DF XL

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja jori » 02 Syys 2016, 17:59

jounisi kirjoitti:Tärinöistä ja äänistä tuli mieleen että df on kyllä ärsyttävä räminäpesä huolimatta siitä, että olen yrittänyt vaimentaa resonointia Autostudiosta saatavalla vaimennusmatolla.
Kuten yleensä, olin nuuka ja ostin vain yhden paketin STP Spleniä 4mm paksuudessa. Kevyttähän tuo on ja ei oikeastaan mitään eroa äänen suhteen. Suurin räminän lähde lähtee uskoakseni
huoltoluukun ylä ja alareunoista, joihin ei mattoa riittänyt. Yrityksen ja erehdyksen kautta ...

Ota pois sellainen vaimennusmatto, joka ei auta. Keskelle suoria tai laakeita pintoja yksi läntti keskelle estämään resonoinnin. Luukun hankaaviin paikkoinin ja kaikkialle, missä on irrallisia osia, pehmeä kumi tai vaahtomuovi väliin. Ketjuputken ja lattian väliin vaahtomuovipalat. Näillä keinoin saat siitä hiljaisemman vähällä lisäpainolla.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 726
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja TMS » 02 Syys 2016, 21:00

jounisi kirjoitti:Suurin räminän lähde lähtee uskoakseni
huoltoluukun ylä ja alareunoista, joihin ei mattoa riittänyt. Yrityksen ja erehdyksen kautta ...


Tämän takia velonautilla taisi olla ainakin kyljen huoltoluukku teipattu reunoista kiinni. Itsellä räminä ei ole niin paljoa häirinnyt että olisin teipannut, mutta kyllä sieltä suunnalta aika ajoin ääntä kuuluu kieltämättä. Tosin ruuvien kireyskin ääneen vaikuttaa, sen olen huomannut. Kyllähän nämä kinnerit tuppaa normipyörää äänekkäämpiä olemaan, mutta eipä niitä räminöitä yleensä kuule kuin hitaissa nopeuksissa epätasaisella, kun taas tavallisissa nopeuksissa tuulen suhina jättää räminät yleensä peittoonsa.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 205
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Velonautti » 02 Syys 2016, 22:54

TMS kirjoitti:
jounisi kirjoitti:Suurin räminän lähde lähtee uskoakseni
huoltoluukun ylä ja alareunoista, joihin ei mattoa riittänyt. Yrityksen ja erehdyksen kautta ...


Tämän takia velonautilla taisi olla ainakin kyljen huoltoluukku teipattu reunoista kiinni. Itsellä räminä ei ole niin paljoa häirinnyt että olisin teipannut, mutta kyllä sieltä suunnalta aika ajoin ääntä kuuluu kieltämättä. Tosin ruuvien kireyskin ääneen vaikuttaa, sen olen huomannut. Kyllähän nämä kinnerit tuppaa normipyörää äänekkäämpiä olemaan, mutta eipä niitä räminöitä yleensä kuule kuin hitaissa nopeuksissa epätasaisella, kun taas tavallisissa nopeuksissa tuulen suhina jättää räminät yleensä peittoonsa.


Joo mulla on teipattu kyljen ja konepellin huoltoluukut reunoilta. En niinkään räminänän takia vaan ettei vettä mene etenkin konepellin saumoista DF: sisään. Auttaa se varmaan räminäänkin ?
Eihän näitä kinnereitä ikinä äänettömiksi saa, räminään on vaan tottuttava. :cry:
Asfalttipinnatkin on niin epätasaisia. Rengaspaineita jos on vara alentaa räminä hiljenee jonkin verran.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 205
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Velonautti » 02 Huhti 2017, 21:16

http://www.nojapyorafoorumi.fi/download/file.php?mode=view&id=11812&sid=92ddce7f4be255531991176826139b4e
Mulla DF on vanhempaa mallia, josta puuttui nuo jäykisteet molemmilta puolilta.
Viimein ne tulivat jälkitoimituksena.
Uudemmilla DF:illä ajajat , onko paikka kuvan kohdilla?
Miten johto kulkee tuolla kohdin ?
Liimaus ilmeisesti Sikaflexillä? Näin ehdottivat.
Liitteet
DSC_0485.JPG
DSC_0485.JPG (282.06 KiB) Katsottu 4661 kertaa

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 726
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja TMS » 03 Huhti 2017, 09:28

Oikeilla jäljillä olet. Ohessa kuvat tuosta minun pyörästä. Hankala kyllä tosiaan tuo sähköjohto. Lienee kuitenkin paras jättää johto paikalleen ja loveta jäykistettä tuolta nurkasta hieman?

Aika paljon massiivisemmat jäykisteet nuo jälkiasennusversiot muuten, vai hämääkö silmä vaan?
Liitteet
WP_20170403_07_46_55_Pro.jpg
WP_20170403_07_48_09_Pro.jpg

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 205
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Velonautti » 04 Huhti 2017, 16:53

TMS kirjoitti:Oikeilla jäljillä olet. Ohessa kuvat tuosta minun pyörästä. Hankala kyllä tosiaan tuo sähköjohto. Lienee kuitenkin paras jättää johto paikalleen ja loveta jäykistettä tuolta nurkasta hieman?

Aika paljon massiivisemmat jäykisteet nuo jälkiasennusversiot muuten, vai hämääkö silmä vaan?

Kiitos TMS, ajattelinkin että jätän sähköjohdon alle ja teen loven jäykisteeseen, muuten menee hankalaksi kiertää tuo.
Saattaa olla vähän leveämpi ainakin alapäästä missä leveämmät levikkeet.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 205
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Velonautti » 09 Huhti 2017, 09:11

DF-kausi avattu eilen.Yli viiden kuukauden tauko takana.
Puolen kilsan päästä piti pysähtyä tutkimaan, mitä ihmeen hankausta ja kolinaa tästä pyörästä kuuluu.Onko ketjut paikallaan vai mikä on? Kaikki oli Ok.
Muistiin palasi karmea totuus ,että tää on tätä kinneröintiä ja äänet kuulu asiaan. :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2812
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Huhti 2017, 10:15

Velonautti kirjoitti:Muistiin palasi karmea totuus ,että tää on tätä kinneröintiä ja äänet kuulu asiaan. :(

Tähän äänimaailmaan on ollut totuttelemista Räntäpäivän kinnerissäkin. Ketjuja, vaihteita ja jarruja saa olla koko ajan putsaamassa ja voitelemassa, eikä kahnaukset, rohinat ja kolinat millään lopu. Korvatulpat? :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13348
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja PW » 09 Huhti 2017, 10:17

Vilijami kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:Muistiin palasi karmea totuus ,että tää on tätä kinneröintiä ja äänet kuulu asiaan. :(

Tähän äänimaailmaan on ollut totuttelemista Räntäpäivän kinnerissäkin. Ketjuja, vaihteita ja jarruja saa olla koko ajan putsaamassa ja voitelemassa, eikä kahnaukset, rohinat ja kolinat millään lopu. Korvatulpat? :mrgreen:

Kangaskate, tai retkipatja :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja vaaka » 09 Huhti 2017, 12:56

Retkipatjoja tehdään paksummasta samasta materiaalista kuin tri pyöräni takakiekon kate. Täyslevyt kumisevat? Niin ne kertovat, en ole koskaan todentanut.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 205
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Velonautti » 29 Elo 2017, 15:32

Nokian kisoissa oli ongelmia jarrujen kanssa.Kauheeta jurruttavaa ääntä ja jarrut ajoittain leikkasi kiinni. :evil:
Välillä pyörä kulki ei mitään ongelmia ja välillä etenkin mutkissa ja töyssyissä ongelma ilmeni.
Viikko siinä meni etsiessä vikaa.Olin varma, että ongelma on rumpujarrujen sisällä, mitä vielä.
Alatukivarsien pultit olivat oikealta puolelta löystyneet.Lopussa pinnat alkoivat jo hankaamaan jatkuvasti alumiseen alatukivarteen.
Renkaatkin kuluivat aika rajusti 800km ja kudos näkyvissä.Yleensä kestää 4-5 tuhatta kilometriä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

DF XL

ViestiKirjoittaja tm » 29 Elo 2017, 17:39

Hyvä että vikakohta löytyi.
Velonautti kirjoitti:...Renkaatkin kuluivat aika rajusti 800km ja kudos näkyvissä.Yleensä kestää 4-5 tuhatta kilometriä.

Kun on riittävästi vauhtia, niin loivakin kaarre alkaa syödä rengasta. Kaarreajoa tulee Nokialla huomattavasti paljon enemmän kuin normiajossa.


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 4 vierailijaa