Flevobike

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
zZfloppi
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 14:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Flevobike

Viesti Kirjoittaja zZfloppi »

Hei vaan kaikille, olen uusi tällä palstalla ja kiinnostunut nojapyöristä.

Hankkia teksi mieli vaan kovin on kalliita.

Kysymyksiä. Tekeekö tuollaisella Flevobike tyyppisellä mitään..

http://www.velocologne.com

Itseä arvelluttavat seikat:

  • Vetelee
  • Kuormaus satulaan, joka kuormittaa jousitus elementtiä

Luulisi, että tuo runko on niin vempula, että kun sivusuuntaan rytkyy, niin varmasti murtuu

Muuten on kiintoisa peli ja lähtöhinta siedettävä.

Kannattaako nojailu aloittaa isoilla pyörillä, vaiko 20/26 mallisella ratkaisulla. Trikekin kiinnostaa, mutta kun ne viisaat on keksinyt jyrsiä tuolle kevyen liikenteen puolella maanteille sellaisen rypytyksen, niin kolmen pyörän tähtäily sopivaan väliin arvelluttaa.. Luultavasti aina rynkyttää..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja jori »

Tervetuloa vain foorumille. :D
Oikean suuntaisia olet miettinyt tärinäraidoista, mutta Flevosta sinulla on kyllä liian negatiivinen kuva. Keväällä valmistui Oulun seudulle pari omatekoista Flevo trikeä ja yksi kaupallinen saapui Hollannista. Kannattaa seurata ajoharjoittelua tästä ketjusta. Minä olen sitä mieltä, että myös nojapyörässä pitää olla isot pyörät, vähintään 507-kokoiset. JOku muu on varmaan toista mieltä.

Viimeksi muokannut jori, 08 Kesä 2015, 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

zZfloppi kirjoitti:

Itseä arvelluttavat seikat:

  • Vetelee
  • Kuormaus satulaan, joka kuormittaa jousitus elementtiä

Luulisi, että tuo runko on niin vempula, että kun sivusuuntaan rytkyy, niin varmasti murtuu

Ei vetele kunhan tottuu jalkaohjaukseen. Aluksi vetelee polkemisen tahtiin.
Flevo oli pitkään tuotannossa saman vahvuisella runkoputkella. Varmaankin olisivat paksuntaneet mikäli ne olisivat katkeilleet.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja PW »

Eihän se Flevo oo helpoin nojakki opetella ajamaan mutt haittaaks se 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

zZfloppi kirjoitti:

Itseä arvelluttavat seikat:

  • Vetelee
  • Kuormaus satulaan, joka kuormittaa jousitus elementtiä

Luulisi, että tuo runko on niin vempula, että kun sivusuuntaan rytkyy, niin varmasti murtuu

1000km jälkeen ei vetele mihinkään.
Kumijousi ei kuormaa pelkää.
Runkoon ei tuu minkäänlaista sivurasitusta, koska se on jo valmiiksi poikki nivelen kohdalta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Eihän se Flevo oo helpoin nojakki opetella ajamaan mutt haittaaks se 8)

Sanoo vannoutunut MBB-mies :mrgreen:

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eihän se Flevo oo helpoin nojakki opetella ajamaan mutt haittaaks se 8)

Sanoo vannoutunut MBB-mies :mrgreen:

En ole ikänä flevolla ajanut, mutta jos mäkin noilla runko-ohjatuilla(python/mbb) olen oppinut ajamaan niin eiköhän se suju kaikilta muiltakin. Alaohjatulla en kylläkään päässyt edes liikkeelle :D ...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja juuva »

Kyseisestä paikasta olen racer-mallin muutama vuosi sitten tilannut. Nyt jo pääasiassa sujuu ongelmitta nojailu.. eli ei se kovin vaikeaa ole ;)

Hauskojahan nuo ovat mutta ehkä tältä kokemukselta jotain modernimpaa vaihtoehtoa tyyliin PW:n Helsinkinojakki tai kaksipyöräistä takavetoista suosittelisin ensimmäiseksi pyöräksi.

Racerin muutamia ongelmia:

  • etupyörällä liian vähän painoa, ylämäet hiekka liukaus jne.. ongelmallisia
  • lonkkakulma liian pieni/istuin liian pystyssä
  • liian pitkät kammet
  • eturunko joustaa lievästi polkiessa, ei useimmiten häiritsevää
  • suurin rengaskoko 622x32c, isommat hankaa runkoon
  • jousto on melko välttämätön, jouston ala-asennossa rengas osuu herkästi tarakkaan
    Ja ehkä jotain muutakin..

Omani tuli valmiiksi varusteltuna halvimmilla osilla. Nyt alkaa lähes kaikki olla vaihdettu itseä mielyttäviin ja pyörä alkaa tuntua "omalta" n. 2000 km jälkeen. Kaikenkaikkiaan hauska kokeilu, mutta ei välttämättä mallina mikään paras vaihtoehto.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja vaaka »

eemeli kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eihän se Flevo oo helpoin nojakki opetella ajamaan mutt haittaaks se 8)

Sanoo vannoutunut MBB-mies :mrgreen:

En ole ikänä flevolla ajanut, mutta jos mäkin noilla runko-ohjatuilla(python/mbb) olen oppinut ajamaan niin eiköhän se suju kaikilta muiltakin. Alaohjatulla en kylläkään päässyt edes liikkeelle :D ...

Wautsi, luulin, että Flevot olisivat hankalia oppia. Minulla muutama kuukausi vakaaksi kehutun mallin hätäisen pienen vauhdin suoraohjatun alaohjatun pyörän kanssa ja opetin pehtoorismiehen pikaisesti starttiin. Luin, että suora ohjaus on paljon vaikeampi kuin epäsuora alaohjatuissa.

Olen 171 cm pitkä 76 cm inseamillä ja 20/26 pyörässä 40 mm leveillä renkailla yletyn kyllä maahan, mutta turhan rajatapaukseka. Joten pienemmät vanteet tai renkaat 20/26 auttavat. Ymmv kropan koosta ja mittasuhteista riippuen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Olen 171 cm pitkä 76 cm inseamillä ja 20/26 pyörässä 40 mm leveillä renkailla yletyn kyllä maahan, mutta turhan rajatapaukseka. Joten pienemmät vanteet tai renkaat 20/26 auttavat. Ymmv kropan koosta ja mittasuhteista riippuen.

Ja ehdottomasti pyörästä. Esimerkiksi Nazca Pioneerissä(26/26) on penkki alempana kuin Street Machine GT:ssä(20/26). Puhumattakaan Flevoista ja muista MBB:istä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Olen 171 cm pitkä 76 cm inseamillä ja 20/26 pyörässä 40 mm leveillä renkailla yletyn kyllä maahan, mutta turhan rajatapaukseka. Joten pienemmät vanteet tai renkaat 20/26 auttavat. Ymmv kropan koosta ja mittasuhteista riippuen.

Ja ehdottomasti pyörästä. Esimerkiksi Nazca Pioneerissä(26/26) on penkki alempana kuin Street Machine GT:ssä(20/26). Puhumattakaan Flevoista ja muista MBB:istä.

EIkä pidä unohtaa etuvetoisia, joissa voi olla istuin alhaalla, vaikka suuret pyörät. Raptobike esimerkiksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja juuva »

Tai pitkäjalkaisten täysin epäkäytännöllisiä pyöriä: http://www.recumbents.com/wisil/dual700/

Flevo racer penkin alin kohta on n. 60 cm, 175cm pitkälle vielä menee.. ylemmäs ei pääsisi enää.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mulla on ollut flevobike ilmaiskarein toukokuun alusta käytössä, n. 300km ajellut. Alkaa jo olla mukava pyörä ajaa, vielä ei ole ihan "zen", mutta leppoisaa kuitenkin. Niskatuen se tarvi ainakin alkuperäisellä penkillä ja mun niskallani. Vielä keräilen kilometrejä, ennen kuin tarkempaa analyysiä tuon ajettavuudesta kehtaa sanoa. Eka mbb-tyyppinen pyörä mulle nääs kyseessä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Olen 171 cm pitkä 76 cm inseamillä ja 20/26 pyörässä 40 mm leveillä renkailla yletyn kyllä maahan, mutta turhan rajatapaukseka. Joten pienemmät vanteet tai renkaat 20/26 auttavat. Ymmv kropan koosta ja mittasuhteista riippuen.

Ja ehdottomasti pyörästä. Esimerkiksi Nazca Pioneerissä(26/26) on penkki alempana kuin Street Machine GT:ssä(20/26). Puhumattakaan Flevoista ja muista MBB:istä.

EIkä pidä unohtaa etuvetoisia, joissa voi olla istuin alhaalla, vaikka suuret pyörät. Raptobike esimerkiksi.

Eikä pitkäakselivälisiä jotka voi olla takavetoisenakin matalia

Kuva

Vai onko tämä keskustelu rajattu tylsästi vain kaupallisia valmisteita koskevaksi?
Silloin joutuu kääntämään katseensa rapakon taakse Rans:n valikoimiin:

Kuva

650c kiekot ja istumakorkeus 53cm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Flevobike

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eihän se Flevo oo helpoin nojakki opetella ajamaan mutt haittaaks se 8)

Sanoo vannoutunut MBB-mies :mrgreen:

No joo, en halunnu antaa kuvaa ett olis helpoin pyörä alottaa, enkä itekään oo flevolla onnistunu ajamaan - nyt tahtois koittaa uuvestaan ja näyttää 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin