DF XL

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Mieltsi veto TMS! Ja tosiaan vielä syyspimeillä! Ja olipa hyvänkuuloinen vastaanotto Savonlinnassa! :D
Jos ei ratapyöräilyä lasketa niin olisko tuo sun vajaa 400km epävirallinen Suomenennätys päivämatkaksi? Vai onko joku vetänyt pidemmän päivämatkan. Mun enkka on 300km.

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

VeloWagon kirjoitti:

Mieltsi veto TMS! Ja tosiaan vielä syyspimeillä! Ja olipa hyvänkuuloinen vastaanotto Savonlinnassa! :D
Jos ei ratapyöräilyä lasketa niin olisko tuo sun vajaa 400km epävirallinen Suomenennätys päivämatkaksi? Vai onko joku vetänyt pidemmän päivämatkan. Mun enkka on 300km.

No ei varmastikaan ollut. Pelkästään brevet pyöräilijät on epäilemättä ajaneet paljon pidempiäkin siivuja päivän aikana. Lisäksi sitten muut kylähullut ja vastaavat. :wink:

Kesällä hyvällä säällä normi maantiepyörälläkin ajaa kovakuntoinen samanlaisilla keskinopeuksilla tuntikausia kuin mitä minä ajoin Savonlinnan reissulla. Ja kun oma reissu oli vain noin puolen päivän mittainen, niin eihän se voi ennätys olla. Oma ennätys se kyllä yhdelle päivälle oli, jos ei Nokia rata-ajoja lasketa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jooseha »

TMS kirjoitti:

Lisäksi sitten muut kylähullut ja vastaavat. :wink:

Nehän tekee tuon jo talvisessa lumisateessakin. Ainaskin soolopappiskapartio :shock:
Komea veto vaikkei olekaan äärisuoritus extreme-urheilijoiden mittapuullaKuva

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

TMS kirjoitti:
VeloWagon kirjoitti:

Mieltsi veto TMS! Ja tosiaan vielä syyspimeillä! Ja olipa hyvänkuuloinen vastaanotto Savonlinnassa! :D
Jos ei ratapyöräilyä lasketa niin olisko tuo sun vajaa 400km epävirallinen Suomenennätys päivämatkaksi? Vai onko joku vetänyt pidemmän päivämatkan. Mun enkka on 300km.

No ei varmastikaan ollut. Pelkästään brevet pyöräilijät on epäilemättä ajaneet paljon pidempiäkin siivuja päivän aikana. Lisäksi sitten muut kylähullut ja vastaavat. :wink:

Kesällä hyvällä säällä normi maantiepyörälläkin ajaa kovakuntoinen samanlaisilla keskinopeuksilla tuntikausia kuin mitä minä ajoin Savonlinnan reissulla. Ja kun oma reissu oli vain noin puolen päivän mittainen, niin eihän se voi ennätys olla. Oma ennätys se kyllä yhdelle päivälle oli, jos ei Nokia rata-ajoja lasketa.

Niin mutta kinnerillä. Unohtui täsmentää. :D

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

VeloWagon
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 23:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja VeloWagon »

Niin tai näin, pistän ensi kesän tavoitteeksi rikkoa tuon. :mrgreen:

Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Ne alkaa olla tään vuoden ajot siinä sitten DF XL:llä, jos helleaalto ei yllätä vielä :D
Kilometrejä takana n. 2000km, joten jotain tietoa/ tuntemusta ajopelistä jo löytyy.
Kaikenlaista pientä ärsyttävää vikaa esiintynyt.
Etupäästä ajoittain kuuluu jotain muovimaista hankaavaa ääntä polkiessa .Onko se ketjunsuojaputkesta vai muovisesta keskiöstä vai mistä ?
Vaikea löytää, kun ei nää ja ääni vielä kaikuu mistä se tulee,mitään hankausjälkiä ei löydy.
Ketjut välillä vaan tippuu ulkokehälle vaihtaessa pieneltä isommalle rattaalle.Säädöt pitäisi olla kohdallaan.Tahmeaa on myös etuvaihtimen toiminta pieneltä isommalle siirtyesssä.
Ketjunsuojusputki on irronnut pari kertaa penkin alta, yllätys yllätys liimalla kiinnitys.
Ketju irronnut pari kertaa hammastetusta pylpyrästä penkin alta,takaisin laitto melko vaativa suoritus :(
Konepellin huoltoluukusta sateella tulee vettä sisälle.Teippaus pelastanut tilanteen .
Välillä vaan hiipuu ajatuksiini , kestääkö tämä.Ei sieltä mikään Daniel varmaan enää tuu korjaamaan mitään :(
Hyviä puolia :D
Hyvä aihio, tään saa kulkemaan kun vaan jaksaa vaan polkea tarpeeksi kovaa :D
Melko jämäkkä ja vakaa kulkemaan.Sopii kuin hansikas käteen niinkuin joku tuossa alussa kertoikin.
Tilaa on ihan sopivasti, ei enää tunnu yhtään ahtaalta. Silmä tottuu. Kulku äänikään ei häiritsevää.
Ei muuta kun uuteen kauteen hieman epävakaisin tuntein.
Tilasin sen hiilikuituisen "katoksen" DF:ään.Pitäisi nostaa keskinopeutta 3- 5 km/h ?. Yritystä päästä ensi vuonna tunnissa uusille kymmenluvuille :D

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

Stradassa on noi ketjun suojaputket nippusiteillä kiinnitetty, voisiko samaa soveltaa DF:ään jos liimaus ei meinaa pitää?

Kyllähän se siltä kuulostaa että etuvaihtajan rajoitinruuvi ei aivan kohdallaan ole jos ketju meinaa yli mennä. Kiertovaihtajassahan on paljon naksuja joista osa on sellaisia välinaksuja jotka eivät ole juuri kohdallaan. Se hankaloittaa sitä säätämistä jonkun verran, mutta sinuna kokeilisin kyllä vielä säätää sitä vaihtajaa. Ulkomaan foorumeilla on kerrottu että kyllä sen saa kunnollakin toimimaan.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

TMS kirjoitti:

Stradassa on noi ketjun suojaputket nippusiteillä kiinnitetty, voisiko samaa soveltaa DF:ään jos liimaus ei meinaa pitää?

Kyllähän se siltä kuulostaa että etuvaihtajan rajoitinruuvi ei aivan kohdallaan ole jos ketju meinaa yli mennä. Kiertovaihtajassahan on paljon naksuja joista osa on sellaisia välinaksuja jotka eivät ole juuri kohdallaan. Se hankaloittaa sitä säätämistä jonkun verran, mutta sinuna kokeilisin kyllä vielä säätää sitä vaihtajaa. Ulkomaan foorumeilla on kerrottu että kyllä sen saa kunnollakin toimimaan.

Kiertovaihtajassa tai kiertovaihtajan käyttäjässä saattaa olla vikaa.Eka pyöräni missä on kiertovaihtaja, en tykkää. Etuvaihtaja ajoittain takertelee, ketju ei nouse isolle rattaalle kunnolla.Ongelmana on kun se saattaa toimia 200-300km hyvin ja yks kaks ei toimi ja ketjut lähtee rattaalta. Sitten taas toimii.Mihinkäs säätelet kun kaikki on taas kunnossa. Takavaihteet toimii hyvin ilman ongelmia.
Toivoa siis on :D
Mangossa tais olla ketjun suojaputket jollain rautalangalla kiinni.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Velonautti kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Stradassa on noi ketjun suojaputket nippusiteillä kiinnitetty, voisiko samaa soveltaa DF:ään jos liimaus ei meinaa pitää?

Kyllähän se siltä kuulostaa että etuvaihtajan rajoitinruuvi ei aivan kohdallaan ole jos ketju meinaa yli mennä. Kiertovaihtajassahan on paljon naksuja joista osa on sellaisia välinaksuja jotka eivät ole juuri kohdallaan. Se hankaloittaa sitä säätämistä jonkun verran, mutta sinuna kokeilisin kyllä vielä säätää sitä vaihtajaa. Ulkomaan foorumeilla on kerrottu että kyllä sen saa kunnollakin toimimaan.

Kiertovaihtajassa tai kiertovaihtajan käyttäjässä saattaa olla vikaa.Eka pyöräni missä on kiertovaihtaja, en tykkää. Etuvaihtaja ajoittain takertelee, ketju ei nouse isolle rattaalle kunnolla.Ongelmana on kun se saattaa toimia 200-300km hyvin ja yks kaks ei toimi ja ketjut lähtee rattaalta. Sitten taas toimii.Mihinkäs säätelet kun kaikki on taas kunnossa. Takavaihteet toimii hyvin ilman ongelmia.
Toivoa siis on :D
Mangossa tais olla ketjun suojaputket jollain rautalangalla kiinni.

Olisko syytä tarkistaa että vaijeri on kunnossa koska jos siellä on säijekik poikki sopivassa kohtaa se voi antaa tuollaisia mystisiä ongelmia

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13808
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jori »

Velonautti kirjoitti:

[Ongelmana on kun se saattaa toimia 200-300km hyvin ja yks kaks ei toimi ja ketjut lähtee rattaalta. Sitten taas toimii.Mihinkäs säätelet kun kaikki on taas kunnossa. Takavaihteet toimii hyvin ilman ongelmia.

Ehkä ongelma ei olekaan vaihtajassa, vaan toisaalla. Katsopa vaikka lampun avulla sinne jalkopäähän ajaessasi, josko kampipuomi tai –keskiö kääntyilevät, tai muuten ovat huonossa asennossa –tai vaihtavat asentoa. Minua nimittäin vähän epäilyttää tämä lampunkehykseen kiinnitetty puomirakenne, varsinkin kun materiaali on epätavanomainen. Kampikeskiön kiinnittäminen laminoituun putkeen herättää sekin epäilyksiä. Tarkkaile nimenomaan ketjun ja puomin välistä liikettä ja asennon muutoksia.

Tämän parempia kuvia rakenteesta ei ole, joten epäilyni kampikeskiön tai puomin liikkumisesta perustuvat pelkkään mielikuvitukseen. :roll:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Velonautti kirjoitti:

Etupäästä ajoittain kuuluu jotain muovimaista hankaavaa ääntä polkiessa .Onko se ketjunsuojaputkesta vai muovisesta keskiöstä vai mistä ?
Vaikea löytää, kun ei nää ja ääni vielä kaikuu mistä se tulee,mitään hankausjälkiä ei löydy.
Ketjut välillä vaan tippuu ulkokehälle vaihtaessa pieneltä isommalle rattaalle.Säädöt pitäisi olla kohdallaan.Tahmeaa on myös etuvaihtimen toiminta pieneltä isommalle siirtyesssä.
Ketjunsuojusputki on irronnut pari kertaa penkin alta, yllätys yllätys liimalla kiinnitys.
Ketju irronnut pari kertaa hammastetusta pylpyrästä penkin alta,takaisin laitto melko vaativa suoritus :(
Konepellin huoltoluukusta sateella tulee vettä sisälle.Teippaus pelastanut tilanteen .

Minulla on etuvaihtaja toiminut DF XL:ssä hienosti alusta asti ja se on todella kevyt käyttää. Tuota hankaavaa ääntä lukuunottamatta onkin sitten aivan samat viat. Kaksi kertaa on ketju tippunut tuolta penkin alla oleva pylpyrältä, ekalla kerralla polkaisin ketjun hiilikuidun läpi ennen kuin tajusin asian, luulin ketjun rallattavan takana. Ymte totesi tuohon, että ei kiristä riittävästi, jos ajaa pienillä takarattailla kun edessä pienellä rattaalla. Olisi voinut sanoa tuon heti aluksi.

Toisella kerralla unohdin jyrkän ylämäen jälkeen etupään pienelle ja eikös se sitten tippunut. Tuo liimattu ketjunsuojaputki irtosi myös minulta tuon ensimmäisen kerran yhteydessä ja ketju on helppo laittaa paikoilleen, kun se on nyt irti. Teippasin sen vain keskeltä kevyesti paluuputkeen. Ketjulinjan kehitys on mielestäni jäänyt pojilta kesken ja ketjun kuljetus noissa putkissa olisi ollut kokonaan vältettävissä pienellä lisätyöllä. Lisäksi tuo ketjun tippuminen keskirattaalta olisi helppo estää vaikka muovipalalla pylpyrän ja pohjan välissä.Täytyy tehdä itse loppuun.

Ymte lupasi laittaa hiilikuidun korjaussarjan ketjun aiheuttaman vaurion korjaamiseen ja tänään tulikin pieni paketti. Siinä oli hartsia vuotavissa pulloissa ja hiilikuitu puuttui... Mukana tuli myös uusi takavalopaketti, tällä kertaa oikean värisenä eli sinisenä, tosin maalissa oli sormenjäljet ledien kiinnitysliimauksesta. Kuomua ei tullut edelleenkään, vaikka oli tilattuna pyörän yhteydessä, asiasta keskusteltu useamman kerran ja niitä on joka kerta pinoksi asti hyllyssä. Eli sama sohiminen jatkuu.

DF XL

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13808
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jori »

Ketju pienellä rattaalla sekä edessä että takana ajamista kannattaa välttää aina kun voi. Syitä on useita. 1. Kinnerissä ketjun kulku ristiin ei ole ongelmallista, kuten lyhytketjuisissa pyörissä, mutta pitkä ketju roikkuu ja putoilee kannatinpyöriltään. 2. Pieni ketjupyörä edessä tarkoittaa suurta ketjuvoimaa, joka taas tarkoittaa suuria rasituksia rungolle ja ketjun kulkua ohjaaville rakenteille, 3. tiukalle jännittyneen ketjun kiertyminen eturattaalle kuluttaa ketjun niveliä, rattaita ja ennen kaikkea ylimääräistä tehoa, jota polkupyörässä ei koskaan ole liikaa. 4. Ketjuvälityksen hyötysuhde pienellä eturattaalla on siis huonompi kuin suurella. Jos siis tarvitset pientä vaihdetta valitse suurempi takaratas. Jos tämäkään ei riitä, voit valita pienemmän etulehden, mutta muista vaihtaa etuvaihde takaisin suuremmaksi, ennen kuin rupeat hakemaan isompaa vaihdetta takavaihteelta pienempiä rattaita valiten. Vaikket välittäisi rakenteen rasituksista ja kulumisesta, näin kannattaa tehdä jo pelkän hyötysuhteenkin vuoksi. Hyötysuhde on parhaimmillaan ja rasitukset pienimmillään, kun käytössä on mahdollisimman suuret ketjupyörät. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

rosteri
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2015, 10:56
Paikkakunta: Espoo / Kilo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja rosteri »

Vaikka ketjut on ristissä, ei se silti saisi normaalitilanteessa aiheuttaa ketjun poistumista radaltaan, varsinkaan kun et pimeässä näe kumpaakaan päätä tai kahvojen vaihdenäyttöä. Tietyissä tilanteissa, esim risteyksissä, toimiva voimansiirto on yhtä tärkeä turvallisuustekijä kuin toimiva jarru.

Edit: Ja jottei mene vain nurinaksi nämä minun viestit, niin lisätään vielä, ettei minulla ole ollut näin hauskaa pyörän päällä vuosiin! Olen käynyt miltei joka ilta kierroksella ja mitä ikävämpi pyöräilysää, niin sen nastempaa on puhallella iltaisin Espoon tyhjiä katuja! Esim. tänään en olisi millään muulla vehkeellä saanut itseäni ulos viettämään lauantai-iltaa räntäsateeseen. Ja kahden ensimmäisen viikon ruuvailujen jälkeen ollaan tultu DF:n kanssa todella hyvin toimeen - on vain ajettu.

DF XL

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

jori kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:

[Ongelmana on kun se saattaa toimia 200-300km hyvin ja yks kaks ei toimi ja ketjut lähtee rattaalta. Sitten taas toimii.Mihinkäs säätelet kun kaikki on taas kunnossa. Takavaihteet toimii hyvin ilman ongelmia.

Ehkä ongelma ei olekaan vaihtajassa, vaan toisaalla. Katsopa vaikka lampun avulla sinne jalkopäähän ajaessasi, josko kampipuomi tai –keskiö kääntyilevät, tai muuten ovat huonossa asennossa –tai vaihtavat asentoa. Minua nimittäin vähän epäilyttää tämä lampunkehykseen kiinnitetty puomirakenne, varsinkin kun materiaali on epätavanomainen. Kampikeskiön kiinnittäminen laminoituun putkeen herättää sekin epäilyksiä. Tarkkaile nimenomaan ketjun ja puomin välistä liikettä ja asennon muutoksia.

Tämän parempia kuvia rakenteesta ei ole, joten epäilyni kampikeskiön tai puomin liikkumisesta perustuvat pelkkään mielikuvitukseen.[/img]

Tämä lampunkehykseen kiinitetty puomirakenne kyllä joutuu kovalle rasituksessa.Tossa aiemmin tutkiessani hankausääntä,laitoin videokameran huoltoluukusta kuvamaan etuvaihtajan toimintaa.Talennettua tuli hankala nousu isommalle rattaalle,hankausääntä ei nyt kuulunut.Huomio kiinnittyi, että polkiessa tulee rasitusta puomiin sen verran se heiluu sivusuunnassa jonkin verran, ei pelkkää mielikuvitusta. Vaikuttaneeko tuo sitten vaihteen toimintaan, epäilen.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

rosteri kirjoitti:

Vaikka ketjut on ristissä, ei se silti saisi normaalitilanteessa aiheuttaa ketjun poistumista radaltaan, varsinkaan kun et pimeässä näe kumpaakaan päätä tai kahvojen vaihdenäyttöä. Tietyissä tilanteissa, esim risteyksissä, toimiva voimansiirto on yhtä tärkeä turvallisuustekijä kuin toimiva jarru.

No ei periaatteessa saisi, mutta kun tarpeeksi isolla kiristysvaralla olevia takavaihtajia ei taida olla olemassakaan kun ei niitä tavan pyörillä tarvita. Jonkun pitäisi tehdä velomobiili spesifi takavaihtaja mutta markkinat taitaa vielä olla sellaiselle liian pienet.

Suosittelen lämpimästi kypärävaloa jolla näkee ne vaihdekahvatkin tarvittaessa. Lisäksi risteysalueilla sillä saa hyvin sohittua autojen suuntaan etteivät alle tule.

Vastaa Viestiin