Nojakista etuputken kiristys hajosi

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:

Noniin, Performer Agendan ketjut putsaantuivat jo ja kasasin nojakin tänään takapihalla ja otin samalla aurinkoa...

Keskiö ja etuputki takaisin kiinni Jorin suosittelemilla hydrauliikkaklemmareilla. Niitä kaksi. Helppoa ja ongelmatonta.

Sitten ketjujen pujotus takaisin paikoilleen. Rautalanka ketjuputkiin ja sillä vedin ketjut putkien läpi. Pujotusta takavaihtajaan ja pakan ympäri. Sitten vaan ketjulukko paikoilleen, mutta hei... Kas, pitäisiköhän ketjun mennä myös etuvaihtajan häkin läpi? Toinen pää ketjusta pois putkesta ja etuvaihtajan kautta putkeen uudestaan. Ja päät yhteen.

Koeajolla huomaa, että keskiö tulikin hieman liian lähelle. Löysäystä, säätö ja uudestaan klemmarit kiinni. Aika hyvä.

Ketjuista: kun ketjut olivat puhtaat, mittasin niiden kulumaa joskus täälläkin esitetyllä tavalla työntötulkilla - keskiarvomitta oli 133,32 mm ja 10 mittauksen keskihajonta 0,054 mm. Hmm, ovatkohan ne nyt sitteen kuluneet? En löydä vanhan 7 vuotta sitten tekemäni mittauksen arvoja... Kaikkiaan ketjussa on 156 tuuman palaa ja ketjulukko (0,5 palaa). Taitaa ne olla silti kuluneet pitemmiksi, koska pienintä eturatasta ei enää oikein kunnolla saa päälle edes isoimmaan takarattaan kanssa, koska kiristysvara takavaihtajassa loppuu kesken. Pitäisiköhän poistaa pala tai kaksi?

Punnitsin fillarin nyt niiden tukevien klemmareiden kanssa ja painoksi tuli 14,4 kg.

Ainiin, kuvia tietenkin:

Kuva

Kuva

Siitähän tuli oikein siisti. Säästät vielä muutaman gramman, kun vaihdat klemmareihin pari senttiä lyhyemmät ruuvit. ;)

Sinulla on ketjuputkien takia vaikea mitata rullamitalla ketjun lenkin kahden samanlaisen paikan väli ja laskea, paljonko sen pitäisi olla, kun lenkkiluku kerrotaan niiden lukumäärällä. Tässä ei siis saisi olla prosenttia enempää venymää.
Muistin, että minulla on käyttämätön ketju. Avasin paketin ja yritin mitata digimauserilla. Paskat patteri loppu mauserista ja näytti puuta heinää. Mekaanisesta asteikosta sain jopa pari kymmenystä alle 133 mm, joten ketju on venynyt 0,5/133 =0,38% , eli elinkaarensa puolivälissä.

Ketjun pituus muuttuu, kun etupuomia säädetään. Jos puomi on nyt lyhyemmällä, ovat ketjut löysemmällä. Ketujen peruspituuden voi mitata laittamalla vaihteet molemmin päin suurimmalle rattaalle. Silloin takavaihtajan pitäisi näyttää suurinpiirtein tällaiselta. Häkki ei saa olla aivan suorana, mutta riittää kun on sen verran mutkaa ketjussa, että vaihtaminen onnistuu. Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Avasin paketin ja yritin mitata digimauserilla. Paskat patteri loppu mauserista ja näytti puuta heinää.

Silloin takavaihtajan pitäisi näyttää suurinpiirtein tällaiselta. Häkki ei saa olla aivan suorana, mutta riittää kun on sen verran mutkaa ketjussa, että vaihtaminen onnistuu.

Minullapa on ihan aito Bilteman mauseri, joka edustaa nerokasta nykytekniikkaa eikä tarvitse lainkaan pattereita ;-)

Juu, ketju vaikuttaa liian pitkältä, koska suurimmilla rattailla olleessaan takavaihtaja näyttää kello kuuden suuntaan. Pätkäisenpä sen tässä joku päivä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Kävinpä vihdoin ajamassa lenkin Performerilla. Hyvin toimii klemmarikiinnitys - ei mitään ongelmia pidon kanssa. Mutta vielä voisi keskiötä tuupata sentin tai puolitoista eteenpäin, koska tuntuu siltä, että jalkoja ei saa sopivaan oikoiseen asentoon vieläkään. On tämä nyt säätöä...

Kirjopesujauheella putsattu ketju toimii kuin unelma. Ei mitään rahinoita eikä rouskutusta. Tämä tietenkin sen jälkeen, kun ruiskuttelin sen kunnolla TF2-voiteluaineella. Hmm, pitäisiköhän jo tehdä sama myös kinnerin ketjulle?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja jori »

Bio Luviliako, vai mitä? :D
Tämä on tosiaan ihme juttu. MInulla on myös kokemus siitä, että tavallinen pyykinpesuaine toimii koneiden peussa paremmin, kuin ihmeelliset hiivetyliuottimet. Olin muinaisina vuosina töissä laivojen suuria sähkökoneita huoltamassa. Jos aikaa oli riittävästi, jotta saatettiin luottaa siihen, että kone ehtii kuivua, pestiin se OMO-vedellä ja puhdasta tuli todella helposti. Jos aikaa oli vähemmän, käytettiin Formula nimistä liuotinta, jota piti käyttää kaasunaamari päässä, eikä työmaalla saanut olla muita, eikä sittenkään pesutulos ollut lähellekään yhtä hyvä kuin OMOlla. :x

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Bio Luviliako, vai mitä? :D
Tämä on tosiaan ihme juttu. MInulla on myös kokemus siitä, että tavallinen pyykinpesuaine toimii koneiden peussa paremmin, kuin ihmeelliset hiivetyliuottimet.

Ei suinkaan, vaan OMO Colorilla. Puhdasta tulee, mutta tosi likainen ketju vaati useamman satsin OMOa, muistaakseni kaksi kertaa vaihdoin vedet ja pesuaineen uusiin.

Pohdin myös käyttää rasvaliuottimia, esim. polttoöljyä, mutta olin sitä mieltä, että öljyjätteen hävittäminen olisi liian hankalaa - pitäisi viedä jossain purkissa ongelmajätekontille. Siksi siis vettä ja OMOa. Veikkaisin tosin, että myös osuuskaupan halvin Xtra -pesujauhe toimisi varmaan yhtä hyvin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojakista etuputken kiristys hajosi

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Bio Luviliako, vai mitä? :D
Tämä on tosiaan ihme juttu. MInulla on myös kokemus siitä, että tavallinen pyykinpesuaine toimii koneiden peussa paremmin, kuin ihmeelliset hiivetyliuottimet.

Ei suinkaan, vaan OMO Colorilla. Puhdasta tulee, mutta tosi likainen ketju vaati useamman satsin OMOa, muistaakseni kaksi kertaa vaihdoin vedet ja pesuaineen uusiin.

Pohdin myös käyttää rasvaliuottimia, esim. polttoöljyä, mutta olin sitä mieltä, että öljyjätteen hävittäminen olisi liian hankalaa - pitäisi viedä jossain purkissa ongelmajätekontille. Siksi siis vettä ja OMOa. Veikkaisin tosin, että myös osuuskaupan halvin Xtra -pesujauhe toimisi varmaan yhtä hyvin...

Niin varmaan toimisikin. Missä lämpötilassa pesit, käytitkö 60°C pesua. :) Kuuma vesi vie rasvan todella hyvin. ... Hmmm... Jos pesisi tosi kuumassa vedessä ketjut varmaan kutistuisivat ja voisi käyttää venyneitä ketjuja pidempään. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin