Polkemistekniikka

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja PW »

Eilen kuntopyörää salilla nojailin ja yritin ajatuksella pyörittää. Vaikeemmalta tuntuu tekniikka ku omassa pyörässä. Kulmikkaampaa pyöritys, johtunee tuosta vapaarattaan puutteesta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Eilen kuntopyörää salilla nojailin ja yritin ajatuksella pyörittää. Vaikeemmalta tuntuu tekniikka ku omassa pyörässä. Kulmikkaampaa pyöritys, johtunee tuosta vapaarattaan puutteesta.

Johtunee enimmäkseen kuntopyörän pienemmästä hitausmomentista. Tavallisella, maata pitkin liikkuvalla pyörällä kiihdytät polkemalla n. 100 kg massaa nopeusalueella 20-30 km/h, kuntopyörällä enintään 20 kg massaa, jonka senkin nopeus on vain vauhtipyörän reunalla ja sielläkin alle 20 km/h. Kyse on siis energian varastoitumisesta vauhdiksi. Normipyörällä täyteen vauhtiin pääsemiseksi pitää polkea ainakin viitisen sekuntia. Kuntopyörällä se onnistuu parilla polkaisulla. Siksi polkimen liikenopeus vaihtelee kuntopyörässä yhdenkin kierroksen aikana niin paljon, että polkeminen tuntuu kulmikkaalta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja vaaka »

jooseha kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Nopeus putosi hieman normivauhdista suurella eturattaalla, kun jouduin ajamaan pienellä eturattaalla.

Tuo nopeuden pudottaminen pienentää äkkiä tehontarvetta. Sillä on varmasti iso merkitys pidempää lenkkiin kadenssia väheksymättä. Kreuzotterin mukaan tri-pyörällä 33->32km/h pudotus pienentää tehontarvetta jopa 10%.

Tiedossa ja juuri siksi menee hankalksi speksata tarkkaan kropan vaatimusten muutostenkin vuoksi kadenssin muutoksen osuutta matkan pidentymiseen. Tosin ei pitkän matkan nopeuteni tasaisella ole noin suuri ja ergonomia edellä menen ja tri pyörässäni on pystympi asento kuin kai kaikissa muissa malleissa ja minulla ei ole alin asento pyörässä. Siksi ilman vastus on kai suurempi kuin oletusarvot laskureissa. Maantiepyörällä tasaisella spurtti gps mukaan tyynellä 48,6 ja tri pyörällä 46,8 parhaimmillaan. Kertoo siitä, miten maantiepyöräni säädöt vievät ylävartalon alemmas. Noin yhtä painavia ovat ja maantiepyörä on pieni, kun tri pyörä on keskikokoinen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eilen kuntopyörää salilla nojailin ja yritin ajatuksella pyörittää. Vaikeemmalta tuntuu tekniikka ku omassa pyörässä. Kulmikkaampaa pyöritys, johtunee tuosta vapaarattaan puutteesta.

Johtunee enimmäkseen kuntopyörän pienemmästä hitausmomentista. Tavallisella, maata pitkin liikkuvalla pyörällä kiihdytät polkemalla n. 100 kg massaa nopeusalueella 20-30 km/h, kuntopyörällä enintään 20 kg massaa, jonka senkin nopeus on vain vauhtipyörän reunalla ja sielläkin alle 20 km/h. Kyse on siis energian varastoitumisesta vauhdiksi. Normipyörällä täyteen vauhtiin pääsemiseksi pitää polkea ainakin viitisen sekuntia. Kuntopyörällä se onnistuu parilla polkaisulla. Siksi polkimen liikenopeus vaihtelee kuntopyörässä yhdenkin kierroksen aikana niin paljon, että polkeminen tuntuu kulmikkaalta.

Joo, jotain tämmöstä mielessä pyörittelin mutt en osannu noin tieteellisesti asiaa ilmasta - suurinpiirtein ymmärsin.
Onko siis niin ett kuntopyörällä ei oikeen voi pyöritystekniikkaa harjotella? Tai onko siitä mitään hyötyä normi pyöräilyyn?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tai onko siitä mitään hyötyä normi pyöräilyyn?

Kaikesta liikunnasta on hyötyä, niin pyöräilyyn kuin elämään yleensäkkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onko siis niin ett kuntopyörällä ei oikeen voi pyöritystekniikkaa harjotella? Tai onko siitä mitään hyötyä normi pyöräilyyn?

Voi toki harjoitella, mutta ei ole kovin kivaa, kun täytyisi jo harjoitellessa olla niin täydellinen pyöritystekniikka, jottei nopeus kierroksen aikana vaihtele. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tai onko siitä mitään hyötyä normi pyöräilyyn?

Kaikesta liikunnasta on hyötyä, niin pyöräilyyn kuin elämään yleensäkkin.

Jukka

Ai golfistakin kö? ;)
Tekniikkaa nyt lähinnä tarkotin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onko siis niin ett kuntopyörällä ei oikeen voi pyöritystekniikkaa harjotella? Tai onko siitä mitään hyötyä normi pyöräilyyn?

Voi toki harjoitella, mutta ei ole kovin kivaa, kun täytyisi jo harjoitellessa olla niin täydellinen pyöritystekniikka, jottei nopeus kierroksen aikana vaihtele. :roll:

Semmonen tunnu noista muutamasta harjotuksesta just tuli ett en osaakaan pyörittää. Nojakilla luulin jo jotenkuten osaavani :roll:
Pyöritys ikään kuin hajoaa kuntopyörällä. Pitänee vielä harjotella.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Semmonen tunnu noista muutamasta harjotuksesta just tuli ett en osaakaan pyörittää. Nojakilla luulin jo jotenkuten osaavani :roll:
Pyöritys ikään kuin hajoaa kuntopyörällä. Pitänee vielä harjotella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Pyöritys ikään kuin hajoaa kuntopyörällä. Pitänee vielä harjotella.

Sillä kun opit käykin sitten oikealla pyörällä kuin vettä vaan. Eikun kierroksia koneeseen :mrgreen:

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja vph »

PW kirjoitti:

Eilen kuntopyörää salilla nojailin ja yritin ajatuksella pyörittää. Vaikeemmalta tuntuu tekniikka ku omassa pyörässä. Kulmikkaampaa pyöritys, johtunee tuosta vapaarattaan puutteesta.

Hmm. Kuntopyöriä on niin monenlaisia. Kuvauksestasi tulee mulle mieleen spinning-pyörä (joissa ei ole vapaaratasta) ja olematta mikään expertti, niin oman kokemukseni mukaan niissä on aika isomassainen vauhtipyörä ja kun tai jos tuolla oppii vetämään helvetillistä kadenssia ja vielä sieltä hiljentämäänkin hallitusti, niin normipyörällä homma on sitten helppoa. Eli pyörityksen treenaukseen oikein hyväkin kapistus... paitsi että ei aavistustakaan onko apuja nojapyöräilyssä sopivaan pyöritystekniikkaan. Kuvittelisin, että kyllä jalkojen koordinaationopeus (tms. mikä lienee) treenaantuu siten, että myös nojakilla auttaa.

Pystärillä kun vielä ajoin, niin ihan parasta tekniikkatreeniä oli kuitenkin rullilla ajo. Tasapaino ja pyöritys oli pakko olla kontrollissa, muuten mentiin lattiaan. Nyt olen muutaman kerran kokeillut samoja rullia triken kanssa. Tavallaan liian helppoa, mutta kun ei lukitse etujarruja, niin hyvin alkaa hytkyttää, kun kadenssin nostaa omien kykyjen rajoille -> hyvä tekniikkatesti.

Mahtaako joku tai kukaan olla kokeillut rullia kaksipyöräisellä nojakilla? Ilman käsiä, kunnon kadenssi ja juomapullo penkin takaa, hörppy ja pullo takaisin. Jos tuo onnistuu, niin taitaa olla tekniikka kasassa. (Itse en uskalla tällä hetkellä kokeilla edes normikilpurilla :cry: )

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja vph »

Youtubessa on tietysti kaikkea, myös nojakkeja rullilla. Jäkitykseltä näyttää vielä näillä vesseleillä, mutta onnistuu jotenkuten kuitenkin. Kun tuohon tottuu, niin maantiellä on ajolinja suora ja kammet kiertää:

https://www.youtube.com/watch?v=31PB1bPZBUc

https://www.youtube.com/watch?v=SQpF6NDJBIM

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja PW »

Toi rullilla harjottelu on vissiin vaikeempaa ku normaali nojailu?
Muistelen ainakin yhen nojakistin kehuneen ett autotallissa on rullat.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olen kuntopyörän laittanut keula seinää vasten, nojannut selällä ilmaan peffa maassa ja polkenut. Siinä on kulma nojapyörämäinen. Minulle ainakin normiasennossa pyöritys opetti tekniikan ja kun tunne on tuttu, siirto nojapyörään oli saumaton. Kunto tosin lienee erikseen hankittava eri kulmasta johtuen. Pyöritystekniikan oppii helpommin ilman lukkopolkimia, kun jalat eivät ole pakotetut kapeaan asentoon, vaan tekniikkavirheistä johtuvat jalan kääntyilyt polkimella eivät estä pyöräytyksen jatko tai tiputa kadenssia. Epäpuhdasta on aluksi luultavasti, mutta se ei ole homman juju, vaan voiman tuottamisen oppiminen 360 asteen suuntiin kammen pyörähdyksen ympäri "kampea pidemmäksi venyttäen". Rajansa venyttämiselläkin, kun se on vain ajatusleikki oikean liikeradan hakemiseksi, ei ergonominen todellinen voimankäyttötapa liian pitkälle vietynä. Silloin lähinnä väsyttää itsensä, kun oikean halkaisijan (kampi+puolet polkminen korkeudesta ja kengän sekä sukan vaikutus) pyöritysliike on löytynyt, voimaa tuotetaan samaa halkaisijaa myöten poljinta työntäen kulloiseenkin menosuuntaan. Ei siis liian suurta halkaisijaa hakien kenkää ja kampea venyttämällä.

Oikean halkaisijan saavutettua pyörityksen idea on jatkaa tehon tuottoa entisen halkaisijan mukaisen liikeradan eteen viemisellä poljinta edistäen halkaisijan plus polkimen ja kengän vaikutus halkaisijalla. Ympäri ja alkumomentin mukaan, ei pois päin kampikeskiöstä.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Polkemistekniikka

Viesti Kirjoittaja vph »

vaaka kirjoitti:

Oikean halkaisijan saavutettua pyörityksen idea on jatkaa tehon tuottoa entisen halkaisijan mukaisen liikeradan eteen viemisellä poljinta edistäen halkaisijan plus polkimen ja kengän vaikutus halkaisijalla. Ympäri ja alkumomentin mukaan, ei pois päin kampikeskiöstä.

Okei. :shock:

Sen verran vaikeeta, että taidankin antaa olla. Mä näitä kampia poljen kai viimeiseen asti.

Vastaa Viestiin