Pomputtava rumpujarru

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
ChillerWhale
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 07:56
Paikkakunta: Espoo

Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja ChillerWhale »

Pistin eilen lenkillä merkille, että Adventure FS:n oikeanpuoleinen rumpujarru (Sturmey-Archer X-SD 70mm) pomputtaa jarrutettaessa, voimakkaammalla jarrutuksella enemmän ja nopeammassa vauhdissa tiheämmin. Vasemmanpuoleinen jarru jarruttaa tasaisesti. En pistänyt tätä merkille sunnuntaina kun kävin trikellä ensimmäistä kertaa polkemassa, mutta voi olla, että ekan ajon aikana huomio oli monessa muussa uudessa asiassa ja jarruttelukin kevyempää.

Sen varmistin jo, että ajon aikana vanne / rengas rullaa pehmeästi ja tasaisesti ilman pomputusta, Kumpikaan ei myöskään vaapu sivusuunnassa. Sama juttu vasemman vanteen / renkaan kanssa. Trike on ostettu uutena VeloCraftin loppuunmyynnistä joten ei ole syytä olettaa, että kyseessä on luonnollinen kuluma. Mahdollisesti maanantaikappale joka ei ole joutunut testiajoissa koetukselle.

Koska aiempaa kokemusta trikeistä ei ole, eikä juuri tietoakaan pyörätekniikasta, kaipaan kokeneempien ajatuksia siitä mikä pomputuksen voisi aiheuttaa?

Mieltä askarruttaa myös se - riippuen pomputuksen aiheuttajasta ja sikäli kun sitä ei ole täydellisen maallikon helppo korjata - kuinka pian tuo pitäisi viedä huoltoon isomman vahingon välttämiseksi ja oman turvallisuuden kannalta? Viikonloppuna oli sään salliessa tarkoitus ajaa kaksi pidempää lenkkiä. Luonnollisesti trike pitäisi myös pystyä turvallisesti polkemaan pyörähuoltoon (Espoontorin Pyörä on lähin, sitten varmaankin BKV Pyörähuolto ja Kivenlahden Pyörähuolto).

Janne
Punainen ICE Adventure FS

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko mahdollista, että jarruun on päässyt öljyä. Se voisi tehdä tuota. Myös vesi voi ruostuttaa alas päin olleen kohdan jarrurummusta karheaksi ja nykiä sitten kenkien kohdalla ktkakertoimen vaihdellessa karhean ja sileän kohdan välillä. Rumpu on alumiinia, mutta korroosio se alumiiniinkin iskee, jos sattuu pahat olosuhteet. Yleensä tämä helpottaa rummun kuluessa taas sileäksi, ellei korroosio ole ollut liian rajua ja rumpu kuluu soikeaksi. Rumpu auki ja kurkistus sisään kertoo jo paljon.
Tarkista myös, että pyörä pyörii muuten tasaisesti ja suoraan, sillä kyse voi olla, joskin epätodennäköisesti, rikkoutuneesta laakerista, joka on aiheuttanut laakeripesään kuluman.
Pahempi vika, joka voi tällaista aiheuttaa on halkeama jarrurummussa. Tämä on jo hiukan vaarallinen vika, joka voi aiheuttaa kiekon hajoamisen ajossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vanhoista henkilöautoista noita epätasaisesti ottavia rumpujarruja yritettiin "korjata" kastelemalla ne ja jarruttamalla voimakkaasti ja laahaamalla jarruja. Saattoi selvitä avaamatta rumpua :roll:
En kyllä suosittele keinoa. Vesi ei väärissä paikoissa ole hyväksi :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja PW »

Kannatasko ottaa Pieteriin Velocraftissa yhteyttä - jos kerran uus peli ja vasta ostettu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Pystyyko hitaasti (vapaasti ilmassa) pyörittämällä huomaamaan, onko erilainen kohta minkä kokoinen / terävärajainen? Pitääköä esim terävää ääntä? Tällä voisi ehkä huomata onko kyse neste/ruoste/epäpuhtaudesta, tai rakenteellisesta viasta. Onko epätasainen kohta aina samassa kohtaa, vai liikkuuko se? Kuvien perusteella tuolla on aika vähän sopivaa vikakohtaa, joten veikkaan rummussa olevaa kontaminaatiota.

Katso ainakin keskiön ulkoinen rakenne hyvin huolellisesti, ettei siinä ole mitään mekaanista vikaa: tuo jorin esittämä halkeama olisi vakava juttu.
Jos ei näy, eikä käsivoimalla vääntelemällä ja kääntelemällä mitään klappia tunnu, niin kai tuolla voinee ajaa jonkin aikaa. Tuollainen kontaminaatio (esim ruoste) voisi tosiaan hioutua pois. Kyllä siellä valmistus/odotusvarastoinninkin aikana voi jotain kertyä.

Hyvä ohje oli myös kysyä Velocraftista. Yleisesti suosittelen toki rohkeasti opettelemaan asioita. Tuo ei näytä niin kamalan vaikealta vilkaistakaan, vaikka ei kokemusta olisi:
http://www.sturmey-archerheritage.com/f ... ew-285.pdf
Löytyy jopa selkeä purkuohje. Helpommalta tuo näyttää kuin hienomman navan aukaiseminen.

(Jos joku perkussionisti sanoo vastaan, ja käskee olemaan koskematta, niin usko häntä kuitenkin ensin! Ei minulla tuollaista ole ollut!)

ChillerWhale
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 07:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja ChillerWhale »

PW kirjoitti:

Kannatasko ottaa Pieteriin Velocraftissa yhteyttä - jos kerran uus peli ja vasta ostettu?

Alle kaksi viikkoa on kaupoista ja tosiaan vasta eilen ja toissapäivänä pääsin polkemaan. Lähetin tänään aamulla sähköpostia sekä Pieterille että valmistajalle, kerroin ongelmasta ja pyysin lisätietoja kuinka tilanne hoidetaan. Sikäli kun ongelma ei pahene, ajattelin vähintäänkin odottaa heidän vastauksiaan ennen kuin lähden itse tekemään osien irroittelua vaativia toimenpiteitä täältä saatujen vinkkien perusteella (tai viemään pyörää huoltoon).

Veikkaan, että itse uskaltaisin aluksi ainakin irroittaa renkaan akselista / iskunvaimentimista. Löysin Youtubesta videon, jossa toisen Sturmeyn mallin laakerit vaihdettiin - jos siitä mitään voi päätellä, ihan pelkällä renkaan irroituksella ei vielä saa samaa näkymää johon TKorho linkkasi, mutta saattaisi sieltä nähdä vihjeitä lian määrästä tai ruosteesta. Tähän asti pääsisi kuitenkin ilman, että tarvitsisi irroitella pienempiä osia (joiden omin avuin paikoilleensaamiseen en vielä luota ;) ).

Noita vapaasti pyörivästä renkaasta kevyesti jarruttaessa lähteviä ääniä voin toki yrittää kuunnella jo ennen kuin saan vastauksen Pieteriltä ja valmistajalta. Ajon aikana en pistänyt merkille ainakaan mitään tiemelua ylittävää, hälyttävää ääntä.

Kiitoksia vinkeistä! Vastauksia tuntuu saavan silloinkin kun kysyy jotain, viitaten Petrin allekirjoitukseen :P

Janne
Punainen ICE Adventure FS

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Tuossa PDF manuaalissa sanotaan, että älä ainakaan koske laakereihin, jos et ole niitä oikeasti vaihtamassa. Niitä ei kuulemma (!?) saisi laittaa takaisin.
Minusta näyttää, että jarrukammen puoleinen kylki aukeaa suht helpostikin sisään vilkaisua varten. Ja juu, tuo toinen kuva on tosiaan puretuista jarrukengistä, ei sinulla kai pitäisi olla niitä tarvetta irrottaakaan, että näet rummun sisälle.

Mutta joo, odotellaan lisätietoja! Kerro täälläkin miten homma hoitui.

ChillerWhale
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 07:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja ChillerWhale »

Samaan käsitykseen jäin laakereista tuon aiemmin linkkaamani Youtube videon jälkeen.

Pikainen päivitys tilanteeseen:

sekä Pieter että ICE vastasivat samoin tein sähköposteihini, edellinen linkin kanssa jonka takaa löytyi ohjeet rumpukenkien hiomiseen - epäilemättä hyvät sellaiset, joskin hieman oman mukavuusvyöhykkeeni ulkopuolella vielä toistaiseksi - ja jälkimmäinen lisätietoja pyytäen jotta voivat lähettää korvaavan vanne + pinna + jarrupaketin tännepäin.

Kun en yhtään tiennyt mitä odottaa, olin melkoisen yllättynyt valmistajan palvelualttiudesta ja nopeasta toiminnasta! Ensi viikolla pitäisi paketin tulla perille, sitten pääseekin harjoittelemaan kumin ja renkaan siirtoa uusille vanteille. Se nyt sentään täytyy opetella... tai ainakin yrittää ;) Jotain työkaluja ja vanneteippiä (?) pitänee hankkia, ja netti on varmasti täynnä ohjeita ja videoita aiheesta.

Janne
Punainen ICE Adventure FS

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Veikkaan että kiekko tulee valmiiksi teipattuna, mutta voit aina hankkia valmiiksi jos jostain syystä tulee ilman.

ChillerWhale
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 07:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja ChillerWhale »

Oikein veikkasit, Wacky! Kiekko saapui valmiiksi teipattuna viime viikon keskiviikkona, kuten FedEx oli arvioinut. Kaikenlaisten kiireiden takia homma jäi odottamaan itseään, ja päädyin lopulta polkemaan triken tänään tuohon Espoontorin Pyörähuoltoon. Siellä kumien siirto uudelle vanteelle hoitui saman iltapäivän aikana ja nyt ei jarru pomputa :)

Samalla reissulla hankin kuitenkin sen rengasraudan ja sisäkuminkin kaiken varalle koputtaa puuta

Janne
Punainen ICE Adventure FS

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Jäikö vanha rumpu sinulle aukaisuharjoituksia varten?

ChillerWhale
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 07:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Pomputtava rumpujarru

Viesti Kirjoittaja ChillerWhale »

Kyllä vain, sama ajatus kävi itsellänikin mielessä. Ja vanteille voi tietysti harjoitella uusien kumien asennusta. Vanhan jarrun pyörän puoleiset osat (jarrukengät, jne) jäivät vielä käyttöön koska niissä ei ollut mitään vikaa, joten nuo uudet saavat istua hyllyllä varakappaleina. Kirjoittelen vielä kiitokset valmistajalle kunhan saan tilaisuuden käydä hieman pidemmällä lenkillä, toiminta oli ripeää ja palvelu erinomaista.

Janne
Punainen ICE Adventure FS

Vastaa Viestiin