Sivu 12/18

Re: DF XL

Lähetetty: 04 Heinä 2016, 11:36
Kirjoittaja jounisi

Olipas harvinaisen pieleen mennyt viimeisin pyöräilyreissu. Kävin Tahko MTB:ssa kääntymässä ja pidempää paluureittiä takaisin. 88 km ja kolme rengasrikkoa.
Ensin toinen eturengas ja hetken päästä molemmat eturenkaat samalla kerralla. Ekalla kerralla vauhdikkaassa laskussa kiveen ja siinä käytin ainoan varakumin. Toisella kerralla en tiedä mihin. En jaksanut keljutuksestä lähteä hipsimään maantietä takaisin arvuuttelemaan mihin osuin. Tie oli kolminumeroinen, erittäin röpelössä kunnossa oleva ja kuten arvata saattaa, sisurit reikiä täynnä. Siitä keskeytys, koska paikat loppuivat kesken ja paarmojen sunmuiden surratessa ympärillä en saanut paikallistettua kaikkia reikiä. Onneksi oli kuuma ja olin "keskellä ei mitään". N. 50 km jäi vajaaksi suunnitellusta lenkistä.

Samalla reissulla tuli opittua monta uutta asiaa.

  1. Schwalben Onet ei kestä sisäsyrjistä. n. 800 km ajettuna kuuden kilon paineilla eteenkin toinen rengas ainakin viidestä kohtaa revennyt niin, että sisuri tursuaa ulos (aion tehdä reklamaation). Toinen ok. Seuraavat eturenkaat tilaukseen. Toivottavasti Grad Prix:it kestävät paremmin? . Tuli mieleen että paineet on laitettu mittarillisella jalkapumpulla. Jos 6 kiloa on vaan liian vähän, koska snake bitejä on ollut myös sisurissa?
  2. Opin irroittamaan etuvanteet. Aikaisemmassa viestissä ihmettelin että ompa etuvanteet tiukassa. Koska Df toimitettiin valmiiksi koottuna, en ollut nähnyt etupään rakennetta. Ei ihme koska yritin irroittaa vannetta jarru päällä :oops:
  3. Df sopii heittämällä farmarimersun konttiin. Pikkuisen jää perä ulos. Ei tarvitse edes kuskin penkkiä siirtää eteenpäin. Hyvä tietää jatkossa kun seuraavan kerran jää tielle.
  4. Useampi maantiepyöräilijä ajoi ohi virne naamalla kun istuin maantien penkalla odottamassa kyytiä. Nykyään harva edes moikkaa kun ajaa mokkulalla. Mikä siinä niin vaikeaa on?
  5. On se nopea. Aikaa tappaessa aloin tarkastelemaan mukana tulleen Cat Eyen mittarin tietoja. Viimeiset 660 km 30,8 keskarilla. Ei paha jos yhtään paikkaansa pitää. Varsin yhteneväistä infoa verrattuna Edge 520:een.
  6. Seuraavalla kerralla ainakin kolme varasisuria mukana ja kunhan saan päätettyä seuraavat ulkokumit., ainakin yksi uusi kumi saa paikkansa perästä

Re: DF XL

Lähetetty: 04 Heinä 2016, 11:46
Kirjoittaja PW

Katteellisia ovat etunojapyöräilijät :mrgreen:
Ottaako eturenkaan reunat kääntyessä runkoon, kuluvat siksi?


Re: DF XL

Lähetetty: 04 Heinä 2016, 11:50
Kirjoittaja jounisi

Sisäsyrjissä on kyllä muutama hankauma. Ihmettelen silti kun pääosin on maantiellä tullut ajettua ilman jyrkkiä suunnanvaihtoja. No, kumi on halpaa...


Re: DF XL

Lähetetty: 04 Heinä 2016, 14:59
Kirjoittaja Velonautti

[quote="jounisi"]Olipas harvinaisen pieleen mennyt viimeisin pyöräilyreissu. Kävin Tahko MTB:ssa kääntymässä ja pidempää paluureittiä takaisin. 88 km ja kolme rengasrikkoa.
Ensin toinen eturengas ja hetken päästä molemmat eturenkaat samalla kerralla.[quote]

Onnea oli siis ettei mennyt takarengas puhki.Mahtuuko sisärenkaan vaihto takana, on niin ahtaat tilat sivuilla? Takarenkaan irroittaminen tienreunassa, se ei niin yksinkertainen homma taida ollakkaan. :cry:
Itselläni on mennyt kerran eturengas puhki. Ajoin kivenmurikan päälle. Schwalbet heikkoja sivusyrjistään.


Re: DF XL

Lähetetty: 05 Heinä 2016, 00:03
Kirjoittaja vph
jounisi kirjoitti:

n. 800 km ajettuna kuuden kilon paineilla.... Jos 6 kiloa on vaan liian vähän, koska snake bitejä on ollut myös sisurissa?

En ole mikään rengasasiantuntija, mutta mun mielestä 6 kiloa on ihan kamalan vähän noille Oneille (jos ne on 23 milliset?) ja vielä velomobiilikäytössä, jossa ne etukumit saa aikamoista kuormaa. Itse en lähde ajamaan alle 6.5 kilon paineilla trikessani, yleensä laitan 7 baria. Etupyörälle kuormituspainoa trikessani noin 27 kiloa. Mutta ei ne Onet kyllä mitkään kestävät renkaat ole missään tapauksessa, millään paineilla.

Vähän sivujuoneksi menee, mutta Amsterdamissa Patrick Hagemann jutteli, että erityisesti velomobiiliin parhaiten rullaavat 406 koon renkaat olisivat 28 milliset Continentalin Grand Prix LTD:t. Patrickilla oli nuo myös omassa kisatrikessaan. Sanoi testanneensa: aerodynamiikassa häviää leveyden takia, mutta rullaa selvästi parhaiten - ajoi noilla. Velomobiilissahan tuolla aerodynamiikalla ei ole väliä, joten tuo kuulostaisi "kannattavalta" kokeilulta - Gingkolta näyttää saavan halvalla: http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... undle.html. Tuolla hinnalla ehkä enemmän vain kilvanajoon, ei ihan jokapäiväiseen pyöritykseen. Ginkolla on näemmä myynnissä myös Michelinin RADIAALIrengas 38-406 koossa - kyljessä tosin lukee "for competition purpose only". Ei taida siis olla ratkaisu renkaiden kesto-ongelmiin tuokaan, vaikka halpaa onkin, vain 250 euroa kipale. Ei varastossa, ennakkotilattava.


Re: DF XL

Lähetetty: 05 Heinä 2016, 00:28
Kirjoittaja vaaka

Ei taida hyvin mennä 38 mm leveä rengas kinneriin. Gingkossa GP LTD setin sivulla linkissä en nähnyt leveysmerkintää renkaille ja size täpän alla vaihtoehdot ovat montako monen tuuman rengasta otat. Leveyttä mainitsematta. En tiedä, tehdäänkö GP rengasta muussa leveydessä, oma 559 on vphn mainitsema 28 mm leveä. Eikö leveämmät renkaat rullaa järjestään paremmin joka renkaassa, josta tehdään eri leveyksiä? Siten ok rengas leveänä on varmasti pätevä. Ymmärtääkseni GP pitäisi olla selvästi kestävämpi rengas kuin One. GP on harjoitusrengas ja One kisarengas ja roolit näkyvät ilmeisesti. Kuulopuheiden perusteella, kun kummallekaan en ole käyttötestiä tehnyt.


Re: DF XL

Lähetetty: 05 Heinä 2016, 01:10
Kirjoittaja vph

Ainakin noissa kuvissa näkyy se 28 mm selvästi ja sellaiset ne oli Patrickillakin ihan livenä nähtynä.

Paineista vielä: eikös se 6 baria ole likimäärin 6 kg/cm2 ? Jos renkaalle tulee staattisessa tilanteessa vaikka vain 30 kg paino, niin sen kantaakseen pitää kosketuspinta-alan olla 30 kg / 6 kg/cm2 = 5 cm2. Velomobiilin vauhdeissa yhdelle eturenkaalle tulee mutkassa helposti enemmänkin kuin tuplakuorma (tuleeko?) ja siihen päälle joku töyssy, niin heitetäänkö vaikka kolminkertainen kuorma - eli 15 cm2, joka on jo aika iso pinta-ala 23 mm levyiselle kumille... suorakulmiona laskien 6.5 cm pitkä osa rengasta pitää saada maakosketukseen. Pienihalkaisijainen kiekko taitaa vielä lisätä snakebiten riskiä, kun vanne on "jyrkemmin kaareutuva".

Käytännössä renkaan kylkikin kai alkaa ottamaan maakosketusta kuormituksen kasvaessa ja kun kyljessä ei ole juurikaan materiaalia kulutettavaksi, niin voi kuvitella kovavauhtisessa kaarreajossa hasardin käyvän aika pian, jos paineissa nuukailee. Ilma ei maksa mitään.


Re: DF XL

Lähetetty: 05 Heinä 2016, 10:49
Kirjoittaja jounisi

Heikosti contin gp:ta saatavissa. Tuo Ginkon satsi gp ltd:ta ei sinänsä pahan hintainen jos vertaa raderwerkin 220 euron hintaan. Mielipiteitä miten ajotuntuma ja nopeus muuttuisi Onen jälkeen jos heittäisi alle Kojakit? Mukavuutta ja mielenrauhaa :-)


Re: DF XL

Lähetetty: 05 Heinä 2016, 11:04
Kirjoittaja jounisi

Taidan pistää tilaukseen sekä gp:t että Kojakit. Cycle-basar.de vaikuttaa suht edulliselta. Loppuu arvonta :-)


Re: DF XL

Lähetetty: 05 Heinä 2016, 11:45
Kirjoittaja jounisi

Jopa joo joka paikasta tuo gp loppu....


Re: DF XL

Lähetetty: 05 Heinä 2016, 11:50
Kirjoittaja vaaka

Vararenkaana mun GP ilman käyttöä ja Kojakilla ajoin melkein koko viime vuoden. Risto kommentoi Helsingintapaamisessa matalaa painetta kaksipyöräisessäni, kun olin käsi kipeänä tarvinnut rajausta rytyytykseen. Taisi olla 3,5 Baria criteriumissa ja ei se vielä pehmeä ole, mutta en alemmas uskaltanut 90 kg kuski plus pyörä kuormalla laittaa näillä kanttareilla ja asfaltin vaurioilla. Kinnerissä tuskin voi noin matalaa painetta käyttää. 5-6 yleensä ja täysjousitetussakin paukuttaa aika tavalla. Pehmeä käynti vaatii kunnon jouset ja pehmeän penkin vielä Kojakin kokoisellakin renkaalla. Todellista pehmeyttä renkaan puolesta ajoon pitää katsella ennemmin 60+ mm kuin 50 mmn leveydestä. Eivät istu kinnereihin, Kojakeita on katukaupoissakin.


Re: DF XL

Lähetetty: 10 Heinä 2016, 14:18
Kirjoittaja TMS
Velonautti kirjoitti:

Eilen tuli ajettua sama 141km lenkki.Nyt vilkaisin ilmatieteenlaitoksen tuulituloksia, koillistuulta n. 5m/s.
Tuntemus on, että tuo koppa ottaa aika rankasta sivutuulta itseensä.Pelottaa ajoittain alamäessä, kun nopeus kasvaa helposti yli 60 km/h ,
tuulenpuuska ottaa "kiinni" DF:stä ja viskaa sinua sivuraiteille ja rekka tulee vastaan ja ..........?

Tuli mieleen että täytyy sinullekin kertoa, että nyt on DF:n saatavilla uusi ohjausgeometria joka parantaa sivutulliherkkyyttä ja vakautta kovassa vauhdissa. Eli siis iskareiden alapäässä olevat alumiiniset L-kulmat joihin kierretangot kiinnittyvät vaihdetaan uusiin, joissa on kiinnitysreiät eri kohdissa. Laitoin ne omaanikin tuolla kisareissulla kun Drontenissa kävin. Ei ollut edes vaikea homma. Eli kannattaa varmaan kysellä Ymteltä uuden ohjausgeometria perään, kulmat ei varmaan paljoa maksakaan.


Re: DF XL

Lähetetty: 10 Heinä 2016, 14:51
Kirjoittaja jori

Jättöä ja/tai olkapoikkeamaa on siis viilattu. Kyseinen palan rei'itys määrää ohjauslaakeroinnin alemman (virtuaalisen) nivelpisteen paikan. Onko sinulla TMS kuvaa, miten uudet reiät erosivat vanhoista, niin voimme päätellä, miten ohjausgeometriaa on muutettu. :P


Re: DF XL

Lähetetty: 11 Heinä 2016, 12:34
Kirjoittaja jounisi

Taas muutama kysymys liittyen DF:n ominaisuuksiin ja säätämiseen.

En saanut etuiskareiden yläpään vaalean väristä yläholkkia pois paikaltaan. Millä te saitte ujutettua ne pois? JOllakin koukkuvirityksellä varmaankin saa reikien kohdilta. En alkanut kovasti vääntämään vaan lisäsin iskarin reiästä hiukan öljyä ja lisäksi öljysin liukupinnat kevyesti. Ei sama asia kuin kokonaan purkaminen, mutta kyllä se noinkin hiljeni. Ai että oli nannaa ajella sen jälkeen nopea 60km...

Toinen asia jonka huomasin. En ole takarenkasta vielä ottanut irti kertaakaan. Kokeilin kädellä välyksiä ja huomasin että sitä hiukan on. Tuota rakennetta ei varmaankaan täysin välyksettömäksi saa? Mites muilla?

Kyselyä pistetty ICB:n suuntaan uusista osista liittyen ylläpuhuttuun vakavuuteen.


Re: DF XL

Lähetetty: 11 Heinä 2016, 15:45
Kirjoittaja Saukki

Questissä ja DF:ssä ilmeisesti sama rakenne takarenkaan ripustuksissa. Mulla on Questissä ollut hieman välystä uudesta lähtien. Mutta kun ei se ole ajoa haitannut, niin en ole sitä sen enempää miettinyt.