sisuskumit?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Varmaan miljoona kertaa koluttu aihe, en saanut osumia searchilla.
Mitkähän olisi hyvät ja pitäisi paineensa? Nykyinen shwalben tekele pudottaa viikossa paineensa 6,5bar->2bar?? Onkohan tuo ominaisuus vai?
Ei ole itsellä vielä pumppua jolla saisi tuon korkeamman aikaiseksi, ens viikolla jo on.
Ei vain koko aika viitsisi olla lisäämässä..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ärjy kirjoitti:

Mitkähän olisi hyvät ja pitäisi paineensa? Nykyinen shwalben tekele pudottaa viikossa paineensa 6,5bar->2bar?? Onkohan tuo ominaisuus vai?

Onko kumi oikean kokoinen, siis niin ettei joudu venymään liikaa päälykumin sisällä(35mm sisuskumi 45mm päälukumin sisällä). Ilmiö viittaisi vähän siihen jos on ihan uusi kumi.
Mulla on hyviä kokemuksia kaikista "tunnettujen" valmistajien kumeista. Schwalbe, continental, michelin...
Bike+:t sun muut sisusmuovit jää jatkossa kauppaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Oli tarkoitettu juurikin paikallaan olevalle ulkokumille, tilasin molemmat yhtäaikaa.. Ellei sit pakettiin ollut sotkeutunut väärä kumi sisälle. Ihmettelin paikalleen laittaessa kun sisäkumi näytti niin ohuelta.
Ei tullut kumin kyljestä katsottua tarkemmin.. Paketissa oli kyllä oikea mitta ilmoitettu.. Pitää käydä hakemassa toinen sisuri ja kokeilla sillä.. Voisiko venttiili olla viallinen? Jos kokeilisi vielä uudella sitä? Kestääköhän autoon tarkoitetut noita paineita? Autoissa taitaa olla aina maksimissaan 3bar..

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Onko siinä presta venttiili? jossain malleissa venttiilin saa kierrettyä irti ja saattaa löystyä/olla löysällä, itsellä joskus sen takia ollut ylimääräisiä pumppaustuokioita. Sinänsä Schwalben, Continentalin tai Michelinin sisurien kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa (poislukien itseaiheutetut :) )

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Auton venttiileitä (schraeder tjsp.) käytetään myös raskaassa kalustossa. Ei niissä mitään rakenteellista vikaa ole vielä fillarin paineilla.

Venttiilivuotoa voi kokeilla laittamalla sylkikuplan venttiilin päähän.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja vph »

Schwalbellahan on monen tason sisuria, on Extralightia, Standardia ja joissakin koissa vielä muitakin.

Itse kun on tottunut lateksisisureihin ja niiden vaatimaan jokapäiväiseen pumppaukseen, niin nyt alla olevat Schwalben Extralightitkin (SV 6A) tuntuvat pitävät hyvin ilmansa - joka toinen päivä riittää ihan hyvin tarkastukseen. Standardit (SV 7) Big Applessa käyttämäni painoivat enemmän ja kai rullasivatkin huonommin, mutta tuntuivat pitävän ilmansa viikon verran ilman murheita.

SV 6A:ssa yksi kappale oli selvästi viallinen heti uututtaan, kumi oli yhdestä kohta tosi ohutta ja tihkui ilmaa. Muitakin voisi kokeilla, mutta tekeekö kukaan muu valmistaja 23-406 sisuria?

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Onko kumi oikean kokoinen, siis niin ettei joudu venymään liikaa päälykumin sisällä?

Täsmälleen. Minulla oli hyvä sisuri 28-622:n sisällä. Laitoin siihen sitten varalla olleen ulkorenkaan 40-622:n samalla sisurilla, niin johan rupesi vuotamaan kahdessa päivässä ajokelvottomaan paineeseen. Eli siis sisärengasta ei saa venyttää liian suureksi, koska muuten se alkaa vuotaa ilmaa lävitseen.
Tämän jälkeen vaihdoin siihen uuden 28-622:n ulkorenkaan samalla sisärenkaalla ja se alkoi taas pitää painetta jopa kaksi viikkoa ihan kivasti. Tilanne siis parantui, mutta ei tullut lähellekään alkuperäistä, koska alunperin sisuri piti ilmaa kuukauden ihan hyvin. Pystypyörässä siis.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Tämän jälkeen vaihdoin siihen uuden 28-622:n ulkorenkaan samalla sisärenkaalla ja se alkoi taas pitää painetta jopa kaksi viikkoa ihan kivasti. Tilanne siis parantui, mutta ei tullut lähellekään alkuperäistä, koska alunperin sisuri piti ilmaa kuukauden ihan hyvin. Pystypyörässä siis.

Vanteen leveys ja keskiuran syvyyskin vaikuttaa siihen paljonko kumi joutuu venymään. Varmuuden vuoksi kannattaa siis käyttä vähän isompaa sisuskumia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Itselläni on jatkuvassa käytössä viisi Schwalben sisärengasta, joista yksi menettää painetta ja muut pitävät yli 4 bar melkein koko kesän yhdellä pumppauksella. Tuo luuseri laskee 4.5 barista alle kahteen noin kahdessa viikossa. Ja tuo yksi on kolmas pyörä Gekkossa, kaikki renkaat laitettu samasta tilauserästä toissa kesänä.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kunhan saan takakiekon valmiiksi niin mun käyttönojakeissa ei ole sisureita enää lainkaan. Vanhoissa aero-kisakiekoissa on tuubirenkaat, uudet on kaikki avokiekkoja joissa tubeless-teippaus ja venttiilit ja nyt uutena maantiekiekkoihin Schwalbe One tubeless-gumekset.

Jos osoittautuvat hyväksi niin täällä on sisurit vain äärimmästä hätää varten mahdollisesti mukana...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ärjy
Viestit: 125
Liittynyt: 02 Touko 2014, 20:01
Paikkakunta: joensuu

Re: sisuskumit?

Viesti Kirjoittaja ärjy »

Tossa koulun jälkeen syvennyin siihen kumiin tarkemmin, pistin sylkiklimpin ja kas, sehän rupes tekeen kuplaa. Pistin uuden venttiilin, sama homma.. Ilmeisesti vika on nyt siinä rungossa, sisäkierre näyttää lyhyemmältä mitä yhdessä vanhassa sisurissa. Olisikohan sunnuntai kappale..
Pitää huomenna hakea uusi sisuri..

Vastaa Viestiin