Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

TKorho kirjoitti:
terppa kirjoitti:

mutta kyllä mä kännykällisen virtaa poljin Sideways -festareilla :) ei oikein watteja saa jaloista ulos mutta veivata jaksaa pitkään pienemmillä tehoilla.

Oliko muuten millainen homma? Olen joskus vastaavassa tilanteessa polkenut "suklaapatukallisen kaloreita", ja vaikka se aika kovaa touhua oli, niin meni vielä showmielessä siviilivaatteet päällä. Sinänsä jos latauksen hyötysuhde on hyvä, niin eihän siihen nyt paljoa vattia tarvitse tunkea?
Mutta et edes mainitsisi jos siinä ei jotain tekemistä olisi ollut?

Sellainen näppituntuma oli, että n. 5% ja 10 min tahdilla täyttyi akku, ilmeisesti sitten hitaammin jos oli useampia kännyköitä kytkettynä piuhoihin. No, Lumiassa on kait iso akku kun jollain tuli prosentteja nopeammin. Toisessa kuntopyörässä ei ollut juuri mitään vastusta ja toisessa sitä oli "sopivasti", silti ne mun mielestä syötti virtaa samalla tahdilla eli lienee kyse pyörän omista säädöistä.

Teknisiä tietoja en tiedä, pyörät oli lainassa ja rakentajaa en päässyt haastattelemaan mutta kevyemmä pyörän keveyden perusteella sähköntuottoa voisi lisätä aika huimasti, välillä noita poljin siis itsekin kun kovalla alustalla seisoskelu ja tepastelu kävi jalkojen päälle.

Rupes polttelemaan tuollainen nojapyörämallisena :) Talveksi tartteisi "harjoitusvastuksen" ja kesällä noi on kiva lisä tapahtumissa, yleisöltä tuli aika paljon hyvää palautetta ja jengiä kävi illan viiletessä polkemassa ihan vaan lämpimikseen :) Kolme ihmistä oli jotka ei sulattanut ajatusta, että jos hän polkee niin joku muukin hyötyy ja saa virtaa :roll: jättivät sitten omankin kännykän lataamatta, tai oli meillä aurinkopaneelilla toimiva latauspistekin, laatikkopyörään rakennettu, onneksi, muuten olisi tullut kaksi ajamatonta päivää kilometrikisaan :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja vph »

terppa kirjoitti:

Toki muuten sen tuulivoimalan hukkasähkön voisi ladata siihen sähköautoonkin ilman elektrolyysiä :wink: jotain älykkäämpää ohjausta vaan töpselin päähän, että milloin ladataan.

Ei taida voida, tänään tuulivoimala kai seisoo kokonaan, kun sähköverkkoon ei kaivata lisäsoppaa. Tämän takiahan tuulivoimalan keskiteho nykyisin on pieni verrattuna sen parhaaseen maksimitehoon.

Sinällään on kai sama millä tavalla se "hukkateho" varastoidaan, akkuihin vaiko vedyksi/synteettiseksi metaaniksi, lopputulos on aina hyvä, jos sen ylipäänsä saa varastoitua. Tuossa synteettisen metaanin mallissa hienoa on mielestäni se, että se mahdollistaa nykyisen kaltaiset toimintasäteet autoissa - saastettomasti. Toisin kuin sähköautot vielä nykyisin.

Huvittavaa asiassa on, että täällä Ranskassa nuo liikennekaasulla kulkevat autot ovat yksityiskäytössä kokonaan laittomia. Koska taloudelliset intressit ja lobbaus = Renault = sähköauto on ratkaisu.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vaaka kirjoitti:

Koboltin ihana piirre on radioaktiivisuus iso peukku hehe.ää :mrgreen:

Koboltin stabiili isotooppi (59) ei ole radioaktiivinen ja sitä on luonnon koboltista 100 %.
Myöskään muiden alkuaineiden stabiilit isotoopit eivät ole radioaktiivisia.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

vph kirjoitti:

Sinällään on kai sama millä tavalla se "hukkateho" varastoidaan, akkuihin vaiko vedyksi/synteettiseksi metaaniksi, lopputulos on aina hyvä, jos sen ylipäänsä saa varastoitua. Tuossa synteettisen metaanin mallissa hienoa on mielestäni se, että se mahdollistaa nykyisen kaltaiset toimintasäteet autoissa - saastettomasti. Toisin kuin sähköautot vielä nykyisin.

Huvittavaa asiassa on, että täällä Ranskassa nuo liikennekaasulla kulkevat autot ovat yksityiskäytössä kokonaan laittomia. Koska taloudelliset intressit ja lobbaus = Renault = sähköauto on ratkaisu.

Se on juuri noin, monenlaisia varastointikanavia tarvitaan ja mun mielestä kaasussa on se hyvä puoli, että sillä tuulettomina ja pilvisinä kausina saa myös voimalaitoksia pyöritettyä, ja sitä kaasua saa vaikka lehmän paskasta :) sitä riittäisi liikuttamaan kolmaosaa Suomen autokannasta. Uskon kuitenkin, että tulevaisuudessa myös yksityiskäyttöiset sähköautot tulee olemaan eräänlaisena "pankkina" lyhytaikaisiin kulutuspiikkeihin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ohhoh, onpa ollut järkevää tehdä magneetteja kaiuttimiin aikanaan kolmesta aineesta, joista koboltti oli yksi ja ne ovat säteilleet. Mistähän ne ovat säästäneet? Mistä koboltti on hankittu ja mitä sille on tehty, ydinasetestejä? Kobolttipommista luin parikymmentä vuotta sitten. Ydinsaasteen jälkikäsittely=levitetään säteilevää materiaalia pieniä määriä koteihin. Amerikkalainen kapitalismi rules ok. :roll:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Palatakseni tämän ketjun alkuperäiseen aiheeseen:

Erottelemalla sopivasti asioita toisistaan saadaan sopivia lukuja mihin tarkoitukseen tahansa. Samaan tapaan pystyn todistamaan, että lentäminen on henkilökuljetuskilometriä kohden taloudellisin tapa liikkua. Tarvitaan vain jatkuvasti täysiä lentokoneita, joita verrataan yhden henkilön ajamaan henkilöautoon ja sopivan pitkillä matkoilla. Mikään henkilöauto ei pääse samoihin lukuihin kun lentokoneen käyttöiäksi lasketaan 50 vuotta.

Edelleen pätevä muistisääntö: vale - emävale - tilasto. Kaikkeen informaatioon pitää suhtautua varauksella. Mitä enemmän lukuja, sitä varmemmin niissä on jotain hämärää takana. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä matematiikkaa, logiikkaa eikä syy-seuraussuhteita. Valitettavasti, ja toimittajat/tiedottajat tietävät tämän.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja TKorho »

terppa kirjoitti:

Teknisiä tietoja en tiedä, pyörät oli lainassa ja rakentajaa en päässyt haastattelemaan mutta kevyemmä pyörän keveyden perusteella sähköntuottoa voisi lisätä aika huimasti, välillä noita poljin siis itsekin kun kovalla alustalla seisoskelu ja tepastelu kävi jalkojen päälle.

Taitaa rajoitteeksi tulla myös kuluttaja-akkujen latausnopeus. Siksi useampi akku latautumassa lienee parempi, kun yhtä ei saa tunkaistua sekunneissa tai edes minuuteissa vaikka kuinka singertäisi. Siksi kai hidas ja kevyt dynamo varmaan toimii matkallakin paremmin kuin erilliset lataussessiot?

Eikös tämä puhtaissa ole hybridisähköautoissakin pääajatuksena... Ladataan kokoajan, vaikka sähköllä ajetaan.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja samuel »

TKorho kirjoitti:

Taitaa rajoitteeksi tulla myös kuluttaja-akkujen latausnopeus. Siksi useampi akku latautumassa lienee parempi, kun yhtä ei saa tunkaistua sekunneissa tai edes minuuteissa vaikka kuinka singertäisi. Siksi kai hidas ja kevyt dynamo varmaan toimii matkallakin paremmin kuin erilliset lataussessiot?

Eikös tämä puhtaissa ole hybridisähköautoissakin pääajatuksena... Ladataan kokoajan, vaikka sähköllä ajetaan.

Li-akuissa ilmoitetaan latausvirta C-arvolla. Esim. akun kyljessä on merkinnät 11.1V 2200mAh, 3S2P, 3C
3S = 3 kennoa sarjaan kytkettynä
2P = 2 kennoa rinnan kytkettynä
3C = maksimilatausvirta 3 * akun kapasiteetti 2200mAh, eli 6,6A

Yleensä C on 1 eli lataus vie reilun tunnin, sitten löytyy RC-kalustoon tarkoitetuista kennoista jopa 40C-arvoja.
Tähänkin vaikuttaa onko LiPo, LiIon vai joku muu kemia.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Edelleen pätevä muistisääntö: vale - emävale - tilasto. Kaikkeen informaatioon pitää suhtautua varauksella. Mitä enemmän lukuja, sitä varmemmin niissä on jotain hämärää takana. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä matematiikkaa, logiikkaa eikä syy-seuraussuhteita. Valitettavasti, ja toimittajat/tiedottajat tietävät tämän.

Siksi näistä syntyykin niin reheviä keskusteluja :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja ki »

vph kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Kun taas pyöräilijät eivät syö fossiilisia ruoka-aineita vaan ihan edellisellä kasvukaudella kasvaneita kasveja ja niitä syöneitä eläimiä. Olennaista on siis se, että ruoka on sitonut itseensä viime kesänä niissä olevan hiilen ilmakehästä, joten jos se nyt pyöräillessä sinne takaisin vapautuu niin so what?

Ruoka syntyy ilmakehässä jo olevasta hiilidioksidista auringonvalon avulla. Kun se sinne palaa takaisin, on vaikutus hiilidioksidipitoisuuteen plus miinus nolla.

Autojen pääasiassa fossiiliset polttoaineet taas kaivetaan maan uumenista ja siten suurentavat ilmakehässä olevaa hiilidioksidipitoisuutta.

Esitetty laskelma lienee kyllä numeerisesti oikein, mutta perusteiltaan täysin väärin.

No eihän se nyt noin mene. Yksinkertaistuksesi ja väitteesi on täysin virheellinen. Nuo ruuan CO2 kuormat oli otettu lähteestä, jossa koko tuotantoketjun CO2 rasitus on otettu huomioon. Sehän on se normaali ilmastotietoisten tapa huomioida CO2 kauhuja. Juuri tuon takia brasilian liha on kasvihuonekaasun kannalta niin raskasta ja lähituotettu vähän vähemmän. Kasvihuoneessa kasvatettu kotimainen kurkkutomaatti ei ole ekologista ruokaa etc.

Fossiiliset polttoaineethan eivät ole välttämättömiä, ne loppuu aikanaan, so what. Sen sijaan ruoasta on jo nyt pula ja ruokapula pahenee vauhdilla koko ajan. Jos jotain pitäisi säästää niin ruokaa.

Ja edelleen, liikunnan määrä otetaan mukaan hiilijalanjälkeen netin laskureissakin, ihan yksikäsitteisesti niin päin, että liikunnan lisääminen lisää yksilön CO2 kuormaa.

Helanderin esille nostama liikunnan hyödyllisyys monella tapaa on tietysti totta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ekologian saati CO2:n kanssa, joka on tämän ketjun aihe.

en oo lukenu koko ketjua .lisäksi pitäis ottaa huomioon liikkuvan ja liikkumattoman ihmisen sairastavuus ja sairastamisen aiheuttamat päästöt esim sairaalat ja sairaalan laitteet. lisääköhän sillonkin liikkuminen co2 kuormaa?lisäksi ihminenhän saattaa joka tapauksessa syödä liikaa ja pyöräileminen tai muu liikunta vaan kuluttaaa sitä joka tapauksessa syötyä vararengasta, lisäksi jos liikkuessaan laihtuu niin syömisen määrä vähenee jolloin co2 pienenee eikö?kanaa tai lihaa ihminen syö ruoasta vain 25-30 % yleensä ja kasvisten ja riisin c02 on vähemmän kuin kanan.pyörällä kuljetut matkat on useimmiten keskimäärin alle 10 km veikkaan joten auton kulutusta pitäisi verrata kaupunkiajossa kuluvaan.sitten ehkä eri harrastuksia pitäisi verrata keskenään esim pyöräilyä ja kilpa autoilua, koska pyöräilyhän on toisille enemän harrastas kuin kulkemismuoto. sitten tulee liikenneonnettomuuksien aiheuttamat co2

Vastaa Viestiin