Syöminen ja pyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Wow Viljami en ole kuullut noin rajuista oireista ikinä. Kuullostaa niin vaaralliselta pyöräillessä, että voi ajaa auton alle. Joten syy pitää selvittää. Saatko vehnästä samoja oireita, ajattelen gluteeniallergiaa tässä? Aiheuttaako ruis kaikissa muodoissa tuota? Jos ruismarjapuuro ei aiheuta ongelmaa ja leipä aiheuttaa, syy voi olla joku muu kuin ruis. Tai ruisjauho sellaisenaan syötynä voisi myös olla hyvä testi ennen lääkärille menoa allergiatutkimuksia ajatellen. Lääkäriä auttaa diagnostiikassa tieto siitä, onko ruis aina kaikissa muodoissa ongelmia aiheuttava. Rukiille voi olla allerginen, minulta testattiin viime talvena se, että en ole. Silti pahimmillaan happamuus kun olen muuten ollut vatsa herkällä on ruisleivästä johtuen aiheuttanut kaasua ja närästystä niin, että vatsasta vääntää terävästi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

On testailtu oikein tunteella 35 vuotta kestäneen mahakivun vuoksi. Ei ole mitään allergioita, eikä keliakiaa. Viljoista ruis ja kaura (leipänä ja puurona) aiheuttavat oireet miltei välittömästi, ohra ja vehnä vasta useamman perättäisen päivän käytön jälkeen. Ruis on näistä selvästi ja voimakkaasti pahin.
Äitini muistaa että jo pikkupoikana kyselin "Miksi puuroa syödään, kun siitä tulee heti hirvittävä nälkä?". 3-vuotiaana en osannut erottaa nälkää ja mahakipua toisistaan. Mahan möyrintä ja nälkäkurina ovat samantapaisia tuntemuksia.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mikaeli kirjoitti:

keittolounas taitaa olla suositellumpi eväs kuin vaikkapa hampurilainen ranskalaisilla. Jostain syystä jälkimmäistä tulee suosittua reissun päällä, ehkä siksi, että ateriaa tilatessa on jo kiljuva nälkä ja asenne usein että minä kyllä nyt syön kun olen polkenutkin.

Voisiko syytä olla juomissa? Keittolounaalla tulee harvemmin juotua hapollista colajuomaa? Myös ranskalaiset närästävät kasvisrasvassa keitettyinä. Kokeile pelkkää hampurilaista tai kahta pelkän veden kanssa. Saatat yllättyä... :wink:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja vaaka »

On hyvä tieto, että ruis puurossakin tekee ongelmia. Toki puurokin on hapanta, joten näillä tiedoilla ei voi sulkea ruisallergiaa tai happaman ph arvon vaikutusta ulos, mutta se ei haittaa diagnoosia tehdessä. Kaura-, vehnä- ja pölyallergiat testattiin samalla. Joten nuo ovat testattavia tunnettuja allergeenejä. Oletko käynyt allergiatestissä viljojen suhteen? Noilla oireilla ja kokemuksella on hyvä testauttaa, jos et vielä ole allergiatestiä tehnyt. Ei satu.

Cola on hapanta juomana ja kovin ravintoaine. Eikö jotkin osat colaa ole kovempaa kuin teräs? Sellaisen väitteen olen kuullut. Suoliseinä vs todella kova aine...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mahalaukussa kaiken kuuluukin olla hapanta, jos ei ole tarpeeksi, niin elimistö erittää sekaan suolahappoa. Itselläni oli keskipaha refluksi ja närästys, mutta ei liikahappoisuutta. Mahalaukku tähystetty pariin kertaa, siisti ja kunnossa.
Haponestolääkkeet sotkevat oman mahani toiminnan, sitten alkaa pierettää määrissä kun ei ruoka sula kunnolla.

Se että miksi hiilareiden vähentäminen vähentää mahanesteiden takaisinvirtausta, jaa-a, en tiedä. Toimii mulle, mutta en tiedä muista.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

vaaka kirjoitti:

Oletko käynyt allergiatestissä viljojen suhteen? Noilla oireilla ja kokemuksella on hyvä testauttaa, jos et vielä ole allergiatestiä tehnyt. Ei satu.

Olen käynyt allergiatesteissä. En ole allerginen viljoille enkä millekkään muullekaan. Allergiaoireita kyllä on krooninen nuha ja paikallisia turvotuksia toisinaan. Syytä vaan ei löydy. Lääkärit ehdottivat että söisin antihistamiinia jatkuvasti, heidän mielestään syytä ei ole edes tarpeen saada selville :shock: Ei kelvannut minulle.

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja yaana »

On niin helppoa antaa ärtyvän suolen oireyhtymä diagnoosiksi ja sanoa että koita pärjätä. Sitten kun joku keksii oikeat syyt ja niille hoidot, niin ansaitsee mielestäni Nobelin tai vastaavan palkinnon.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mulle ei annettu edes ärtyvänsuolen-oireyhtymä diagnoosia. Pelkkä koita pärjätä. :D
Vain rasvaa ja proteiinia syömällä, mielellään kypsentämätöntä, tulen käytännössä oireettomaksi. Mutta onhan se vaikea dieetti noudattaa. Semmosta aaltoilua se on, että pikkuhiljaa lipsun syömään "normaaliruokaa" ja sitten kun olo on tarpeeksi huono, niin tiukka dieetti päälle, vähitellen taas lipsun jnejne.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Vilijami kirjoitti:

Mulle ei annettu edes ärtyvänsuolen-oireyhtymä diagnoosia. Pelkkä koita pärjätä. :D
Vain rasvaa ja proteiinia syömällä, mielellään kypsentämätöntä, tulen käytännössä oireettomaksi. Mutta onhan se vaikea dieetti noudattaa. Semmosta aaltoilua se on, että pikkuhiljaa lipsun syömään "normaaliruokaa" ja sitten kun olo on tarpeeksi huono, niin tiukka dieetti päälle, vähitellen taas lipsun jnejne.

No mites jos jätät viljat ja sokerit pois, ja syöt kasviksia niiden sijasta?

Sellainenkin termi on kuin FODMAP, katso johdannoksi vaikka http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1378908788160

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo FODMAP onkin tuttu ja lähinnä sitä mun dieettiä, jota olen pääsääntöisesti noudattanut viiden vuoden ajan. Liian tiukka ruokanatseilu käy voimille.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Vilijami kirjoitti:

Tuo FODMAP onkin tuttu ja lähinnä sitä mun dieettiä, jota olen pääsääntöisesti noudattanut viiden vuoden ajan. Liian tiukka ruokanatseilu käy voimille.

No jaa, itsellä on paprika & korianteriallergia, joka tekee sen, että mitään eineksiä ei voi syödä, ja ravintoloissa syöminenkin on monin paikoin vaikeaa.
Siihen päälle 'itse keksitty' vähähiilihydraattisuus rajoite, niin johan sitä onkin aidannut itsensä kaupallisen ruokailun ulkopuolelle.

Itse olen pitänyt syömisen natsittamista pienempänä pahana kuin muita vaikeuksia, vaikka eivät minun vaikeuteni mitään sinun ongelmien taso ole olleet. Makuasioita.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Itsellä ruokaremontin suurin muutos on einesten pois jättäminen. Mitään tiukkaa diettiä en miekään noudata.
Aikasemmin oli vatsakipukohtauksia jotka kesti 1/2h - 1h - tunne oli semmonen ku suoli olis solmussa. Meni ohi vatsan hieronnalla. Olivat pitkään poissa mutt eilis iltana yhtäkkiä samanlainen - vaaleeta leipää jostain syystä muutamana päivänä tullu mussutettua, johtusko tuosta - muuta syytä en keksi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Syöminen ja pyöräily

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Petri, sinulle saattaa tulla ongelmia alergioista johtuen, joten jos ei ole testattu, jos on, kuullostaa siltä, että monikaan ei saa ammattilaisten enemmistöltä apua, vaan joutuu itse kokeilemaan, mikä toimii ja mikä ei.

Vaikea on mitään rakentavaa sanoa Viljamille, mutta mulla kesti yhden vaivan diagnoosin saamisessa melkein 18 v. Ei lekurit tiedä kaikkea ja sekin, mikä on tiedossa, ei selviä monille. Kaikki terveysammattilaiset eivät vain ole kovin hyviä hommassaan :-( Sillä hyvän löytäminen on niin arvokasta, että kannattaa etsiä kohtalotoverien suosituksia. Terveydenhuollossa omaksutaan välillä todella hitaasti uutta infoa. Minäkin kuulun siihen joukkoon, joka opastaa uutta lekuria kokemuksistani. Viimeksi kerroin olevani näköjään onnellinen poikkeus, kun käsileikkauksestani oli valtavaa apua. Toki leikkauksia tehtiin monenlaisia, ehkä mulle osui sopiva ja tekijä oli hyvä. Silti kirurgin konsultaatio maanantaina toisen käsivamman osalta :twisted:

Juu ilman suolahappoa ei safka pilkkoudu vatsalaukussa, mutta aineenvaihduntatuotteiksi hajotetu ruoka voi olla mitä tahansa happamasta emäksiseen, samoin veren ph arvo vaihtelee ja lyhyellä tähtäimellä ruokadouppauksella voi emäksisöidä tai hapantaa vertaan. Ja lihakset joko käsittelevät maitohapon itse tai siirtävät happoa vereen. Jos veri on liian hapan, ei lihassoluista siirry maitohappoa vereen samalla tavalla kuin normaalisti rentona ollessa. Siksi urheilussa voi ainakin jonkun aikaa veren emäksisyydellä auttaa lihaksia. Puhutaan kai alle 10 min edusta tosin, mutta sillä kiipeä jonkun mäen ja treeninä kohotta kuntoa. Lukemani mukaan, en ole vielä koekaniiniksi ruvennut. Sairaslomalla.

Vastaa Viestiin