vieressä on "vähän" turhan riskialtista.

Nojakin täysjousituksen toimivuutta haluan testata, jotta voisi kokeilla renkaista riippumatta suositeltua yläpainetta :-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Silloin tällöin saa lukea näistä Schwalben ongelmista, johtuuko niiden yleistymisestä vai onko takana aitoa laadun heikkenemistä? En tiedä, mutta yksi syy sille miksi geopyörääni ei tullut schwalben kumit...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Alipaineet ainakin pilaa renkaiden sivut. Ne joutuu taipumaan enemmän kuin niiden on suunniteltu. Vauriota voi olla aluksi näkymätönkin - kudokset poikki. Paljastuu sitten myöhemmin kylkien halkeiluna. Joskus on tullut pilattua auton rengas alipaineella :oops:
Yleisestä tavarasta löytyy aina eniten moitteitakin. Joko syystä tai syyttä :?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Se toinen kaveri kysyi, tiedänkö, missä Schwalbe tekee renkaat, kun Intian tehdas paloi ja sanoin ainakin Onea tehtävän Indonesiassa. Henkilöstö, tehdas ja ehkä materiaalit ovat muuttuneet.

Murtuma oli ulkopinnalta sisään kumin läpi pysähtyen sisäpuolen kuituihin. Kuitujen sisäpuolella oleva kumi on ehjänä.

Oma vikani on liian pienien paineiden käyttö. Kysyin toiselta kaverilta, oliko rengas tyhjä ja hän ei tiedä, kun auttaa kaveriaan vaihtamalla renkaan kaupassa, joten hän ei nähnyt rengasta pyörään kiinnitettynä. Joten sen Marathonin painestus jää mysteeriksi, kun en tunne toista kaveria. Tällä datalla on vaikeaa syyttää Schwalbea muusta kuin liian lämpimiin olosuhteisiin suunniteltujen renkavastaantekemisestä. Ja jatkossa on otettava hyppysellinen suolaa. Tässä maassa olisi renkaan hyvä kestää pakkasta, kun sitä esiintyy aina. Sääli vain, että en tiedä, kevyitä yhtä kilometrejä kestäviä renkaita pystärikäyttöön muilta valmistajilta. Kun käyttö lienee karumpaa nojapyörillä, vaihtoehtovinkkejä otetaan vastaan.

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja kogam »

Taas oli paikkaushauskaa ohjelmassa. Joten millaisia rengassuosituksia ois trikeen ???

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kogam kirjoitti:

Taas oli paikkaushauskaa ohjelmassa. Joten millaisia rengassuosituksia ois trikeen ???

TMS kehuu tällaista ratkaisua:

Syksyllä sepelien kylvämisen jälkeen rupesi taas kumit puhkeilemaan. Tällä kertaa päätin kokeilla pistosuojanauhaa, kun ei muu ole tähän mennessä auttanut. Kokeilu on ollut lähes täydellinen menestys, nauhat ovat tosiaan toimineet. Ainoan puhkeamisen aiheutti nauha itse, kun nauhan toinen pää hiersi sisärenkaaseen reiän. Tätä reikää paikatessa katsoin ulkorenkaan läpi, ja karkeasti ainakin kymmenen reikää nauha oli estänyt siihen mennessä (niin monta läpireikää ulkorenkaasta löytyi). Eli pistosuojanauhoja voin ehdottomasti suositella.

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 195#p69891

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Missä tehdään?

Uudessa MarathonPlussassa luki hyvin hyvin pienellä "made in indonesia".

Suunnilleen yhtä pienellä siinä luki "ebike ready". Mitähän se tahtoo sanoa?

Joka tapauksessa nyt se on varapyörässä asennettuna ja matka jatkuu viime viikon kahden rengasrikon jälkeen taas.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Schwalbe on sitä mieltä, että Marathon Plus kestää mitä vain! Ja jos ei kestä, niin tehdas korvaa uuden renkaan. Kuvassa plussa ottaa nastankin vastaan ihan tuosta vain. Suomalaiset maahantuojat eivät ole ihan yhtä luottavaisia siihen, miten plussat pärjäävät suomalaista sepeliä vastaan:
http://yle.fi/uutiset/rengasvalmistaja_ ... ta/7875238

Samassa yhteydessä todetaan, että puhkeamattomuutta kehitellään myös e-bikeä varten, kun niitä ei jaksa työnnellä kumi tyhjänä.

Vastaa Viestiin