DF XL

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

jori kirjoitti:

Jättöä ja/tai olkapoikkeamaa on siis viilattu. Kyseinen palan rei'itys määrää ohjauslaakeroinnin alemman (virtuaalisen) nivelpisteen paikan. Onko sinulla TMS kuvaa, miten uudet reiät erosivat vanhoista, niin voimme päätellä, miten ohjausgeometriaa on muutettu. :P

No eipä tietenkään tullut kuvaa otettua. Mutta ainoa ero oli iskarin alapään kiinnitysreikien paikka. Etummaista jarruvoimat siirtävää kierretankoa piti lyhentään 5 mm, jotta kiekko pysyi keskellä. Muuta muutosta ei tarvinut tehdä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

jounisi kirjoitti:

Toinen asia jonka huomasin. En ole takarenkasta vielä ottanut irti kertaakaan. Kokeilin kädellä välyksiä ja huomasin että sitä hiukan on. Tuota rakennetta ei varmaankaan täysin välyksettömäksi saa? Mites muilla?

Joo hieman välystä on minullakin ja pajalla sanoivat että se on ominaisuus, ei vika :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jättöä ja/tai olkapoikkeamaa on siis viilattu. Kyseinen palan rei'itys määrää ohjauslaakeroinnin alemman (virtuaalisen) nivelpisteen paikan. Onko sinulla TMS kuvaa, miten uudet reiät erosivat vanhoista, niin voimme päätellä, miten ohjausgeometriaa on muutettu. :P

No eipä tietenkään tullut kuvaa otettua. Mutta ainoa ero oli iskarin alapään kiinnitysreikien paikka. Etummaista jarruvoimat siirtävää kierretankoa piti lyhentään 5 mm, jotta kiekko pysyi keskellä. Muuta muutosta ei tarvinut tehdä.

Viittaisi siihen, että olkapoikkeamaa on haluttu muuttaa hieman negatiivisemmaksi, eli alempaa (virtuaalista) ohjausniveltä siirretty ulommas. Tämä kompensoi painon siirtymisestä tai karheasta ajopinnasta johtuvien vierintävastuserojen vaikutusta ohjaukseen. Pyörä myös reagoi nopeammin ohjausliikkeisiin, koska välykset kääntyvät luonnostaan aurauksen suuntaan jolloin ulompi, paremmin ohjaava rengas on jo valmiina välysten laidassa ottamassa vastaan kaarrevoimia.

Mikäli oikein käsitin, muutos oli jotakuinkin näin. Punaisesta paikasta siirryttiin vihreään, jolloin virtuaalinen nivelpiste, eli viivojen leikkauspiste, siirtyi ulommas (kuvassa ylemmäs).

Liitteet
Negatiivisempi olkapoikkeama.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kyllä juuri kuvan tavalla, mutta siten että myös taaemmat tangot nivelpäineen siirtyivät eteenpäin saman verran. Eli nivelpäiden reiät säilyivät samoilla paikoilla L-kulmassa, mutta koko L-kulma siirtyi eteenpäin noin 5 mm. Kiekko pysyi tietysti samassa paikassa kuin aiemmin.

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja peksi »

jounisi kirjoitti:

Olipas harvinaisen pieleen mennyt viimeisin pyöräilyreissu. Kävin Tahko MTB:ssa kääntymässä ja pidempää paluureittiä takaisin. 88 km ja kolme rengasrikkoa.
...

  1. Schwalben Onet ei kestä sisäsyrjistä. n. 800 km ajettuna kuuden kilon paineilla eteenkin toinen rengas ainakin viidestä kohtaa revennyt niin, että sisuri tursuaa ulos (aion tehdä reklamaation). Toinen ok. Seuraavat eturenkaat tilaukseen. Toivottavasti Grad Prix:it kestävät paremmin? . Tuli mieleen että paineet on laitettu mittarillisella jalkapumpulla. Jos 6 kiloa on vaan liian vähän, koska snake bitejä on ollut myös sisurissa?
    ...

Olen ajanut Milanilla Schwalben onet edessä ehkä tuon saman 800km. Ajan lateksisisureilla, joten ilmaa pitää lisäillä muutaman päivän välein. Noissa 406- koon Oneissa maksimipaineet on 11 baria ja olenkin täytellyt noin kymmeneen joka täytöllä. Oma kokemus on se, että Onet näyttää kuluvan jopa hitaammin kuin milanin alkuperäiset conti GP:t. Sisälaidassa ei näy erityisiä kulumisen merkkejä.
Olisiko mahdollista, että pienillä paineilla etukumi "sortuu alle" ja huonosti kulutusta kestävä reuna vastaa asfalttiin... :o

Taakse en ole uskaltanut laittaa Onea. Conti GP 28 on sen verran jäykkäreunaisempi, että kumin nopeasti tyhjentyessä kinnerin suuntavakaus ja sitä kautta hallittavuus saattaisi olla parempi...

Onet edessä tuntuvat olevan hiukan nopeammat kuin alkuperäiset continentalit, epätieteellisesti tutkittu fakta :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti:

Kyllä juuri kuvan tavalla, mutta siten että myös taaemmat tangot nivelpäineen siirtyivät eteenpäin saman verran. Eli nivelpäiden reiät säilyivät samoilla paikoilla L-kulmassa, mutta koko L-kulma siirtyi eteenpäin noin 5 mm. Kiekko pysyi tietysti samassa paikassa kuin aiemmin.

Ahaa, suurennettiin siis samalla myös jättöä. Vai siirtyikö poikittaistuen pää (keskimmäinen pallonivel) myös eteen päin tuon 5 mm, jolloin suureneekin pelkkä jättö, eikä olkapoikkeama muutu. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

jori kirjoitti:

Ahaa, suurennettiin siis samalla myös jättöä. Vai siirtyikö poikittaistuen pää (keskimmäinen pallonivel) myös eteen päin tuon 5 mm, jolloin suureneekin pelkkä jättö, eikä olkapoikkeama muutu. :?

Kyllä juurikin näin että myös keskimmäinen nivel siirtyi eteenpäin, eli jättöä siis kasvatettiin. Kiitos jori kun taas selvensit asiaa, itsekin ymmärsin nyt paremmin mitä muutoksella oikeastaan tehtiin.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

peksi kirjoitti:

Olen ajanut Milanilla Schwalben onet edessä ehkä tuon saman 800km. Ajan lateksisisureilla, joten ilmaa pitää lisäillä muutaman päivän välein. Noissa 406- koon Oneissa maksimipaineet on 11 baria ja olenkin täytellyt noin kymmeneen joka täytöllä. Oma kokemus on se, että Onet näyttää kuluvan jopa hitaammin kuin milanin alkuperäiset conti GP:t. Sisälaidassa ei näy erityisiä kulumisen merkkejä.
Olisiko mahdollista, että pienillä paineilla etukumi "sortuu alle" ja huonosti kulutusta kestävä reuna vastaa asfalttiin... :o

Taakse en ole uskaltanut laittaa Onea. Conti GP 28 on sen verran jäykkäreunaisempi, että kumin nopeasti tyhjentyessä kinnerin suuntavakaus ja sitä kautta hallittavuus saattaisi olla parempi...

Onet edessä tuntuvat olevan hiukan nopeammat kuin alkuperäiset continentalit, epätieteellisesti tutkittu fakta :wink:

Mistä olet lateksi sisurit löytänyt tuossa 406 koossa vai oletko lyhentänyt itse?

Itsellä oli muuten Amsterdamin kisareissulla ongelma takarenkaan kanssa. Eli olin varannut mukaan Schwalbe Onen 559-23 koossa ja lisäksi lateksisisäkumin. Laitoin ne InteCityBike pajalla ollessa takakiekolle kun pyörän kanssa säädettiin. Kävipä vain niin että seuraavana aamuna kun jatkettiin ja lisäsin hieman painetta niin noin vartin päästä kuului pamaus ja takarengas oli tyhjä. Ulkorengas oli noussut vanteelta pois ja sisurissa oli iso reikä. Sisuria tutkiessa näytti jäljistä päätellen siltä että se oli mahdollisesti jäänyt ulkorenkaan ja vanteen väliin, eli asennusvirhe. Tämä oli minulle ensimmäinen lateksisisurikokeilu ja jotenkin lateksisisuri oli kyllä normaalia hankalampi saada asettumaan paikoilleen. Täytyy vaan hankkia uusi sisäkumi ja kokeilla onneaan uudestaan tuon Onen kanssa.

peksi
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2013, 22:28

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja peksi »

TMS kirjoitti:
peksi kirjoitti:

Olen ajanut Milanilla Schwalben onet edessä ehkä tuon saman 800km. Ajan lateksisisureilla, joten ilmaa pitää lisäillä muutaman päivän välein. Noissa 406- koon Oneissa maksimipaineet on 11 baria ja olenkin täytellyt noin kymmeneen joka täytöllä. Oma kokemus on se, että Onet näyttää kuluvan jopa hitaammin kuin milanin alkuperäiset conti GP:t. Sisälaidassa ei näy erityisiä kulumisen merkkejä.
Olisiko mahdollista, että pienillä paineilla etukumi "sortuu alle" ja huonosti kulutusta kestävä reuna vastaa asfalttiin... :o

Taakse en ole uskaltanut laittaa Onea. Conti GP 28 on sen verran jäykkäreunaisempi, että kumin nopeasti tyhjentyessä kinnerin suuntavakaus ja sitä kautta hallittavuus saattaisi olla parempi...

Onet edessä tuntuvat olevan hiukan nopeammat kuin alkuperäiset continentalit, epätieteellisesti tutkittu fakta :wink:

Mistä olet lateksi sisurit löytänyt tuossa 406 koossa vai oletko lyhentänyt itse?

Itsellä oli muuten Amsterdamin kisareissulla ongelma takarenkaan kanssa. Eli olin varannut mukaan Schwalbe Onen 559-23 koossa ja lisäksi lateksisisäkumin. Laitoin ne InteCityBike pajalla ollessa takakiekolle kun pyörän kanssa säädettiin. Kävipä vain niin että seuraavana aamuna kun jatkettiin ja lisäsin hieman painetta niin noin vartin päästä kuului pamaus ja takarengas oli tyhjä. Ulkorengas oli noussut vanteelta pois ja sisurissa oli iso reikä. Sisuria tutkiessa näytti jäljistä päätellen siltä että se oli mahdollisesti jäänyt ulkorenkaan ja vanteen väliin, eli asennusvirhe. Tämä oli minulle ensimmäinen lateksisisurikokeilu ja jotenkin lateksisisuri oli kyllä normaalia hankalampi saada asettumaan paikoilleen. Täytyy vaan hankkia uusi sisäkumi ja kokeilla onneaan uudestaan tuon Onen kanssa.

Muistelisin että tuolta ->http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... 100gr.html

Edit: tuoltapa juuri ostin ja sisuri oli tällainen ->http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... gr-SV.html

Ostin myös noita ilman liimaa toimivia paikkoja, mutta niitä ei ole vielä päässyt kokeilemaan...

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja kmb »

Tämä rupesi kiinnostamaan hiukan eläkkeelle säästämistä enemmän. Mahtaisiko koeajomahdollisuuksia löytyä? Keksitään joku vastapalvelu korvaukseksi sitten. Olen 195 cm pitkä, joten tietysti oikeanlaisen tuntuman kannalta olisi hyvä jos penkin koko ja polkimien etäisyys olisi vähän sinnepäin.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja PW »

kmb kirjoitti:

Tämä rupesi kiinnostamaan hiukan eläkkeelle säästämistä enemmän. Mahtaisiko koeajomahdollisuuksia löytyä? Keksitään joku vastapalvelu korvaukseksi sitten. Olen 195 cm pitkä, joten tietysti oikeanlaisen tuntuman kannalta olisi hyvä jos penkin koko ja polkimien etäisyys olisi vähän sinnepäin.

Eipä ole minun asia luvata koeajoo DF:lle mutta vinkkinä, Nokialle näitä on toinenkin tulossa ja muistaakseni Velonautti on TMS:ää pidempi - joten saattas onnistuu pahemmin säätöjä muuttamatta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

Aika saman pitusia ollaan velonautin kanssa. Velonautilla tais olla hieman lyhyemmät jalat ja keskiö lähempänä. Mutta siis koeajo kyllä onnistuu. Vaikka Nokialla jos ei tänne Kirkkonummen suuntaan muuten ole asiaa?

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja kmb »

Kiitos. Saas nähdä pääsenkö Nokialle. Sunnuntai taitaa olla vapaa, mutta jonkun sortin kyyti tarvitsee varmistaa.

Ymmärsinkö muuten oikein tuolta toisesta ketjusta lukien, että vehkeeseen ei käy tehdastekoiset kammet ilman että niitä hieman "käsittelee"?

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja PW »

kmb kirjoitti:

Kiitos. Saas nähdä pääsenkö Nokialle. Sunnuntai taitaa olla vapaa, mutta jonkun sortin kyyti tarvitsee varmistaa.

Ymmärsinkö muuten oikein tuolta toisesta ketjusta lukien, että vehkeeseen ei käy tehdastekoiset kammet ilman että niitä hieman "käsittelee"?

Sunnuntai vähän huono koeajopäivä jos DF:t ajaa 12h kisan :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja TMS »

PW kirjoitti:
kmb kirjoitti:

Kiitos. Saas nähdä pääsenkö Nokialle. Sunnuntai taitaa olla vapaa, mutta jonkun sortin kyyti tarvitsee varmistaa.

Ymmärsinkö muuten oikein tuolta toisesta ketjusta lukien, että vehkeeseen ei käy tehdastekoiset kammet ilman että niitä hieman "käsittelee"?

Sunnuntai vähän huono koeajopäivä jos DF:t ajaa 12h kisan :?

Mä olen tässä kaavaillut että 6h riittää tälle vuodelle. Ensi vuonna koitan varmaan sitä 12h jos se järjestetään. Eli sunnuntaina periaatteessa kyllä onnistuu koeajo, jos on sopivaan aikaan paikalla.

Kyllä DF XL:ää voi normaaleillakin kammilla ajaa, ainakin periaatteessa. Minulla on siis sellaiset kammet joissa kammen akselia on 16 mm lyhennetty ja kammet ovat siis lähempänä toisiaan. Tämä antaa hieman lisää tilaa pyöritykseen, sekä erityisesti tilaa pohkeille eturengaskoteloihin nähden. Mutta esimerkiksi velonautin DF:ssä on Rotorin kammet ilmeisesti ihan normaaliakselilla ja kyllä minä silläkin aikanaan sain ihan hyvin ajettua, kun testaamassa kävin. En muista että olisi erityisesti jäänyt mieleen että pohkeet olisi ottaneet rengaskotoloihin kiinni.

Mutta joka tapauksessa voi olla että 195 cm pitkä kuski joutuu (tai saa, miten sen nyt ottaa ;) ) käyttämään lyhyempiä kampia. Itselläni on 165 mm pitkät eli lähes normipituiset, mutta polvi käy kyllä aika lähellä katetta koukistettaessa. Mutta esimerkiksi joillain 150 mm kammilla olisi tietysti jo ihan erilailla tilaa. En nyt millään muista kuinka pitkillä kammilla InterCityBiken Ymte sanoi ajavansa, mutta lyhyet ne joka tapauksessa oli. Mutta hän onkin pitkä, ehkä jopa aavistuksen yli 2 m.

Vastaa Viestiin