DF XL

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10463
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja jori » 22 Syys 2019, 13:14

Nojanalle kirjoitti:
Premnas kirjoitti:Oli siellä onneksi kommentteja myös siitä miten kinnerin havaitsemisessa ei ole mitään ongelmia. Usein kun multa tullaan kysymään että miten autoilijat näkevät matalan nojakin että eihän sitä voi nähdä, vastaan että suurin osa kuljettajista havaitsee pyörän ja vain pienen osan kanssa on ongelmia. Jos ei viitsi katsoa tai yritä havaita, ei voi nähdä. Turha kuitenkaan tulla syyttelemään toista osapuolta siitä, kun oikeasti ei vaan itse jaksanut olla huolellinen.


Juuri näin . Ohjauspyörän takana puuhataan paljon muutakin , kuin olisi tarpeen . :twisted:

Noinhan se tietysti on, kun asiaa tarkastellaan kaikessa rauhassa ajatellen. Todellinen ajotilanne kuitenkin on aivan toinen.

Aivot on "puolivaloilla", ellei aivan "parkkivaloilla", ja pantu indikoimaan havaintoja tutuista ja useimmin havaituista, ajoon vaikuttavista esteistä. Muut havainnot ohitetaan. Silmät etsivät viitteitä ja merkkejä autoista. Edes moottoripyöriä ei tällainen aivo helposti havaitse.

Tuo ei ole pelkkää autoilijan huonoutta, vaan aivan normaali havaintopsykologinen ilmiö, jota vastaan pitää taistella ratin molemmin puolin. Ainoa tehoava auton ulkopuolinen keino on tuottaa liikennetilanteessa mahdollisimman paljon NPC puolivaloaivoja triggeröiviä havaitopiirteitä -eli naamioitua parhaansa mukaan auton näköiseksi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 616
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 22 Syys 2019, 13:44

No, ainakin on hyvä, että tietoisuus leviää. Ja ehkä joku keksii haluavansa samanlaisen, kun ihastuu uuteen ajatukseen.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Velonautti » 22 Syys 2019, 13:45

Joo ei kannattaisi lukea mitään Facebook viestejä.Ihminen on vaan utelias.
Toiset huomaa toiset ei oli pimeää tai valoisaa.Missä katseet luuraa?
Heijastin pintaa on edessä ja takana ja valoja etenkin takana tuleville mielestäni riittävästi. DF:n omat pienet kirkkaat ledit ja hämärän hiipuessa laitan ylimääräisen vilkkuvalon taakse.
Kiire tuntuu olevan liikenteessä kaikilla etenkin autoilijoilla, ohi on päästävä kinneristä keinolla millä hyvänsä.Ohitetaan ja 50m päästä ohituksesta käännytään jo sit edestä sivutielle.kiire vaan on vai onko se Suomalaisten malttamattomuus ja pelko ettei ole se ruuhkan aiheuttaja?
Hyvä toisaaalta tietää mitä ne autoilijat meistä pyöräilijöistä tuumaa.
Onhan siellä Facebookissa myös Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä, jossa autoilijat porisevat kun ei ajella polkupyörillä pyöräteillä yleensä kuvan kera. :lol:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2499
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Premnas » 22 Syys 2019, 17:06

Pienellä pyörälenkillä oli aikaa miettiä tätäkin asiaa. Onhan se toki noin että autonkuljettaja etsii katseellaan enempi autoja. Toisaalta näyttää olevan monella liian kiire koko ajan, eli ei ole sitäkään vähää aikaa seurata ympäristöään. Aloin miettiä, pitäisikö ajokorttikoulutukseen liittää semmonen ajosimulaattori johon on sisällytetty kaikkia valtavirrasta poikkeavia kulkineita. Jos ongelma on siinä että kuljettajan aivot etsivät usein vain autoja, voisko ne kouluttaa hakemaan kaikkea väistettävää ja liikkuvaa. Ylipäätään että kuljettajien tietoisuus erilaisista ajoneuvoista kasvaisi.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja wwhv » 22 Syys 2019, 17:38

muistelen että näistä perävaloista keskultiin jo aiemminkin (monestikin?)
mun mielestä se mopoautoista ja traktorin perävaunuista tuttu heijastin-
kolmio auttaisi jo asiaa. tai sitten takaosaan metrin leveä vaakatanko
minkä _molemissa_ päissä olisi takavalo niin näyttäisi enemmän siltä
"autolta" mitä jori jo kaipasikin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4169
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja jooseha » 22 Syys 2019, 18:04

Hitaanajoneuvon kolmio on vaan fillarissa laiton :wink: ja tappaisi kinnerin virtaviivaisuuden. Ja toisekseen pyöräilijän syyllistäminen asian takia on väärin. Takavalo ei ole pakollinen varuste. Toki oman turavllisuuden takia kannattaa näkyä.
Premnas kirjoitti: Jos ongelma on siinä että kuljettajan aivot etsivät usein vain autoja, voisko ne kouluttaa hakemaan kaikkea väistettävää ja liikkuvaa.

Voihan ne aivot opettaa siihen eikä siihen tarvitse edes simulaattoria. Se on asenteesta kiinni. Suurinta osaa ihmisistä liikenne ei valitettavasti kiinnosta lainkaan. Se on vain välttämätön paha paikasta toiseen pääsemisen takia ja asennoituminen on sen mukaista, vaikka puheet ovatkin muuta. Kaikkihan ovat nykyään "kiinnostuneita" turvallisuudesta, mutta kukaan ei viitsi tehdä sen eteen mitään :(

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10463
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja jori » 22 Syys 2019, 20:11

jooseha kirjoitti:Hitaanajoneuvon kolmio on vaan fillarissa laiton :wink: ja tappaisi kinnerin virtaviivaisuuden. Ja toisekseen pyöräilijän syyllistäminen asian takia on väärin. Takavalo ei ole pakollinen varuste. Toki oman turavllisuuden takia kannattaa näkyä.
Premnas kirjoitti: Jos ongelma on siinä että kuljettajan aivot etsivät usein vain autoja, voisko ne kouluttaa hakemaan kaikkea väistettävää ja liikkuvaa.

Voihan ne aivot opettaa siihen eikä siihen tarvitse edes simulaattoria. Se on asenteesta kiinni. Suurinta osaa ihmisistä liikenne ei valitettavasti kiinnosta lainkaan. Se on vain välttämätön paha paikasta toiseen pääsemisen takia ja asennoituminen on sen mukaista, vaikka puheet ovatkin muuta. Kaikkihan ovat nykyään "kiinnostuneita" turvallisuudesta, mutta kukaan ei viitsi tehdä sen eteen mitään :(

Joo, ei kyllä kannata sekoittaa zombikuljettajien vajaatehoisia aivoja traktoriin viittaavilla piirteillä, vaan pitäytyä visusti automaisiin piirteisiin, eli juurikin suuripinta-alaiseen riittävän kirkkaaseen, myös päivällä palavaan, takavaloon.

Tuo poikkipalkki olisi tietysti hyvä, mutta minusta liiottelua. Yksi vähintään auton valoa vastaavalla valopinnalla, vähintään auton takavalon kirkkaudella loimottava valo kyllä herättää zombikuljettajankin. Eihän autoissakaan aina pala molemmat takavalot.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 277
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja wwhv » 23 Syys 2019, 09:24

tuossa poikkitangossa olisi se hyvä puoli
että se muistuttaisi että ohitus pitäisi tehdä
riittävän kaukaa.

se heijastinkolmio ei tarvitsisi olla niin suuri
kuin mopoautoissa, eikä edes umpinainen vaan
voisi olla vain kolmiokehys niin ei haittaisi niin
aerodynamiikkaa.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 978
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Härski » 23 Syys 2019, 09:29

Tm; ratkesi joskus questiin käsittääkseni auton perävaunun Sumuvalosta takalisävalon. Otin itsekin ideasta onkeeni ja laitoin samanlaisen ledipolttimoilla takaritzille.

Valo On kyllä osoittautunut hyväksi ja autoilijat ottaa mielestäni mut nykyään paremmin huomioon. Valo ei ole valtavan kirkas honon optiikan ja vanhanliiton ledien valotehon vuoksi, mutta valopintaa on niin paljon että takaa lähestyvällä nukujalla on aikaa heräillä unestaan, koska valo erottuu horisontista jo kaukaa.

Lisänä on tietty passiivista huomiopintaa traktorin[!] perävaunun heijastimien muodossa. Pitäis olla turha urputtaa huonosta näkyvyydestä, mutta edelleen kuulee kommentteja puuttuvasta huomioviistä. :?
Toni

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15654
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja PW » 23 Syys 2019, 10:12

Joo, se Tepon rakentama takavalo on yhä käytössä miun Questissa. Pääasiassa on kehuttu, ett näkyy, siinä on kolme kirkkausastetta mutta lähinnä oon käyttäny pienintä tehoa.
Tosin facebookimatraryhmästä en oo kattonu, mitä ovat mieltä, joten käsitykseni voi olla vääristynyt ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15654
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja PW » 23 Syys 2019, 18:18

8232019181447.jpg

823201918150.jpg

Siinä tuo Questin perävalo eri tehoilla. Miusta Questissä tuo oranssi on heijastavaa, eiköhän DF:ssäkin.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 978
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja Härski » 23 Syys 2019, 18:22

Itte siirtäisin valon peräpeiliin huonontamasta airotynnaamiikkaa.
Toni

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 809
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja TMS » 23 Syys 2019, 22:13

Karavaani kulkee ja koirat haukkuu :wink:

Onhan se tietysti hyvä tiedostaa että tuollaisiakin ihmisiä on liikenteessä. Tästä kinnerin havainnoinnista ja sen vaikeudesta sanoisin, että kokemukseni mukaan kinneri havainnoidaan noin kymmenen kertaa paremmin kuin tavallinen pyörä, se ohitetaan kauempaa eikä kolmion takaa tulla eteen kuin ollenkaan samaan malliin. Mutta on tietysti paikkoja ja liikennetilanteita, joissa kinneri matalana voi jäädä katveeseen, ne pitäisi parhaansa mukaan pyrkiä itse huomaamaan ja ajaa sen mukaan. Kokonaisuudessaan koen kuitenkin kinnerin saavan selkeästi parhaiten tilaa ja huomiota niistä pyörätyypeistä, joilla olen ajanut.

Takavaloista puheen ollen, täytyy kaikille lämpimästi suositella Lupine Rotlich takalamppua. Itselläni on se kinnerin perässä lisävaloa kiinni 3M dual-lock järeällä tarranauhalla. Todella laadukas valo, jossa useampi erilainen valomoodi, joiden kirkkautta saa itse myös säätää. Itse käytän vallan sellaista moodia, jossa valo sykähtää kirkkaaksi tasaisesti ehkä noin 3s välein palaen muuten himmeämpänä. Olen ajatellut tämän väläyksen kiinnittävän myös niiden kännyautolijoiden huomiota, sillä se on varsin kirkas. Lampussa on myös strobo moodi, mutta se tuntuu toisille aiheuttavan ärsytystä siinä määrin etten ole sitä viitsinyt käyttää, erityisesti epileptikot ja migreenistä kärsivät eivät sitä kaiketi arvosta. Tämä rauhallisemmin sykähtävä moodi vaikuttaa paljon paremmalta tässä mielessä, mutta antaa kuitenkin hieman lisähuomiota tasaiseen valoon verrattuna. Lampussa on lisäksi kiihtyvyysanturilla toimiva jarruvalo, sekä jonkinlainen valoa aistiva sensori joka kirkastaa lampun jos auto valoineen lähestyy takaa. Tosin tämän anturin toimintaa en ole juuri kokeillut kun olen pitänyt sitä kytkettynä poissa päältä. Ainoa huono puoli valossa on hinta, vaikken sitäkään pidä kovin pahana tällaisesta kestohyödykkeestä

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 809
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja TMS » 23 Syys 2019, 22:28

Velonautti kirjoitti:Onhan siellä Facebookissa myös Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä, jossa autoilijat porisevat kun ei ajella polkupyörillä pyöräteillä yleensä kuvan kera. :lol:


Tänne olin minäkin päässyt velonautin lähettämän kuvan perusteella :( Päivityksessä oli kommenttina jotenkin siihen tyyliin että millähän ajatuksella minulla oli siinä kohtaa turvallisempaa ajella autojen seassa kuin kevyenliikenteen väylällä. Kuvan paikka sattuu olemaan sellainen, että sitä edeltävät noin 3 km ajan käytännössä aina vallisevan 50 km/h nopeusrajoituksen mukaan, minusta se kuulostaisi hieman kovalta vauhdilta kevyenliikenteen väylälle, mutta ehkä kuvaaja itse tietää paremmin :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15654
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: DF XL

ViestiKirjoittaja PW » 23 Syys 2019, 23:18

Samat on havainnot täällä, kinneri kuitenkin huomataan ja huomioidaan paljon paremmin kuin kattamattomat pyörät.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa