DF XL

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

TMS kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:

Eilen tuli ajettua sama 141km lenkki.Nyt vilkaisin ilmatieteenlaitoksen tuulituloksia, koillistuulta n. 5m/s.
Tuntemus on, että tuo koppa ottaa aika rankasta sivutuulta itseensä.Pelottaa ajoittain alamäessä, kun nopeus kasvaa helposti yli 60 km/h ,
tuulenpuuska ottaa "kiinni" DF:stä ja viskaa sinua sivuraiteille ja rekka tulee vastaan ja ..........?

Tuli mieleen että täytyy sinullekin kertoa, että nyt on DF:n saatavilla uusi ohjausgeometria joka parantaa sivutulliherkkyyttä ja vakautta kovassa vauhdissa. Eli siis iskareiden alapäässä olevat alumiiniset L-kulmat joihin kierretangot kiinnittyvät vaihdetaan uusiin, joissa on kiinnitysreiät eri kohdissa. Laitoin ne omaanikin tuolla kisareissulla kun Drontenissa kävin. Ei ollut edes vaikea homma. Eli kannattaa varmaan kysellä Ymteltä uuden ohjausgeometria perään, kulmat ei varmaan paljoa maksakaan.

Kiitos vihjeestä. Ei nyt jaksa kesällä viestitellä ICB:lle mitään. Ylensä he eivät vastaa mitään ja sitten kun tilaa jotain sieltä saattaa tulla ihan mitä vaan. Tullut väärän väriset sivupeilit, erilainen niskatuki mitä tilattu jne.
Nuo L-kulmat jos myöhemmin tilaa kannattaa varmaankin laittaa kuva, että tulisi oikeat osat.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Avaruus-sukkula kantoraketin kanssa
Avaruus-sukkula kantoraketin kanssa

:D
Hyvin kesti DF:ä katolla Nokian reissun ajan, vaikka aika korkea kuorma olikin.
"Tuulitunnelitesti" osoitti, 0,6 l/100km polttoaineen kulutus nousi , ei paha.
Hyvin on virtaviivainen kinneri :D

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Velonautti kirjoitti:
DSC_0232.JPG

:D
Hyvin kesti DF:ä katolla Nokian reissun ajan, vaikka aika korkea kuorma olikin.
"Tuulitunnelitesti" osoitti, 0,6 l/100km polttoaineen kulutus nousi , ei paha.
Hyvin on virtaviivainen kinneri :D

Oliko visiiri täynnä ötököitä reissun jälkeen? Mulla ainakin keula ihan mustana kärpäsen raatoja.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Saukki kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:
DSC_0232.JPG

:D
Hyvin kesti DF:ä katolla Nokian reissun ajan, vaikka aika korkea kuorma olikin.
"Tuulitunnelitesti" osoitti, 0,6 l/100km polttoaineen kulutus nousi , ei paha.
Hyvin on virtaviivainen kinneri :D

Oliko visiiri täynnä ötököitä reissun jälkeen? Mulla ainakin keula ihan mustana kärpäsen raatoja.

Muutamia kärpäsiä/itikoita oli litistynyt keulaan eli yllättävän vähän. Taitaa nää savolaiset öttiäisetkin olla niin kieroja, että osaa väistellä.Matkaa kuitenkin oli n. 5 tuntia.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Velonautti kirjoitti:
Saukki kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:
Liitetiedosto DSC_0232.JPG ei ole enää saatavilla

:D
Hyvin kesti DF:ä katolla Nokian reissun ajan, vaikka aika korkea kuorma olikin.
"Tuulitunnelitesti" osoitti, 0,6 l/100km polttoaineen kulutus nousi , ei paha.
Hyvin on virtaviivainen kinneri :D

Oliko visiiri täynnä ötököitä reissun jälkeen? Mulla ainakin keula ihan mustana kärpäsen raatoja.

Muutamia kärpäsiä/itikoita oli litistynyt keulaan eli yllättävän vähän. Taitaa nää savolaiset öttiäisetkin olla niin kieroja, että osaa väistellä.Matkaa kuitenkin oli n. 5 tuntia.

Taitaa DF:n keula olla myös vähän kapeampi. Questin keula tuntuu oikein keräävän raatoja.

Tämä kuva ei ole Nokian reissulta vaan aikaisemmalta mökkireissulta, jolloin mulla oli Quest katolla mukana. Tältä näytti keula reilun kahden tunnin ajon jälkeen. Nokian reissun neljän tunnin ajon jälkeen se oli vähän vielä pahemman näköinen.

image.jpeg

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukki kirjoitti:

...Taitaa DF:n keula olla myös vähän kapeampi. Questin keula tuntuu oikein keräävän raatoja.

Massamurhaaja :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Quest on tullut jo murrosikäiseksi. Ilme kertoo kaiken. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

TMS kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jättöä ja/tai olkapoikkeamaa on siis viilattu. Kyseinen palan rei'itys määrää ohjauslaakeroinnin alemman (virtuaalisen) nivelpisteen paikan. Onko sinulla TMS kuvaa, miten uudet reiät erosivat vanhoista, niin voimme päätellä, miten ohjausgeometriaa on muutettu. :P

No eipä tietenkään tullut kuvaa otettua. Mutta ainoa ero oli iskarin alapään kiinnitysreikien paikka. Etummaista jarruvoimat siirtävää kierretankoa piti lyhentään 5 mm, jotta kiekko pysyi keskellä. Muuta muutosta ei tarvinut tehdä.

Otin kuvan, että asia tulee nyt selväksi, vaikka taisi se jo selvä ollakin :D

Ohjaus muuttui nopeammaksi ja tuntuma tiehen paremmaksi. Tuulen aiheuttamiin heilahduksiin korjausliikkeen voi tehdä nopeammin,joten kannatti vaihtaa.
Muutokset ei nyt kovin suuria ole, mutta pienetkin edut kannattaa ottaa hyödyksi.
Istuinpehmusteen ohuen Ventisitin tilasin ICB:ltä,tilaus onnistui nyt hyvin, tuli postissa viikossa kotiin.

Huomenna tasan vuosi sitten posti/rahti toi vähän isomman paketin.
DF:llä ajeltu siis vuoden, kilometrejä kertynyt 7300km, joten jonkinlaista käyttöähän tällä on ollut.
Ongelmana on lievää hankaavaa ääntä edestä polkiessa vieläkin ( ei löydy vikaa, ei haittaa, tottunut ääneen ), ajoittaista etuvaihtajan vaihde ongelmaa ja ketjun putoamisia.
Kokonaisuutena muuten ollut suht´tyytyväinen tähän DF:ään.

Liitteet
Nuolen osoittamat reiät on 5mm taaempana uudessa osassa.
Nuolen osoittamat reiät on 5mm taaempana uudessa osassa.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ompas edistyksellistä kun siinä käytetään drilliumia :mrgreen:

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja samuel »

Jarruvaijeri tekee kunnon mutkat.
Onko JOKU tutkinut pääseekö vetosuuntaa muuttamaan ja vaikuttaako tuntumaan?

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:

Jarruvaijeri tekee kunnon mutkat.
Onko JOKU tutkinut pääseekö vetosuuntaa muuttamaan ja vaikuttaako tuntumaan?

Kuva
Ei varmaan tässä tapauksessa kannata muuttaa vetosuuntaa, sillä kuoren pää tulisi näin ylös päin ja keräisi pyöräkotelossa vettä sisäänsä. Vesi valuisi alamutkaan ja jäätyisi sinne. Ja ellei jäätyisi, ruostuttaisi vaijerin ja jumisi sen. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Aikaisemmin mainitsin irronneesta kuituosasta. Ohessa kuva. ICB suositteli 2-komponentti polyuretaaniliimaa käytettäväksi.
Kevralta kertoivat että jos ei veneestä ole kyse niin 1-komponenttinenkin ajaisi saman asian. Mitä olette mieltä? Jossakin täällä olevassa
kuvassa oli käytetty (ilmeisesti Danielin käydessä suomessa korjaamassa irronnutta tuuletusosaa) kaksikomponenttista epoksiliimaa.
Eikös tuohon kuvattuun paikkaan ja ketjuputken kiinnitykseen kannata valita ehdottomasti PU -liima? Pitää kiertää Motonet ja K-rauta sekä Etra
näin alkajaisiksi. ICB maksaa tilille ostokset.

Liitteet
df_problem (1 of 1).jpg

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Päädyin tuollaiseen vaihtoehtoon.

http://www.materialshop.fi/epages/Mater ... ucts/10050

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jori »

jounisi kirjoitti:

Päädyin tuollaiseen vaihtoehtoon.

http://www.materialshop.fi/epages/Mater ... ucts/10050

Hyvä valinta. Olisin tarjonnut nimenomaan kaksikomponenttiuretaania mahdollisimman pehmeäksi kovettuvana, jotta vaimentaa tärinöitä ja ääntä mahdollisimman hyvin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: DF XL

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Tärinöistä ja äänistä tuli mieleen että df on kyllä ärsyttävä räminäpesä huolimatta siitä, että olen yrittänyt vaimentaa resonointia Autostudiosta saatavalla vaimennusmatolla.
Kuten yleensä, olin nuuka ja ostin vain yhden paketin STP Spleniä 4mm paksuudessa. Kevyttähän tuo on ja ei oikeastaan mitään eroa äänen suhteen. Suurin räminän lähde lähtee uskoakseni
huoltoluukun ylä ja alareunoista, joihin ei mattoa riittänyt. Yrityksen ja erehdyksen kautta ...

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

Vastaa Viestiin