Talvikengät

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Talvikengät

Viesti Kirjoittaja kogam »

Oisko talvikenkä suosituksia ? ( lukolliset )

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tämä voi olla hyvin yksilöllistä. Osa vannoo sandaalit + paksut villasukat komboon, mutta itse säällä kuin säällä ajaessa olen tykännyt Diadora Polaris 2 nikkurista joka toimi oikein mallikkaasti viime talvena. Ei tullut käytettyä mun överi talvisaappaita (45NRTH Wölvehammer) kuin kokeilu mielessä ja Tornion reissulla.
Ostin Polarikset XXLästä ihan asiallisella alennuksella, muistaakseen 99,90 hintaan. Sään mukaan vaihtelee pohjallista ja sukkia mitä niissä pidän.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja PW »

Miull on ollu jokusen talven Northwaven Arctic kengät - muista en tiedä (paremmista). Aika hyvin noilla oon pärjänny, en itään pitkiä lenkkejä talvella oo tehny.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla alkaa olla jo kokoelma kenkiä. Ekat talvet ajoin ihan kesäkengillä, jalassa parit sukat (joiden pääasiallinen tarkoitus oli täyttää ilmatila kenkien sisällä) sekä kenkäsuojat, mallia Nääs (vettä pitävä pinta ja sisällä teddykarvavuori).

Koska maasturia ei vielä ollut niin hankin, näin jälkikäteen erehdyksessä, NorthWave Fahrenheit talvipopot, ne on maantieklosseille mutta muuten samat kuin Celsius (ei-Arctic). Oikein mukavat, kätevät ja hyvät kengät verrattuna kesäkenkiin ja kenkäsuojiin. Mutta mahdottoman liukkaat kävellä ja lumi tarttuu klosseihin.

Sitten tuli tehtyä tuo maasturi ja ajettua sillä kesäkengillä joihin sovittimet ja SPD-klossit sekä sateelle ja kylmemmällä kenkäsuojat. Eivät ole kovin kätevät ja jos talsii lumessa tai märällä suolla niin jalat kastuu varmasti. Joten hommasin Vaude Termatic RC popot jotka on lähinnä täysin vettäpitävät mutta kyllä niillä tarkeni ilman kenkäsuojia pari talvea ajaa kunhan ei kovin paljoa yli -20 C pakkasta tai montaa sataa ajanut lämmittelemättä.

Noihin kun laittoi Aerogel-pohjalliset, merinovillasukat ja vielä parempi SealSkinz 2-kerros sukat joihin ei vesi mene sisään eikä hiki tule sisemmän kerroksen ulkopuolelle niin johan pelaa jo tuntikausia. Kenkä ei ole niin miellyttävä jalassa tai käyttää kuin NW:n mutta menettelee ja on alle satasen hintasena ihan ok.

Sitten tuli vaihdettua työpaikkaa kauemmas kotia ja näin käytön helppous alkoi saada enemmän painoarvoa. Pitkään olin kytännyt NW Extreme Winter GTX -kenkiä ja kun Bike-Discount:iin tuli edes siedettävä tarjous niin tilasin ne, tässä keväällä. Aivan loistavat kengät, mukavat jalassa, lämpimämmät kuin Fahrenheit tai Termatic RC vaikka mitkä pohjallis/sukka/suoja temput niille teki ja todella mukavat pukea ja riisua.

Kuva

Noilla on ihan ok kävelläkin siirtymät tai jalkautua jopa maastossa, pohjien pito on parempi kuin Termatic RC:ssä ja melkein yhtä hyvä kuin kesä(maasto)kengissä.

Näistä huolimatta olen näilläkin pakkasilla ajanut töihin kesä(maasto)kengillä ja 3mm:n neopreenisuojilla, kun noita CX-kisoja on vielä parit jäljellä. Ensi viikolla sitten mennään varmasti pelkästään Extreme Winter ja Fahrenheit-kengillä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja mika »

Shimanon mw80 on ihan ok. Inhosin niitä maastopyörässä, mutta nojakissa ne ovat mukavat ja lämpimät

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

karseehirvee
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja karseehirvee »

Klossi on rautaa joka imee metallista siis polkimesta ja ajoittaista kylmää jäähdyttäen kengänsisuksen.Talveksi kannattaa teipata alumiini folio välipohjan alle kenkään näin kylmä klossi ei jäädytä varpaita pakkas kelissä toimii todella hyvin.

Neopreeni kengän suoja päälle ja kyllä nilkkakin pysyy lämpimänä.

T Jouni

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ihan miten vaan haluaa värkätä. Itse värkkäsin noiden kesäkenkien kanssa ja jotenkin niilläkin pärjäsi mutta kaikki nuo mun nykyiset kengät on tuplapohjalla eli klossit ruuveineen tulee ulkopohjaan kiinni ja sisäpohja on vettä pitävä ja pitää kylmän loitolla.

NorthWave:n kengät ei lämpene millään poppakonsteilla tai ihmepohjallisilla, ne on jo valmiiksi niin lämpimät kuin noilla eristekerroksilla on mahdollista. Vauden kenkä on myös yllättävän lämmin ollakseen vain vettäpitävä kenkä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

karseehirvee kirjoitti:

Klossi on rautaa joka imee metallista siis polkimesta ja ajoittaista kylmää jäähdyttäen kengänsisuksen.Talveksi kannattaa teipata alumiini folio välipohjan alle kenkään näin kylmä klossi ei jäädytä varpaita pakkas kelissä toimii todella hyvin.
T Jouni

Höm, alumiinin lämmönjohtavuuskerroin on neljä kertaa suurempi kuin teräksen... Eli auttako se kokemuksen mukaan todellakin?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miksei autas, noissa lämpöpohjallisissakin on vastaava rakennetta.

karseehirvee
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja karseehirvee »

Alumiini heijastaa säteilylämmön takaisin ja kylmän myös takaisin. Jos alumiinivahvuus on 0,1mm tai alle se ei juurikaan varastoi kylmää tai lämmintä, näinollen lämmönjohtamiskyvyllä ei juuri merkitystä.
Alumiini folio käytetään kaikissa uudenaikaisissa eristeratkaisuissa Rakennusteollisuudessa on halpa kevyt helppo työstää ja toimii 0 energia taloissa jopa.

Haittana ettei laske kännykkäsäteilyä lävitse muualta kuin ikkunoista, jos näissäkin selektiivipinnoite kännykkä on katvealueella rakennuksen sisällä.

T. Jouni

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minä pärjään hyvin sandaaleilla, kun vain laittaa lämpötilaan sopivat sukat, mutta sadetta varten olisi hyvä olla jonkinlaiset sadesuojat. Onkohan kellään kokemuksia näistä: http://www.retkiaitta.fi/product/27728/ ... i-overshoe

Olen etsinyt riittävän lämpimiä ajohanskoja. Mitkähän olisi hyvät?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ompele itse , tai teetä . Nuo pääliset on himskatin puristavia . Mulla on vaimon tekemät , tosi hyvät . Voin näyttää joskus . :wink:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Mun kokemuksen mukaan neopreenisuojia ei löydy edes normaalikokoiseen kenkään/jalkaan (42) vaan niitä on vain pieniä ja ihan onnettoman pieniä tarjolla.

Oma ratkaisuni kylmille keleille on Bilteman pyöräilykengät. Niihin sopii sukkia tarvittaessa ja klossien kiinnitykset eivät ole pohjan läpi. Koot ovat ihan kummallisia, kävin ihan sovittamassa ennen ostamista. Piti ottaa koko 47 jotta se tuntui edes jotenkin sopivalta. :shock: En ole kastellut niitä kunnolla kertaakaan kahden talven pyöräilyjen aikana. Ei kai ne mitenkään erityisesti ole vesitiiviit, mutta nojakissa vain ei silleen jalat kastu.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja yaana »

Mä hain kiireesti viime viikolla kenkäsuojia, kun kylmä alkoi mennä kesäkengistä läpi. Suosittelen ehdottomasti sovittamista liikkeessä, että näkee mikä sopii omaan popoon. Niitä oli aika työläs kiskoa vaikka oli reilu koko. Kävelyyn sopiva kengänpohja pistää hanttiin. Itse päädyin takaa kokonaan aukeavaan Pearl Izumin malliin. Kärki paikalleen ja sit vaan kiskoo joustavaa matskua niin, että saa tarranauhan kiinni takaa. Olisi noita voinut enemmänkin vertailla, mutta kun menin liikkeeseen 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa ja halusin tuotteen heti käyttöön :)

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Yksi vaihtoehto noihin suojiin on suomessa tehdyt Sportsfire -tuotteet, joita saa webbikaupastakin. Heillä on karvavuorillista versiota, joihin leikataan klossin reiät itse. Ihan hyvä idis, koska tolla saa reiän pidettyä mahdollisimman pienenä.

http://www.urheiluareena.fi/tuotteet/pyoraily/

Mulla ei kuitenkaan ole noita, kun löysin aikoinaan Shimanon Endure NPU+ -neopreenisuojat. Ne menee tosi tiukasti Shimanon 46 -numeroisen ajokengän päälle. Shimanolla tosiaan on sekä kengät, että päälliset, todella tiukalla mitoituksella.

Alumiinipohjallisille myös plussaa. Itsellä on jotain ihan Prismasta ostettuja.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Vastaa Viestiin