DF XL

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Velonautti kirjoitti:

Eilen tuli postista kuaun odotetut uudet kammet keskiöineen ja etuvaihtaja kiinnikkeineen. :D
Kuva

No johan on hauskan näköinen häkkyrä tuo keskiö. Ei ainakaan halpa ja helppo tehdä...

Kammet on tosiaan melkein samat kuin mun maasturissa, siinähän on REX 2.1 kammet myös 30mm:n akselilla, spideri on erilainen noille QX1 -ketjurattaille. Rotorin BSA30-laakerit ovat laadukkaimmat mitä olen fillareissa nähnyt ja vuoden kidutuksella maastossa, talven yli jne niin eivät ole moksiskaan. SRAM GXP-laakerit kun maantievehkeestä on jo ottaneet itteensä alle puolilla kilsoilla kuin nuo.

Tollaset vähän himottaa maantievehkeeseen mutta paremmat on MetaPhysic:ssä ja ne on jo riittävän hyvät FSA:n hiilikuituiset joten niillä mennään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tässä olisi kuvia Stradan penkin eturipustuksesta (josta oli velonautin kanssa puhelimessa puhetta). Pimeässä ei kovin hyvin kuvia saanut, mutta kai noista idea tulee selväksi.

Liitteet
IMG_2318_p.jpg
IMG_2321_p.jpg
IMG_2322_p.jpg
IMG_2325_p.jpg
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Saattaa olla jo tiedettyä tietoa, mutta nuo alimman kuvan kuusiokolopultit (2 vierekkäin) tuppaavat löystymään ajan kanssa, niitä kannattaa tarkistella aina välillä. Samat osat on kuin Questissa näin äkkiseltään katottuna. Pulteilla kiinni oleva metallipala myös pääsee itsekseen liukumaan sivusuunnassa jos pultit ovat liian löysällä.

Quest Carbon -2015

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Kiitti kuvista. Tuli vaan nuo osat, kiinnitys ilman tuota yläpuolen metalliosaa.

Liitteet
DSC_0425.JPG
Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Tässä on nyt ollut vähän hiljaiseloa velomobiilin suhteen. Noin kolme viikkoa sitten DF hajosi. Natinaa rupesi kuulumaan kesken lenkin etupäästä.
Keulasta oli lampunkehys pettänyt liimauksestaan.Toinen kiinnityspiste ilmanottoputkelle, jossa polkimet on kiinni.
Viestiä Hollantiin.Vastaus korjaaja Itse DF :n suunnittelija ( Daniel Fenn ) tulee korjaamaan pyörän ? No eilen Daniel lähtikin meiltä. Liimasi uudestaan ja laittoi uudet polkimet ja sääti pyörän uuteen uskoon :D .Olipa hyvää palvelua. Takuuseen meni. Selvästi liimaus epäonnistunut oli puolittain vain kiinni.

Liitteet
Micro elastinen komponenttiliima, jota autoteollisuuskin käyttää.Pitäisi kestää ?
Micro elastinen komponenttiliima, jota autoteollisuuskin käyttää.Pitäisi kestää ?
Daniel Fenn pyöräguru Saksasta, työn touhussa
Daniel Fenn pyöräguru Saksasta, työn touhussa
Mustan alueen liimaus pettänyt
Mustan alueen liimaus pettänyt
Tältä näytti ennen korjausta
Tältä näytti ennen korjausta
Viimeksi muokannut Velonautti, 30 Loka 2015, 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

No vautsi! Harva meistä saa DF:n pihallensa, vielä harvempi kaksi. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vau, olipa hyvää asiakaspalvelua :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja PW »

Mihin kohtaan se ilmanvaihto putki tulee hytissä? Puhaltaako miten kylmää? Onkohan tarvetta tai mahdollisuutta sulkee talveks?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Hienoa että meni takuuseen. Ja mahtavaa palvelua, kun pyörän suunnittelija itse tulee korjaamaan :D

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

PW kirjoitti:

Mihin kohtaan se ilmanvaihto putki tulee hytissä? Puhaltaako miten kylmää? Onkohan tarvetta tai mahdollisuutta sulkee talveks?

Kylmää tulee haaroihin. Tuulikangas alushousut jalkaan :D .Putken päähän voisi laittaa helposti vaikka Styroxin palan jos vilu yllättää.Talveksihan tää menee "telakalle" odottelemaan kevättä.

Liitteet
Ilmantuloputki josta polkimet ja etuvaihtaja nyt pois.Toisen pään kiinnitys  yksi pultti ja sitä vahvoo liimoo.
Ilmantuloputki josta polkimet ja etuvaihtaja nyt pois.Toisen pään kiinnitys yksi pultti ja sitä vahvoo liimoo.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja PW »

Eli tuo putki on osa ketjulinjan runkoo - nyt vasta tajusin ett tässä ei metalli runkoo oo ollenkaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

PW kirjoitti:

Eli tuo putki on osa ketjulinjan runkoo - nyt vasta tajusin ett tässä ei metalli runkoo oo ollenkaan.

Ei oo metallia, ei
Putkeen tulee kiinni koko etupään voimansiirto.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jori »

Velonautti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eli tuo putki on osa ketjulinjan runkoo - nyt vasta tajusin ett tässä ei metalli runkoo oo ollenkaan.

Ei oo metallia, ei
Putkeen tulee kiinni koko etupään voimansiirto.

Tähän täytyy kai sitten asentaa liikennevaloja varten lisäjärjestelyjä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja PW »

Velonautti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eli tuo putki on osa ketjulinjan runkoo - nyt vasta tajusin ett tässä ei metalli runkoo oo ollenkaan.

Ei oo metallia, ei
Putkeen tulee kiinni koko etupään voimansiirto.

Onko putki tuossa kuvassa näkyvässä "tukissa" miten kiinni? Näkyy vaa yks reikä :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

No nyt se on sitten tämä pyörä nähty ihan elävässä elämässä. Viime perjantaina aamusta vähän klo 5 jälkeen käänsin Stradan nokan kohti Savonlinnaan ja lähdin polkemaan. Reilut 12 h myöhemmin näin hienon oranssin kinnerin bussipysäkillä, kun velonautti tuli minua vastaan Savonlinnasta. Ajoimme sitten letkassa kohti Savonlinnaan viimeiset vajaat 20 km. Hieman alta 400 km tuli ovelta ovelle hienossa syyssäässä ajettua.

Vastaanotto Savonlinnassa oli mahtava. Heti ensiksi bussipysäkillä velonautti löi palautusjuoman kouraan ja sitten velonautin luokse päästyä odottikin siellä jo ruoka valmiina. Syönnin jälkeen käytiin saunassa ja jopa hieman kastautumassa järvessä, tosin itse en tohtinut kuin jalkoja liottaa, mutta velonautti pulahti kokonaan. Saunan jälkeen istuttiin iltaa jutellen (ajovaatteetkin velonautti pyöräytti pesukoneessa tällävälin) ja sitten rupesi olemaankin jo nukkumisen aika. Mutta kyllä kelpasi pitkän ajon jälkeen tällainen vastaanotto. Selvästi huomasi että velonauttikin on itsekin pitkää reissua ajanut kun näin hienosti otti vastaan ja tiesi mitä sitä voisikin ajon jälkeen kaivata. Iso kiitos velonautille ja hänen perheelleen näin lämpimästä vastaanotosta!

No mutta sitten asiaa tästä matkan pääasiallisesta tarkoituksesta, elikäs DF:n näkemisestä ja koeajosta. Lauantai aamuna sitten ihmeteltiin DF:ää oikein perin pohjin ja käytiin me ajelullakin yhdessä niin että minä ajoin DF:ää ja velonautti Stradaa. Ennakkoon sitä tietysti ihmetteli että kuinka sinne DF XL:ään mahtuu kun se niin kapealta kuvissa näytti. Hämmentävän hyvin sitä tilaa kuitenkin oli. Ajamiseen tarvittava tila oli varsin samaa luokkaa kuin Stradassakin. Mutta kaikki muu ns. turha tila oli sitten minimoitu. Kulkuaukko oli todella pieni, sen sujuva käyttäminen vaatii kyllä harjoittelua (tosin kyllähän se Stradaan pääseminenkin vaikutti hankalalta aluksi ennen kuin liikerata tuli tutuksi). Ajoasento oli hieman makaavampi kuin Stradassa, vaikka oli niin pystyyn säädetty kuin säädöt mahdollisti. Penkki oli ihan hyvän tuntuinen, tosin jotenkin siinä liukui helposti liian alas. No ei me velonautin kanssa ihan saman kokoisia olla, joten eihän ajoasento itselle tietenkään ihan juuri sopiva ollut. Kampia olisin kaivannut hieman kauemmaksi. Ja kyllähän ne 155 mm kammet jotenkin oudon lyhyiltä tuntui vaikka eroa omiin 165 mm kampii ei nyt niin paljoa ole. Onneksi vaikutti kuitenkin siltä että kyllä minun pitäisi 165 mm kammillakin pystyä DF XL:llä ajamaan, sen verran tuntui olevan pelivaraa joka suunnassa ennen kuin olisi kengät/jalat kiinni ottanut.

Vakaa ja hyvä ajettava tuo DF oli ja lisäksi merkille pisti hiljaisuus. Sanoisin että Strada on äänekkäämpi, ainakin näin käytettynä. Jousitus tuntui myös varsin hyvältä, aavistuksen napakampi kuin Stradassa, mutta silti mukava.Tavaratila on DF:ssä kyllä selvästi Stradan vastaavaa pienempi, varsinkaan isoja tavaroita sinne ei saa mahtumaan samalla tavalla. Takarenkaan viereinen tila oli selkeästi kapeampi. Varmasti DF:äänkin saa kuitenkin paljon tavaraa mahtumaan, mutta tavarat pitää vaan olla aika pieniin pakkauksiin pakattuna.

Huoltoluukut ovat kyllä hyvä juttu, ilman niitä DF:n huollosta ei kyllä tulisi juuri mitään varsinkin kun kulkuaukko on niin pieni. Eturenkaiden pumpaamiseen pitää kehittää oma tekniikka jotta niitä ei tarvitsisi irrottaa pumppauksen takia, mutta uskoisin sen sopivalla pumpulla kuitenkin onnistuvan. Ei kuitenkaan mikään kovin kätevä homma ole tältä kannalta.

Maavara vaikutti riittävältä, velonautin aiemmin esittämässä esimerkkipaikassa otti Stradankin pohja kiinni, se on lopulta aika korkea kanttari joita ei onneksi kovin usein tule vastaan ainakaan omilla reiteillä. Kääntösäde oli DF:ssä luonnollisesti Stradaa isompi, mutta ei sekään mitenkään häiritsevän iso ollut, varsin näppärästi pyörä kääntyi ja uskoisin kääntösäteen riittävän kevyen liikenteen väylillekin suht hyvin.

Hieman pettymys oli itselle että nopeuden suhteen ei tullut sellaista OHO fiilistä. Epäilemättä DF on Stradaa reippaasti nopeampi, mutta jotenkin oletin että sen olisi helpommin huomannut. Kyllähän se ihan hanakasti lähti alamäkeen menemään, mutta ei tosiaan niin että olisi aivan hämmästynyt. Voimansiirto oli kyllä Stradaa jäykempi ja DF kiipesi ylämäessä hyvin, mutta kyllä siinä silti minusta hieman joustoa oli, ei siis vielä täydellinen ole tämäkään velo tässä suhteessa.

Lauantain koeajon ja ihmettelyn jälkeen sain vielä syödäkseni velonautin luona ennen kuin piti lähteä ajamaan kohti Hollolaa, jossa kaveri oli luvannut minut seuraavana yönä majoittaa. Paluureissu venähti niin että olin vasta klo 22 jälkeen perillä, mutta tulihan siitäkin kilometreja hieman vajaa 300. Sunnuntaina ajoin sitten takaisin kotiin reilut 140 km, joten kokonaisuutena tuli noin 840 km kolmeen päivään ajettua. Varsin rankka, mutta antoisi reissuhan tämä oli, vaikka tulihan sitä jossain vaiheessa mietittyä että mitään järkeähän tässä ei nyt ole.

Iso kiitos vielä velonautille savolaisesta vieraanvaraisuudesta ja DF:n tutustumismahdollisuudesta. Tilaukseenhan tuollainen DF XL pitää tässä lähitulevaisuudessa laittaa, sen tämä reissu varmisti.

Vastaa Viestiin