Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Muistaakseni tulityökurssilla opetettiin ett kaks tuntii tulitöiden jälkeen pitäs verstaassa pitää vahtia - kuinka moni toimii noin?
Yhden koulun ja yhden auton polttaneena (samalla meinas palaa talli ja talokin) vahdin kyllä 2-4 tuntia tulitöiden jälkeen. Tallissa sisällä en hitsaa enkä rälläköi muuten kuin äärimmäisessä pakkotilanteessa. Talvella olisi muuten hyvää aikaa rakentaa pyöriä, mutta palovaaran riski on liian suuri. Hitsauksessa käytetyt vaateet ja kengät säilytän seuraavan yön pihalla kaukana palavasta materiaalista.
Hyvä syy saada valtuutus hankkia TIG-hitsausvehkeet ?
Itsekin rouvan käskemänä aloitin tekemään ensimmäistä omavalmistetta, eli alumiinirunkoista etuvetosta nojapyörää syksyn koleassa kelissä ulkona. Kunnes hokasin (illan pimeydessä) että alumiinia rälläköidessä ei kipinöitä lentele ja TIG ei kipinöi muutenkaan yhtään (paitsi jos ei osaa sulaa kuljettaa tippuu kuumia metallipisaroita suoraan maata kohti).
Värkin viimeistelin sitten tallissa ja nuo teräsrunkoiset maasturitkin on tullut tehtyä tallissa.
Jorin vinkki pitää rätit, öljyt ja muu herkästi palava kaukana on hyvä. Mun tallissa ne on kaikki yhdessä kulmassa jonka lähelle en mene hitsaamaan tai rälläköi koskaan niin että kipinäsuihku menisi sinne päin.
Ja samaa tulee harrastettua kuin Jukka eli tunnin parin tai ennen nukkumaan menoa käyn värkkäämisen jälkeen tallissa katsomassa että suojakaasupullon venttiili tuli laitettua kiinni sekä kompressori on pois päältä. Koska ei huvita turhaan yli satasen Argon-täyttöjä tehdä tai paineensäätimen kalvon pettäessä huudattaa kompressoria koko yö. Saattaa nimittäin sekin palaa näin tapahtuessa.
Ja niin, jos käsittelen puuöljyjä tms niin en koskaan jätä rättejä sisätiloihin tai minkään katoksen alle, kiikutan ne kuivumaan joko peräkärryn alle tai pensaspuskaan varjoon. Nehän saattaa leimahtaa etenkin kesällä ihan itsekseen...