"Paras pistosuojaus" ???

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo ei kyllä ole täysin puhkeamaton. Suomalainen sepeli pystyy mihin vain! Jos se ei puhko renkaita niin vähintäänkin viiltelee ne piloille. Ihan kuin joku olisi mattopuukolla veistellyt viiltoja pintaan.

Enpä muista että mulla olisi koskaan renkaiden kyljistä mennyt mikään sisään. Siis missään renkaissa.

Odotan sitä päivää että joku ymmärtäisi tehdä sellasen hybridirenkaan jossa on jo valmistusvaiheessa integroitu kumiin pistosuojanauha. Siis sellanen nauha että siitä ei tasan mikään mene läpi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kukas leikkaa Premnakselle sopivan suokaleen metallia renkaan sisään? Yritän tällä sanoa kauniisti että sellaista pistosuojaa ei ole joka olisi riittävän joustava jotta sitä voisi käyttä missään renkaassa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No hö, tarkoitin että miksei noita myytäviä pistosuojanauhoja voisi jotenkin yhdistää renkaisiin? Eiväthän ne metallia ole. Olisi vaan niin paljon kätevämpää jos sitä pistosuojanauhaa ei tarttisi änkeä sisärenkaan ja ulkorenkaan väliin. No ehkä siitä erikseen lisättävästä pistosuojanauhastakin sitten menee jotain läpi vaikka olen ollut siinä käsityksessä että ne on aika sitkeetä tavaraa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Marathon plussa sellainen just on yhdistetty renkaaseen. Siksi ne menee niin harvoin puhki, mutta eipä se renkaan ulkopintaa tee kestävemmäski viiltävän sepelin edessä.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Wacky kirjoitti:

Kukas leikkaa Premnakselle sopivan suokaleen metallia renkaan sisään? Yritän tällä sanoa kauniisti että sellaista pistosuojaa ei ole joka olisi riittävän joustava jotta sitä voisi käyttä missään renkaassa.

Onhan polkupyöräkokoisia vyörenkaitakin, miksei teräsvöisiä? :mrgreen: Kevlarkudoshan ei ole hyvä viiltosuoja, rautaa sen olla pitää. Voi kuitenkin tulla jonkin verran lisää pyörivää massa... :oops: mutta siitähän se kunto nousee.
Eikö Tepon Kampi Oy voisi perustaa sivutoiminimen Tepon Pistoesto? Rengastehtaalla olisi varmaan teräsvyökudoksen kaistoja roskalavalla. Siitä uudet pistosuojanauhat renkaiden sisään :D

Onhan tuota asiaa jo toistasataa vuotta pohdittu. Dunlop toimitti buurisotaan "Thorn proof" renkaita vuonna 1899.

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Kyllähän pistosuojaus sitten aina painaa. Esim. Schwalbella (esimerkkinä 28" normikumi 37-622) alkuperäinen Marathon on varustettu ns. GreenGuard-pistosuojalla ja painaa 730 g per rengas. Sitten tuo Marathon Plussa on järeämpi, pistosuojana sininen SmartGuard ja painaa jo 900 g. 23 % lisäys painossa pelkällä pistosuojan parannuksella! Näyttäisi olevan selvästi paksumpi kerros pistosuojaa:

Kuva
Marathon, 730 g (37-622)

Kuva
Marathon Plus, 900 g (37-622)

Kuva
Ja vielä verrokiksi "Marathon Deluxe", vain litteä suojakaistale ja painaa enää 545 g (37-622). Ei paljon mitään! Mutta sepä onkin taitettavareunainen rengas...

Kiinnostaisi myös kuulla mielipiteitä, miten noihin vertautuu tämä Continentalin käyttämä ohut ja köykäinen "SafetySystemBreaker"-pistosuoja:
Kuva

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja kogam »

,

Viimeksi muokannut kogam, 20 Maalis 2015, 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja TMS »

Erilaisia pistosuojattuja renkaita on jokunen tullut testattua, lähinnä Schwalben eri versioita, mutta myös joitain Continentalin ja Nokian virityksiä. Mikään niistä ei ole sepeliä pysäyttänyt, mutta tietysti on eroja ollut siinä kuinka tajaan renkaat on puhkeillut.

Maastorenkaat ei ole tainnut minulla sepelin takia ikinä puhjeta, joten niitä pidän aika varmana valintana. Tosin niistä on tullut aina käytettyä järeämmän pään renkaita, joissa nappulat on aika korkeita. Schwalben Ice Spiker nastarenkailla on tullut aika paljon ajettua sepelillä ja ne on sen kestäneet. Lisäksi läskipyörän renkaat tuntuu hylkivän sepeliä todella hyvin (tosin näistä minulla ei ole omakohtaista kokemusta kuin Surlyn Budista ja Lousta, jotka ovat varmaan järeimmät saatavilla olevat).

Sitten tosiaan pistosuojanauhoista on tältä talvelta todella positiivisia kokemuksia, ne tuntuisi toimivan sillä varauksella että nauhan saumakohtaan hieman jouhevoittaa teipillä, muuten se voi hiertää sisärenkaaseen reiän kun kilometrejä kertyy.

Eli minun kokemuksella sepeliin ei auta kuin maasto-nappularenkaat, läskirenkaat tai pistosuojanauha. Kaikki sileällä kuviolla olevat renkaat antautuu ennemmin tai myöhemmin, oli niissä sitten millainen pistosuojaus tahansa. Nappurenkailla ei vain ole kovin mielekästä ajaa asfaltilla, vaikka en sitten tiedä rullaavatko ne lopulta ylimääräisellä pistosuojanauhalla varustettuja sileitä renkaita paljoakaan huonommin.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Pari vuotta sitten törmäsin BROL:ssa keskusteluun, jossa joku pisti muistaakseni tämmöisen triken rengasreseptin.

  1. Marathon+
  2. Pistosuojanauhat
  3. BMX -pyöriin tarkoitetut sisurit

Tämä trio oli ollut hänellä pomminkestävä. Ajele ameeeriikassa niillä alueilla, joissa on paljon sitä kasvien piikkimoskaa teillä. Meinasin laittaa itselle saman systeemin, mutta pyöräkaupassa epäilivät, että olisi vähän overkill... :lol: Päädyin sitten pelkkiin M+:iin ja mulla ne on toimineet ilman puhkeamisia.

Koitin kaivella BROL:ia, että olisin löytänyt koko keskustelun, mutta ei nyt napannut äkkiseltään.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

kuparinen kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Kukas leikkaa Premnakselle sopivan suokaleen metallia renkaan sisään? Yritän tällä sanoa kauniisti että sellaista pistosuojaa ei ole joka olisi riittävän joustava jotta sitä voisi käyttä missään renkaassa.

Onhan polkupyöräkokoisia vyörenkaitakin, miksei teräsvöisiä? :mrgreen: Kevlarkudoshan ei ole hyvä viiltosuoja, rautaa sen olla pitää. Voi kuitenkin tulla jonkin verran lisää pyörivää massa... :oops: mutta siitähän se kunto nousee.
Eikö Tepon Kampi Oy voisi perustaa sivutoiminimen Tepon Pistoesto? Rengastehtaalla olisi varmaan teräsvyökudoksen kaistoja roskalavalla. Siitä uudet pistosuojanauhat renkaiden sisään :D

Onhan tuota asiaa jo toistasataa vuotta pohdittu. Dunlop toimitti buurisotaan "Thorn proof" renkaita vuonna 1899.

Teräsvyö toimii nätisti kun tehoa piisaa ja rengas on litteämpi profiililtaan jolloin sä et yritä taittaa niin "syvää" teräsvyötä vaan se on enempi tasainen matto. Muista että pyörässä rengas on kovin pyöreä.
Taisin sanoa että tää onnistuu, mutta sillä ei aja kukaan.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mutta...

Tarkemmin yön yli pohdittuani olen päätynyt siihen hämmästelyyn miksi pistosuojaus tarkoittaa aina renkaan maksimaalista paksuntamista. Eihän nuo irrallaan myytävät pistosuojanauhat kovin paksuja ole (tai ei ainakaan omasta kaapista löytyvä), joten miksi voi miksi sitä samaa ei saisi renkaaseen suoraan siirrettyä? Vai tuleeko koko renkaasta niin sitkeä että se lakkaa pyörimästä :roll: ? Jos nyt unohtaa sen metallin tästä ja keskittyy muihin aineisiin jotka ovat todella sitkeitä, niin sitkeitä että niistä tuskin mikään menee läpi. Marathon plussan pistosuojauskudos ei näköjään ole tarpeeksi sitkeää tavaraa koska siitä voi terävä sepeli mennä helposti läpi, kun sopivasti osuu. Samoin orapihlajan piikki, joka ehkä vastaa muodoiltaan nastaa (vaikkakin pidempi ja paksumpi).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Osittain sen nauhan sijainti vaikuttaa siihen että se vaikuttaa kestävemmältä kuin marathon plussan nauha. Nyt mennään sitten renkaan rakenteeseen, marathon plussassa kuten renkaissa "aina" pistosuoja sijaistee itse renkaan rakenteen ja kulutuspinnan välissä jossa se taipuu renkaan kanssa kun rengas pyörähtää. Koska se sijaitsee tässä välikerroksessa sen sisäpuolella on renkaan rakenteellisesti "kantava" osa, joka pitää renkaan koossa, eli estää sen paisumasta kun pumppaat lisää ilmaa. Renkaan oma pistosuoja ei pääse joustamaan sisään samallailla kun pistonauha sisäkumin ja ulkorenkaan välissä. Pistosuoja sisäkumia vasten pääsee aina joustamaan enemmän sisäänpäin sisäkumia vasten joka on joustava ja vain ilmatiivis osa, ei se kantava osa joka estää kumin räjähmästä ilman paineesta. Tästä johtuu se vaikutelma että marathon plus renkaan pistosuoja olis heikompi, mutta todellisuudessa sen sijainti suojaa rengasta enemmän koska nauha suojaa sisäkumia, mutta ei renkaan rakennetta eli jos ajat suojaamattomalla renkaalla ja nauhan kanssa renkaan rakenne menee jokaisen nauhaan asti tulevan piston kohdalta rikki ja lopulta se voi olla niin tiheästi rikki että rengas ei kestä edes sen normaaleja paineta ja repeää jopa räjähtäen äkisti.

Ehkä tuosta joku saa jotain päätä tai häntää mitä mä ajan takaa :mrgreen:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No tuosta ymmärsin ainakin sen miksi on niin tärkeää suojata myös renkaan rakennetta hajoamasta :) . Osa jutusta toisaalta saattoi mennä ohi, mutta tuskinpa sitä enää tuon selkeämmin voi selittää.

Eli tavallaan renkaassa tarvisi olla kaksi erilaista suojausta: suojaamaan itse renkaan rakennetta ensin ja sitten vielä estämään teräviä menemästä rakenteen ohi jos niin käy. Mutta entäs jos pohjalla olisi rakenne, sitten litteä pistosuojanauha ja sen jälkeen normaali pistosuoja? Tätä tosin ei voi kotioloissa kokeilla, ellei satu rengastehdasta omistamaan :mrgreen: .

Rengasasioista on aina yhtä kiva väännellä ja käännellä, ihan niin kuin muistakin pyöräasioista :wink: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tupla suojausta voi käyttää kuten tuolla joku mainosti että käytti marathon plus renkaita, pistosuojanauhaa ja paksuja sisäkumeja
Marathon plus rengasta kehitellessään schwalbe kokeili tuplasuojausta yms. totesi että yksittäinen paksu suojaus on tehokkaampi suoja molemmille sekä renkaan rakenteelle että sisäkumille, vaikka ei olekkaan täydellinen.

Yksi asia millä voi pidentää renkaan ikää sepelillä on ajaa aika löysillä paineilla. Sillon renkaan ulkokumin kestävyys voi herkemmin estää sepelin painumisen kumiin, koska löysällä paineella rengas painaa maahan pienemmällä voimalla mutta suuremmalla alueella ja juuri tuo painamisen voimakkuuden pienetäminen on tärkeä vastustamaan teräviä pienten esineiden painumisen kumista läpi.

Tämä ei auta sitten jos ajaa kanttareiden yli koska sillon tukevan pinnan pinta-ala pienenee jolloin rengas painuu enemmän ja kun se painuu tarpeeksi niin vanteen reuna painaa sitten sisäkumin rikki koska se on heikointa tekoa renkaassa, sillon pitää taas olla paljon painetta. Sisäkumittomilla renkailla ei taas yleensä tule tätä ongelmaa koska ulkorengas on paljon kestävämpi eikä puhkea kovinkaan helposti.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: "Paras pistosuojaus" ???

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mites ois tämmöiset kumit trikeen? saa rengaskaupasta nastoitettunakin :mrgreen:

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin