Pyöräilysandaalit .... ?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei, tuntuu olevan käypä hinta täällä aika tarkkaan :-D Siis nollan heitolla, tosin tämä tulee klossitta. Ajattelin näiden olevan kivat ei maksimimatkoilla kuumalla ja ok treeniä, kun massaa on valtavasti normikenkään verrattuna. Pääkenkä kevyenä on hankkimatta ja ei ole vielä kiire, kun ei ole helteet lähellä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jos ajelee sandaaleilla talvella ja joutuu käyttämään paksumpia sukkia, tahtovat tarraremmit käydä liian lyhyiksi. Olen niitä jatkanut liimaamalla Bostikilla jatko-osat niihin tarrasuikaleilla. :mrgreen:

Liitteet
Ajosandaalit.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja PW »

Sandaalit elää kertaa eilen käytössä, kylläkin salilla kuntonojailussa.
Aika fakiiri tuo Sakari jos talvellakin sandaaleilla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Aika fakiiri tuo Sakari jos talvellakin sandaaleilla.

Onhan se erikoinen ratkaisu, mutta laittaa vaan sopivat sukat jalkaan, niin vastaa sellaisia kenkiä kuin haluaa :) Saa tosi lämpimät, vedenpitävät tai viileät ja hengittävät. Hyvä muunneltavuus.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Mä mietin tätä jo että pitäskö itekin kokeilla kun mulla palelee varpaat talvella tosi herkästi. Että jos se onkin vaan siitä kiinni että jalat ovat liian tiukassa paketissa kengässä vaikka olenkin ostanut isommat kengät kuin normaalisti. Ehkä ei kuitenkaan tarpeeksi isot.

Tosin sandaaleillakin luulen että pitäisi olla hyvä viimasuoja jalkojen päällä, villasukista menee tuuli aika hyvin läpi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vedenpitävät sukat, kuten Sealskinz auttavat tuuleenkin.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nuo on kuitenkin varmaan pohjasta avoimet? Kuin tiukkaa mallia, pitääkö ne pohjasta vettä ja tuulta (siis jos siellä on kangasta, tai kuin paljon kangasta yleensä)?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jalkarätit tuulenpitävästä kankaasta, niin ei hiosta :mrgreen:
Ei ole kyllä muotitietoinen ratkaisu ja puolikenkien kanssa tarttee nilkan ympäri kietoa jollain että pysyvät paikoillaan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Räteistä viis, vedenpitävät sukat pitävät tuulta kivasti on sandaalin pohja pelkkä reikä tai ei.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Multa tais aiemmin mennä jotain tärkeää ohi, siis nuo sukat puetaan siis sandaalien alle eikä päälle :oops: ? En tiedä miten jotenkin ajattelin että sukat ovat tässä yhteydessä siis ne kenkien päälliset. Kätevämpäähän se on jos saa kaikki varustukset jalan ja kengän väliin, ei pohjakaan likaannu sitten.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

On muitakin valmistajia kuin SealSkinz, mutta muista ei ole kokemusta. SealSkinzissä on ohut villakerros sisällä ja se ei ehkä ole kovin lämmittävää siihen verrattuna, miten paljon lämpöä ja hien kosteutta kertyy sukan sisälle, kun urheilee. Pyshtyessä voi tulla vilu pian, kun uit hiessä sukan sisällä. Mainostavat, että vesi pysyy ulkona ja hengittää kosteuden ulos. Ai missä käytössä hengittää? Istuessa? Ennemmin henitys ja kuivuminen alkaa sukan jalasta ottaessa. SealSkinzeillä on ainakin aiemmin ollut ihan liian tiukat sukat ja pitää ostaa yhtä kokoa suuremmat, jotta ne saa jalkaan ilman mitään välisukkaa, joka ei ole ohuimmasta päästä. Villasukka talvella SealSkinzin tai vastaavan välin on hyvä ilman lisäystapa, jottei jalka hiostu yhtä paljon kuin pelkän vedenpitävän sukan kanssa. Kun koot ovat mitä sattuu, ei taida talviajoon olla muuta mahdollisuutta kuin mennä villasukkien kanssa kauppaan sovittamaan vedenpitävää sukkaa jalkaan.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vaikka minulla on umpinaiset ajokengät, käytän talvella sandaaleja siksi, että että minulla on kait avantouinnin vaikutuksesta melkein liiankin hyvä verenkierto jaloissa. Tavallisissa talvikengissä minulla kuumottaa epämukavasti jalkoja. Lauhemmilla talvikeleillä riittää sandaaleissa hyvin villasukat. Ne hengittävät, ja jaloilla on hyvä olla, ja ne ovat riittävän lämpimät myös sateella. Kovemmilla pakkasilla olen käyttänyt ajosandaaleissa kuvassa olevia neopren-syylingkejä. Nekin kyllä helposti kuumottavat liikaa.

Liitteet
Neopren syylingit.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos kerran kalvosukkien hengittävyys ei jalssa toimi. Pääsee samaan lopputulokseen. Kalosseilla tai muovipusseilla ja säästää samalla viiskymppiä :roll:
Sinänsähän tuo hengittämättömyys ei ole kylmällä ilmalla niin ikävää kuin kuulostaa. Saappaissa, jotka ei takuulla hengitä, säilyy jalkaa vasten oleva puuvillasukkakin täysin kuivana kunhan päällä on villasukat. Muutamassa tunnissa ei ehdi tulla mitään kosteusongelmaa :) Jatkavassa käytössä tarvii olla mahdollisuus vaihtaa sukat kuiviin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla on huono ääreisverenkierto jaloissa ja olen silti hikinn. Urheillessa kastelen puuvillasukan SealSkinzeissä pakkasella, vaikka palelen saappaan sisässä olevin jaloin. Riippuu toki pakkasen määrästä, mutta silloin, kun en palele, jalat kastuvat vielä enemmän. Eroja on paljon hikisyden ja jalkojen lämpöisyyden vaiheluilla henkilöstä toiseen. Silti suositan merinovillasukkia vedenpitävän sukan tai kalossin sisään. Sukan etuna on varmasti reiättömyys, joten ei tulke viima sisään, kuten kalossilla voi tulla, jos se liikkuu polkiessa suhteessa kenkään. Riski jälkimmäiselle riippuu kalossin ominaisuuksista, mutta sukassa ei ole riskiä. Pakkasella viima voi johtaa jalan amputointiin. Renkaan paikkaukksessa tulee myös kylmä, jolloin näppien jäätymisen lisäksi ei ole kivaa tehdä samaa jaloille. Lumi ei tule sukkaan sisään, kun lahkeet on paikoillaan. Kalosseissa on usein (aina?) reikiä.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pyöräilysandaalit .... ?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä taas hikistyn talvipakkasellakin helposti muualta mutta jalat palelevat herkästi, erityisesti varpaat. Voipi tosin olla että tämäkin paleluongelma poistuisi jos saisin eristettyä klossista johtuvan kylmyyden pois eli voisi ajatella että jos tunkee vedenpitävän sukan vaikka jalan ja sandaalin väliin, jalka pysyy lämpimänä. Sinänsä mua ei haittaa jos jalat hikoavat mutta palelu on perseestä. Kerran palelluttanut vasemmanpuoleisen isovarpaan niin pahasti että siinä ei ole vieläkään muutaman vuoden jälkeen täysin normaalia tuntoa ulkoreunassa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin