Talvikengät

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

irakas kirjoitti:

Olen etsinyt riittävän lämpimiä ajohanskoja. Mitkähän olisi hyvät?

Kunnon pakkasille ostin viime talvena Haltin Lobster -hanskat ja ne on kyllä todella lämpimät.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Oma ratkaisuni kylmille keleille on Bilteman pyöräilykengät.

Ääni tälle. En tiedä kuinka kylmällä ilmalla niillä tarkenisi, mutta ainakaan -6 asteessa ,pelkkä ohut sukka kengän lisäksi, ei varpaita palellut yhtään.
Ikävä kyllä taitaa olla poistuva tuote :( Hinta pudotettu 30euroon ja kaikki varastosaldot näyttää nollaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Oma ratkaisuni kylmille keleille on Bilteman pyöräilykengät.

Ääni tälle. En tiedä kuinka kylmällä ilmalla niillä tarkenisi, mutta ainakaan -6 asteessa ,pelkkä ohut sukka kengän lisäksi, ei varpaita palellut yhtään.
Ikävä kyllä taitaa olla poistuva tuote :( Hinta pudotettu 30euroon ja kaikki varastosaldot näyttää nollaa.

Aivan, ja kokoskaala loppuu juuri tuohon neljäseiskaan, joka on auttamatta pieni normaalisti 45 kenkiä käyttäviin jalkoihini. Ostin kengät, mutten ole kertaakaan niillä ajanut, kun puristavat. :(
Mikä piru siinä on, että pyöräilykengät ovat niin pieniä, eivätkä noudata muun kenkämaailman standardia. Sopiiko kenellekään samannumeroiset pyöräilykengät, kuin muut kengät. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mulla pyöräilysandaalit on ainoat jotka menee samankokoisina kuin muutkin kengät. Sandaaleissa kokomerkintä 39-40 kun oikea kengänkoko on 40. Muissa pyöräilykengissä taas tarttee ottaa 41-42. Olen miettinyt että nykyiset lukolliset talvikengät taitavat sittenkin olla liian ahtaat. Kyllä sinne villasukka mahtuu mutta esim. nilkan kohdalla oleva neopreenivarsi puristaa ikävästi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Mikä piru siinä on, että pyöräilykengät ovat niin pieniä, eivätkä noudata muun kenkämaailman standardia.

Sama koskee ainakin luistimia ja muistaakseni hiihtomonojakin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mikä piru siinä on, että pyöräilykengät ovat niin pieniä, eivätkä noudata muun kenkämaailman standardia.

Sama koskee ainakin luistimia ja muistaakseni hiihtomonojakin :roll:

Jukka

Mun mielestä luistimissa ja monoissa on vaan käytetty kapeampaa lestiä eli kokonumero on oikea. Pyöräilykengissä tuntuu numerointi taas olevan väärä :( 6,7 milliä pitäisi vastata yhtä numeroa.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jooseha kirjoitti:

Mun mielestä luistimissa ja monoissa on vaan käytetty kapeampaa lestiä eli kokonumero on oikea. Pyöräilykengissä tuntuu numerointi taas olevan väärä :( 6,7 milliä pitäisi vastata yhtä numeroa.

Miksi kenkiä ja myös pyöräilykenkiä ei voisi myydä metreittäin - tai siis millimetreittäin? Listattaisiin vaan kengän sisämitan pituus millimetreinä. Olisi aika helppoa, eikö? Tästä pitää toki laatia EN-standardi (tai mieluummin ISO), jossa määritellään pituuden funktiona kengän muutkin mitat ml. leveys ja korkeus. Vaatii tietenkin, että mitataan ainakin 10000 jalkaa edustavasti Maasta. Siitä mitat. Hmm, pitää varmaan tehdä myös lapsille erikseen.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Miksi kenkiä ja myös pyöräilykenkiä ei voisi myydä metreittäin

Siksi että silloin tämäkin keskustelu jäisi käymättä. Kun kengät pysyy keskustelun aiheena vuodesta toiseen myös niiden kauppa vetää paremmin kun herättää ostoaikeettomatkin pohtimaan omaa kenkätilannettaan. "negatiivinen julkisuuskin on parempaa kun ei julkisuus ollenkaan"

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mutta jos eivät tee sopivia kenkiä, niin ei niitä viitsi käyttää. Toisaalta aina ei tajua esim. kävelleensä sopimattomilla kengillä. Mulla meni monta vuotta ennen kuin tajusin ettei mulle sovi tavalliset lenkkarit mihinkään. Vaihdoin "paljasjalka"tossuihin ja sinne hävis kaikki ongelmat. Pyöräilykengissä ei oikein voi ottaa samaa linjaa koska ei noilla tossuilla voi kunnolla polkea vaikka ne muuten mukavat onkin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja jooseha »

ajarmala kirjoitti:

Tästä pitää toki laatia EN-standardi (tai mieluummin ISO), jossa määritellään pituuden funktiona kengän muutkin mitat ml. leveys ja korkeus. Vaatii tietenkin, että mitataan ainakin 10000 jalkaa edustavasti Maasta. Siitä mitat. Hmm, pitää varmaan tehdä myös lapsille erikseen.

Mondopoint :wink:
Standartisoitu ne muutkin mitoitukset on. Standardin noudattaminen vaan on huonoa :( Mulla on käytössä kenkiä koossa 41-45. Kaikki on oikean kokoisia :shock:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja vaaka »

BBB Heavy Duty lukee kalossissani ja löytyy tarpeeksi suurena 40-41 normaalikenkiä käyttävälleni jalalle. On eri mallit mastopyörille ja maantiepyörille, jolloin jalkaan sopivat päällystimet tarvitaan samaan kenkään mahtuakseen. Samalta valmistajalta...

Jos taas kelpaa lämmintä housua laittaa jalkaan, miten olisi märkäpuvun housut? Niitä saa eri paksuuksissa ja materiaali on Neopreeni.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Onhan kenkien numerot aika hyvin standardisoitu. Valmistajia vaan ei ole. :wink:

Itselläni on aina ongelmia kenkiä hankkiessa. Minulla on sellainen edestä leveä räpyläjalka, johon puristamattomien kenkien etsiminen on tosi ikävää. Tarpeeksi leveitä pyöräilykenkiä ei olekaan. Työkengistä pari Sievin mallia on ok. Lenkkareista New Balancen 2E-lestillä tehdyt sopivat. Mutta itse pitää tietää ja osata sovittaa.

Netistä en ikinä ostaisi kenkiä, täysin tuhoon tuomittu idea. :cry:

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Talvikengät

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Fribapuolella luin, että moni jenkkikauppa kuulemma myy joistain lenkkareista 2e ja 3e lestisiä kenkiä ja speksaa ne koot. Tuurilla jopa Amazon tekee sitä. Leveälestinen on turvallisempi nettiostos kuin standardimallit. Ja mulla ei ole ihan noin leveää jalkaa, enkä silti ole vielä joutunut turvautumaan nettikenkiin. Ulkomaanreissut ovat paras hyödyntää. Käyn aina urheiluliikkeissä, jos vähänkään mahdollista. suomesta on pirullista muun muassa saada teknisistä materiaaleista tehtyjä lahkeettomia alushousuja. eka tavaratalo Düsseldorfissa tarjosi useampaa mallia... :roll: Joten heti useampi varastoon.

Vastaa Viestiin