Hydraulijarruista

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Hydraulijarruista

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Yksi vaihtoehto olisi tietysti hydraulijarru, jossa vain toinen jarrupala liikkuu hydraulisesti, ja toinen on käsin säädettävä, kuten bb7 jarrussa. Silloin hydraulinen osa ei voi jumittua, koska se varmasti liikkuu aina kun jarrua painetaan. Patentti?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Hydraulijarruista

Viesti Kirjoittaja Härski »

Eräitä kertoja jumiutuneita toispuoleisia hydraulijarruja korjanneena suosittelen patenttihakemuksen lykkäämistä. Ei riitä että jarru jarruttaa. Sen tarttee niin halutessa myös lopettaa jarruttaminen. :wink:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Hydraulijarruista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Samalla katoaa myös itsesäätyvyys :(

ukram2 kirjoitti:

Neste-levyjarrun rakenne: olisiko järkeä tehdä vipumekanismi, joka liikuttaa molempia jarrulevyjä symmetrisesti, ja hydrauli-systeemi ohjaa tätä? Silloin ei tulisi tuota toisen sylinterin jumittamis-ongelmaa?

Silloin yhden sylinterin jumittaminen jumittaa koko jarrun ja vipumekanismi on yksi jumiutuva kohta lisää.
KISS :wink:

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Hydraulijarruista

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Siis se jumiutuminen käsittääkseni johtuu siitä että kaksi mäntää liikkuu toisiaan vasten siten että jos toinen on vähän enempi kitkainen, niin se ei liiku ollenkaan, ja se herkemmin liikkuva liikkuu enemmin. Tämä johtaa siihen että kohta se kitkainen mäntä on jumissa. Mutta yhdellä männällä saadaan systeemi, joka pakostikin liikkuu aina kun kahvasta painetaan, ja likaa ei pääse kertymään niin paljon että jumitus tapahtuisi. Vai häh?

Toisaalta jos toinen jarrupala on käsin säädettävä, jarruun jää hieman klappia, siis levyä ja runkoa ja laakereita kääntävä/rasittava voima syntyy kun jarrua painetaan. Mutta tämä kai sitten ei haittaa, kun kerran Avidin bb7:ssa tätä käytetään?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hydraulijarruista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ukram2 kirjoitti:

Siis se jumiutuminen käsittääkseni johtuu siitä että kaksi mäntää liikkuu toisiaan vasten siten että jos toinen on vähän enempi kitkainen, niin se ei liiku ollenkaan, ja se herkemmin liikkuva liikkuu enemmin. Tämä johtaa siihen että kohta se kitkainen mäntä on jumissa. Mutta yhdellä männällä saadaan systeemi, joka pakostikin liikkuu aina kun kahvasta painetaan, ja likaa ei pääse kertymään niin paljon että jumitus tapahtuisi. Vai häh?

Ihan oikein ajateltu, mun mielestä. Mutta soveltuu huonosti markkinointiin kun jarruihin jää säätö jota pitää aika ajoin osata säätää. Hydraulijarrujahan markkinoidaan säätö- ja huoltovapaina.

ukram2 kirjoitti:

Toisaalta jos toinen jarrupala on käsin säädettävä, jarruun jää hieman klappia, siis levyä ja runkoa ja laakereita kääntävä/rasittava voima syntyy kun jarrua painetaan. Mutta tämä kai sitten ei haittaa, kun kerran Avidin bb7:ssa tätä käytetään?

Ei haittaa, näin nuo munkin mekaaniset levyjarrut toimii. Kiinteä pala jätetään hieman irti levystä ja kun jarru painaa niin liikkuva pala painaa levyä vasten kiinteää palaa. Minkähänlainen homma olis jumittaa hydraulijarrusta jumitteleva mäntä kokonaan? Jumittaisi niin että satulan sivuttaissäätö ruuveissa riittäisi vara siirtää koko satulaa sitä mukaa kun pala kuluu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Hydraulijarruista

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

jviirret kirjoitti:

Minkähänlainen homma olis jumittaa hydraulijarrusta jumitteleva mäntä kokonaan? Jumittaisi niin että satulan sivuttaissäätö ruuveissa riittäisi vara siirtää koko satulaa sitä mukaa kun pala kuluu.

Periaatteessa voisi ottaa vanhan levyjarrun, ja koneistaa toisen männän paikalle palikan, jossa on säätöruuvi... Hydrauliikan osalta pitäisi jotenkin tukkia toisen puolen nesteen liike.

Tai koneistus-laitteiston puuttuessa voisi kasata liimaamalla, varmaankin joku nyloc mutteri on riittävä... :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Hydraulijarruista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Taitaisi olla helpointa halkaista satula ja tukkia toisen puolen kanava sylintereineen vaikka epoksilla. Säätäminen onnistuu liikuttamalla satulaa.

Vastaa Viestiin