Ketjupesuri ? !

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja kogam »

Ei ole minkäänlaista kokemusta ketjupesurista. Tähän asti elämässä pärjännyt ilman sitä. Mutta helpottaisko se ketjunpesuhommia . ? Jos kertoisitte kokemuksia ja mahdollista suositusta jos sellaiset hyviä.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja janx »

Helpottaa merkittävästi. Mulla on tämmönen:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Minulla on kansa . Mutta kun pyörissä on nuo suojaputket ketjulle on helpompaa irrottaa ketju . Laittaa se muovikanisteriin ja kaataa sekaan liuotin . Ravistella kanisteria ja vaihtaa välillä puhtaat nesteet . Viime aikoina olen pessyt naftalla , sillä lähtee hyvin kaikki törky irti . :oops:

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mulla on Bilteman vastaava malli, joka ei ole kyllä läheskään yhtä kätevä, kuin tuossa videolla näkyvä. Mutta siinäkin on eri suuntiin pyöriviä harjoja. Sopivaa liuotinta käyttämällä saa silläkin ihan riittävän puhdasta jälkeä. Ite oon käyttänyt Bilteman ketjunpuhdistus ainetta.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

janx kirjoitti:

Helpottaa merkittävästi. Mulla on tämmönen:

Mistäs noita saa ostaa?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Itse olen ultraäänipesun puolesta puhuja, noissa suoraan paikalleen pesevissä on se ongelma, että se lika ja muut töhnä pyöriin takaisin tai sitten on koko ajan vaihdettava litkuja. Kokkolassa olen vienyt kerran kesässä ketju paikalliselle pyöräpajalle ja ketju on kuin uusi. Mamman työpaikalla on myös tuo laite, vieläpä parempi (isompi ja teollisuuskäyttöön tehty), mutta mamma ei ainakaan vielä ole ottanut ketjua mukaan :shock:
Noita saattaa löytyä myös "harraste" mallisia...jotka on sitten halvempiakin. Koska ainakin tuo ultrapesu kuivattaa ketjun täysin öljyttömäksi alla ketjun rasvaus vinkki:

Työkaveri on ex-kilpapyöräilijä ja tällä hetkellä touhuileen valmennus- ja huoltopuolella,häneltä sain siis vinkin, jota itse olen tänä keväänä kokeillut:
Puhdas ketju 1 litran moottoriöljy kanisteriin jossa valmiina pari desiä synteettistä moottoriöljyä (mulla sattui olemaan jämäpurkki 10-40W) Huljutellaan, jätetään yön yli lattialle, seuraavina päivinä käännellään aina kylkeä ja sitten kaivetaan ketju pois purkista (jos on älynnyt laittaa nippusiteen ketjun päähän tässä ei edes mene kauan) pyyhitään ylimääräinen öljy pois, laitetaan ketju paikalleen ja paikallaan ollen vielä pyyhitään liuottimeen/bensaan kostutetulla rätillä pinta öljyttömäksi. Nyt on 200 km takana eikä ketju ole juuri likaa kerännyt ja pikkuväleissä on öljy pysynyt.

Viimeksi muokannut fw7854, 06 Touko 2015, 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VOTE

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja kmb »

Nojanalle kirjoitti:

Minulla on kansa . Mutta kun pyörissä on nuo suojaputket ketjulle on helpompaa irrottaa ketju . Laittaa se muovikanisteriin ja kaataa sekaan liuotin . Ravistella kanisteria ja vaihtaa välillä puhtaat nesteet . Viime aikoina olen pessyt naftalla , sillä lähtee hyvin kaikki törky irti . :oops:

Olen itse käyttänyt samaa menetelmää, sillä erotuksella että yritän käyttää jotain vähemmän stydiä liuotinta, koska joskus jossain oli, että ei ole hyvä huuhdella ketjun jokaista sopukkaa pois rasvasta (tämä taisi olla keskustelussa siitä, pitääkö uuden ketjun "säilytysrasva" pestä ensin pois). Lisäksi viimeiseen huuhteluun pistän veden sekaan vähän Squirt Lubea (jolla siis ketjut muutoin voitelen), joten ne pienimmät sopukat saavat toivottavasti jonkunlaisen voitelun tuota kautta kun riittävästi hölskyttelee.

Ketjujen irrottamisella on se hyvä puoli että sitten saa putketkin puhdistettua (rautalankalenkki putken läpi, lenkkiin rätinpala joka juuri ja juuri mahtuu putkesta, ja vedetään putken läpi).

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

http://www.motonet.fi/fi/tuote/803152/Ultraaanipesuri

Tuo taitaa olla pesutilaltaan liian pieni? 155x60x95

Noissa ultraäänivatkaimissa on se hyvä puoli, että ei tarvitse välttämättä liuotinpesuaineita vaan peruspesuaineet pelittää...

VOTE

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Tuolla pesee sitten jo mitä vaan....

http://www.motonet.fi/fi/tuote/803155/U ... -sailiolla

VOTE

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kogam kirjoitti:

Ei ole minkäänlaista kokemusta ketjupesurista. Tähän asti elämässä pärjännyt ilman sitä. Mutta helpottaisko se ketjunpesuhommia . ? Jos kertoisitte kokemuksia ja mahdollista suositusta jos sellaiset hyviä.

Keskustelua seuranneena pakko vähän kommentoida. Nimittäin pesuri tulee ainakin mun käytössä ehkä helpottamaan elämää vain jos käyttää öljyjä voiteluun ja ajaa huonoissa olosuhteissa.

Ja tällä hetkellä pesun tarve on vain keväällä kun siirryn öljyn käytöstä nestevahan käyttäjäksi. Öljy toimii paremmin syksyn märistä keleistä lumisen talven yli kevääseen ja kelit alkaa kuivua. Kun ei ole lunta "puhdistamassa" on ketju törkyinen ja silloin on aika siirtyä vahan käyttöön.

Itse kaadan bensaa metalliseen vuokaan, ketju sinne likoamaan ja jonkun ajan päästä rapsuttelen liiat pois molemmin puolin. Sitten ketju 1.5L Lasol-pulloon ja bensaa puolilleen ja ravistelua jonka jälkeen jätän seisahtumaan jotta sakat tippuu pohjalle. Ongin ketjun ylös ja ripustan kuivumaan.

Kuivuttuaan ketju takaisin pyörään ja Squirt-käsittely sekä pian parin lenkin jälkeen toinen. Loppukesä meneekin sitten ilman voimansiirron puhdistelua, välillä Squirt:a lisäillen kun ketju alkaa helisemään.

Tässä vähän evidenssiä miten Squirt toimii myös erittäin vaikeissa olosuhteissa:

Kuva

Tässä pyörää ei ole lainkaan puhdistettu 35 kilsan maastossa rypemisen jälkeen, ei myöskään ketjua. Pyörä on kurassa, ketju puhtaampi kuin tehtaan paketista. Ketju oli noin viikkoa aikaisemmin pesty ja Squirt-voideltu sen jälkeen pari kolme kertaa kun kosteeta on piisannu.

Kosteus onkin vahavoitelun huono puoli, se kuivaa ketjun nopeemmin kuin öljyvoitelun. Tässä tapauksessa lisäämällä Squirt:a homma hoituu, mitään puhdistusta ei tarvi tehdä, ei ennen eikä jälkeen voitelun saati sitten lenkkien jälkeen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja kmb »

Pitäisi selvittää mistä Squirtit kannattaa nykyisin tilata kun lienee poistunut Bike-Discountin valikoimasta. Onneksi on iso puteli.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kmb kirjoitti:

Pitäisi selvittää mistä Squirtit kannattaa nykyisin tilata kun lienee poistunut Bike-Discountin valikoimasta. Onneksi on iso puteli.

Bike-Discount löytyy ainakin 120ml putelia, viimeksi maaliskuussa tilasin niin oli valikoimissaan myös isompaa 500ml:n putelia. Pienempi on kätevämpi annosteluun, isompi tietysti halvempi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja kmb »

mhelander kirjoitti:
kmb kirjoitti:

Pitäisi selvittää mistä Squirtit kannattaa nykyisin tilata kun lienee poistunut Bike-Discountin valikoimasta. Onneksi on iso puteli.

Bike-Discount löytyy ainakin 120ml putelia

Oho, näköjään. Toissapäivänä taisin yrittää viimeksi hakea, haku ei palauttanut mitään, mutta ehkä se ei palauta sillä hetkellä loppuneita tuotteita? Tai ehkä vain kirjoitin väärin.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja kogam »

Saako tuota Squirttia mistään kaupasta ostettua täältä Suomesta ?

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ketjupesuri ? !

Viesti Kirjoittaja Wacky »

kogam kirjoitti:

Saako tuota Squirttia mistään kaupasta ostettua täältä Suomesta ?

Pikaisen googletuksen perusteella, ei saa. Onko ongelma ulkolailta tilaamisessa?

Vastaa Viestiin