Takanapa jäässä

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mites hoidetaan jäätynyt takanapa kuntoon.

Freehubista olikin tullut pakkasfiksi.

Sulatus toki. Mutta pitäiskö purkaa - öljytä tms.?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Putsaus ja voitelu?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ilmeisesti kierteetön vapaaratas?
Kaksi oon purkanut ja tuntui siltä että niitä ei ole purettavaksi ja huollettavaksi tarkoitettu. Kuulia on puoli miljardia, ne on paljon pienempiä kuin pyöränlaakerin kuulat.
Toinen aukesi 12mm(?) kuusiokoloavaimella akselin reiästä vääntämällä ja toinen samasta reiästä isolla meisselillä(tein 3mm rautalevystä).
Itse kokeilisin ensin avaamatta kuivaamista. Joku 60astetta voisi riittää kosteuden positamiseksi muttei vielä pilaa rasvaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ilmeisesti kierteetön vapaaratas?
Kaksi oon purkanut ja tuntui siltä että niitä ei ole purettavaksi ja huollettavaksi tarkoitettu. Kuulia on puoli miljardia, ne on paljon pienempiä kuin pyöränlaakerin kuulat.
Toinen aukesi 12mm(?) kuusiokoloavaimella akselin reiästä vääntämällä ja toinen samasta reiästä isolla meisselillä(tein 3mm rautalevystä).
Itse kokeilisin ensin avaamatta kuivaamista. Joku 60astetta voisi riittää kosteuden positamiseksi muttei vielä pilaa rasvaa?

Jukka purki ilmeisesti tämän sivun rakenteen. http://www.sheldonbrown.com/mega7/
Vapaanavan rakenteita on niin paljon, että niistä olisi hyvä saada yleisohje, jossa on esitetty kuvina kaikki yleisimmät vapaanavat ja niiden purkuohjeet. Helposti käy muuten niin, että alkaa purkaa väärillä ohjeilla ja turhautuu. :(
Voi se olla tietysti jääkin, mutta minä arvelen, että kyseessä on rasvan jäykistyminen pakkasessa, eikä se taida kuivattamalla paljon parantua. Kun jäähtyy uudelleen, alkaa takellella.
Tässä eräs ohje vapaanavan purkuun ja kokoamiseen. Hyvä nyrkkisääntö tuo laakereiden kireyden määrittelyyn: "kiinni ja 1/8 kierrosta auki sopivaksi käyntivälykseksi".
Purapa Pastori napa ja ota kuvasarja, niin saadaan tästäkin ohje, josta jälkipolvet meitä kiittävät. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Jukka purki ilmeisesti tämän sivun rakenteen. http://www.sheldonbrown.com/mega7/

En, tuo on kierteellinen takanapa, eli vapaaratas lähtee pakan mukana irti ja vaihtuu samalla kun pakkakin. Ne mun purkamat oli sellaisia joissa vapaaratas on osa napaa.

jori kirjoitti:

Vapaanavan rakenteita on niin paljon, että niistä olisi hyvä saada yleisohje, jossa on esitetty kuvina kaikki yleisimmät vapaanavat ja niiden purkuohjeet.

Epäilen että tehtävä on tällä tasolla harrasteltuna mahdoton. Niitä tosiaan näyttää olevan todella monella tavalla kasattuja ja selvästi tarkoitettu että koko napa vapaarattaineen vaihdetaan. Kulunevat suunnilleen samaa tahtia kuin kaikki navan laakeritkin?

jori kirjoitti:

Voi se olla tietysti jääkin, mutta minä arvelen, että kyseessä on rasvan jäykistyminen pakkasessa, eikä se taida kuivattamalla paljon parantua.

Pastori sanoi että jäätyy fiksiksi, eli yhdeksi möykyksi. Silloin kyseessä on navan sisään päässyt vesi. Jos kyse rasvan jähmettymisestä alkaa napa pyörimään tyhjää molempiin suuntiin kun vapaarattaan kielekkeet jumittuu pohjaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa videossa on samanlainen vapaaratas kuin toisessa mun purkamassani navassa:
Ei tuossakaan mennä purkamisen suhteen loppuun asti, käytetään vain vapaaratas irti, mutta jos pelkkä kuivaaminen ei riitä niin noin sitä voi yrittää elvyttää purkamatta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijamin neuvo on oikeaoppinen, mutta ne puoli miljardia kuulaa :|
Sulattaisin ja ujuttaisin sinne öljyä. Läpi tulevan öljyn mukana tulee myös kosteus pois - ainakin enimmät.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Kierteetön vapaaratas se on. Pyörii siis vain eteenpäin. Jos jättää polkematta - hyppää ketjut heti oitis pois päältä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tuossa videossa on samanlainen vapaaratas kuin toisessa mun purkamassani navassa:
Ei tuossakaan mennä purkamisen suhteen loppuun asti, käytetään vain vapaaratas irti, mutta jos pelkkä kuivaaminen ei riitä niin noin sitä voi yrittää elvyttää purkamatta.

Tuo vaikutti oikein hyvältä videolta. Jos vapaarattaassa ei ole varsinaista vikaa, vaan takeltelee voiteluaineen tai tai jäätyneen veden takia, varmaan kannattaa avata ja liottaa liuottimessa.

Tässä vielä tunnistuskuva

Takapakantunnistus.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopen napa olisi näin helppo:

Se toinen minkä purin oli joku älytön keksintö. Vapaaratas ei lähtenyt navasta irti kokonaisena vaan kasassa pitävän mutterin irroittamisen jälkeen alkoi kuulat ropisemaan. Kasassa pitävä mutteri oli samalla pyörän laakerin sisempi kuppi ja avautui itse tehdyllä n.30mm leveällä meisselillä. Sellaisen purkamis videota en löytänyt youtubesta. Luultavasti vielä Shimanoakin halvempi osasarja kyseessä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Oi, tulipa hienoja videoita! Täytyy tallentaa nuo videot visusti. En juuri ole uskaltanut avata paketteja juuri rattaiston irroittamista pitemmälle. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Hopen napa olisi näin helppo:

Köyhän ei kantsis halpaa ostaa. No. Tää kiekko on roskalavalta - joka siis mulla on.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Takanapa jäässä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Oi, tulipa hienoja videoita! Täytyy tallentaa nuo videot visusti. En juuri ole uskaltanut avata paketteja juuri rattaiston irroittamista pitemmälle. :mrgreen:

No ei se nykyaikaisissa navoissa välttämättä ole juurikaan vaivalloisempi temppu kuin Hopen navassa. Ja tuollainen vapaarattaan rungon halkeaminen pistää epäilyttämään muutenkin, Hopen maastonavoissa on myös hiljattain tavattu huonoja tai kuivia laakereita jotka on menneet vaihtoon turhan pikaiseen.

Mulla on WTB LaserDisc Lite -napoja ja niissä on jarrulevyn puolella kaksi mutteria joilla ontto 15mm:n akseli on lukittu paikalleen, pakan puolella on kiinteä tuppi. Mutterit pois ja akseli lähtee vapaarattaan kanssa vetämällä jopa helpommin kuin Hopen navasta.

Mulla noita on kolme kappaletta ja kaikista olen pessyt sekä vapaarattaasta että laakereista tehtaan rasvat pois ja tilalle Redline CV-2 synteettistä vaseliinia. Ei jäykisty edes -30:n pakkasissa...

Maantiepelissä on BHS:n napa jossa onton akselin pääädyt lähtee kuusiokoloavaimilla pois, siis pikalinkku menee noiden "pulttien" reikien läpi. Vapaaratas lähtee sitten akselin kanssa vetämällä ulos. Suurin piirtein sama systeemi on NovaTec:n maantienavassa.

BHS:n napa on ehkä mun paras mutta pidän silti WTB:n vapaaratasta rakenteeltaan kaikkein kestävimpänä näistä, ja ylipäätään kaikista mitä olen huoltanut. Huolimatta 20-30 tonnin ajoista vasta yhdestä on vapaarattaan laakerit menneet.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin