Sivu 6/6

Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 09 Kesä 2015, 07:55
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Tuntuu tekniikka parantuneen paljon pyyttonilla ajon seurauksena. Kun polkeminen rupesi tuntumaan hieman vispaamiselta, en vaihtanutkaan isommalle vaan kaivoin puhelimen taskusta. Nopeusmittausohjelma päälle ja hetken seuraaminen että saa varmasti oikean nopeuden(32km/h). Sitten vaihteen tarkistus (3,9m) ja seuraavalla pysähdyksellä laskuhommia. Tulos oli iso yllätys: 137 rpm :shock: Piti sitten seurata minkälaisella kadenssilla tulee ajettua. Näytti pyörivän 120 molemmin puolin. Aikaisemmin oli 100, mieluummin päällä kuin alla. Noussut kadenssi on ilmeisestikin seurausta parantuneesta tekniikasta. Turhat liikkeet jää pakostakin pois, kun ne kääntävät pyörää :? Vielä on varaa karsia.

:o Kampien pituus?


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 09 Kesä 2015, 09:29
Kirjoittaja jooseha

170


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 21 Syys 2015, 15:58
Kirjoittaja vaaka

Liian pitkät kammet Tri pyörässäni 172,5 mm ja ylimmässä asennossa kammet lyttäsivät jalan nostajaa. Samalla tavalla kuin pyöräni kampien ollessa liian takana. Ylipitkistä kammista huolimatta laiska pyörittäminen liian pienellä halkaisijan yrittämisellä tuntui helpommalta kuin nojakissa. Kampien vaatimaa halkaisijaa pyörittämällä oli alkuun vaikeaa, mutta totuin tuntoon ja lisärasitukseen pian, jos toki en jaksanut ihan parasta vauhtia ja kadenssia pitäkään yllä pitkiä aikoja, vaan piti tiputtaa välillä vaihdetta läähättäessä. Sanoisin pystyasennossa voimieni riittävän pitkän kammen kunnolla pyörittämiseen karvan paremmin kuin 160 millistä nojapyörässä seitsemän kuukauden nojailusopeutuisen jälkeen. Koipivoimat ja lihakset ovat kasvaneet etureidessä varsinkin tänä vuonna ja voi pojat, kun 9 kiloa kevyempi paremmilla osilla varustettu yhdellä lisävaihteella varustettu pyörä kiipeää helposti sekä kiihtyy paljon nopeammin. Renkaatkin ovat paljon sporttisemmat tri pyörässä Continental GP4000 S2 26,8 mm leveä edessä ja 24,5 takana vs nojakin kojakit 35 millisinä.

Sprintti Linnanmäkeä ylös nestehukassa kovalla pohjalla 38 km ajaneena vauhdilkkaasti huippunopeus oli 25,5 km/h satulassa istuen. Muisti pätkii tarkan nojakin huippunipeuden suhteen, mutta taisi karvan nopeammin mennä tri pyörä, vaikka ihan selvästi jalat eivät enää wörkkineet kunnolla nesteen ja luulen energian puuttuessa. Sports Tracker arpoi 1:41 keikan energian kulutukseksi 1395 Kcal. En osaa arvata oikeellisuudesta, mutta jano oli olut jo pitkään, enkä syönyt mitään, oli paljon kylmempää kuin kaahatessa nojakilla sekä nyt satoi, kun nojakkiennätyksessä oli kuivaa.

Suuremmalta erot tuntuivat normaalissa ajossa ja kiihdytyksissä kuin huippunopeus antaa olettaa. Koska sprinttiteholla en pitkän aja ja matkavauhtini tehontuottokyky on paljon pienempi, joten suhteellinen ero kevyemmässä ja paremmilla osilla tehdyssä pyörässä on suurempi. Nauroin mäkiä noustessa työmatkallani alkulenkin ensin heitettyäni, joten olin menosuunnan mäissä väsyneempi kuin työmatkalla. Ihan hirvittävä vauhtiero ja keveysero oli tri pyörän hyväksiä jyrkimmissä mäissä ja alamäen jälkeiset ylämäet lensivät huipule ihan eri tavalla kuin nojakilla, vaikka nojakin nopeudet lienevät useimmissa tapauksissa selvästi suuremmat alamäen pohjalla. Ainakin Sports Tracakerin mukaan ovat nojakkinopeudet suuremmat. Kun Tri pyörä kiihtyy kovaan lyhyen lenkin matkavauhtiin puolessa matkassa nojakkiini verrattuna ja on yksi lisävaihde käytössä, vaihteiden välit ovat kapeammat ja kiihdytys syö vähemmän voimaa kiihdytyksen aikana. Ja keston ollessa lyhyempi, kulutin voimiani paljon vähemmän kuin nojakilla, joten mäkiin saapuessa poweria oli taljolla muutenkin mukavasti sykkeen ja hengitystiheyden ollessa alhaisia. Paitsi yhdellä kilsan suoralla, jota ajoin nopeaa matkavauhtia yhteen suuntaan ja isommalla vaihteella kovempaa pyristellessä keuhkojen kärsiessä takaisin ekat 500 m palatessa 37 km/h, eli 6 km/h lujempaa kuin mennessä. Hapotti kivasti ja siten sain vähän simulaatiota töistä palaamiskuntoon, kun ajoin samat testimäet päinvastaiseen suuntaan. Kahden kilsan sprintistä huolimatta oli ähkyssä olevana ja 7 km/h tasaisella muun osan reissua hitaammilla vauhdeilla lepuutellessa mäissä helppoa. Eka mäki ensin ilman himmailua ja himmailua sitten aivan kuten työstä palatessa.

Yksi alamäki-tasainen mutama sata metriä ja ylämäki testipaikka meni sillenn kivasti, että huolimatta väsymyksestä ja janosta sekä reissun pituudesta, jaksoin ylimmällä käyttämälläni vaihteella pakertaa ylämäen päälle ongelmitta, vaikka 45 km/h oli alas mennessä ja kai 40 ylämäen alkaessa. En ylämäen alkunopeutta katsonut niin tarkasti käyrästä. Aiemmin oli pakko vaihtaa alemmalle vaihteelle mäen jyrkimmässä yläosassa. Nyt riitti pyöritys, vaikka kadenssi putosikin alle optimin. Tämä ryntäily oli haittana ennen Lintsin ylämäkispurttia ja en ollut ehtinyt palautua tästä ennen Lintsin nopeusmittausta.


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 20 Elo 2019, 09:45
Kirjoittaja PW

Jostain syystä on kadenssi harventunut ja tulee poljettua isommilla vaihteilla runtaten. Joku vuosi taaksepäin muistelen polkeneeni aika nopeella kadenssilla, jota olin opetellut vartavasten. Nyt on Questissä 120mm kammet, mihin lie kadonnut pyöritys :? vanhuusko sen on syrjäyttäny?
Nyt oon yrittäny kiinnittää tuohon huomiota josko sitä oppis uuvestaan jonkinlaisen pyöritys tekniikan.


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 20 Elo 2019, 10:46
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Jostain syystä on kadenssi harventunut ja tulee poljettua isommilla vaihteilla runtaten. Joku vuosi taaksepäin muistelen polkeneeni aika nopeella kadenssilla, jota olin opetellut vartavasten. Nyt on Questissä 120mm kammet, mihin lie kadonnut pyöritys :? vanhuusko sen on syrjäyttäny?
Nyt oon yrittäny kiinnittää tuohon huomiota josko sitä oppis uuvestaan jonkinlaisen pyöritys tekniikan.

Mulla on keskikadenssi siinä reilut 90 - kammet 120 milliä. Polkeminen on kevyintä siinä 100-110 välissä.


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 20 Elo 2019, 11:12
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jostain syystä on kadenssi harventunut ja tulee poljettua isommilla vaihteilla runtaten. Joku vuosi taaksepäin muistelen polkeneeni aika nopeella kadenssilla, jota olin opetellut vartavasten. Nyt on Questissä 120mm kammet, mihin lie kadonnut pyöritys :? vanhuusko sen on syrjäyttäny?
Nyt oon yrittäny kiinnittää tuohon huomiota josko sitä oppis uuvestaan jonkinlaisen pyöritys tekniikan.

Mulla on keskikadenssi siinä reilut 90 - kammet 120 milliä. Polkeminen on kevyintä siinä 100-110 välissä.

Pitäs laskeskella, millai jalat pyörii - tuntuma vaan ollu, ett voimaa (sitä vähäistä) tulee käytettyä liikaa. Jos tästä menis pyörittämään - hetkinen ;)


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 20 Elo 2019, 11:24
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jostain syystä on kadenssi harventunut ja tulee poljettua isommilla vaihteilla runtaten. Joku vuosi taaksepäin muistelen polkeneeni aika nopeella kadenssilla, jota olin opetellut vartavasten. Nyt on Questissä 120mm kammet, mihin lie kadonnut pyöritys :? vanhuusko sen on syrjäyttäny?
Nyt oon yrittäny kiinnittää tuohon huomiota josko sitä oppis uuvestaan jonkinlaisen pyöritys tekniikan.

Mulla on keskikadenssi siinä reilut 90 - kammet 120 milliä. Polkeminen on kevyintä siinä 100-110 välissä.

Pitäs laskeskella, millai jalat pyörii - tuntuma vaan ollu, ett voimaa (sitä vähäistä) tulee käytettyä liikaa. Jos tästä menis pyörittämään - hetkinen ;)

Mä ostin semmoisen halvan kikkareen joka toimii bluutuutilla = kiinnitetään kenkään ja se laskee automaagisesti mittarin tai puhelimen kanssa kadenssin. https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... bfw8M5E6n3

Voi siis asentaa kampeen - mutta kun tulee ajettua eri pyörillä, niin mä laitoin kenkään. Toimii!

Kuva


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 20 Elo 2019, 11:46
Kirjoittaja PW

Vuoksen lenkillä kokeilin pariin otteeseen, minuutin pätkissä, eri vaihteilla, eri vauhdeilla. Molemmat tais olla yli miun normi kadenssin - yli 120/28km/h ja yli 100/35km/h. Liian ison vaihteen käyttö korostunee kun yritän ajaa kovaa 40-50km/h lyhyitä pätkiä. Testit jatkuu :mrgreen:


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 20 Elo 2019, 12:12
Kirjoittaja Härski

Hyvää vauhtiahan sulla räpylät vispaa. Mut jos tuntuu et on kankeeta, niin Kantsii ajaa lenkin lämmittely [ekat 10-15 Min] pari pykälää "liian" pienellä vaihteella. Yllättävän nopeesti rupee jalat pyörimään nätisti.


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 20 Elo 2019, 15:18
Kirjoittaja PW

Kai se pyöritys siellä on, pitää vaan keskittyy vaihteisiin ja välttää liian suuria välityksiä - eiköhän jalat taas totu.


Re: Polkemistekniikka

Lähetetty: 20 Elo 2019, 18:46
Kirjoittaja PW

Yhen Vuoksenlenkin vetäsin viel korkeahkolla kadenssilla, sen jälkeen siirsin keskiötä reilun sentin kauemmas kokeeks.
Kampiakin vois tietty lyhentää ;) kuulemma kadenssi kasvaa :mrgreen: