Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä mietin että miksi sitä penkkii ei voisi siirtää eteen. Välttäisi tämän kantapää - rengas ongelman. Mut sit muistin että nää naisten pyöräthän on takavetoisia.

Ite jotenkin aattelee että takavetoiseen nyt pitää olla joku erityisperuste tai käytötarkoitus joka on etuvetoon sopimaton.

Vain toisesta päästään jousitetussa on edullista pitää paino jousitetun renkaan päällä, etenkin kun se on isompi. Mukavampi ja rullaa paremmin :wink:
Ideologisiin näkemyksiin en ota kantaa :roll:

No mut. Paino vedon päällä enivei.

Lyhempi ketju - vähempi painoo. Eiks tän summan estä vaan se että edessä on joustohaarukka tai niin läski rengas ettei ketju kierrä ohi.

Mitäs muita syitä vois oikeesti olla takavetoisuudelle?

Eiks oo hyvä härnäys keskusteluun :)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kokemuksen puutteesta en puutu asiaan, joten kysyn tangeeraavasta aiheesta. Olenko ymmärtänyt oikein, että kääntyväkeskiöisellä pyörällä kääntyessä jalkojen nivelet ja ehkä lonkat kääntyvät melko tavalla luoden venytyksiä, kompressioita ja vääntöä niveliin, jänteisiin ja lihaksiin enemmän kuin pyörässä, jossa penkin ja polkimien sijainti on aina sama? Etuvetoinen tai takavetoinen kiinteillä polkimilla varustettu pyörä lienee jalkavaivaiselle turvallisempi pitkässä juoksussa vai? Tämä pähkäily suostutteli minut välttämään kahdesta pyörästä hitsauksettoman kääntyväkeskiöisen etuvedon rakentamisen väliin jättämisen jalkavammojen vuoksi.

Kakkoskysymys on pyörän ketteryys, kääntyykö MBB yhtä tiukasti kuin kiinteillä polkimilla varustettu pyörä? Kaupunkiajoa ajatellen en ajatellut riskeerata kankean pyörän hankkimista, kun luin yhdestä hitsauksettoman MBB pyörän rakennusohjeesta kommentin, ettei se ole maailman ketterin ajoväline. Mennee CLWB tai LWB mittoihin.

Voisko yksi takavetoisuuden perustelu olla kampien pysyminen paikallaan polkijaan nähden, jotta kroppa ei rasitu käännöksissä yhtä palljon kuin kääntyväkeskiöisillä etuvetoisilla pyörillä?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vaivaisista en tiedä, mutta itse tykkään mbb:n tuomasta vaihtelusta polkemisasentoon. Ei tunnu olevan yhtä tarkka säädöistä kuin kiinteäpuominen. Jännityksiä en ole havainnut :D
Oma mbb:ni kääntyy u-käännöksen pyörätiellä. Samalla voi vielä polkea lisävauhtia, jos haluaa. Akseliväliä siihen tuli vahingossa liikaa, mutta eipä tuo silti liian kankea ole :mrgreen: Cruz-tyylinen jossa emäputki on polvien kohtaa on kankeampi kuin sellainen, jossa nivel on haaroissa, mutta kyllä niilläkin pystyy videoiden perusteella tekemään u-käännöksen polkien normaalilla kadulla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja PW »

Enpä tiedä tulleeko MBB:llä ihmeemmin venytyksiä, ei ne liikkeet niin suuria ole. Normaali ohjausliike on polven kallistaminen sivulle. Jyrkät käännökset ainakin miulla on kumminkin hitaita, ei sen kummempia ku jäykkäkeulasellakaan. Ja kun se kantapää ei missään tapauksessa ota renkaaseen ni kääntää voi niin paljon ku jalat antaa periksi. Tiukat paikat ajan yleensä, oikeella jalalla pyörittämällä ja toinen jalka irti, lähellä maata.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pitäskö foorumille tehdä uusi viestialue: Sodat
Sinne voisi laittaa kaikki nämä etuveto-takaveto, yläohjaus-alaohjaus, kovapenkki-remmipenkki, liian pitkät kammet - liian lyhyet kammet väittelyt

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja vph »

Mikä etu siitä epätasaisesta painonjakaumasta on?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2654
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Voiko siitä ylipäätään olla hyötyä?

Mikä mua ihmetyttää on se, miksi takavetoisia on niin paljon. Kun miettii että etuvetoisessa pääsisi vähemmillä ketjuilla ja pyörän takapään saisi selkeämmäksi niin miksei niitä tehdä vieläkin enempi? Jos miettii vielä sellastakin asiaa kuin ketjulinja ja ketjun ohjaus. Monissa takavetoisissa pitää olla kaiken maailman ohjainrullia. Olispa hienoa jos ei tarttisi rullan rullaa ja mahd. vähän tekniikkaa. Se keventäisi pyörää.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vph kirjoitti:

Mikä etu siitä epätasaisesta painonjakaumasta on?

Taviajossa paljonkin, mutta muuten mitään ainkaan takavetoisessa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Mikä mua ihmetyttää on se, miksi takavetoisia on niin paljon. Kun miettii että etuvetoisessa pääsisi vähemmillä ketjuilla ja pyörän takapään saisi selkeämmäksi niin miksei niitä tehdä vieläkin enempi? Jos miettii vielä sellastakin asiaa kuin ketjulinja ja ketjun ohjaus. Monissa takavetoisissa pitää olla kaiken maailman ohjainrullia. Olispa hienoa jos ei tarttisi rullan rullaa ja mahd. vähän tekniikkaa. Se keventäisi pyörää.

Etuvetoisen tekeminen vakiopyörän osista on työläämpää(kalliimpaa) ainakin etuhaarukan osalta.
Aika hyvin minä olen rullat saanut takavetoisissakin välteltyä, niitä on keskimäärin vähemmän kuin kiertyväketjuisissa etuvedoissa ;)
MBB-pyörien oppimisen vaikeus selittää niiden suosion laimeuden. Samasta syystä iso osa nojapyöräilijöistä aloittaa trikellä ja siirtyy sitten kaksipyöräiseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja vph »

"Talviajossa paljonkin", mutta mitä?

Isompi pintapaine, joten uppoaa syvemmälle hankeen ja mutaan -> haitta.

Pastori aloitti, sen vika.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Wacky kirjoitti:
vph kirjoitti:

Mikä etu siitä epätasaisesta painonjakaumasta on?

Taviajossa paljonkin, mutta muuten mitään ainkaan takavetoisessa

Meillä on selvästi eri näkemykset mikä voi olla edullista ja mikä ei. Vetopidon lisäksi on nähdäkeni hyvinkin edullista laittaa enemmän painoa isommalle ja jousitetulle renkaalle. Saa nopeutta ja mukavuutta. Muutenkin vapauttaa sunnittelua kummasti, kun hyväksyy pyörille eri kuormat. Nää on juuri niitä asioita, jotka tehtäisiin aina samalla tavalla, jos yksi olisi kiistatta paras :wink:

jviirret kirjoitti:

Etuvetoisen tekeminen vakiopyörän osista on työläämpää(kalliimpaa) ainakin etuhaarukan osalta.
Aika hyvin minä olen rullat saanut takavetoisissakin välteltyä, niitä on keskimäärin vähemmän kuin kiertyväketjuisissa etuvedoissa ;)
MBB-pyörien oppimisen vaikeus selittää niiden suosion laimeuden. Samasta syystä iso osa nojapyöräilijöistä aloittaa trikellä ja siirtyy sitten kaksipyöräiseen.

Jukka

Lisäksi kun sovitetaan riittävän pitkää ketjulinjaa, isoa rengasta ja kohtuullista kampikorkeutta, saadaan etuvetoiseen helpolla vain kaksi vaihtoehtoa: pitkät jalat tai pitkä pyörä :roll:

vph kirjoitti:

Pastori aloitti, sen vika.

Joo, tarttis vihjata moderaattorille(Pastorille) tällaisesta trollauksesta :mrgreen:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vph kirjoitti:

"Talviajossa paljonkin", mutta mitä?

Isompi pintapaine, joten uppoaa syvemmälle hankeen ja mutaan -> haitta.

Pastori aloitti, sen vika.

Ei ole haittaa jos upottavampi pyörä on vetävä takapyörä koska hallinta on paljon paremmin ennakoitavissa tällaisella rakenteella ja pitoa riittää

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja pikametri »

FWD MBB:

  • Helpompi konstruktio isoilla renkailla (26" = saa oikeat nastarenkaat) lyhyelle kuskille.
  • Rento ajaa ilman käsiä

RWD:

  • Vetokyky ylämäessä (hiekalla / lumella).

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja vph »

pikametri kirjoitti:

FWD MBB:

  • Rento ajaa ilman käsiä

Olen ollut käsittävänäni, että varsinkin aloittelijalle on suorastaan haastavan rento, ellei mahdoton. Itse olisin laittanut veikkaukseen, että

FWD MBB:

  • vetelee sairaasti
Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Etuveto vastaan takaveto - keskustelua uskosta

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Vetelee kunnes oppii ettei kädet pärjää jaloille. Käsistä on apua lähinnä ihan hitaissa vauhdeissa / tarkassa ohjauksessa kun ei poljeta.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Vastaa Viestiin