ajarmala kirjoitti:Noniin, Performer Agendan ketjut putsaantuivat jo ja kasasin nojakin tänään takapihalla ja otin samalla aurinkoa...
Keskiö ja etuputki takaisin kiinni Jorin suosittelemilla hydrauliikkaklemmareilla. Niitä kaksi. Helppoa ja ongelmatonta.
Sitten ketjujen pujotus takaisin paikoilleen. Rautalanka ketjuputkiin ja sillä vedin ketjut putkien läpi. Pujotusta takavaihtajaan ja pakan ympäri. Sitten vaan ketjulukko paikoilleen, mutta hei... Kas, pitäisiköhän ketjun mennä myös etuvaihtajan häkin läpi? Toinen pää ketjusta pois putkesta ja etuvaihtajan kautta putkeen uudestaan. Ja päät yhteen.
Koeajolla huomaa, että keskiö tulikin hieman liian lähelle. Löysäystä, säätö ja uudestaan klemmarit kiinni. Aika hyvä.
Ketjuista: kun ketjut olivat puhtaat, mittasin niiden kulumaa joskus täälläkin esitetyllä tavalla työntötulkilla - keskiarvomitta oli 133,32 mm ja 10 mittauksen keskihajonta 0,054 mm. Hmm, ovatkohan ne nyt sitteen kuluneet? En löydä vanhan 7 vuotta sitten tekemäni mittauksen arvoja... Kaikkiaan ketjussa on 156 tuuman palaa ja ketjulukko (0,5 palaa). Taitaa ne olla silti kuluneet pitemmiksi, koska pienintä eturatasta ei enää oikein kunnolla saa päälle edes isoimmaan takarattaan kanssa, koska kiristysvara takavaihtajassa loppuu kesken. Pitäisiköhän poistaa pala tai kaksi?
Punnitsin fillarin nyt niiden tukevien klemmareiden kanssa ja painoksi tuli 14,4 kg.
Ainiin, kuvia tietenkin:
Siitähän tuli oikein siisti. Säästät vielä muutaman gramman, kun vaihdat klemmareihin pari senttiä lyhyemmät ruuvit.
Sinulla on ketjuputkien takia vaikea mitata rullamitalla ketjun lenkin kahden samanlaisen paikan väli ja laskea, paljonko sen pitäisi olla, kun lenkkiluku kerrotaan niiden lukumäärällä. Tässä ei siis saisi olla prosenttia enempää venymää.
Muistin, että minulla on käyttämätön ketju. Avasin paketin ja yritin mitata digimauserilla. Paskat patteri loppu mauserista ja näytti puuta heinää. Mekaanisesta asteikosta sain jopa pari kymmenystä alle 133 mm, joten ketju on venynyt 0,5/133 =0,38% , eli elinkaarensa puolivälissä.
Ketjun pituus muuttuu, kun etupuomia säädetään. Jos puomi on nyt lyhyemmällä, ovat ketjut löysemmällä. Ketujen peruspituuden voi mitata laittamalla vaihteet molemmin päin suurimmalle rattaalle. Silloin takavaihtajan pitäisi näyttää suurinpiirtein tällaiselta. Häkki ei saa olla aivan suorana, mutta riittää kun on sen verran mutkaa ketjussa, että vaihtaminen onnistuu.