Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Njaa mulle kerrottiin eilen, ettei sitä mustaa aukkoa olekaan yritetty tehdä tai vahingossa luotu. Pyyhkii hikeä otsalta.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja vph »

Pohjois-Saksassa Werltessä, Bremenistä länteen, Audi on rakentanut mielenkiintoisen laitoksen: tuulivoimalan hukkasähkö on laitettu tuottamaan elektrolyysillä vetyä vedestä. Vieressä olevan jätteistä biokaasua tekevän laitoksen tuottama hiilidioksidi otetaan talteen ja vedystä ja tästä hiilidioksidista tehdään synteettistä metaania. Siis kaasua, jota voi käyttää bensan sijasta autojen polttoaineena. Saksassa on jo kohtuullisesti toimiva liikennekaasun jakeluverkostokin ja ilmeisesti myös myynnissä kaasuautojakin, ainakin Audilla g-tron härpättimiä.

Hieno homma tuossa siis on, että kaasu palaa puhtaasti ilman hiukkaspäästöjä ja palamisen tuloksena syntyvä CO2:kin oli jo kertaalleen "imaistu ilmasta". Synteettistä metaania polttavan auton CO2-tase on siis plus miinus nolla. Ihan niinkuin sen katoavan sademetsänkin!

Kun kaasun jakelun ja tuulimyllyn rakentamisen laskennalliset päästöt huomioidaan, on g-tron Audi A3:n laskennalliset CO2-päästöt 30 g/km, jonka väitetään olevan pienemmät kuin sähköauton. Ja tämän ketjun alkuperäisen väitteen mukaan siis pienemmät kuin pyöräilijän vastaavat ilmavaivat. On ne viisaita nuo sakuinssit ja tekniikan lääkärit eli herr doktorit!

(Lähde: pahamaineinen ranskalainen Auto Moto -lehti, numero 234/235. Vapaa, ei ammattitaitoinen suomennos vph)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

No jos tää ketju ei sitten kuollutkaan niin puhalletaan sitten hiillokseen.

jori kirjoitti:

-Nyt tulee erittäin provokatiivinen virke: Jos siis sademetsä ei sido hiiltä enempää, kuin tuottaa, ei sademetsän hakkaamisesta ole muuta kuin hyötyä, kun puut viedään pois sademetsästä lahoamasta muualle lahoamaan hitaammin. Missä tässä laitumeksimuuttamisprosessissa vähenee hiilidioksidin sitominen, jota ei siis sademetsässä kokonaisuutena ole. Olemattoman vähenemien oli siis alkuperäinen väite. -Lisää provoa: Miten sademetsä pitkällä aikavälillä poikkeaa hiilidioksidin suhteen Saharan hiekka-aavikosta. Molemmat kuluttavat ja tuottavat itse kaiken hiilidioksidin ja kokonaishyöty muille alueille on nolla.

Brasiliassa sademetsän tilalle raivataan niitty, joka kasvaa ruohoa ja lehmiä. Sieltä viedään pois lehmiä ja niiden sitoma hiilidioksidi. Loppu lahoaa paikalle ja kasvaa uutta ruohoa. Paikalla aiemmin olleesta sademetsästä ei viety pois mitään, eikä mitään kertynyt pois kierrosta. Missä siis on se hiilidioksiditaseen huononeminen sademetsän ja lehmäniityn välillä, kun asiaa tarkastellaan hakkuuvuotta pidemmällä aikavälillä.

Tottakai ymmärrän, että sademetsällä on muita arvoja biodiversiteetin ylläpitäjänä ja sääilmiöiden säätelijänä, mutta hiilidioksidin kierto on mielestäni laskettu Yhdysvaltain maatalousministeriön laskimella. :twisted:

Ilmastoneuvotteluissa pohjana on tieto, että 10% ilmastopäästöistä tulee trooppisten metsien hävittämisestä, sen lisäksi tuossa viimeisessä kappaleessa kerroit ihan riittävän hyvän syyn miksi ne liikahakkuut kannattaa jättää väliin. Mutta ehkä jotain on tapahtumassa http://yle.fi/uutiset/tropiikin_metsaka ... ta/8073263

Enkä oikein ymmärrä miksi sitä metsää Brasiliassa pitäisi laittaa nurin, että siitä saadaan laitumia jotta lihan saisi pakastekontissa laivata toiselle puolelle maailmaa syötäväksi. maalaisjärjellä kuulostaa aika tehottomalta kun sillä laidunalalla saisi ruokittua "jotain muuta" kasvattamalla aika paljon isomman joukon ihmisiä, itse en lihaa kaipaa maun vuoksi, joskus rakenteen ja tottumuksen mutta edelliseen makaronilaatikon mukaelmaan laitoin soijarouhetta ja siitä hauduttamalla ei erkkikään ottaisi selvää sisälsikö se soijarouhetta vai jauhelihaa suutuntuman tai maun perusteella. Mutta tienvarsikuppiloissa liharuoka on usein ainoa vaihtoehto ja kasvisversio on jotain pikkuvauvalle sopivaa keittoa tai jotain muuta ihan luokattomasti tehtyä. Oikeesti parhaat safkat mitä olen ikinä syönyt on olleet vegaanisia, kyse on vaan siitä osaako ruokaa laittaa, onneksi itse on kohtalainen kokki, tai ainakin ne kolme ruokalajia menee :mrgreen:

Lassella on ihan hauskoja laskelmia millaisella alalla saisi Suomalaiset ruokittua ja kaikkea kivoja laskelmia ajankäytöstä niksejä unohtamatta :) Hapantaikinan käyttö tubelesrenkaan tiivistämisessä on kokeilematta :D http://rihmasto.fi/sites/default/files/ ... deoita.pdf mutta jos siis sivutaan alkuperäistä otsikkoa niin noista http://rihmasto.fi/sites/default/files/ ... 014_30.pdf laskelmista voi päätellä, että ihminen on aika tehokas kone :wink: Mutta joo, ravataan vaan täälläkin munat vaahdossa oravanpyörässä ja haaveillaan laadukkaammasta elämästä :oops: melkein 2 kk ehtikin homma olla balanssissa.

ajarmala kirjoitti:

Ja vielä: pieni ilmaston lämpeneminen olisi täällä Suomessa ihan paikallaan ja jopa toivottavaa. Nytkin olisi kiva, jos lämpötila näin kesällä nousisi edes 20 asteeseen.

Niin, ihan kiva läppä... mä rakastaisin 7 kuukauden syksyä mikä olisi luvassa, tai on me kaverin kanssa sille vuodenajalle nimikin jo keksittty, se on sylvi.

Shellin omat skenaariot kertoo, että ilmasto lämpenee 4 astetta vuosisadan loppuun, jos oikein käsitin niin perusteluna on, että fossiilisten kulutus kasvaa, hallitukset ei pääse sopuun keinoista ja vanha meno jatkuu... eihän se tarkoita kuin jotain etelä-euroopan aavikoitumista tms... ne siis tietää mitä ne on tekemässä ja on silti menossa esim. Arcticselle poraamaan vaikka 2/3 fossiilista polttoaineista pitäisi jättää käyttämättä, että se lämpeneminen pysyisi 2 asteessa, luulisi jotain tuottavampia ja vähemmän riskialttiita kohteita maapallolla olevan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

ne siis tietää mitä ne on tekemässä

Ketkä "ne"? Ne jotka poraa öljyä vai ne jotka ostaa sitä? Vai molemmat, eli suunnilleen kaikki ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

vph kirjoitti:

Pohjois-Saksassa Werltessä, Bremenistä länteen, Audi on rakentanut mielenkiintoisen laitoksen: tuulivoimalan hukkasähkö on laitettu tuottamaan elektrolyysillä vetyä vedestä. Vieressä olevan jätteistä biokaasua tekevän laitoksen tuottama hiilidioksidi otetaan talteen ja vedystä ja tästä hiilidioksidista tehdään synteettistä metaania. Siis kaasua, jota voi käyttää bensan sijasta autojen polttoaineena. Saksassa on jo kohtuullisesti toimiva liikennekaasun jakeluverkostokin ja ilmeisesti myös myynnissä kaasuautojakin, ainakin Audilla g-tron härpättimiä.

Hieno homma tuossa siis on, että kaasu palaa puhtaasti ilman hiukkaspäästöjä ja palamisen tuloksena syntyvä CO2:kin oli jo kertaalleen "imaistu ilmasta". Synteettistä metaania polttavan auton CO2-tase on siis plus miinus nolla. Ihan niinkuin sen katoavan sademetsänkin!

Kun kaasun jakelun ja tuulimyllyn rakentamisen laskennalliset päästöt huomioidaan, on g-tron Audi A3:n laskennalliset CO2-päästöt 30 g/km, jonka väitetään olevan pienemmät kuin sähköauton. Ja tämän ketjun alkuperäisen väitteen mukaan siis pienemmät kuin pyöräilijän vastaavat ilmavaivat. On ne viisaita nuo sakuinssit ja tekniikan lääkärit eli herr doktorit!

(Lähde: pahamaineinen ranskalainen Auto Moto -lehti, numero 234/235. Vapaa, ei ammattitaitoinen suomennos vph)

Harvinaisen viksu valinta jos on autoa vaihtamassa ja asuu tankkausverkon alueella, muistaakseni tällä hetkellä tankkausasemia on 24 ja pohjoisimmat Vaajakoskella ja Uudessakaarlepyyssä. Visioita on, että se tankkausverkosto kasvaa aika radikaalisti vuoteen 2020 mennessä ja puolet tankatusta kaasusta olisi biokaasua. Noita kaasuauton valmistajia on maailmalla useita mutta vaatii taas ostajan omaa aktiivisuutta, että myyjä sellaisen myisi mm. Daciallakin sellainen on mutta ei ole maahantuontiohjelmassa. Fiateja on tehty ainkin 10 vuotta kaasukäyttöisinä eli ei siinä välttämättä saksalaista insinööriä tarvitse ja ihan järjetöntä tukkua rahaa.

Toki muuten sen tuulivoimalan hukkasähkön voisi ladata siihen sähköautoonkin ilman elektrolyysiä :wink: jotain älykkäämpää ohjausta vaan töpselin päähän, että milloin ladataan.

Joo, eikä auta vaikka olisi millainen ratarassi jos niitä on tarpeeksi jonossa :mrgreen: http://www.hs.fi/tiede/a1434851577009?r ... -artikkeli ja http://www.hs.fi/kaupunki/a1305964773383

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

vph kirjoitti:

Pohjois-Saksassa Werltessä, Bremenistä länteen, Audi on rakentanut mielenkiintoisen laitoksen: tuulivoimalan hukkasähkö on laitettu tuottamaan elektrolyysillä vetyä vedestä. Vieressä olevan jätteistä biokaasua tekevän laitoksen tuottama hiilidioksidi otetaan talteen ja vedystä ja tästä hiilidioksidista tehdään synteettistä metaania. Siis kaasua, jota voi käyttää bensan sijasta autojen polttoaineena. Saksassa on jo kohtuullisesti toimiva liikennekaasun jakeluverkostokin ja ilmeisesti myös myynnissä kaasuautojakin, ainakin Audilla g-tron härpättimiä.

Hieno homma tuossa siis on, että kaasu palaa puhtaasti ilman hiukkaspäästöjä ja palamisen tuloksena syntyvä CO2:kin oli jo kertaalleen "imaistu ilmasta". Synteettistä metaania polttavan auton CO2-tase on siis plus miinus nolla. Ihan niinkuin sen katoavan sademetsänkin!

Kun kaasun jakelun ja tuulimyllyn rakentamisen laskennalliset päästöt huomioidaan, on g-tron Audi A3:n laskennalliset CO2-päästöt 30 g/km, jonka väitetään olevan pienemmät kuin sähköauton. Ja tämän ketjun alkuperäisen väitteen mukaan siis pienemmät kuin pyöräilijän vastaavat ilmavaivat. On ne viisaita nuo sakuinssit ja tekniikan lääkärit eli herr doktorit!

(Lähde: pahamaineinen ranskalainen Auto Moto -lehti, numero 234/235. Vapaa, ei ammattitaitoinen suomennos vph)

Harvinaisen viksu valinta jos on autoa vaihtamassa ja asuu tankkausverkon alueella, muistaakseni tällä hetkellä tankkausasemia on 24 ja pohjoisimmat Vaajakoskella ja Uudessakaarlepyyssä. Visioita on, että se tankkausverkosto kasvaa aika radikaalisti vuoteen 2020 mennessä ja puolet tankatusta kaasusta olisi biokaasua. Noita kaasuauton valmistajia on maailmalla useita mutta vaatii taas ostajan omaa aktiivisuutta, että myyjä sellaisen myisi mm. Daciallakin sellainen on mutta ei ole maahantuontiohjelmassa. Fiateja on tehty ainkin 10 vuotta kaasukäyttöisinä eli ei siinä välttämättä saksalaista insinööriä tarvitse ja ihan järjetöntä tukkua rahaa.

Toki muuten sen tuulivoimalan hukkasähkön voisi ladata siihen sähköautoonkin ilman elektrolyysiä :wink: jotain älykkäämpää ohjausta vaan töpselin päähän, että milloin ladataan.

Joo, eikä auta vaikka olisi millainen ratarassi jos niitä on tarpeeksi jonossa :mrgreen: http://www.hs.fi/tiede/a1434851577009?r ... -artikkeli ja http://www.hs.fi/kaupunki/a1305964773383

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

ne siis tietää mitä ne on tekemässä

Ketkä "ne"? Ne jotka poraa öljyä vai ne jotka ostaa sitä? Vai molemmat, eli suunnilleen kaikki ;)

Jukka

"Ne" jotka poraa siellä Arktiksella, se öljy-yhtiö joka teettää työn, siitä se lähtee. "Ne" alihankkiat jotka lähtee saaliinjaolle mm. Arctia Shipping joka avustaa, sinä ja minä veronmaksajina kun jotain tapahtuu ja Arctia Shipping joutuu korvausvastuuseen. Minä ja sínä jos ostamme öljytuotteita yhtiöltä joka poraa tai suunnittelee sellaista Arktiksella (onneksi Gasprom omistaa Gasumista vaan 25% ja se biokaasu on kotimaista :) ), viksuimmat virmat on sieltä vetäytyneet, jäljelle jääneisiin kannattaa ehkä yrittää vaikuttaa, ihan vaikka asiakaspalautteella, en suosittele myymään omaisuutta ja lähteä mietiskelemään Tiibetiin ja ituja syömään, ei se toimi kuitenkaan :mrgreen: mutta yleensä tavallisten ihmisten palaute on tehokkasta varsinkin jos niitä tulee yritykseen useampia ja tasaisella syötöllä. Juuh, ja kyllä omia valintoja aina aika-ajoin kannatta miettiä mutta "jos tietää mihin on matkalla niin reittiä sinne on helpompi suunnitella" :)

Jos ei muuta niin edes allekirjoitus vetoomukseen, ei vaadi paljoa :) https://www.savethearctic.org/fi/ jos taas haluat tehdä jotain näkyvämmin niin sopivasti nojapyörätapahtuman aikaan Helsingissä on tuommoinen itseasiassa nojapyöräilijät on lämpimästi toivotettu tervetulleiksi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja TKorho »

terppa kirjoitti:

http://rihmasto.fi/sites/default/files/ ... 014_30.pdf laskelmista voi päätellä, että ihminen on aika tehokas kone :wink:

Emmää kyllä niin tehokkaalta tunnu...

Mutta tässä ketjun aihetta sivuava linkki, jota olen muissa yhteyksissä ihastellut. Jos ajattelee kuinka noita paahtareita tulee vedettyä, niin kiistän ainakin tällä perusteella että ihminen on tehokas kone! Mieluummin sitten sitä thoriumia tankkiin ja pöperöt kypsiksi!

Jos käyttää vähän ohuempia viipaleita, niin voi Terppakin riittää.

Ja kun ostin tuossa konehöylän, niin kyllä se kone vaan oli Kone! Olisi mennyt omat ja rouvan hermot jos olisin käsin niitä kaiteita alkanut perinteisellä muovihöylällä jyystämään! Sähkö on ihmisen avuksi kyllä pirunmoinen apu! Pitäisi vain pitää muuten saastuminen kohtuuksissa, ei kai teknologiassa mitään vikaa ole. Tämän todisti tänään farkkuasuinen hoikahko rouva, joka veti ohitseni sujahtamalla Pispalanharjun nousussa! Olin pystärillä liikkeellä, joten suosikkivalitusaiheeni nojakin noususta ei ollut voimassa. Sen verran sisuunnuin, että piti tasaisella käydä katsomassa oliko sillä sähköt, ja olihan siellä tarakkaan naamioituna akku! Ohi en viitsinyt vetää, se olisi ollut turhan äijäilyä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ihan kivaa, että saa ostaa päästöiltään pienen aurinkokennon vs tuotetun energian määrä eliniän aikana ja sähköä saa lyödä pyörään tai autoon. Aaltoja ja tuultakin saa käyttää. Kukaan ei kiellä, jos ei myy muille. Köyhäilen ihan lihasvoimalla pyörällä ja haisenhan minä poistokaasuille joka tapauksessa, kun syön. Jos laihdun, olen syönyt vähemmän kuin hiilarilaskuri väittää pyöräilyssä kuluvan ja jatkossa kevyempänä kuljen vähemmällä energialla. Suunta oikein.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TKorho kirjoitti:

olihan siellä tarakkaan naamioituna akku!

Arvatenkin vielä litium akku, jonka valmistamiseksi on louhittu jossakin päin maailmaa rekkakuorma peruskalliota. Sekin ottaa vähän energiaa ja tuolta voi lukea minkälaisilla myrkyillä litium sitten tästä kivimurskasta erotetaan https://fi.wikipedia.org/wiki/Litium
ok, rekkakuorma vähän liioittelua. jos pitoisuus on 1-3% niin 5kg akku tarvii malmia vain 150-500kg. Kunhan on ensin kaivettu sellainen monttu että tuohon malmiin pääsee käsiksi.
Ekologisempaa olisi polkea sitä pyörää ;)
Onhan tuolla juttua että Suomeenkin ollaan perustamassa näitä "vihreitä kaivoksia". Saapa nähdä ketkä ovat etunenässä vastustamassa :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja terppa »

TKorho kirjoitti:
terppa kirjoitti:

http://rihmasto.fi/sites/default/files/ ... 014_30.pdf laskelmista voi päätellä, että ihminen on aika tehokas kone :wink:

Emmää kyllä niin tehokkaalta tunnu...

Mutta tässä ketjun aihetta sivuava linkki, jota olen muissa yhteyksissä ihastellut. Jos ajattelee kuinka noita paahtareita tulee vedettyä, niin kiistän ainakin tällä perusteella että ihminen on tehokas kone! Mieluummin sitten sitä thoriumia tankkiin ja pöperöt kypsiksi!

Jos käyttää vähän ohuempia viipaleita, niin voi Terppakin riittää.

Ja kun ostin tuossa konehöylän, niin kyllä se kone vaan oli Kone! Olisi mennyt omat ja rouvan hermot jos olisin käsin niitä kaiteita alkanut perinteisellä muovihöylällä jyystämään! Sähkö on ihmisen avuksi kyllä pirunmoinen apu! Pitäisi vain pitää muuten saastuminen kohtuuksissa, ei kai teknologiassa mitään vikaa ole. Tämän todisti tänään farkkuasuinen hoikahko rouva, joka veti ohitseni sujahtamalla Pispalanharjun nousussa! Olin pystärillä liikkeellä, joten suosikkivalitusaiheeni nojakin noususta ei ollut voimassa. Sen verran sisuunnuin, että piti tasaisella käydä katsomassa oliko sillä sähköt, ja olihan siellä tarakkaan naamioituna akku! Ohi en viitsinyt vetää, se olisi ollut turhan äijäilyä.

Video videosta :mrgreen:

Joo, jos haluaa mukavasti ja vaivatta kulkea niin kinneri sähköavuin olisi ihan loistava, oon vaan niin tyhmän ylpee, että lihaksin pitää päästä :) jäisi ehkä paahtoleipä multa paahtamatta mutta kyllä mä kännykällisen virtaa poljin Sideways -festareilla :) ei oikein watteja saa jaloista ulos mutta veivata jaksaa pitkään pienemmillä tehoilla.

Kuva

jviirret kirjoitti:

Onhan tuolla juttua että Suomeenkin ollaan perustamassa näitä "vihreitä kaivoksia". Saapa nähdä ketkä ovat etunenässä vastustamassa :D

Jukka

Sinänsä hyvä, että niitä kaivoksia perustetaan myös tänne niin ei kaikkia ympäristöongelmia ulkoisteta kolmansiin maihin ja ehkä insinöörit seuraavan kerran onnistuu ympäristön paineen ja tiukentuvan lainsäädännön painostamana, ainakin toivottavasti... Ja onneksi akuille on myös oma kierrätysjärjestelmänsä niin se raaka-aine ei ole ihan kertakäyttöistä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

olihan siellä tarakkaan naamioituna akku!

Arvatenkin vielä litium akku, jonka valmistamiseksi on louhittu jossakin päin maailmaa rekkakuorma peruskalliota. Sekin ottaa vähän energiaa ja tuolta voi lukea minkälaisilla myrkyillä litium sitten tästä kivimurskasta erotetaan https://fi.wikipedia.org/wiki/Litium
ok, rekkakuorma vähän liioittelua. jos pitoisuus on 1-3% niin 5kg akku tarvii malmia vain 150-500kg. Kunhan on ensin kaivettu sellainen monttu että tuohon malmiin pääsee käsiksi.
Ekologisempaa olisi polkea sitä pyörää ;)
Onhan tuolla juttua että Suomeenkin ollaan perustamassa näitä "vihreitä kaivoksia". Saapa nähdä ketkä ovat etunenässä vastustamassa :D

No joo, jos ketjun otsikko on tuo, voi varmaan noinkin laskeskella. :mrgreen:
Oikeasti Litiumakku ei ole litiumia, kuin mitättömältä murto-osaltaan: " Argonne National Laboratory on laskenut litiumtarpeeksi 113-246 g/kWh akkukemiasta riippuen." Kokonaisen kilowattitunnin akku polkupyörässä on iso. Sen tarvitseman litiumin louhimiseksi tarvitaan siis enintään 25 kg 1% litiumpitoista malmia. :)
http://sharpi.kapsi.fi/scrreenshotit%20 ... TM2_11.pdf

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Oikeasti Litiumakku ei ole litiumia, kuin mitättömältä murto-osaltaan

Joo, lisäksi on kobolttia ja litiumin kans yhdessä muodostavat 27,5% akun painosta. Kobolti on ilmeisesti vielä harvinaisempaa kuin litiumi?
Muita metalleja ovat Nikkeli(Talvivaara), kupari ja teräs. Tuossa lähde:
http://www.theseus.fi/xmlui/bitstream/h ... sequence=1

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja TKorho »

terppa kirjoitti:

Video videosta :mrgreen:

Olen ollut tämän kohteena. Oli alkuvuosia tuon nojapyöräni kanssa, ja tulin Nokialta kauppareissulta. Siinä Nokian-Tampereen rajalla tuli takaa mummo (no, luultavasti vielä työssäkäyvä myöhäiskeski-ikäinen nainen) toppavaatteissa ja vanhalla romulla mummopyörällä ohitse. Siinä toki on muutaman metrin ylämäki, joten en sinänsä lastissa niin ihmetellyt että joku menee ohi. Mutta kun äijistyneenä yritin ottaa kiinni, niin ei siitä mitään tullut.

Sitkeys palkitaan! Sillä kertaa se ei ollut minun sitkeyttäni. Kyseinen rouva häipyi horisonttiin, en edes laskuosassa häntä enää nähnyt. Ja siinä pyörässä ei ollut akkua piilossa. Kunnon mummoenergiaa kylläkin!

terppa kirjoitti:

mutta kyllä mä kännykällisen virtaa poljin Sideways -festareilla :) ei oikein watteja saa jaloista ulos mutta veivata jaksaa pitkään pienemmillä tehoilla.

Oliko muuten millainen homma? Olen joskus vastaavassa tilanteessa polkenut "suklaapatukallisen kaloreita", ja vaikka se aika kovaa touhua oli, niin meni vielä showmielessä siviilivaatteet päällä. Sinänsä jos latauksen hyötysuhde on hyvä, niin eihän siihen nyt paljoa vattia tarvitse tunkea?
Mutta et edes mainitsisi jos siinä ei jotain tekemistä olisi ollut?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Koboltin ihana piirre on radioaktiivisuus iso peukku hehe.ää :mrgreen:

Vastaa Viestiin